Jump to content

Bilen nekter å starte når det er KALDT


Kjellcorp

Recommended Posts

jadda, idag skjedde det igjen... Sierraen er vrang til å starte når det er ca 15 minus grader ute.

hadde samme problemet i går. kan nesten tyde på at det er for lite strøm på batteriet sånn det høress ut når jeg prøver å starte. ->

 

Når jeg prøver å starte har jeg sett at lysene i bilen "dimmer" vær gang motoren\vifta går rundt. Er bare så vidt den klarer gå rundt.

Prøvde å starte den når jeg kom hjem fra jobben i går, ca 15.30 tiden. da hadde den stått rolig siden kl 7.00 men ingen ting skjedde. ble så irritert at jeg pumpa masse bensin og å vrei om nøkkelen. Da starten den. Men det var så vidt, for den baula noe veldig som at det er for mye bensin(noe som egentlig ikke er så rart ettersom jeg pumpa masse benins) Men for at den ikke skulle stoppe så holdt jeg den på 5k rpm en liten stund før jeg kunne kjøre.

Noe som jeg må gjøre ofte. For vis jeg begynner å kjøre med engang så bare dør den sakte. Dette problemet er der bestandig, det er bare kulda som avgjør hvor mye rpm jeg trenger for å holde den i live før jeg kan kjøre. Kan tippe på jeg holder den på et bestemt rpm i 20 - 60 sekund.

Men setter jeg på en start booster etter å ha prøvd å starte den, da starter den momentant. : \

 

I dag så blei den rett å slett død, akkurat som det skulle ha vært batteriet som var kapputt.

 

 

Dette skjer vær dag nå og vær dag framover ettersom det holder seg på 15 minus grader.

så noen som kan gi meg råd, tips og løsningen på dette problemet før det går meg så på nervene at bilen går på dynga..? :angry2:

Link to comment
Share on other sites

Ehm... Batteriet ditt er ødelagt.. det kreves mye mer av et batteri og starte når det er kaldt ute enn når det er varmt.

Så er batteri som du starter greit på når det er varmt kan slite som bare det når det blir minusgrader.

 

Siden det ikke virker som du har noen problemer med utlading når du kjører så virker det som dynamoen din lader, men batteriet tar ikke imot ssærlig med strøm fordi det er gåent.

 

Skift batteri, sjekk ladespenning!

..Er spenninga mye under 14V burde du mulig investere i en ny spenningsregulator på dynamoen din også, den koster ikke mye og er svært enkel og skifte.

Link to comment
Share on other sites

bytta batteri o går. det som satt der da var 60a mener jeg å huske. men det ladet faktisk på 13.40. Det jeg satte i ladet på 13.20 og har 62a. Men nektet å starte uten start boosteren idag.

 

sannsynligheten for at spenningsregulatoren er gåen er da ? går det an å finne ut om den er gåen ?

Link to comment
Share on other sites

bytta batteri o går. det som satt der da var 60a mener jeg å huske. men det ladet faktisk på 13.40. Det jeg satte i ladet på 13.20 og har 62a. Men nektet å starte uten start boosteren idag.

 

sannsynligheten for at spenningsregulatoren er gåen er da ? går det an å finne ut om den er gåen ?

 

prøvd en annen starter ??

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Angående motorgangen når den først starter. Er det snakk om en gasser eller innsprøytningsmotor?

 

Forresten godt mulig bilen din også lider av frossent innslag i startmotoren. Vist den har strøm, men startmotor ikke vil fungere i minusgrader.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

har inntrykk av at gamle gasser 2litere ikke generelt liker vintern (eller fuktighet ) men automatchoken din er nok gåen (bygg om til manuell,) og du kunne sikkert hatt godt av en tynnere olje hvis det er -15 ute.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Det som gjør at bilen ikke kan kjøres med det samme når den er kald er sikkert ett problem med choken. Har du elektronisk gasser er det enkleste å bytte den.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan jo være fuktighet het som har frosset da. Også smelter det når det blir varmt og skaper krøll i f.eks forgasseren....

 

Eller som nevnt over. Batteri, Starter, kontakter, forgasseren etc....

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk problemer med min etter jeg satt på power filter. må starte den et par ganger liksom før den begynner å gå skikkelig, og når den begynner å gå må jeg holde den på ca 3000 rpm ei lita stønn før jeg kan kjøre. kanskje sjekke luftfilter og forgasser er en ide.

kan som sagt være fukt ett sted som lager krøll men det burde jo bli borte når det blir varmt da.

choken kan jo være ute av funksjon selvom den er bygd om til manuell. evt. feil bruk av choke.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Fort å få ising i gasser vist man ikke har forvarmingen som følger med orginal luftfilterboks. Men ising er mest plagsomt med elektronisk gasser, ettersom den har ganske trange venturier. Gamle goe Sierraen med granadatype gasser isa så vidt litt i 22 minus og åpent luftfilter ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

skal sette over sånn gasser på min etterhvert. gidder ikke den elektroniske møkka.

har ikke vært så mye plaga med ising. trur bare den får litt mer luft en den vil ha pga litt dårlig choke. trur ikke chokespjeldet orker å holde stengt skikkelig når den har tilgang på så mye luft.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...