Jump to content

Ford V6 turbo motor bilder!


BR Racing V6

Recommended Posts

Hei. tenkte å lage en tråd med bilder og informasjon på tyske Ford v6 turbo.

 

Legger ved noen bilder av mine tidligere biler,

 

scan0022.jpg

Dette var min første sierra.86 xr4x4 med modda granada turbokit. std motor.tileggdyse og tenningsenker modul,intercooler ladet 1.2bar

 

rher.jpg

scan0023.jpg

Dette var min andre sierra med 2.8 turbo. samme turbokit som fra xr4x4en. men her er bilen en sierra 2.0l 3dørs. std motor her og med litt exstra.ladet 1.3bar

Jeg lakket bilen selv uten noe kunskap om det.5lag ble det. ble blank den gang.

 

Så en granada med komplett Turbomay turbokit

 

scan0003.jpg

 

scan0028.jpg

 

scan0005.jpg

scan0024.jpg

scan0025.jpg

scan0026.jpg

scan0029.jpg

 

Så bynte min første motorbygging og jeg hadde fått tak i en hvit sierra xr4i. ble lagt ned masse tid og penger i motor og topper. spec lista er lang.

men ihovedsak. burton steg 3 racing topper,smidde mahle stempler-yb cosworth råder-mild turbokam-24v cosworth modda veiv. ca 2.950cc 94mm borring.

oljedyser under stempla,oljepumpe oppgr-stålkamdrev-pianotråd-forst toppakn+toppbolta-ap racing clutch-alt ballansert.10.5:1 i comp. ladet 1.6-1.8bar

modda k-jet med tileggsprut,modda fordeler for mindre tenning.++ mye mere. denne gjekk meget godt. men slet med tenningsbank.den varvet lett over 8000rpm.

jeg fikk til slutt en uheldig episode med at bolten til kamdrevet løsnet.og resulterte i at fronten på kammen knakk rett av. så bruker i dag kun arp svinghjulsbolt+låse locktite.og ikke stålkamdrev.

kun alu heretter.fikk brukt den i hele 30mil. den dro 8500rpm på 5gir med 205/40-17 momo felger med mt75 kasse med 0,83 overdrive på 3.62 utv bakdiff med zf sperre.

i følge utregning så har bilen snusa over 300kmt merket. og jeg tuktet den ikke på veg opp heller. kunne fint hatt tyngre utv. men en av de sterkeste opplevelsene med v6 turbo.

nå er motoren klar til å monteres etter 4år med rebuild. det kommer mye nytt. og grommere. så nå bør det holde.

 

Lager snart en prosjektråd om nye sierra. det er en ekte 3dørs xr4x4 og vil få den samme motoren som i xr4i men forsterka og masse nye deler.

 

her er litt av dela som skal i den

scan0018.jpg

 

Bilen kjøpte jeg av en tidligere kunde. som jeg hjalp med å levere motordeler til. ble bygger en motor til denne til ca 500hk.sterk bunndel.

ble kostet på en god del på den. den bremset et par ganger hos Bjørnstad bil. men pga litt feil info så fikk de decompa motoren helt ned i 5.5(6.5)1:1 og da ble den dau.

de slengte på en stor lastebilturbo med diger turbin.ingen ladetrykk under 4000rpm. men over smalt det rett opp. livsfarlig å kjøre. den bremsa 280hk på 4x4 nava på 0.8bar

da jeg henta den stod den på 1.2 og sku være ca 350hk. jeg skrudd opp til nærmere 1.8-2.0bar da jeg kom hjem for å teste den. og det gjekk helt perverst. med tanke på hva dem hadde gjort.

utslitt dårlig orginal kam satt i og. gått 350000km. den ble glemt å bytte. og når man tenker på mye slikt har å gjøre på effekt ,så er det mye å hente. det satt K-kjet modda. tenning modda.

og smt6 med 2 stk 750cc tileggdyser. som ga extra bensin til 350hk. det funka meget bra.

 

bilen så da slik ut i 2005-06

 

scan0010.jpg

scan0012.jpg

scan0014.jpg

scan0017.jpg

 

scan0013.jpg

 

scan0015.jpg

 

 

 

 

 

denne motoren er det en på forumet som har nå. Håvard. den kommer i en granada twinturbo.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Takker. du får hive in av den du hadde og da. :)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Kåre-Jan

Hei

 

Mye snadder i prosjektet her også ser jeg.

 

Særlig det med stålplaten som støtter lagerbukkene til veiva.

 

Clutchen ser jo også bra ut.

