Jump to content

Hvor mye må man ut med for en drivlinje som tåler ca 550hk 650nm?


Turboterje

Recommended Posts

Dette har vel vært diskutert en god del ganger før, søk ;)

 

Men Fixit/Bara drevsats, og oppgraderte differ bør man helst ha. Thickwall hus på front diff også. Nytt så må du nok ut med 60-70000 i deler for dette.

Link to comment
Share on other sites

Ja, er det sånn at det koster 10-15000 pr diff, sånn ca?

Og girkasse får du brukt for 30-40000?

Og den fixit kasse tåler bra med moment?

Er vel ca 10000 pr diff og 10000 til for diff huset om jeg ikke husker feil. Mener en kompis av meg ga 25000 for drevsatsen sin hentet hos Fixit. Så kommer jo eventeult deler og jobb i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Ting VIL ryke uansett..

 

Det eg vil anbefale er en oppgradert BARA girkasse og forsterkningsplate på fremdiffen.

Da har du en grei girkasse, og skulle en diff ryke koster det 15hundre å fikse i stede for 15tusen som NÅR dt ryker..

 

Etter den strategien, hvorfor oppgradere noe i det hele tatt? :P

 

Holder forøvrig med de fleste andre her, 60-70 lapper er vel omtrent riktig?

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

plukk i stykker en gammel Dodge van 4x4 eller ram pickup(powerwagon, med Dana 60 aksling bak (tror det er dana 40 framme?) Samme aksling som stod på råeste Chargere og diverse på slutten a 60tallet, tåler alt. Kjøreegenskapene blir det nok verre med :D men billig er det ;)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Cosworth Racing1 her inne har fint oppsett, så vidt jeg vet kjøpte han alt nytt? Han kan sikkert svare godt her :)

 

-Arne

 

Jepp hepp! Kjører med 545 hester og 637 nm.

Kjører Fix-it kasse, kjøpt ny, og fikk den billig pga den ble hentet hos Fix-it ;) Den kom på 30.000 ferdig i kasse med nye lagre og det som du bør bytte ellers i kassen når du først åpner den.

Foran har jeg kjøpt Quaife diffhus. Er vel cirka 3 ganger så tykt som det originale huset er. Har også en forsterkningsplate i den. Diffen fikk jeg billig fra England for 10.000. Det som stort sett er problemet foran med de originale diffene er at huset sprekker..

Bak hadde det sikkert holdt lenge med originaldiff, men byttet til Quaife bakdiff med sperr, og byttet utveksling til 4,44. Måtte også bytte kjeden i fordelingskassen for å "lure" frontdiffen" til å tro at det var 4,44 utveksling på den også. Den diffen bak kom vel på i overkant av 30.000. Men kjøper du bare en oppgradert diff bak UTEN den utvekslingen halverer du cirka den prisen.

Så alt i alt er vi vel oppe i 70-75.000 kr :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye bråk er det fra ei Fixit kasse egentlig, kan man f,eks føre en samtale inne bilen ved 70-80kmt?

Lurer litt på dette siden det på et eller annet tidspungt vil være aktuelt å oppgradere.

Er jo litt vesentlig hvis man belager seg på å kjøre på treff, kan ofte være lange turer for en som bor på nordvestlandet.

Motor uten turbo SUGER!

Link to comment
Share on other sites

Guest Alexander P
Hvor mye bråk er det fra ei Fixit kasse egentlig, kan man f,eks føre en samtale inne bilen ved 70-80kmt?

Lurer litt på dette siden det på et eller annet tidspungt vil være aktuelt å oppgradere.

Er jo litt vesentlig hvis man belager seg på å kjøre på treff, kan ofte være lange turer for en som bor på nordvestlandet.

 

 

Vil ikke si at fixit kassen bråker noe spesielt, litt "Racing" lyd bare. Ikke høyt bråk som gjør det vanskelig å føre en samtale eller høre på radio.

bare min mening.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke si at fixit kassen bråker noe spesielt, litt "Racing" lyd bare. Ikke høyt bråk som gjør det vanskelig å føre en samtale eller høre på radio.

bare min mening.

 

Jepp helt enig :)

I tillegg til drivverket bør du ha skikkelig bremser, understell (coilovere) og en klutsj som tåler effekten. Da er du vel oppe i 110.000 kr cirka.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Er vel tilsalgs på finn.no avogtil. Mener den selges for 700 kr. Enkel å lage hvis du kjenner en som jobber med slikt og kan kutte stål.

