Jump to content

sierra doch trimming?


rassmus

Recommended Posts

hei lurer på åssen jeg kan få litt mere sprut ut av sierra`n min, på biligst mulig måte og lettest mulig måte:P

har ikke så mye peil på doch:/ så håper det er noen som har litt mere peil enn meg;)

Edited by rassmus
Link to comment
Share on other sites

jeg har større exsos og "power" filter men vil ha litt mere uten og bruke så mye tid eller penger på det:P

Da kan du egentlig legge det fra deg med enn gang...i allefall hvis du vil gjøre det skikkelig

 

passe grove grenrør og kammer vil gjøre at den går litt bedre. En inne på forumet her gjorde dette(ford-racing.sjekk prosjekttråden hans på den hvite sedanen), uten noen form for øking av bensinmengde, annet enn å gi bilen litt mer bensintrykk. Og bilen hans gikk bedre enn en vanlig doch, liten tvil om det. men så sjuk forskjell er det ikke. Du kan se om du får tak i et par dobble gassere. weber 42mm kanskje. Da må du ha innsug også. så må du ha passelige grenrør. Andre kammer bør du også ha for å få litt mer futt på toppen av registeret. Og for å få fullt utbytte av alt dette så ville jeg ha porta toppen littegrann. Som du skjønner så er det ikke bare å bytte en dært og en ploing for å få ut litt ekstra av Dohc`n

 

Andre muligheten er turbo. Ego inne på forumet gjorde dette med ganske grei suksess hvis jeg ikke husker feil?. men dette er en del jobb for å få det til å funke, akkurat som alternativet jeg skisserte uten snurre. Såh, utenom "effektanlegg" og luftfilter så er det ikke så mye lettvindt å gjøre i mine øyne. Det koster mer enn det smaker. Så hvis du ikke er interessert i å legge litt jobb i det, så hadde jeg holdt den orginal og spart meg opp kroner til noe sprekere...

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

om det er billige løsninger du leter etter så ta en till på prosjektråden min.. står en del av det jeg har gjort der og bilen min går bedre en orginalt.. å jeg har sliten orginal kam, org grenrør med 2" eksos og org bakpotte, tilomed orginalt luftfilter sitter på bilen B)

Link to comment
Share on other sites

om det er billige løsninger du leter etter så ta en till på prosjektråden min.. står en del av det jeg har gjort der og bilen min går bedre en orginalt.. å jeg har sliten orginal kam, org grenrør med 2" eksos og org bakpotte, tilomed orginalt luftfilter sitter på bilen B)

 

 

stikk på rulle med bilen da så vi kan se dette på papir :D

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

trur bilen tl k3nn37 går greit jeg i forhold til en vanlig doch. han har sikkert ikke noe særlig mer hester men han har et mye bedre register en en vanlig doch. og det er minst like viktig i denne sammenhengen.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

trur bilen tl k3nn37 går greit jeg i forhold til en vanlig doch. han har sikkert ikke noe særlig mer hester men han har et mye bedre register en en vanlig doch. og det er minst like viktig i denne sammenhengen.

 

 

kan godt være det men er nå en gang de hester /moment du faktisk kan dokumentere som vise at det faktisk er en forbedring .

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

er jo like lett å måle en endring i registeret vil jeg si. når man kjører bilen på rulle får man jo opp en kurve som viser hestekrefter/moment i forhold til turtall og da vil jo en endring i registeret være synlig på denne kurven.

 

selvfølgelig er det kult at det er en økning i hestekrefter/ moment men jeg personlig setter kjørbarhet framfor høye tall.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

stikk på rulle med bilen da så vi kan se dette på papir :D

 

ja hadde vert morro det om jeg hadde hatt lett tilgang til det, men er langt unna og dyrt bare for å dokumenter noe jeg faktisk vet.. jeg har en fast strekning jeg tester bilen på som sammenligning.. org dohc klarer ca 115km der imens min klarer ca 128km.. nå skal det sies at jeg har gjort en del, men ikke noe dyre greier.. har 2,5" hjemmelaget rør fra inni luftfilterboksen og inn til spjellet så er spjellet og innsuget filt å ordnet på, litt mere bensintrykk, fjernet kat, simons mittpotte, plugger med fire sånne tenngreier, "høyefektscoil", fjernet alt tull/onding fra innsuget og nytt rør inn i luftfilterboksen..

