Jump to content

Sierra lader seg ut ved kjøring


RS|Stian

Recommended Posts

Har et problem med 4x4en min nå. Her om kvelden når jeg var på vei hjem sluttet plutselig instrumentbordet å funke etter at batterilampa hadde lyst i noen sekunder først. På vei til jobben dagen etter tok først cd-spilleren kvelden, deretter blinklysa og når jeg parkerte bilen døde den helt. Fikk lånt startbooster etter jobb, bilen startet fint men etter et par km. begynte bilen å gå dårlig, el.vinduene gikk tregt og til slutt døde den igjen. Har forsøkt å bytte ladereléet på dynamoen og ladet opp igjen batteriet, bilen starter fint men har ikke prøvd å kjøre med den noe særlig. Fortsatt så funker ikke turteller og lampene for olje, batteri osv. som lyser ved oppstart - eneste som funker er tankmåler og speedometeret men sistnevnte går jo på vaier. Kan gåen dynamo føre til at instrumentbordet ikke funker eller høres det her mer ut som brudd et eller annet sted?

 

Mange takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Viss du måler mellom den tykke kabelen ut fra dynamo, og gods på dynamoen, når bilen går.

Da finner du ut hvor høy ladespenning dynamoen har. Hvor mye den klarer å lade.

 

Og viss du måler batterispenningen både når bilen går, og når motor er slukket, da finner du ut om dynamoen klarer å lade batteriet.

Kan jo også evt. være at batteriet er defekt, ikke kan ta i mot lading.

 

Du kan jo også prøve å måle hvor mye strøm som tappes fra batteriet.

Da måler du strømmen (A) mellom minuspolen, og minusklemma. Du må da ta av minusklemma.

Så kan du skru på en og en komponent mens du måler, og se om det er noe som trekker unormalt mye.

Du kan også finne ut om den trekker unormalt mye når alt er av, om batteriet tappes.

Merk. ikke start bilen når du utfører desse målingene, og du må ha med deg en som kan hjelpe deg.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Samme problemet med meg, at ingenting i instrument panelet funker... Egentlig kun den blå lampen som indikerer at fjernlys er på.. pluss at når jeg ruser motoren opp til 3 000 r/pm så kommer varsellampen for lading (veldig svakt)... Har som sagt i en annen tråd, at jeg har prøvd med ett annet panel uten hell... :(

Ford Sierra 2,0 CL 1987 :)

Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalike

Ford Sierra XR4i 1985

Ford Anglia 1959

Ford Mondeo 2013..

Tempo Corvette 1981 og 1967

Link to comment
Share on other sites

Nei har ikke det... er det noe vits tror du? er ganske nytt, fra biltema. Problemet kom før jeg byttet faktsik så tror ikke det hjelper :(

Ford Sierra 2,0 CL 1987 :)

Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalike

Ford Sierra XR4i 1985

Ford Anglia 1959

Ford Mondeo 2013..

Tempo Corvette 1981 og 1967

Link to comment
Share on other sites

høres ut som bateri,:) i-og med att bilen begynte og gå dårlig, pleier og vere lite strøm på bensin pumpa, er d cosw d var ville jeg kjørt pent, for den magrer ut blandinga. all ellektronik blir treg, tyder på lite strøm, og starter ikke når du stopper tyder på att bateriet er flatt. ville begynt der.. husk att du kan måle volt på bateriet og den viser riktig, men prøv og få målt amper, har du ett annet batteri er d jo ikke noe sak og bytte om ;)

Link to comment
Share on other sites

børstene i dynamo som trenger utskifting? Min var beskrivelig lik din bil med samme symptomene når børstene var gåen.. men kan jo være som sagt, batteri og.

Edited by rubenl
Link to comment
Share on other sites

Spennings fall mellom dynamo pg batteri..? Har du målt dette?? Fra pluss på batteri til pluss på dynamo(den tykke ledningen) Det samme med minus, fra minus på batteriet til huset på dynamoen. Husker ikke hvor mye spennings fall du kan ha men det er ikke så mye det skal være... Hadde problem med spennings fall på dynamo'n i min sierra. La bare opp en ny kabel fra dynamo til pluss på batteriet så var det i orden.. Min laddet seg ut under kjøring.. :)

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

Viss du måler mellom den tykke kabelen ut fra dynamo, og gods på dynamoen, når bilen går.

