Jump to content

hvordan få nok bensin på fullt ladetrykk


D.Toft

Recommended Posts

1. Vist du vurderer datasprut som MS er det ikke noe problem med å skaffe en brukbar oppstartmap, som ikke er alt for gælen. Jeg har f.eks tenkt å justere min IS for S2 dyser senere i vinter, er sugemotor enda men. Velger du samme løsningen som meg tar det bare 5 min å bytte mellom orginalsprut og MS når alt er ferdig. Jeg bruker ecc-iv adapter.

 

2. Og alt du trenger legge opp ekstra da er ledning til bredbanslambda.

 

3.Hele installasjonen kostet meg ca 3000,- ferdig innstallert, vel og merke med dollarkurs på 5. Da kjøpte jeg også fult av duppeditter som strengt tatt ikke trengs på et budgetbygge. Fordelen med adapteret er at det er enklere å få den orginale tomgangsmotoren til å virke. Det er egentlig ikke så komplisert som det høres ut. Det finnes mange "idioter" som meg som har loddet sammen og mapet MS selv.

 

4. Og jeg hadde 0 peiling på elektronikk før jeg begynte med loddingen. Så knapt nok forskjell på en motstand og en kondensator.

 

5. Cossie sprut fungerte fint på Morty999 sin ist ja, godt mulig dohcboy sin bare har noen barnesykdomer. Men risikoen for kjente cossieproblemer er der hele tiden.

 

6. Ikke hør på hva Morten sier om MS forresten, kun Haltech som duger i hannes øyne. De afr avlesingene jeg fikk på dohcboy sin ist før den begynte å fjuske var helt bak mål, selv sammenlignet med et dårlig mapet datasprut. Men vi vet som sagt ikke problemet her enda, kan være så enkelt som dårlig bensintilførsel.

 

7. Har lest en ting på et amerikansk forum, hva de gjør der med biler med moderat overladding og luftmengdemåler. De monterer større dyser, akkurat som du, men kombinert med en større luftmengdemåler, som har større kapasitet. Ved tomgang og lav belastning gir denne større lmm'en signal om mindre lutftforbruk enn den orginale, dermed en akseptabel tomgang. Under ladetrykk og større luftforbruk vil denne dra nytte av de større dysene og gi feit blanding. Utfordringen da er å finne en lmm i passelig størrelese som har samme elektriske innmaten som den orginale(0-5 V potmeter). Dette kombinert med en proggressiv btr må vel kanskje være den ultimate løsningen vist man kunn skal ha orginal innsprøytning.

 

8. Håper du har fått noen ideer nå. Det har kommet ganske mange forslag nå ser jeg

 

1. det høres bra ut, da kan jo du evt lage map til meg.

 

2. skal nok få til det :P

 

3. da kan vel du skaffe meg ett slik da, og lodde det for meg :D

 

4. litt elektronikk kan eg, men er nok som deg, ser ikke forskjell på motstand og kondensator, hehe.

 

5. ja der har du den igjen, MEN, når det funker, så funker det meget greit.

 

6. hver sin smak, ikke min skyld at han kun får til haltech :P sikkert bare en bagatell ang dohcboy sin.

 

7. samme som dem gjør på bmw med bla 2.5liters motor, der tar dem dyser og lmm fra 3.5liters motoren, og putter elektronikken fra 2.5liters lmm inn i 3.5liters lmm. og det virker, den er da i 3". så kansje eg skal prøve med en slik

 

8. har fått mangen gode ideer, og takker for alle. bare enda vanskeligere å bestemme seg nå. hehehehe

 

EDIT:

 

MEN, siden btr har 3 bar med vakum, hva skjer da med 1bar trykk på? vil den da få mer trykk, eller mindre?

og med mer vakum, vil den da får mer eller mindre trykk?

bare lurer siden det er snakk om at den øker trykket med ladetrykk, men da vil den vel senke trykket med vakum? sikkert eg som er LANGT ute å sykler her :P

da snakker vi om btr som er 1:1..

Link to comment
Share on other sites

se her ja. kommet litt forslag her å d er bra..

joda MS'n til truckdriver funker den. har ikke fått tenninga til 100% enda men regner med at d kommer seg når d blir bygd om til fordeler løs tenning :) er egentli ganske så morsomt å drive å mappe litt, vært med noen turer,jeg har kjørt å truckdriver har mappet. å virkelig sett hva ett tastetrykk kan gjøre med motoren. fra stikkflamme ut av eksosen til ren gange :)

 

MS virker ganske så greit å holde på med, å et billig sprut som virker ganske så stabilt, så her er d vel bare hva pengboka tillater deg å gjøre :)

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hehe, skeptisk :P

 

men uansett, så virker jo dette rart da, siden dysene i utgangspungtet er FOR store til org sprut. så hvorfor i H******* skjer dette? kan det være pga en vakum lekkasje? eksos lekkasje mellom manifoil og topp?

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Sikker på at bensinpumpa klarer å levere nok? Kan nesten høres ut som noe i bensinsystemet ikke klarer med trykket/mengden..

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har ikke du Bmw mengdemåler?

Problemet er at dyser, mengdemåler og duty må passe sammen med det din motor trenger.

Hadde du montert dette :

http://www.turbofun.no/product/453632/AEM_...management.html

eller tilsvarende i fra andre leverandører , kunne du ha mappet både tenning og bensin riktig, i stedet for å bruke enda mere penger på andre deler du ikke trenger.

 

Hvis du klemmer på med fullt driv på 1 kg ladetrykk , mager blanding OG feil tenningskurve , vil resultatet som regel bli slik :

http://i394.photobucket.com/albums/pp24/ic...us/P3211241.jpg

 

Da hade det vært mye billigere å bruke riktige deler i første omgang.

 

Kjetil.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har ikke du Bmw mengdemåler?

Problemet er at dyser, mengdemåler og duty må passe sammen med det din motor trenger.

Hadde du montert dette :

http://www.turbofun.no/product/453632/AEM_...management.html

eller tilsvarende i fra andre leverandører , kunne du ha mappet både tenning og bensin riktig, i stedet for å bruke enda mere penger på andre deler du ikke trenger.

 

Hvis du klemmer på med fullt driv på 1 kg ladetrykk , mager blanding OG feil tenningskurve , vil resultatet som regel bli slik :

http://i394.photobucket.com/albums/pp24/ic...us/P3211241.jpg

 

Da hade det vært mye billigere å bruke riktige deler i første omgang.

 

Kjetil.

 

har bmw lmm ja, med sierra innmat i. hadde planer om piggiback, men slo det fra meg siden det var ingen her i bergen som kunne hjelpe meg :huh:

 

har nå fått en ny bensinpumpe, da det kan hende at den 21 år gamle cossipumpen sikkert ikke er helt god. pumpen som skal på nå, har bosch 044 specs.

passer seff på at eg ikke ligger på fullt driv med mager blanding..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...