Jump to content

Bygge eksos til24v


stavset

Recommended Posts

Hei. Holder på å bytte girboks i 24v min. Setter inn en MT75. Tenkte å bygge eksosanlegg i samme slengen.

Har snakket med en del folk og det er mange meninger om hva som er best i forhold til motstand etc...

Tenkte å bruke 2" dobbel hele veien.

Hva med de små pottene like etter manifolden. Kan man kutte ut dem eller er det best å la dem være?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Holder på å bytte girboks i 24v min. Setter inn en MT75. Tenkte å bygge eksosanlegg i samme slengen.

Har snakket med en del folk og det er mange meninger om hva som er best i forhold til motstand etc...

Tenkte å bruke 2" dobbel hele veien.

Hva med de små pottene like etter manifolden. Kan man kutte ut dem eller er det best å la dem være?

 

di små pottene etter manifolden er 2 katalysatorer;) Uten de får du feil utslag på co`en når du skal på EU;)

 

Men du tjene någen hk på å fjerna di:)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Holder på å bytte girboks i 24v min. Setter inn en MT75. Tenkte å bygge eksosanlegg i samme slengen.

Har snakket med en del folk og det er mange meninger om hva som er best i forhold til motstand etc...

Tenkte å bruke 2" dobbel hele veien.

Hva med de små pottene like etter manifolden. Kan man kutte ut dem eller er det best å la dem være?

 

er ikke sikker på hva slags anlegg du har, men orgialt på 24V Cosworth så er det to små og to større katalysatorer i front som er det største hinderet, og Om det er kun det som gjøres noe med, så får man en effektøkning på 20 - 28 HK, blir det hevdet. Ytterst få med REAL fakta på slik, men mye tilsier at 2" anlegg er godt nok, med to mitre og en bakpotte.

 

På EU kan du selvfølgelig få påpakk om bytte, men for de fleste en verdt jobben :D

 

Skal selv bytte til 2.5" strake rør frem til første Potte etter katalysatorer først, for å se forskjellen, og så får man se om resten blir byttet også, men greit å ha litt fakta og testing før man bruker masse penger

 

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste og billigste, og mest sansynlig det er beste, er å ta ut innmaten i alle katalysatorene og beholde original anlegget..

 

24v motoren trenger litt motstand i eksosen. Uten det går effekten ned og forbruket opp.

 

Er motoren ellers frisk og lambdasondene i orden går bilen rett igjennom en EU-kontroll uten katalysator innmat..

(Det en fordel å la de tomme katalysatorene henge der, for da henger ikke EU-kontrolløren seg opp i at det er gjort noe med eksosen)

 

Skal du bygge nytt ville jeg ikke brukt noe større en 2"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det enkleste og billigste, og mest sansynlig det er beste, er å ta ut innmaten i alle katalysatorene og beholde original anlegget..

 

24v motoren trenger litt motstand i eksosen. Uten det går effekten ned og forbruket opp.

 

Er motoren ellers frisk og lambdasondene i orden går bilen rett igjennom en EU-kontroll uten katalysator innmat..

(Det en fordel å la de tomme katalysatorene henge der, for da henger ikke EU-kontrolløren seg opp i at det er gjort noe med eksosen)

 

Skal du bygge nytt ville jeg ikke brukt noe større en 2"

Jeg har fjærna de to bakerste katalysatorene, og en kompis i england sa at de framste "pottene" var gnistfangere og ikke katalysatorer. Han anbefalte meg å la de stå fordi 24v trenger litt motstand. Det er det tydeligvis andre på forumet her som også hevder, så det er vel ikke bra med for fri eksosavgang. Jeg har bestemt meg for å gå for 2" dobbel hele veien bak.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...