Jump to content

holder på å skifte girkasse


SierraStian

Recommended Posts

Så hvordan gjøres det?? ser det er et gummi skjold over der wiren går inn i kassen.... Men hvordan dette skal tas ut forstår jeg ikke :huh: Er en ohc motor. 1985

 

Takker for svar!! :D

Edited by SierraStian

Ford Sierra 2,0 CL 1987 :)

Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalike

Ford Sierra XR4i 1985

Ford Anglia 1959

Ford Mondeo 2013..

Tempo Corvette 1981 og 1967

Link to comment
Share on other sites

Så hvordan gjøres det?? ser det er et gummi skjold over der wiren går inn i kassen.... Men hvordan dette skal tas ut forstår jeg ikke :huh: Er en ohc motor. 1985

 

Takker for svar!! :D

skal bare vere og sku det av eller bruke en skrutrekker til og praye den av

Link to comment
Share on other sites

Så hvordan gjøres det?? ser det er et gummi skjold over der wiren går inn i kassen.... Men hvordan dette skal tas ut forstår jeg ikke :huh: Er en ohc motor. 1985

 

Takker for svar!! :D

 

Lettere om du løsner girkasse først ;) Ellers så må du bruke du å benne klusjen tilbake for å få av wiren.

Link to comment
Share on other sites

Anngående vaier; når du har fått av gummibelgen utpå tar du bare ei tang og tar tak i vaiern litt frammfor utløserarma og presser vaieren bak, mens du holder igjen på uløserarma. Det som skjer da er at du drar tilbake fjæra på selvstrammern, noe som verken er vanskelig eller tungt vist du har ei tang. Det er kunn på de få bilene som har låseklips på vaieren at jeg har vært litt plaget. Monteringen må uansett gjøres på samme måten, bare så klart i litt motsatt.

 

Vist du klarer å plassere girkassen slik at den står ca i vater(i bilen eller løs), tar du bare å fyller på olje til det kommer ut påfyllingshullet, da er det nok. Vanlig mineralsk gl4 olje duger bra. Jeg har prøvd flere typer olje, og ikke merket noe forskjell. Da også med flere forskjellige viskositeter. Oljemengden kan variere fra ca en liter(tror en girkasse har 0.9 L) opp til 1,75 liter. Detter varierer fra hvilken type girkasse du har, 4 trins( det finnes flere 4 trins kasser, som har forskjellig oljevolum) eller 5 trins. Kjøper du 2 enlitersflasker har du i vertfall nok olje ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

fikk tatt av kassen i kveld. Men det som overrasket meg var at den nye ikke var lik den gamle!!! Det er noe forskjell der startmotoren ska i. Noen som vet om den passer for det om?? er en 4 girt. fikk ikke studert det så mye men... ser på det i morgen.

Ford Sierra 2,0 CL 1987 :)

Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalike

Ford Sierra XR4i 1985

Ford Anglia 1959

Ford Mondeo 2013..

Tempo Corvette 1981 og 1967

Link to comment
Share on other sites

Som sagt finnes det flere typer 4 trins kasser. Regner med at du kanskje mener huset i girkassen som startmotor går inn i? Enkelte girkasser har hus som er litt større enn andre, og hus på begge sidene. Det finnes også girkasser med avtagbart clutchus, og med fast clutchhus.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja det stemmer at det er "huset" som er større der startmotoren skal inn. men passer den for det om??

Ford Sierra 2,0 CL 1987 :)

Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalike

Ford Sierra XR4i 1985

Ford Anglia 1959

Ford Mondeo 2013..

Tempo Corvette 1981 og 1967

Link to comment
Share on other sites

Vist ikke du har kommet over noe veldig uvanlig, så skal den passe rett på ja :P Det kan bli litt dårligere plass til eksosanlegg med girkasse som har det store huset over startmotor. Men når det er montert skal det være den nødvendige plassen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

som dere ser ut ifra bildet, så er ikke kassen lik. jeg så at det med startmotoren passet, MEN det som var synd var at på den nye kassen var det en større "kant" hvor det er ett hull der kassen kanskje skal festes? iallefall så fikk jeg ikke satt på kassen fordi denne store "kanten" traff veggen over kassen... Så lurte jeg på hva jeg kunne gjøre. er det en mulighet for å kutte den vekk med vinkelsliper??

 

400513.jpeg

400516.jpeg

400517.jpeg

 

se på bildene så er det lettere å forstå hva jeg mener :D

Ford Sierra 2,0 CL 1987 :)

Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalike

Ford Sierra XR4i 1985

Ford Anglia 1959

Ford Mondeo 2013..

Tempo Corvette 1981 og 1967

Link to comment
Share on other sites

som dere ser ut ifra bildet, så er ikke kassen lik. jeg så at det med startmotoren passet, MEN det som var synd var at på den nye kassen var det en større "kant" hvor det er ett hull der kassen kanskje skal festes? iallefall så fikk jeg ikke satt på kassen fordi denne store "kanten" traff veggen over kassen... Så lurte jeg på hva jeg kunne gjøre. er det en mulighet for å kutte den vekk med vinkelsliper??

