Jump to content

Ujevn motor temperatur


Siberiantiger

Recommended Posts

Har den siste tiden hatt problemer med at temperaturen for motoren i instrumentpanelet ikke er stabil

 

Etter at den viser normal temperatur og jeg kommer i en lang nedoverbakke eller en flat strekning med lav fart (50 sone f.eks) har temperaturen en tendens til å synke litt for rask.. Den dette fort ned på begynnelsen av normal temperaturen, men kan også gå under.. faktisk helt ned til 0. Men hvis jeg så kommer i en oppoverbakke igjen eller gir gass et stykke, så øker temperaturen veldig raskt til normalen igjen.

 

Fikk beskjed om å skifte begge termostater (motor og oljetermostat) uten at dette hjalp.

 

Noen erfaring som kan føre til en løsning her?

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Er det virkelig ikke noen som har det samme problemet? Jeg sliter fortsatt med dette denne vinteren også. Og Ford verskted står på sitt.. altså skifte termostatene.. selv om det allerede er gjort.. og jeg har i tillegg testet de termostatene jeg tok ut og de åpner ved riktig temperatur.. så det var nok ikke noe galt med disse i utgangspunktet heller..

 

Men jeg må få si at selv om temperatur måleren detter helt ned på begynnelsen (0) som om motoren var kald, så er det varme i kupe viftene, men ikke så god som når bilen er skikkelig varm.. så noe er det nå.. håper jeg kan få noen tips her..

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har dieselvarmer og den starter slik den skal (har testet den hos Ford)

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dette var visst et mysterium.. ingen som har flere forslag altså?

 

Bilen har ikke vært slik tidligere..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

har samme problemet med min mk2 mondeo:P bensin riktignok da. byttet termostat to ganger nå...

har masse varme i kupeen, men tempmåleren er noen ganger innenfor normal, og plutselig så er den helt i bånn utenfor skalaen.

 

må legge til at pappa sin mk3 tdci også er litt ujevn. tror ikke den har ekstravarmer da, men jeg trodde det bare var fordi det var så sabla kaldt ute (ned mot 20 kalde) og at motoren ble akjølt av lufta liksom.

Edited by escrot

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

På mk1 og 2 bensin er det obligatorisk å bytte giveren til instrumentet samtidig med termostaten..

 

Ford verkstedet har hele tiden sagt at giveren ikke har noe med dette i det hele tatt.. Spesielt ettersom temperaturen i kupeen ikke holder seg like varm når dette skjer

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Ford verkstedet har hele tiden sagt at giveren ikke har noe med dette i det hele tatt.. Spesielt ettersom temperaturen i kupeen ikke holder seg like varm når dette skjer

Nå var det på mk1 og 2 bensin da, du har vel mk3 diesel...

 

Kontroller at varmeren din starter ved +4 grader og sjekk at den ikke kobler ut før kjølevæsken har passert 75 grader. Kan jo være en feil slik at den ikke kobler inn før ved f.eks -10 grader eller kobler ut ved 40 grader på kjølevæska.

Eventuellt kan du prøve å kortslutte kontakta til utetempføleren bak grillen nede på høyre side. Da vil varmeren gå uansett utetemp

Edited by focusst

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Nå var det på mk1 og 2 bensin da, du har vel mk3 diesel...

 

Kontroller at varmeren din starter ved +4 grader og sjekk at den ikke kobler ut før kjølevæsken har passert 75 grader. Kan jo være en feil slik at den ikke kobler inn før ved f.eks -10 grader eller kobler ut ved 40 grader på kjølevæska.

Eventuellt kan du prøve å kortslutte kontakta til utetempføleren bak grillen nede på høyre side. Da vil varmeren gå uansett utetemp

 

Ok, jeg skal gjøre et forsøk på det du nettopp sa.. Temperaturen er på noen minus i dag, så da kan jeg sjekke hvor lang tid det tar fra jeg starter motoren til varmeren starter. Så sjekke temp på kjølevesken (kan dette gjøres mens motoren står på og blir varm (vet jo at det er noe trykk i den tanken til vanlig..) og se hva temp på kjølevesken er før den varmeren stopper.

