Jump to content

210-220cc dyser på DOHC?


exin89

Recommended Posts

Jeg lurer på å få tak i noen bensindyser rundt 210-220cc, og montere de på DOHC'n min. Har en lett trimma motor med høvla og porta topp. I tillegg har jeg pynta litt på den skarpe kanten på ene siden av innsugsventilen. Så toppen er jo gjort litt med. Har en god del høyere komp enn normalt. Har også fjerna kat'n og montert kon filter. Og en høyeffektscoil.

 

Det jeg da lurer på er hvor store dyser det kan lønne seg å montere? Originale 191cc dyser er ikke gode for mere enn 136hk ettersom hva jeg har skjønt.

 

Har tenkt litt på 210cc dyser fra 2.5 og 3.0 V6 fra opel Omega og Vectra, og etter min beregning skal jeg da kunne få 149hk ved 100% duty cycle. Disse skal kunne brukes plug and play med ECU'en i DOHC'en min. Men vil ECU'en klare å gjøre jobben sin, eller vil jeg få for mye bensin når jeg kjører pent?. Regner jo med at Lambda'n skal si ifra til ECU at motor skal ha mindre bensin og da bruke like lite som vanlig når jeg kjører pent, men mere når jeg gir på.

 

Noen som har noe innspill når det gjelder dette?

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

hvis motoren din ikke får mye mer luft enn vanlig (som ved turbotrimming, mye høyere turtall enn vanlig etc. så trenger den nok neppe mer bensin heller.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

hvorfor bytte dyser? bare å stille på bensintrykket, da dohc har org justerbar BTR, bare å fjerne en plombering og skru den bolten nedover ;)

 

EDIT:

 

om du ser på bildet her, så ser du mellom toppdeksel og innuget, rett under den stålomspunnede slangen fra turbo. der er en liten rund dings med en vakunslange tilkoplet, der ser du vi har fjernet plomberingen, den er bare til å dunke ut, eller knuse den ut :P

IMG_0322-Redigert.jpg

Link to comment
Share on other sites

Motorer med MAP sensor er generelt mindre tilpassningsdyktig enn f.eks motorer med luft mengde eller massemålerer. Der en lmm klarer å måle den forandrede lutfløden pga endret volumetrisk effektivitet(spesielt med kvassere kamer), klarer ikke en map å måle endret volumetrisk effektivitet så lenge trykket ikke endres. Det er derfor å anbefale en oppgradering av motorstyring. F.eks chip, datasprut el. lignende.

Mao. vil du sansynligvis ikke få utnyttet så mye av modifiseringene som ønskelig bare med økt bensinmengde over hele registeret.

Jeg er på ingen måte ekspert på området, men dette er ganske grunnleggende lære om motorstyring og tuning.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Bensintrykket er allerede justert opp, og jeg merker at bilen går noe bedre, men det "mangler" fortsatt litt når jeg gir gass.

 

Med originalt bensintrykk gikk bilen like godt/dårlig på halv gass som på bånn gass, med mere trykk kunne jeg tråkke litt mere pedal før det "ga seg", så nå er det forskjell på halv og 3/4 gass, men ingen forskjell fra 3/4 til full gass. Det virker da som om den trenger mere bensin når jeg gir gass.

 

Har justert trykkregulatoren en hel turn inn. (360*). Og dette hjalp, men har blitt sterkt frarådet til å øke trykket mere. Derfor jeg tenker på å velge dyser som gir litt ekstra.

 

Når man går fra 191cc til 210cc så er det jo ikke store forskjellen, så motorstyringa vil vel skjønne seg på at det er en forandring. Jeg trodde da at lambdaen skal si ifra hvis det blir feil blanding, og deretter justere mengden. Jeg kan ikke stort om motorstyring og den delen, men det er ihvertfall hva jeg tenker om saken.

