Jump to content

seriekoble bensinpumper


Samatron

Recommended Posts

en kammerat har bygd seg audi femmer. han regner med at det blir rundt 550 på motor. etanol drift.

han har 2stk 044 bensinpumper, men han har kobla dem i serie (da snakker jeg som bensinslangen, ikke strøm). hvorfor ville han gjøre dette isteden for å paralell koble dem?

Link to comment
Share on other sites

snakka med han i dag. var jonus som hadde gjort det. og begrunnelsen til jonus var:

for å kjøre safe, og slippe å presse ene pumpa til det ytterste, og for å ha stabilt nok trykk i fullrailen pga e85 måtte det gjøres slik.
Link to comment
Share on other sites

Å koble to i serie vil vel gi økt bensintrykk, mens to parallellt vil gi økt bensinmengde.

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Nei hvorfor det? Er da regulatoren som styrer trykket? Ved to i paralell vil du øke mengden med samme trykk og hvis den ene ryker vil den andre levere femdeles i stedet for å blokkere som den vil gjøre i dette tilfellet.

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

regulatoren klarer ikke øke trykket mer enn pumpa klarer og levere.

 

skal selv kjøre etanol med 2stk 044 men jeg vil parallell koble dem, 1 stk 044 holder til 500hk på E85, etter det faller jo trykket, men ikke pga at pumpa leverer for lite trykk, men mengde.

 

dvs motoren bruker alt det pumpa leverer, og klarer derfor ikke bygge trykk

Link to comment
Share on other sites

Å kjøre med 2 pumper parallellt og bare en bensinkrets regnes også som usikker av noen. Dette pga bensinen kan gå tilbake igjennom ene pumpa vist denne svikter, og man ikke har en fungerende enveisventil. Dette trenger ikke nødvendigvis føre til bom stopp i bensinleveransen, og i slike tilfeller kan den svært begrensede bensinmengden føre til motorhavari. Ikke dermed sagt at dette gjelder for alle installasjoner.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

I teorien skal man vel klare dobbelt trykk med seriepumpe, og sikkert noe mindre i praksis. Det finnesd da også flere som har installert seriepumper parralellt. Alstå 4 pumper, der 2 og 2 pumper er i serie. Har man heller ikke enveisventil på den første pumpa i serie, så klarer pumpe nr 2 og suge igjennom den første pumpa, i tilfelle den stopper. Det har jeg prøvd i praksis :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Dobbelt trykk?? Den der må du forklare meg. Jeg klarer ikke helt se at kapasiteten til pumpa skal dobles kun pga at den står etter en annen. Det eneste må jo være at den hindrer et evt trykkfall? og hvor mye trykkfall er det på 10 cm slange?

 

Hvis du stiller din regulator på f.eks 5 bar bensintrykk vil du vel ha 5 bar bensintrykk enten du har en eller to pumper? Men med to pumper i parallell vil du da ha en større mengde bensin, eller ihvertfall større mateevne.. Helt på bærtur eller?

Link to comment
Share on other sites

Spør noen som kjører med en slik installasjon per dags dato kanskje? Noe jeg ikke gjør. Vist du leser hva jeg skreiv i siste inlegg, så har jeg ikke nevnt noe om dobbel kapasitet med seriepumper. Noe som det ser ut til at flere glemmer, er at pumpens kapasitet synker med høyere trykk. Ikke bare at trykket blir mindre med høy kapasitet. Dvs. at en pumpe som leverer f.eks. 300 l/t ved 3 bar, leverer mindre ved 5 bar. Du får mao ikke utnyttet den maksimale kapasiteten ved det maksimale trykket pumpa leverer. Pumpa bruker også mer strøm jo mer trykk den leverer. I slike tilfeller kan man ha nytte av seriepumper. Selvsagt vil det jo i de tilfellene det går an være enkelst og best å ha bare ei pumpe. Og jeg har ikke påstått at det ikke går å få gode resultater med verken 1 pumpe, 2 pumper parralellt, eller 2 pumper i serie. Vist man søker litt på det store internett, så finner man info om både parralelle pumper, og seriepumper.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hehe :P Klarte jeg å forklare på en forsåelig måte da? Enkle forklaringer er ikke akkurat min sterkeste side.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Kom med en oppdatering når du har funnet ut mer da ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Dette vil ikke ha noe for seg.. Den siste pumpa's evne til å levere er totalt avhengig av hva den første pumpe presterer.

 

Noen som har prøvd å dytte en bil? Det hjelper ikke stort dytte på kompisen din som hjelper deg, du må jo selvfølgelig dytte bilen. (parallell)

 

OT: har de fått E85 på Otta Samatron? Eller er ikke kompisen din lokal..?

Edited by Count

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...