 

for de som ikke trur meg for møte opp i hønefoss å se selv :P

Link to comment
Share on other sites

ja hadde vert morro det om jeg hadde hatt lett tilgang til det, men er langt unna og dyrt bare for å dokumenter noe jeg faktisk vet.. jeg har en fast strekning jeg tester bilen på som sammenligning.. org dohc klarer ca 115km der imens min klarer ca 128km.. nå skal det sies at jeg har gjort en del, men ikke noe dyre greier.. har 2,5" hjemmelaget rør fra inni luftfilterboksen og inn til spjellet så er spjellet og innsuget filt å ordnet på, litt mere bensintrykk, fjernet kat, simons mittpotte, plugger med fire sånne tenngreier, "høyefektscoil", fjernet alt tull/onding fra innsuget og nytt rør inn i luftfilterboksen..

 

for de som ikke trur meg for møte opp i hønefoss å se selv :P

 

 

gjort samme test som deg med forskjellige org doch biler og hadde en differanse på 10 km

da med en slutthastighet på 140 som det høyeste

så er rimelig store forskjeller

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

nå har jo da k3nn37 gjort denne testen med sin egen bil før og etter de modifikasjonene han har gjort. det vil si samme bil med samme motor begge ganger. vi må huske det at disse bilene er ikke nye og vil derfor kunne ha levd svært forskjellige liv før vi fikk tak på de

og av den grunn vil det være forskjell fra en bil til en annen. at man kan oppnå 10 km forskjell på to forskjellige biler er jo ikke unormalt det. har hatt flere "like" biler selv og det har vært store variasjoner ute å gått mellom de.

gjør som k3nn37 å bruk EN bil som er original. test den, utfør tilsvarende modifikasjoner og test igjen. kun da får du ærlige svar på om ting funker eller ikke.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

som 2.3GL nevner her så sammenligner jeg bilen min før og etter jeg har gjort ting, men han enda ikke opplevd å møte noen org dohc som går like "bra" eller bedre.. så det jeg har gjort gjør bilen sprekere..

 

de som tviler kan jo bare prøve eller møte opp ;)

Link to comment
Share on other sites

Da kan du egentlig legge det fra deg med enn gang...i allefall hvis du vil gjøre det skikkelig

 

passe grove grenrør og kammer vil gjøre at den går litt bedre. En inne på forumet her gjorde dette(ford-racing.sjekk prosjekttråden hans på den hvite sedanen), uten noen form for øking av bensinmengde, annet enn å gi bilen litt mer bensintrykk. Og bilen hans gikk bedre enn en vanlig doch, liten tvil om det. men så sjuk forskjell er det ikke. Du kan se om du får tak i et par dobble gassere. weber 42mm kanskje. Da må du ha innsug også. så må du ha passelige grenrør. Andre kammer bør du også ha for å få litt mer futt på toppen av registeret. Og for å få fullt utbytte av alt dette så ville jeg ha porta toppen littegrann. Som du skjønner så er det ikke bare å bytte en dært og en ploing for å få ut litt ekstra av Dohc`n

 

Andre muligheten er turbo. Ego inne på forumet gjorde dette med ganske grei suksess hvis jeg ikke husker feil?. men dette er en del jobb for å få det til å funke, akkurat som alternativet jeg skisserte uten snurre. Såh, utenom "effektanlegg" og luftfilter så er det ikke så mye lettvindt å gjøre i mine øyne. Det koster mer enn det smaker. Så hvis du ikke er interessert i å legge litt jobb i det, så hadde jeg holdt den orginal og spart meg opp kroner til noe sprekere...

