Jump to content

nykker rundt 2000rpm (Problem LØST:D)


escrot

Recommended Posts

Mondeon min nykker fra litt under til litt over 2000 rpm. hva kan dette være?

Har prøvd dette hittil:

- koblet av vakuumslange til EGR

- kjørt uten LMM

- Kjørt uten Lambdasonde

- kjørt uten LMM og Lambdasonde

- lytta etter falskluft i motorrommet

- nullstilt hjernen opptil flere ganger

 

det er liksom bare rundt 2000 den nykker. går helt fint før og etter dette. jager ikke på tomgang. starter alltid. nykker kun når motoren oppnår driftstemp.

også synes jeg den er dau... har aldri hatt mondeo før, men jeg hakke sjangs mot en 1,6 105hk 90 mod corolla med 2-3 folk i når jeg kjører alene. synes det er flaut(a)

Edited by escrot

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Merker du ingen forskjell når du kjører med LMM plugget av? Jeg merker forskjell med min av og på, den lugger/nykker verre/veldig når den ikke er plugget i. Regner med at den da virker.

 

Lambdaen kan du teste med et multimeter. Søk på google så finner du en side om lambdaer og hvordan en tester dem.

 

Sliter med noenlunde det samme selv.

 

Flere ting du kan prøve er å:

 

Få tak i en brukt gasspjeldsensor/TPS, eller mål motstanden i den du har. Den skal gå fint gradvis oppover når du vrir på den. Er det et punkt hvor motstanden ikke forandrer seg så er det noe galt.

 

Har du byttet plugger, og har rett pluggåpning? Jeg hadde problemer med nykking og tulling under gasspådrag, det var "keramikk" isolasjonen rundt den ene pluggen som var sprukket etter at jeg sikkert har vært litt for hard når jeg monterte dem.

 

Coilen kan også forårsake noe slikt, samt pluggledninger.

 

Så kan du gå over alle pluggene i motorrommet å spraye elektro rens.

 

Si fra om du finner ut av det!

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker helt feil veier den generasjonen Corolla litt under 1000kg, Mondeo passerer 1300 med litt utstyr. Tror du må regne med å ligge bak. Jeg lånte maken Mondeo fra et Ford-verksted for noen år siden, den virket utrolig slapp i forhold til min egen 130 hesters Escort.

 

Så til nyttige tips. Jeg hadde også problemer med fusking, spesielt ved pådrag. Det løste seg med nye pluggledninger. Etter tips fra delelageret hadde jeg silikonfett (?) på kontaktene for å unngå irr og fremtidige problemer. Det har fungert bra i 5 år nå.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

tror jeg har dårlige pluggledninger, for jeg bytta plugger i går. hadde noen motorcraft-plugger liggende, rikti åpning og delenummer.

blei helt topp en stund, men så på den andre kjøreturen min så nykka det helt sinnsykt... kunne nesten ikke kontrollere det. gikk helt opp til 3500rpm. bytta tilbake og prøvde... nå er det nesten bra, men jeg tror det er pluggledningene egentlig. sjekka dem i begge ender, men fant ikke noe irr da <_<

 

hvor får man ledninger som ikke koster for mye... er mekomnomen sine noe bra? har jo litt rabatter der :rolleyes:

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

tror ikke ford sine er så altfor galne på pris.

Hvis ikke så har biltema/mekonomen.

 

Du kan jo også se om du ser no miniatyr gnister i motorrommet når det er helt mørkt og bilen er i gang, da ser du fort om du har overslag i noen gamle pluggledninger.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk akkurat samme som skjedde med min. Nye plugger hjalp bare en kort stund.

Har ikke du en Escort du kan låne pluggledninger fra? Mener jeg betalte 500 og noe for et sett hos Ford.

 

Bosch til 150kr. Løp og kjøp.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk akkurat samme som skjedde med min. Nye plugger hjalp bare en kort stund.

Har ikke du en Escort du kan låne pluggledninger fra? Mener jeg betalte 500 og noe for et sett hos Ford.

 

Bosch til 150kr. Løp og kjøp.

 

så de der... men er det troverdig da? virker så billig liksom.

