Jump to content

Felgdimensjoner og dekkdimensjoner.


Knutte

Recommended Posts

Er ikke alle som vet dette med dimensjoner og slikt når det gjelder dekk og felg.

Så derfor tenkte jeg skulle lage en liten oversikt :)

Felg:

Dimensjon står som regel i en liten "firkant" på innsiden av felgen.

 

Eks:

Dimensjon 4-108 7X17 ET40

 

4-108: 4 Bolthull på en sirkel med diameter på 108 milimeter.

7: Bredde på felger målt i tommer.

15: Diameter på utsiden av felg målt i tommer.

ET40 : (impress) Antall milimeter fra senter av felg til anleggsflaten mot navet. Her 40mm fra senter til anleggsflate.

 

Passer felgen du har valgt på din bil?

Dette kan du finne ut ved å dra til en dekk/felgforhandler, eller finne ut ved å gå inn på felg/dekksider som: Martins, Felgimport osv...

 

Du må også passe på at hjulet ikke går utenfor hjulbuen.

Kjøretøyforskriftene § 32-2 sier at 30% overheng foran senter på hjulbuen og 50% bak. Det er ikke tillatt med dekkside/felgkant på utsiden av hjulbue innenfor dette definerte området. Hjulet skal heller ikke kunne komme i kontakt med hjulhus / understellskomponenter i hele hjulets vandring/svingutslag.

 

Dekk:

Står på siden av dekket på utsiden.

 

Eks:

Dimensjon 205/40 R 17

 

205: Milimeter av dekkets bredde

40: Dekkets høyde er 40 % av dekkets bredde.

R: Symbol for radialdekk (cordlagene (trådlagene) ligger radialt, altså ikke krysser hverandre)

17: Felgdiameter i målt tommer

 

Andre betegnelser som man kan finne på dekket:

RF - Forsterket

XL - Extra load (betegnelse for spesielt forsterkede dekk)

FR - Felgkantbeskyttelse

ML - Fortauskantribbe

M+S - Betegnelse på vinterdekk (Mud +Snow)

 

Riktig lufttrykk:

For høyt og for lavt lufttrykk reduserer dekkets evne til maksimalt grep. Ikke bare vil dette føre til hurtig eller ujevn slitasje, det vil også ha en vesentlig innflytelse på kjøreegenskapene, som kan være direkte farlig ved kurvekjøring i høy hastighet.

 

Hvis lufttrykket ikke er høyt nok i forhold til vekten dekkene skal bære, vil temperaturen i dekkene stige grunnet økt fleksing.

For høy temperatur kan føre til strukturelle skader på dekket, eller at dekket kollapser.

Du minker risikoen for skader og uhell med riktig lufttrykk, du bruker også mindre drivstoff ved å ha riktig lufttrykk enn feil luftrykk!

 

Continentals anbefalinger:

* Sjekk lufttrykket hver annen uke og juster hvis nødvendig.

* Husk at dekk skal sjekkes når de er kalde, ikke rett etter en kjøretur når de er varme.

* Du bør ha 10% mere luft i vinterdekk enn i sommerdekk. Dette fordi nordiske dekk med skarp skulder og myk gummi er mer ømfintlige for spor i veibanen ved lavt lufttrykk, i tillegg fortetter luft seg i kulde.

* Glem heller ikke at fullastet bil krever mer luft i dekkene.

* Ventilhettene må skrus skikkelig til, siden de skal beskytte ventilen mot vann og skitt og selvfølgelig også mot synkende lufttrykk.

* Husk også å kontrollere reservehjulet, du vet aldri når du kan få bruk for det. Sjekk også i brukermanualen fra bilfabrikanten om det gis spesiell informasjon for reservedekket.

 

Passer dekket du har valgt på din bil?

Sjekk i vognkortet ditt, og finn standard dekkdimensjon.

Tast standard dekkdimensjon inn på denne kalkulatoren, så taster du inn ny dekkdimensjon. Sjekk om det passer.

Er det innenfor 5% pluss/minus endring på rulleomkrets. Er dette lovlig.

 

Man "må" føre in størrelsen på felgene inn i vognkortet hvis man bytter til større felg. Dette kan du få gjort hos biltilsynet.

 

Continentals anbefalinger for skifte av dekk:

* Sommerdekk: min 3 mm

* Vinterdekk: min 4 mm

 

Lovfestet mønsterdybde:

* Sommerdekk min 1,6 mm

* Vinterdekk min 3 mm

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Sikkert genial denne, men den etterlater seg ett par spørsmål.

 

Først innpress, som måles i avstand fra felgens senter til felgens annleggsflate mot navet. Det siste burde være greit, men hvor tar man utgangspunkt for å måle fra felgens senter?

 

Åsså har vi overhenget, som måles fra foran senter på skjermkanten. Men hvor er senteret på skjermkanten hen, og hvordan finner man ut hvor mange % overheng man har??