Er bare å ta av difflokket og lage en plate som er lik lokket. Så skjærer du ut for hjulet som du ser ligger i diffen, sånn at det fremdeles kan gå rundt.. hehe..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått en pekepinne på hva det koster da :)

Men den forsterkningsplata, hva koster den, og hvordan ser den ut?

 

Du har denne typen: http://cgi.ebay.co.uk/Cosworth-4x4-front-d...bayphotohosting

 

Og denne, som er ett lokk: http://www.randbmotorsport.co.uk/shop/Deta...p?ProductID=338

Edited by EscCos

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Link to comment
Share on other sites

Ting VIL ryke uansett..

 

Det eg vil anbefale er en oppgradert BARA girkasse og forsterkningsplate på fremdiffen.

Da har du en grei girkasse, og skulle en diff ryke koster det 15hundre å fikse i stede for 15tusen som NÅR dt ryker..

 

Mener du at framdiffen holder med forsterkningsplate når man har over 500 hester?? Pusekjøring kanskje men aldri en rivstart.

 

 

 

Lokket er absolutt best da det også øker oljekapasiteten..

Link to comment
Share on other sites

Jepp, har sett eksempel på passionford.com av sprengt quaifehus også.

 

Kan være en million ting som fikk det huset til å dele seg, poenget er at quaife hus og diff er laaangt mere solid en org. fremdiff med forsterkningsplate.

 

Uansett bør du ha diffbrems foran så du slipper powersteer og så får du i tillegg traction på alle fire hjula.. (men med brems så vil du garantert knekke ett orginal hus.)

 

Men for å svare trådstarter enkelt.. gruppe a escortene hadde vel i underkant av 650nm og der var det ffd girkasse, 8.5" fremdiff og 9 tom bakdiff, pris på disse 3 herlighetene sender deg rett i overkant av 160 000.

Så må du få laget spesial aksler fremme eller ha gpa forstilling...

Så det må du ut med for ett drivverk som tåler 650nm.

 

Dette har de fleste ikke råd til så alternativet ditt blir da r&d eller quaife varianter.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Kan være en million ting som fikk det huset til å dele seg, poenget er at quaife hus og diff er laaangt mere solid en org. fremdiff med forsterkningsplate.

 

Uansett bør du ha diffbrems foran så du slipper powersteer og så får du i tillegg traction på alle fire hjula.. (men med brems så vil du garantert knekke ett orginal hus.)

 

Men for å svare trådstarter enkelt.. gruppe a escortene hadde vel i underkant av 650nm og der var det ffd girkasse, 8.5" fremdiff og 9 tom bakdiff, pris på disse 3 herlighetene sender deg rett i overkant av 160 000.

Så må du få laget spesial aksler fremme eller ha gpa forstilling...

Så det må du ut med for ett drivverk som tåler 650nm.

 

Dette har de fleste ikke råd til så alternativet ditt blir da r&d eller quaife varianter.

 

 

Det blir nok med drømmen da skjønner je, hehe

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok med drømmen da skjønner je, hehe

 

min knapt 300hk sierra var da med til siste slutt uten problemer, eneste modifikasjonen som var gjort var forsterka motorfester og xr4x4 drivaksel h.side foran.

er du glad i å skru så kjør til det raser, når du har knekt ett par girkasser er du sikkert motivert nok til å spare opp 40k tl ei quaife/r&d kasse, og da er det andre ting som begynner å ryke så bare oppgraderer du etterhvert.

Bak er det jo bare å sette på en 2wd diff så er du relativt sikker der.

Husk at vekta på bilen og grepet på dekka har veeeeldig stor betydning på hvor mye ett drivverk tåler.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

min knapt 300hk sierra var da med til siste slutt uten problemer, eneste modifikasjonen som var gjort var forsterka motorfester og xr4x4 drivaksel h.side foran.

er du glad i å skru så kjør til det raser, når du har knekt ett par girkasser er du sikkert motivert nok til å spare opp 40k tl ei quaife/r&d kasse, og da er det andre ting som begynner å ryke så bare oppgraderer du etterhvert.

Bak er det jo bare å sette på en 2wd diff så er du relativt sikker der.

Husk at vekta på bilen og grepet på dekka har veeeeldig stor betydning på hvor mye ett drivverk tåler.

 

Ja, bilen er jo ribbe innvendig, å har ikke tenkt til å kjøre noe drag, så det blir jo mest for å sladde. Har ikke tenkt til å kjøre med slicks liksom. Får se hva jeg gjør :) Men den 2wd diffen, det er ikke samme utveksling på den som 4wd diffen? Er det ikke 3.62 på 2wd og 3.64 på 4wd da? Takk for svar så langt :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...