Da finner du ut hvor høy ladespenning dynamoen har. Hvor mye den klarer å lade.

 

Og viss du måler batterispenningen både når bilen går, og når motor er slukket, da finner du ut om dynamoen klarer å lade batteriet.

Kan jo også evt. være at batteriet er defekt, ikke kan ta i mot lading.

Har nå forsøkt et annet batteri men fortsatt helt dødt instrumentpanel. Målte 13,7 volt mellom den tykke kabelen ut fra dynamo og gods på dynamo, høres det ok ut?

 

Batterispenningen er 13,8 volt når bilen går og 14,5 volt når motoren er slått av. Både den røde tykke og den tynne blå ledningen på dynamoen ser ut til å være ok så tviler på dårlig kontakt der hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Hørtes litt lite ut med 13,7V etter min mening, burde være 14v-14,5v.

Du kan prøve å ta ut børstene i dynamoen å se om desse er slitte.

Sitter festet med 2små skruer på baksiden av dynamoen.

 

Du kan prøve å løsne den tykke kabelen på dynamo og på batteriet, og måle motstanden i den.

Denne bør være minimal.

 

Har du noe utstyr til å måle batteriet? Få tatt en belastningstest av det?

 

Kan også være en idé å gå over jordingskablene til motor og batteri.

 

Mtp. dødt instrumentpanel. har du kontrollert sikringer etc.?

Er det andre ting en selve instrumentpanelet som ikke virker?

 

Har du prøvd å målt forbruket? Måle hvor mye strøm som trekkes, mellom minuspolen på batteriet og minusklemma?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ca 0,5 volt spenningsfall mellom pluss på batteri og pluss på dynamo, og ca 0,2 volt på minussida, er det man regner for å være maks akseptabelt spenningsfall med maks strømforbruk(ikke startmotor da). Personlig bruker jeg å utbedre problemet vist totalt spenningsfall er mer enn 0,3 volt. Dårlig kontakt der jordinga er festet på girkassa er et vanlig Sierra problem. Det bruker også være høyt spenningsfall mellom batteri/dynamo og sikringsboks, noe som i aller værste fall kan føre til redusert spenning til dynamo igjennom ladelampa(men mest sansynlig vil man kjenne svilukt av ledningsnettet før den tid).

Vist du kopler av minuspolen på batteriet når det er oppladet, og lar det stå noen timer uten at det får lading, og måler ei spenning på batteriet på ca 12,5 volt, eller mer, så betyr det at batteriet sansynligvis er bra.

Men har du sjekket noe så enkelt som om dynamoreima er stram nok, og i god nok stand? Jeg har mistet ladinga flere enn en gang pga reimer som slura, uten at jeg har hørt noen slurelyder fra den.

Ellers har de andre her kommet med mange gode tips :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Batterispenningen er 13,8 volt når bilen går og 14,5 volt når motoren er slått av. Både den røde tykke og den tynne blå ledningen på dynamoen ser ut til å være ok så tviler på dårlig kontakt der hvertfall.

 

Kan forstä 13.8 volt ladespenning men at du fär 14.5 volt ved avslätt motor? Da tror jeg du har gjort en feil ved mälingen. Det er da vitterlig et 12 volts batteri. Ved 13.8 volts ladespenning burde panelet inne i bilen funke. Hadde en sierra doch hvor batteriet kortsluttet. Startet den bare ved ä rullestarte den. Kjörte den i over en uke uten problemer för jeg fikk byttet batteri. Alt funket greit sä lenge jeg hadde ladespenning.

jeg velger meg april

Link to comment
Share on other sites

Med litt god hjelp i sta fikk jeg målt skikkelig og det viser seg dynamoen funker. Kobler jeg av den blåe kabelen på dynamoen og tar en kabel direkte fra minuspolen på batteriet til dynamoen så hører jeg tomgangen går litt ned, dynamoen starter å lade og spenningen stiger. Men bare for å være sikker på en ting, går den blåe ledningen fra dynamoen direkte inn til instrumentpanelet? I såfall må det vel være noe feil der?