 

På dohc motoren virker det som om den får for lite bensin når man gir stort over halv gass, da den ikke går stort bedre samme hvor mye gass man gir. Hadde jeg hatt noe eksostemp måler kunne jeg jo finni det ut ved å se på temperaturen i eksosen, iogmed at bilen ikke går noe merkbart bedre fra litt over halv til full gass så vil man jo se på tempen om den blir varmere så får den for lite, for motoren er jo kapabel for mer enn de originale dysene kan levere.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Lambda er kun aktiv på delgass når man ønsker en mager blanding på lambda 1, eller 14,7 vektdeler luft til en del bensin. Lambda koples ut ved kraftige akselerasjoner, høy belastning og høyt turtall. Jeg vet ikke hvor stort vindu dohc motorstyringen bruker lambda. Lambda har bare en viss % kontrollautoritet, dette pga at bilen skal være kjørbar selv ved feil som f.eks frieksos. Motoren vil til slutt kunne gå i feilmodus. Motorstyringen vil derfor takle en viss økning i bensinmengde, men nøyaktig hvor mye vet jeg ikke. Ved lave turtall vil de fleste motorer oppnå nesten maks tilgang til luft en stund før gasspjeldet er helt åpent. Det kan være en av grunnene til at den ikke går bedre ved full gass. Dette merker jeg tydelig på min Sierra selv med datasprut. Det er jo også godt kjent at dohc er en motor som går veldig magert, så det kan jo også være snakk om en såkalt "lean spot". Beste måten å få kontrollert dette med er å bruke breibandslambda.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Bensintrykket er allerede justert opp, og jeg merker at bilen går noe bedre, men det "mangler" fortsatt litt når jeg gir gass.

 

Med originalt bensintrykk gikk bilen like godt/dårlig på halv gass som på bånn gass, med mere trykk kunne jeg tråkke litt mere pedal før det "ga seg", så nå er det forskjell på halv og 3/4 gass, men ingen forskjell fra 3/4 til full gass. Det virker da som om den trenger mere bensin når jeg gir gass.

 

Har justert trykkregulatoren en hel turn inn. (360*). Og dette hjalp, men har blitt sterkt frarådet til å øke trykket mere. Derfor jeg tenker på å velge dyser som gir litt ekstra.

 

Når man går fra 191cc til 210cc så er det jo ikke store forskjellen, så motorstyringa vil vel skjønne seg på at det er en forandring. Jeg trodde da at lambdaen skal si ifra hvis det blir feil blanding, og deretter justere mengden. Jeg kan ikke stort om motorstyring og den delen, men det er ihvertfall hva jeg tenker om saken.

 

På dohc motoren virker det som om den får for lite bensin når man gir stort over halv gass, da den ikke går stort bedre samme hvor mye gass man gir. Hadde jeg hatt noe eksostemp måler kunne jeg jo finni det ut ved å se på temperaturen i eksosen, iogmed at bilen ikke går noe merkbart bedre fra litt over halv til full gass så vil man jo se på tempen om den blir varmere så får den for lite, for motoren er jo kapabel for mer enn de originale dysene kan levere.

Jeg har koblet ett lamdameter inn på den éne originale lambdasonden (2,9 V6) for å se hvordan det oppfører seg. Jeg har funnet ut at lambdasondene på FORD sitt motorstyresystem kontrollerer ganske store mengder fuel på moderate gasspådrag.

Jeg har kjørt 20-50% E85 både med originaldyser (138 ccm) og med DOCH dyser (191 ccm) som er 38 % større, og dette har gått helt greit. Lamdameteret pendler fint rundt 14,7:1 i alle tilfeller.

 

Poenget;

Når du nå antageligvis kjører magert og skal skaffe større dyser, så velg større dyser enn 210 ccm som kun er 10 % større kapasitet.

 

Det er også slik at ingen originale motorstyresystem kjører med 100% duty.

0,191 L/min *4 stk * 60 sek. = 45,84 L/time.

45,84 L/time / BSFC for sugemotor 0,275 = 166 hk.

120 hk originaleffekt / 166 hk på 100% duty = 72 på maks effekt.

Reservekapasiteten opp til 80 % går til chockevirkningen for fullgasskjøring i ekstremkulde.

 

Som du ser må du velge dyser som gir deg ønsket mengde fuel med bare 72 % duty.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det vil da si at motoren mest sansynlig ikke vil bruke mere drivstoff en med originale dyser på "normal kjøring"?, og vil bruke en god del mere når jeg gir på.

 

Så da er det kanskje greit å øke til så mye som 240-250cc eller noe rundt der et sted?

 

Hvilke dyser gir rundt det området der? Og kan brukes med original DOHC motorstyring?

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...