 

Jeg var med å bygde opp en Sierra XR 4x4 2,8 twin turbo før versting prosjektet mitt, og da var mye av oppsettet likt denne, bortsett fra at eieren ikke gadd å bruke en krone på gear, understell, clutch eller motorblokk.

 

Det endte med motor havari!

 

Mvh

Kåre-Jan

Link to comment
Share on other sites

i en escort mk 2 ell 1 da eller? hehe bra trangt om plassen da vil jeg tro.. hvor i verden er den bile? i norge?

 

Det er en kraftig modifisert mk II i fra England. Selv om jeg er en Capri gutt, synes jeg dette er utrolig fin Escort!!

 

Bil1.jpg

 

Bil3.jpg

 

Bilen er fremdeles i England, motoren er nå i Norge...

 

Bilen var akkurat avbildet i Classic Ford, mener det var i Januar utgaven. Da med en YB Cosworth under panseret.

Link to comment
Share on other sites

Sjefs Escort :D

Motoren har kommet til Norge sier du, vet vel ikke litt mer om det vel? :P

 

Det gjør jeg..

 

Motoren befinner seg på Sørlandet, står nå til lagring og vil bli montert i en Capri om en 2-3 år..

 

Motoren er bygget av Boost Performace og hvis du går inn på siden ser du faktisk bilde av både bil og motor.

 

Motoren har ganske bra spec og er noe sånn:

Oppbygd med det meste av spesial deler Boost Performance kan levere:

Gen 3 tubo pistons

Custom 24V plenum

24v Turbo cast iron exhaust manifolds

Integral Girdle

 

Blokka har vært gjennomlyst før overhaling, boret til 3.1 liter, keramisk coatede stempler, 7.5:1 komp, toppen er nyoverhalt og portet, nye register-kjeder/-føringer/-skinner, spesiel bunnpanne med forsterking av veivopplagringen (girdle - kjenner ikke noe bra norsk ord på det), turbo manifolder, spesial innsug, lettet svinghjul, AP p6 paddle clutch, tyrrell F1 dyser, 2 stk T3 turboer, spesial intercooler... tror det var det meste

Link to comment
Share on other sites

Hei. stod denne motoren for salg på ebay uk. om jeg ikke husker feil?

 

Kan blir et bra prosjekt dette. :)

 

Er motoren blitt testet før den ble solgt? mener den ble solgt nybygget.

 

Fikk han med noen bilder av bunndelen uten bunnpanna på?

 

Jeg har enda ikke sett bilder av dette fra Boost.

 

Jeg vurd å lage til en annen forsterkning metode på en 4x4 bunnpanne i tilegg til stålplaten jeg har fra før ,

 

og også lage kulpen større for mere olje. widepan.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Hadde du 10.5:1 i komp og ladet 1.6 bar..?! Gikk dette bra.?

 

Hehe.. Forresten, er dette motoren du skrudde sammen i stua? mener å huske at du hadde et motorprosjekt i stua en av gangene jeg var innom..

 

Hehe. ja Du og mangen andre har blitt over raska over at jeg hadde halve stua mi som kontor og delelager og bygde motor der. jeg har flyttet alt av deler og motorer til egen

 

hobby motor rom nå. så blir det grovt verksted i garagen til høsten. har hatt masse å gjøre med å tømme garagen. kom halveis.og tømte nesten 3tonn med metall skrot

 

jeg måtte bare bli av med. jeg har spart opp for mye deler og det måtte bare bli en prioritet hva jeg kunne ta vare på. jeg kastet eks helt fine 24v boa stempler med råder.

 

2.3- 2.4 blokker. topper. tok kun vare på 2.8 veiv-topper-2.4 kammer-innsug etc.

 

Har montert fin 40m3 lagerhall i hagen .veldig fornøyd. tåler vinteren fint. har fått inn kansje 1/4 av det som ska inn der. alt må sorteres og legges i egne delekasser.

 

Jeg bruker det jeg har for hånden når det trengs. vask og div gjøres gjerne på kjøkkenet på cosworth og v6 deler :) slapp av jeg har ikke nytt hus. trivlig eldre hus.

 

 

Ang den 2.8 motoren som jeg brukte en kort stund i 2004. ca 30mil.

 

det er samme motor jeg bygger opp igjen nå.

 

men alt blir gjort annerledes nå med stempler og topper.

 

de gamle 2.8 toppa jeg hadde på gamle motoren solgte jeg. men de skal jeg kjøpe tilbake av en som har måttet legge hele v6 turbo prosj på benken pga husbygg og unger.