 

Jeg skal også uansett forsøke å kortslutte utetemp føleren for å se om motorvarmen holder seg normalt da der den ellers ville ha sunket..

 

Er det andre som mener Ford verkstedet har rett i at det fortsatt er termtaten som det er noe galt med så gi beskjed.. kan jo hende jeg har fått en defekt en.. selv om det er rart den skulle ha samme symptomet som en som har vært brukt i et par år og blitt slik etterhvert..

 

Gir beskjed når jeg har sjekket.. fint om noen kan svare på det med åpen tank på kjølevesken.. Ford verkstedet har bare bedt meg sjekke langen som går inn/ut på radiatoren om den blir kaldere når motortemp blir kald..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ingen måleapparat for kjølevesken for hånden, men jeg tok meg en tur med bilen i ute temperatur på -7 til -9 grader. Varmeren starter etter noen minutter med tomgang. Jeg kjører nesten 1 mil før temperaturen er normal (pilen rett opp). Varmeren stopper da. Like etter jeg slipper gassen eller så og si ikke har motstand på motoren, begynner temperaturen på motoren å synke.. Når temperatur måleren synker nedom starten på normal området, begynner varmeren å våkne.. men kjenner ikke varme fra eksosrøret til varmeren før temperaturen på motoren har kommet midt mellom "kaldt" (60?) og starten på normal området.. Da blir temperaturen liggende der. Så kjører jeg igjen og temperaturen stiger gradvis opp til normal temp etter ca 500 meter. Høres dette normalt ut? Det er ingen synlig røyk fra varmeren.. og holder jeg hånen foran eksosrøret til varmeren holder jeg den ikke der mer enn ett selkund før jeg må trekke meg unna.. så den gir varme. Jeg skal førsøke å finne et måleinstrument til neste gang slik at jeg kan se temp på kjølevesken i disse tilfellene.. (Kona vil nødig "ofre" en temperatur måler hun bruker til å sjekke om kjøttet er stekt med ;) )

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Synes det høres ut som om bilen din oppfører seg helt normalt. Min er også slik (bortsett fra at kjørevarmeren ser ut til å ha stoppet i løpet av siste uken). Da det er kaldt synker temperaturen i lange nedoverbakker eller når den står på tomgang. Er det virkelig kaldt, kaldere enn 15 minus, synker temperaturen til og med når farten går fra 80-90 og ned i 60 på flat vei. Syntes dette var veldig uvant første vinteren jeg hadde den og spurte dermed om dette var normalt da jeg tok service. Fikk beskjed om at det er helt naturlig på effektive, moderne dieselmotorer.

Link to comment
Share on other sites

Synes det høres ut som om bilen din oppfører seg helt normalt. Min er også slik (bortsett fra at kjørevarmeren ser ut til å ha stoppet i løpet av siste uken). Da det er kaldt synker temperaturen i lange nedoverbakker eller når den står på tomgang. Er det virkelig kaldt, kaldere enn 15 minus, synker temperaturen til og med når farten går fra 80-90 og ned i 60 på flat vei. Syntes dette var veldig uvant første vinteren jeg hadde den og spurte dermed om dette var normalt da jeg tok service. Fikk beskjed om at det er helt naturlig på effektive, moderne dieselmotorer.

 

Men er det ikke skadelig for motoren å ha så ujevn temperatur?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Men er det ikke skadelig for motoren å ha så ujevn temperatur?

Det er jo ikke motortemperaturen du ser variere så mye, det er kjølevannet. Tviler på at temperaturen i selve motorblokka varierer like mye som det du ser på vannmåleren.