 

det som er er det att vis det koster mye penger så kan jeg jo heller kjøpe en sprekere motor eller sette i is turboen min (bare blir ferdig med den) så derfor gidder jeg ikke sløse masse penger på en så dårlig motor som en 2.0 doch;)

Link to comment
Share on other sites

doch er ikke en dårlig motor. hard kjøring ved kald motor og dårlig service er noe av det som oftest dreper doch motoren.

men skal man trimme en motor. uansett slag og størrelse så må man investere enten tid eller penger eller som oftest begge deler.

det billigste du kan gjøre er å foreta sånne modifikasjoner som k3nn37 har gjort men til gjengjeld koster det tid.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Neste blir jo da å høvle og porte toppen. ihvertfall matchporte topp og innsug. er en del jobb, men det merkes. coil og plugger gjør ofte litt forskjell på "gammel" motor. Og selvfølgelig luft og eksos.

 

Motoren min har høvla topp, og litt blokk fordi det måtte gjøres, og da i tillegg fikk jeg høyere komp. Kompen er såpass at det er tegn til tenningsbank ved kjøring på blyfri 95. Har også porta toppen forsiktig, og fjerna alle skarpe kanter som kan skape turbulens, og nyslipa ventiler. Spjeldhuset har jeg ikke gjort noe med enda, men det kommer kanskje etterhvert.

Konfilter har jeg, men ikke med originalt rør, Har ett rør fra "gummisvingen" og bort til der originale boksen stod, men der står det et konfilter bak et varmeskjolt som skal holde eksosvarmen borte fra filteret. Tomgangsregulatoren har fått eget minifiter, og står montert på innsuget på en måte.

Har høyeffektscoil som er det som måtte til for å få bilen igjennom EU pga CO. Iogmed at katalysatoren er tømt for innmat. Så det er litt å hente der. Har original eksos, men det er ikke eksosen som er den store flaskehalsen heller. Er heller lite bensin som stopper DOHC'n på høyt turtall. Har justert opp bensintrykk, men merker lite forskjell. Virker ikke som om dysene gir mere med mere trykk.

Har også justert opp oljetrykket i original pumpa med en tynn skive under fjøra.

Tror nok jeg har litt mere krefter enn originalt. Bilen går akkurat like godt som en honda accord med automat og 150 hk fra 0-180. Accorden virker mere aerodynamisk enn sierran, men veier til gjengjeld nesten 200kg mer. I tillegg så har sierra'n min 4x4. Så tror det er oppi 130+ i motoren min.

Neste steg for meg blir nå større bensindyser, og kanskje iridiumplugger. Med større dyser så kan jeg kanskje få oppimot 150hk i den tror nå jeg.

Er jo kjent at DOHC sin flaskehals ved trimming er bensintilførselen.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

gøy å se at flere har utbytte av enkle midler. hvis co nivået gikk ned med høyeffekt coil er jo det et tegn på at den forbrenner bedre med den coilen og det betyr jo også økt effekt. men det er nok som du sier at bensin er nok det som mangler for å få dochen optimal på høyere turtall. ny chip vil kanskje løse det problemet. akkurat som større dyser vil. grenrør og eksos gjør nok en del på topp effekten ihvertfall. er jo stortsett på toppen av registeret det er vanskelig å få ut eksosen.

 

130 er nok ikke helt umulig i motoren din nei men vanskelig å anta noe tall egentlig.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

doch er ikke en dårlig motor. hard kjøring ved kald motor og dårlig service er noe av det som oftest dreper doch motoren.

men skal man trimme en motor. uansett slag og størrelse så må man investere enten tid eller penger eller som oftest begge deler.

det billigste du kan gjøre er å foreta sånne modifikasjoner som k3nn37 har gjort men til gjengjeld koster det tid.