 

Blir jo frakt og moms osv da. får dem på mekonomen for ca. 250kr tror jeg, men vet ikke hva slags merke det er da

 

noen som vet det eller?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

så de der... men er det troverdig da? virker så billig liksom.

 

Blir jo frakt og moms osv da. får dem på mekonomen for ca. 250kr tror jeg, men vet ikke hva slags merke det er da

 

noen som vet det eller?

 

De fra ebay der får du hjem på døra for 150.

Ikke noe ekstra gebyrer pga varen koster mindre enn 200NOK.

;)

jokeft8.jpg
Link to comment
Share on other sites

De fra ebay der får du hjem på døra for 150.

Ikke noe ekstra gebyrer pga varen koster mindre enn 200NOK.

;)

 

ok da prøver jeg en sånn... men da må jeg overføre penger til paypal da vel

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

ja, da er jeg tilbake igjen.

kjøpte bosch ledninger og nye ford-plugger. da ble all nykkinga borte... en stund. det kommer tilbake, og det hjelper ikke lenger å bytte plugger. har plugga EGR-vakuumslangen, byttet hjerne, coilpakke. ingenting hjelper.

prøvd å kjøre uten LMM og lambda igjen, men løser ikke lugginga.

 

Noen som vet hva det kan være?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Forsøk å bytte eksostransduceren. Sitter på torpedoveggen. Sølvfarget boks med to vakumslanger og en kontakt

huggern? hva gjør egentlig denne?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

jeg bare prøvde å nappe ut kontakta på tempgivern på termostathuset i stad, bare for moroskyld, og da ble nesten all fuskinga borte. når jeg satt den i igjen fuska og skøyt den veldig. kan dette ha noe med saken å gjøre?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Så til nyttige tips. Jeg hadde også problemer med fusking, spesielt ved pådrag. Det løste seg med nye pluggledninger. Etter tips fra delelageret hadde jeg silikonfett (?) på kontaktene for å unngå irr og fremtidige problemer. Det har fungert bra i 5 år nå.

Brukte du fett? Jeg er oppe i 6 år og 50' km på mine pluggledninger nå.

 

Den går kanskje i nødprogram uten temp.sensor?

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

jeg brukte ikke fett nei... hva slags fett? silikonfett?

fant ut at det ikke var tempsensoren heller... den gamle fungerte som den skulle. skal sjekke TPS (trottle position sensor) i morra.

er den dyr å bytte? kan jeg bare kjøre uten?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

bytta coilpakke. helt ny motorcraft.

men sa jeg at den også henger på turtall når jeg trår inn clutchen ved girksifte? kan det være TPS?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å koble av TPS i dag... var helt annerledes å kjøre, men lugger fortsatt. blei helt dau også... fikk også "turbo-lag" satt og venta på at det skulle skje noe:P

koblet av eksostranduceren, antispinnmodulen, lufttempgiver, renset kontaktene til dysene. uten hell såklart.

men kan det kanskje være at jeg må ha nye pluggledninger igjen?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner egentlig ikke hvorfor du driver å kobler ut alt mulig. Da går bilen i nødprogram, dvs at den bruker forbestemte verdier på alle sensorer for at bilen kan kjøres til verksted. Mangler den et temperatursignal så ligger det en lagret verdi i PCM som benyttes.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Skjønner egentlig ikke hvorfor du driver å kobler ut alt mulig. Da går bilen i nødprogram, dvs at den bruker forbestemte verdier på alle sensorer for at bilen kan kjøres til verksted. Mangler den et temperatursignal så ligger det en lagret verdi i PCM som benyttes.

du sier noe der:P men hva mener du jeg skal gjøre? kan det være feil et annet sted enn i noen sensorer? har sjekket det t-stykket under coilen da jeg hadde ut motoren, men slangene så hele ut.

 

trenger hjelp her...

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Originale pluggledninger og eksostransducer i nevnte rekkefølge

 

så bosch-pluggledninger er ikke bra nok altså:P hehe eksostranduceren, er ikke det bare den som styrer EGR?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

problem løst.

Kjøpte ny pluggledninger på ford til en nette sum av 470kr. da ble alt bra. så nå har jeg helt nytt tenningssystem. håper dette holder lenger enn de forrige.

rart de ble så fort dårlige. var jo bosch <_<

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...