I gamle dager satte man jo en papplate i grillen for at radiatoren ikke skulle kjøle vannet så heftig når det var kaldt. Tror det står i Ford-manualen at man under ingen omstendigheter skal gjøre dette, uten at jeg helt forstår hvorfor. Temperaturen på vannet faller jo som du sier veldig fort når motoren jobber lett og det er kaldere enn -10. Vannet kjøles svært hurtig av radiatoren.

Edited by TheTH
Link to comment
Share on other sites

Har du slått deg til ro med at det skal være slik eller har du forsket noe mer på det?

Satt og surfet litt på et dansk forum og fant en del skriverier om plutselig fallende motortemp og diskusjon rundt termostater. Det skal være en termostat nr. 2 et sted som visstnok kan være problemet.

Har lest om mange som har fått dette mer temperaturen feilsøkt hos Ford uten at de finner noe, så kommer de over dette med den andre termostaten på nettet og dermed får de fikset problemet.

Her er link til en PDF som forklarer hvordan man bytter den: http://www.jackthom.freeserve.co.uk/thermostat.pdf

Kanskje verdt å få det sjekket ut?

Link to comment
Share on other sites

Har du slått deg til ro med at det skal være slik eller har du forsket noe mer på det?

Satt og surfet litt på et dansk forum og fant en del skriverier om plutselig fallende motortemp og diskusjon rundt termostater. Det skal være en termostat nr. 2 et sted som visstnok kan være problemet.

Har lest om mange som har fått dette mer temperaturen feilsøkt hos Ford uten at de finner noe, så kommer de over dette med den andre termostaten på nettet og dermed får de fikset problemet.

Her er link til en PDF som forklarer hvordan man bytter den: http://www.jackthom.freeserve.co.uk/thermostat.pdf

Kanskje verdt å få det sjekket ut?

 

 

Jeg har slått meg til "ro".. jeg har byttet begge termostater samtidlig. Men kommer til å selge bilen ettersom vi trenger større bil uansett..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Jepp, dessuten har effekten på varmeapparatet ganske stor innvirkning på hvor kraftig vanntemperaturen faller. Sjekket dette på ring 3 i Oslo i dag, der det er 60 km/t. Varmeapparatet satt til 17 grader så holder vanntemperaturen bra, mens på 24 grader vil den falle ganske bra når når motoren går så lett som den gjør i 60 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, dessuten har effekten på varmeapparatet ganske stor innvirkning på hvor kraftig vanntemperaturen faller. Sjekket dette på ring 3 i Oslo i dag, der det er 60 km/t. Varmeapparatet satt til 17 grader så holder vanntemperaturen bra, mens på 24 grader vil den falle ganske bra når når motoren går så lett som den gjør i 60 km/t.

 

Men faller den helt ned mot "null" altså 60 graders merket?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Ja, veldig liten motorbelastning kombinert med varmeapparatet på høy temperatur så gjør den det.

Etter det jeg forstår så skal hjelpevarmeren starte hvis det er kaldere enn 4 grader ute og tempen på vannet synker under 70, og siden min varmer ikke vil starter kan nåla godt komme ned mot 60, ja.

Link to comment
Share on other sites

Dieseldrit...

 

Litt skryt og litt spy:

Som nevnt over her i posten, dieselmotorer, spesiellt nyere motorer, er såpass effektive at den avgir merkbart mindre varme sett i forhold til en gjennomsnittlig bensinmotor...merker det på at man kan la en dieselmotor....f.eks commonrail gå på tomgang "LENGE" før det blir noe varme i apparatet...den "må" jobbe med motstand før det blir noe ut av det...

 

Det er nok tilfellet her, da tempraturene er såpass lave, ligger faktisk så lavt at kjølevæska blir "kald"...når motoren ikke jobber skikkelig....

Nei ^_^ ....takke meg til bensin når det er skikkelig kaldt....sløser såpass med energien at det blir godt med varme til kupèen...

 

Det er såklart forskjell på dieselmotorer...men dette er hvertfall min erfaring med diesel og kupèvarme..

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...