 

det skjer stadig vekk det. vet av enda en til som handla en grom 2.8 bunndel av meg. den kunne jeg få kjøpt tilbake og. men jeg sa han sku ta tia til hjelp og ikke la kjerring og unge ta fra han gleden med å pusse opp gamle caprien. man må ha en drøm som bør gå i oppfyllelse. ikke bare stress og mas jobb og mere mas. det er ikke bra..

 

 

det var prob med tenningsbank på den uansett hva jeg justerte ned på tennings senkeren.

 

grunntenninga var på 12 grader. som er std. jeg hadde max senking på 3.5grader pr 1000rpm.

 

som satte igang på trykkbryter.

 

motoren drog veldig godt uten ladetrykk. og 1gir ladet den ikke trykk. men max på andre med en gang. dette med t4 turbin hus. og t3 kompressor. helt bakhvent fra idag.

 

gammelt granada turbokit som ble modda. manifolder. alt var den gang greit. men buer og knekker på manif var alt fra optimal. og med noe bedre hadde den spoole enda tidligere. men den gjekk hvertfall da for meg helt hinnsides.

 

toppfarta gjekk akset på 5gir. da måtte jeg holde trykket på 0.9bar. alt over ga bank uansett. jeg kilte kun gassen opp til over 8000rpm.

 

den gjekk elegant og cruset i 5000rpm.

 

Jeg prøvet og sette ned grunntenninga til 9 grader. men da ble det prob med tomgang og bilen gjekk mye dårligere før trykk og med trykk.

 

prøvde alt og ingen ting funka. jeg klikket den gangen. og holdt gassen til motoren sa kapang. fronten på kammen røk rett av. grunnet skruen hadde løsnet en del.

 

det satte stopper for Rudskogen juli 04. bilen var ferdig pakket. og det turtallet jeg hadde. på max kan aldri vært sunt for å si det sånn. men alt av innmat ellers var like fint.

 

Hva jeg ser i ettertid på hva jeg fikk til å gå så bra på hva av deler og innsprut.

 

jeg ser jo at jeg kunne fått en mere effektiv motor med lavere komp .men om jeg hadde hatt en perfekt mappet ms på den samt en riktig turbo så tror jeg at 450+hk

 

ikke burde være langt unna uten for my dill.

 

jeg tror jeg havnet i overkant på 350hk på den motoren .

 

kjørte 2 tidligere biler med std motorer med samme turbokit. og meste opp til 1.2bar. og det gjekk meget dårlig i forhold. dag og natt forskjell.

 

da jeg fra før regnet med en ca 250-300hk på en kald januardag.

 

Kommer mere bilder og spec fra meg snart. jeg venter på ny linje fra nextnett. så jeg slipper sitte hele natta å laste opp bilder av alt mulig.

 

kommer prosj tråd på nye xr4x4 min og Merkur xr4ti prosjektet. og. så da blir det mye å se og lese.

 

frode

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Hei. stod denne motoren for salg på ebay uk. om jeg ikke husker feil?

 

Kan blir et bra prosjekt dette. :)

 

Er motoren blitt testet før den ble solgt? mener den ble solgt nybygget.

 

Fikk han med noen bilder av bunndelen uten bunnpanna på?

 

Jeg har enda ikke sett bilder av dette fra Boost.

 

Jeg vurd å lage til en annen forsterkning metode på en 4x4 bunnpanne i tilegg til stålplaten jeg har fra før ,

 

og også lage kulpen større for mere olje. widepan.

 

Stemmer det, den var på eBay. Motoren har ikke vært brukt siden Boost Performance bygde den. Har kun stått "modell" i Escorten.. Så tillstanden er som ny..

 

Finnes ikke bilder av bunndelen så langt jeg vet, kun av stempler og råder. Mike på Boost gikk god for motoren selv om han ikke hadde noe med handelen å gjøre denne gangen.

 

Når det gjelder testing har han en ganske god referanse.

En motor med tilsvarende spec (den hadde gen 2 stempler, ikke gen 3) ble brukt to sesonger i en Engelsk racing serie. Ble så demontert for kontroll før den skulle brukes mere. Motoren så ut som ny innvendig. Mike byttet lagrene når han først var i gang, men det hadde ikke vært nødvendig.

Hadde da kjørt med 1 bar ladetrykk og en effekt på ca 450Hk!!

 

Du og mangen andre har blitt over raska over at jeg hadde halve stua mi som kontor og delelager og bygde motor der. jeg har flyttet alt av deler og motorer......

 

.....vask og div gjøres gjerne på kjøkkenet på cosworth og v6 deler :) slapp av jeg har ikke nytt hus. trivlig eldre hus.

 

frode

Enten er du singel, ellers har du verdens mest forståelsesfulle kone :D

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke det:)

Jeg eier huset. hun bor gratis.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...