 

 

jeg er ikke noe glad i doch men det er smak og behag, er mye mere glad i den gode gamle ohc`n som du kan bare starte og begynne og herje og det sjer .........ikke no:Dhehe og doch`n må man lisom varme opp og masse dritt:P

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan forstä at det er vanskelig ä gjöre noe med dohc motoren. Men at det er en sä därlig motor er jeg ikke enig i. Jeg hadde en 92 sedan fra 98 til 2001. Da jeg bodde i Österdalen og jobbet i Förde ble det mange mil pä 2,5 är. Ca. 125 000 km. Grisekjört fra dag 1 i mitt eie. Senket maximalt. Da jeg byttet den inn var det 1 eksospotte som var flat, senkesettet og sprekker i stötfangerne som fikk trekk. Motor og resten var tipp topp. Oljeskift vär 10 000 og tre knekte hjulbolter. Ikke engang bremser byttet jeg. Fullgasskjöring fra Groningen i Nederland til Fredrikshavn. Flere turer i Tyskland, burning og generelt misbruk. Den motoren tälte alt og var grisebillig ä kjöre hvis man holdt seg under 120.

jeg velger meg april

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan forstä at det er vanskelig ä gjöre noe med dohc motoren. Men at det er en sä därlig motor er jeg ikke enig i. Jeg hadde en 92 sedan fra 98 til 2001. Da jeg bodde i Österdalen og jobbet i Förde ble det mange mil pä 2,5 är. Ca. 125 000 km. Grisekjört fra dag 1 i mitt eie. Senket maximalt. Da jeg byttet den inn var det 1 eksospotte som var flat, senkesettet og sprekker i stötfangerne som fikk trekk. Motor og resten var tipp topp. Oljeskift vär 10 000 og tre knekte hjulbolter. Ikke engang bremser byttet jeg. Fullgasskjöring fra Groningen i Nederland til Fredrikshavn. Flere turer i Tyskland, burning og generelt misbruk. Den motoren tälte alt og var grisebillig ä kjöre hvis man holdt seg under 120.

 

 

En vanlig myte at doch motor er dårlig noe den slett ikke er . har sine svakheter som register kjede , topppakning , oljepumpe , men disse kan enkelt ungåes med greit vedlikehold .

Doch motoren er antagelig den motoren til ford som går billigst av samtelige eldre modeller med tanke på hk størrelse osv . En kjempemotor for de som kjøre mye , har et greit forbruk i høy hastighet og hehe :)

 

Neste blir jo da å høvle og porte toppen. ihvertfall matchporte topp og innsug. er en del jobb, men det merkes. coil og plugger gjør ofte litt forskjell på "gammel" motor. Og selvfølgelig luft og eksos.

 

Motoren min har høvla topp, og litt blokk fordi det måtte gjøres, og da i tillegg fikk jeg høyere komp. Kompen er såpass at det er tegn til tenningsbank ved kjøring på blyfri 95. Har også porta toppen forsiktig, og fjerna alle skarpe kanter som kan skape turbulens, og nyslipa ventiler. Spjeldhuset har jeg ikke gjort noe med enda, men det kommer kanskje etterhvert.

Konfilter har jeg, men ikke med originalt rør, Har ett rør fra "gummisvingen" og bort til der originale boksen stod, men der står det et konfilter bak et varmeskjolt som skal holde eksosvarmen borte fra filteret. Tomgangsregulatoren har fått eget minifiter, og står montert på innsuget på en måte.

Har høyeffektscoil som er det som måtte til for å få bilen igjennom EU pga CO. Iogmed at katalysatoren er tømt for innmat. Så det er litt å hente der. Har original eksos, men det er ikke eksosen som er den store flaskehalsen heller. Er heller lite bensin som stopper DOHC'n på høyt turtall. Har justert opp bensintrykk, men merker lite forskjell. Virker ikke som om dysene gir mere med mere trykk.

Har også justert opp oljetrykket i original pumpa med en tynn skive under fjøra.

Tror nok jeg har litt mere krefter enn originalt. Bilen går akkurat like godt som en honda accord med automat og 150 hk fra 0-180. Accorden virker mere aerodynamisk enn sierran, men veier til gjengjeld nesten 200kg mer. I tillegg så har sierra'n min 4x4. Så tror det er oppi 130+ i motoren min.

Neste steg for meg blir nå større bensindyser, og kanskje iridiumplugger. Med større dyser så kan jeg kanskje få oppimot 150hk i den tror nå jeg.

Er jo kjent at DOHC sin flaskehals ved trimming er bensintilførselen.

 

 

er nok stopp med ca 130 hk med org dyser ja , type coil er det du har brukt ? kan vel ikke putte inn hva som helst ?

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...