 

Når man skal komme med forklaringer, så nytter det ikke å prate i gåter :P

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Først innpress, som måles i avstand fra felgens senter til felgens annleggsflate mot navet. Det siste burde være greit, men hvor tar man utgangspunkt for å måle fra felgens senter?

 

fra der hvor gummien ligger i felgen(?)

 

Åsså har vi overhenget, som måles fra foran senter på skjermkanten. Men hvor er senteret på skjermkanten hen, og hvordan finner man ut hvor mange % overheng man har??

 

ja der har du en skikkelig gåte :huh: betyr det at dekket må gå 30% innefor skjermkanten foran og 50%?..

eller må 30% av skjermkanten være utenfor foran og 50% bak?.. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Først innpress, som måles i avstand fra felgens senter til felgens annleggsflate mot navet. Det siste burde være greit, men hvor tar man utgangspunkt for å måle fra felgens senter?

 

Felgens bredde delt på to ;)

Så viss du måler fra innsiden av felgen hvor langt ut det er til felgens anleggsflate.

Og så måler du hvor bred felgen er.

Viss du måler f.eks 15cm fra innerkant og ut til anleggsflaten.

Og felgen din er 20cm bred. Dvs. senter av felg er 10cm fra kanten.

Så da betyr det at du har ET50 ;) 15cm - 10cm = 5cm = ET50.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Først innpress, som måles i avstand fra felgens senter til felgens annleggsflate mot navet. Det siste burde være greit, men hvor tar man utgangspunkt for å måle fra felgens senter?

 

Er som nevnt over her: felgens bredde delt på to. Hvis felgen er 7 tommer bred, blir altså senteret 3,5 tommer inn fra kanten =90mm.

 

Åsså har vi overhenget, som måles fra foran senter på skjermkanten. Men hvor er senteret på skjermkanten hen, og hvordan finner man ut hvor mange % overheng man har??

 

Hva med å ta utgangspunkt i en linje trukket rett opp fra senter av felgen !!!!

Link to comment
Share on other sites

Er som nevnt over her: felgens bredde delt på to. Hvis felgen er 7 tommer bred, blir altså senteret 3,5 tommer inn fra kanten =90mm.

 

 

 

Hva med å ta utgangspunkt i en linje trukket rett opp fra senter av felgen !!!!

 

Litt usikker på hvor godt dette funker i praksis. Tok for morroskyld å målte på AEZ felgene jeg har liggende. Står stemplet 7x15 et 35 på de.

 

Bredden blir omregnet i fra " til cm altså da 7 x 2,54 = 17,78 delt på to = 8,89

 

Avstanden målt i fra felgens anleggsflate til indre kant er 13,5 cm.

 

Regnestykket skal altså da bli: 13,5 - 8,89 = 4,61 Innpressen blir da etter forklaringen et46.

 

Fremdeles noe jeg ikke har skjønt?

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hvor godt dette funker i praksis. Tok for morroskyld å målte på AEZ felgene jeg har liggende. Står stemplet 7x15 et 35 på de.

 

Bredden blir omregnet i fra " til cm altså da 7 x 2,54 = 17,78 delt på to = 8,89

 

Avstanden målt i fra felgens anleggsflate til indre kant er 13,5 cm.

 

Regnestykket skal altså da bli: 13,5 - 8,89 = 4,61 Innpressen blir da etter forklaringen et46.

 

Fremdeles noe jeg ikke har skjønt?

 

Det svaret du får her blir ikke helt riktig. Fabrikkene måler felgens bredde der der dekket ligger an, altså de har ikke med kanten som dekket "ligger an" på. Skal du få riktig svar her må du måle bredden fra yttersiden av felgkant til yttersiden på den andre siden, så ta regnestykket du har gjort ovenfor. Det kan da se ut som felgene dine har en anleggskant til dekket på 11 millimeter.

 

Skjønner? ;)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Det svaret du får her blir ikke helt riktig. Fabrikkene måler felgens bredde der der dekket ligger an, altså de har ikke med kanten som dekket "ligger an" på. Skal du få riktig svar her må du måle bredden fra yttersiden av felgkant til yttersiden på den andre siden, så ta regnestykket du har gjort ovenfor. Det kan da se ut som felgene dine har en anleggskant til dekket på 11 millimeter.

 

Skjønner? ;)

 

 

Så en felgs oppgitte bredde er altså uten anleggskanter til dekket? I så fall legger jeg til 11 mm for hver av kantene, altså 22 mm for begge (uten at jeg har målt på grunn av dekk på felgen), og får på den måten en innpress på 35 mm etter den avanserte ligningen over.

Hipp hurra, nå ble jeg glad :P

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

jeg har et sett med vinterdekk som jeg vil ha over på sommerfelgene, men vinterdekkene er 185/65 R15, og dekkene som står på felgene er 195/60 R15, vil vinterdekke da passe på felgene eller er dekkene for smal ?

 

Det går helt bra, er ikke så store forskjellen der

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...