 

400513.jpeg

400516.jpeg

400517.jpeg

 

se på bildene så er det lettere å forstå hva jeg mener :D

letteste er jo bare og sette over cluch huset fra den girkassa som passer over på den nye er 4 skruer inne i huset bare skru disse opp og ta av lokket og sett det over på den nye kassa

Link to comment
Share on other sites

letteste er jo bare og sette over cluch huset fra den girkassa som passer over på den nye er 4 skruer inne i huset bare skru disse opp og ta av lokket og sett det over på den nye kassa

 

Kanskje ikke det letteste med girkasse uten mulighet til å ta av huset ;)

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

den gamle kassen er skrudd sammen, mens den nye er jo støpt i en helhet... ser jo d på bildet... men er d en mulighet å kappe den kanten av?? For da vil den jo passe :)

Edited by SierraStian

Ford Sierra 2,0 CL 1987 :)

Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalike

Ford Sierra XR4i 1985

Ford Anglia 1959

Ford Mondeo 2013..

Tempo Corvette 1981 og 1967

Link to comment
Share on other sites

Litt OT nå da men..

Er det bare eg som løsner clutch wiren inni bilen først?? (dytter tilbake sjølstrammeren å vipper av wieren på pedalen)

det er jo piss enkelt i forhold til å drive å bende å styre under bilen! B)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Litt OT nå da men..

Er det bare eg som løsner clutch wiren inni bilen først?? (dytter tilbake sjølstrammeren å vipper av wieren på pedalen)

det er jo piss enkelt i forhold til å drive å bende å styre under bilen! B)

 

Ser ut som det er bare du ja :P Jeg vil si det er piss enkelt å gjøre det i motsatt rekkefølge enn du. Og man må uansett under bilen for å skifte girkasse. Skal jeg av en eller anna grunn ha vaiern av selvjusteringa, ja da legger jeg meg først under bilen og tar av vaiern fra clutch-arma. Så lenge det ikke er 10 minus, og gummikåpa på girkassen er stivfrossen, så synest jeg det er den enkleste måten. Har du først løsnet vaiern ute er det mye enklere å løsne den fra selvjusteringa, ettersom man da har pedalen i gulvet, og kan dra så mye i vaieren som man bare vil. I den rekkefølgen jeg gjør det bruker jeg ikke mer enn 10-15 min på å skifte vaiern. Det måtte jeg nemlig gjøre en gang før jeg kunne kjøre på jobb :P

Du kan jo få i oppdrag å prøve begge metodene, og dokumentere hvilken som er raskest ;) Selvsagt etter å ha øvd inn begge metodene.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det er bare du ja :P Jeg vil si det er piss enkelt å gjøre det i motsatt rekkefølge enn du. Og man må uansett under bilen for å skifte girkasse. Skal jeg av en eller anna grunn ha vaiern av selvjusteringa, ja da legger jeg meg først under bilen og tar av vaiern fra clutch-arma. Så lenge det ikke er 10 minus, og gummikåpa på girkassen er stivfrossen, så synest jeg det er den enkleste måten. Har du først løsnet vaiern ute er det mye enklere å løsne den fra selvjusteringa, ettersom man da har pedalen i gulvet, og kan dra så mye i vaieren som man bare vil. I den rekkefølgen jeg gjør det bruker jeg ikke mer enn 10-15 min på å skifte vaiern. Det måtte jeg nemlig gjøre en gang før jeg kunne kjøre på jobb :P

Du kan jo få i oppdrag å prøve begge metodene, og dokumentere hvilken som er raskest ;) Selvsagt etter å ha øvd inn begge metodene.

 

Hehe etter mye skruing å banning så har det bare blitt slik :P

Clutchwiren min røyk på xr4i'n min ein gang, (holdt på å kjøre rett inn i glass vinduet på Ford på Notodden :lol: ) Heldigvis hadde dem wire på lager så da bytta eg den på denne måten (uten å legge meg under bilen) alle mekanikerene sto i ruta å gliste når eg starta opp å kjørte av gårde etter få minutter ^_^

 

nei det er nok lkkje nødvendig, du har nok bedre trening enn meg :)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Hehe etter mye skruing å banning så har det bare blitt slik :P

Clutchwiren min røyk på xr4i'n min ein gang, (holdt på å kjøre rett inn i glass vinduet på Ford på Notodden :lol: ) Heldigvis hadde dem wire på lager så da bytta eg den på denne måten (uten å legge meg under bilen) alle mekanikerene sto i ruta å gliste når eg starta opp å kjørte av gårde etter få minutter ^_^

 

nei det er nok lkkje nødvendig, du har nok bedre trening enn meg :)

Jeg har også stått å sett på en som byttet vaier UTEN å legge seg under bilen.

Link to comment
Share on other sites

Hehe etter mye skruing å banning så har det bare blitt slik :P

Clutchwiren min røyk på xr4i'n min ein gang, (holdt på å kjøre rett inn i glass vinduet på Ford på Notodden :lol: ) Heldigvis hadde dem wire på lager så da bytta eg den på denne måten (uten å legge meg under bilen) alle mekanikerene sto i ruta å gliste når eg starta opp å kjørte av gårde etter få minutter ^_^

 

nei det er nok lkkje nødvendig, du har nok bedre trening enn meg :)

 

Reint imponerende ;) Jeg har stort sett demontert vaier pga. girkasse skal løsnes. Kanskje derfor jeg gjør det i motsatt rekkefølge. Den gangen vaiern røyk måtte jeg faktisk kjøre ett par mil uten clutch først. Litt tungvint i bykjøring da :D Men jeg satte bare jekken under venstre fremre jekkfeste, og løftet bilen litt, så kom jeg til. Trengte ikke jekke den helt opp engang..

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...