Link to comment
Share on other sites

Nå misforstår jeg gjerne her, men du sier at dynamoen ikke lader når alt er koblet normalt?

Men når du "jukser" med magnetiseringsstrømmen starter dynamoen og lade?

 

Magnetiseringsstrømmen (den blå tynne kabelen) går fra batteri, via tenningslås og instrumentpanel (ladelampa) og til dynamo.

Er du sikker på at det ikke kan være en sikring som er defekt? Har vært borti det før på samme problem, men ikke på samme bil da..

 

Problemet kan ligge en plass mellom batteri og dynamo, kan være tenningslås, instrumentpanel etc ja.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Med litt god hjelp i sta fikk jeg målt skikkelig og det viser seg dynamoen funker. Kobler jeg av den blåe kabelen på dynamoen og tar en kabel direkte fra minuspolen på batteriet til dynamoen så hører jeg tomgangen går litt ned, dynamoen starter å lade og spenningen stiger. Men bare for å være sikker på en ting, går den blåe ledningen fra dynamoen direkte inn til instrumentpanelet? I såfall må det vel være noe feil der?

 

 

Bare for å rette litt på det du skrev der. IKKE GJØR DETTE tar en kabel direkte fra minuspolen på batteriet til dynamoen ! Det er fra pluss polen på batteriet, (eller fra den store rød kabelen på dynamoen B+), du skal sette ene enden av kablen på og bort til der hvor den blå satt på dynamoen.

 

For å oppklare hva som er greia her, så mangler dynamo spenning inn via D+ (altså den tynne, lille, blåe ledningen). Når motoren er avslått og dynamoen står stille, så er det jording på D+stiften. Denne blåe ledningen som sitter montert på D+ er da altså jordet i dynamoen, som igjen er jordet i motoren, som igjen er jordet til batteriet. Denne ledningen kommer ifra batterilampa. Batterilampen har pluss inn på ene siden og går ut som jordingsignal ned til dynamoen hvor den blir jordet så lenge motoren ikke går rundt. Da skal batterilampa lyse!

Men så fort du har startet motoren vil D+ på dynamoen ikke lenger være jordet, tvert imot blir det da et pluss signal der. Hva skjer så med batterilampa? Jo den vil slukke! Fordi at den har pluss inn på ene siden, og dersom det også blir pluss på andre siden vil det ikke lenger være en lukket krets og dermed null jording.

Altså, enkelt forklart: D+ jorder batterilampa ved stillestående motor og derfor lyser den.

Når motor sviver og går vil ikke D+ lenger jorde, og får ikke batteri lampa jording vil den heller ikke lyse.

 

Men på stian sin bil har det skjedd noe rart, den har plutselig begynt å virke helt motsatt, selv om dynamo og batteri er iorden. Jeg gjetter på instrument panelet ditt. Vi får ta det av og sjekke nærmere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag så det jaggu ut til at jeg fant ut av problemet også. Begynte med friskt mot å gå igjennom hver og en sikring i sikringsboksen for å se om det var noen som var gåene, og da fant jeg en 5 amper som går til 'kontrollkrets og varsellamper' hvor det var brudd. Stakk bort på bensinshoppen og fikk tak i en ny, stappa'n i boksen og da blei det også liv i instrumenthuset. Så da får vi se om vi kommer oss opp og ned på jobb til uka :)

Link to comment
Share on other sites

har jeg også en slik sikring??? panelet mitt tuller jo også voldsomt.. Har jo en 1987 mod med OHC motor...

Ford Sierra 2,0 CL 1987 :)

Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalike

Ford Sierra XR4i 1985

Ford Anglia 1959

Ford Mondeo 2013..

Tempo Corvette 1981 og 1967

Link to comment
Share on other sites

sjekket sikringene i dag, og da viste det seg at forrige eiger hadde tatt ut sikringen som er til instrumentbelysning. den er på 10 A. så når jeg satte en i, funket det fint, men olje og bremselyset står ikke på når tenninga står på.... har prøvd å skifte pære og panel men er akkuratt likt.... forslag??

 

PS: håper det er greit at jeg stiller spørsmålet i din tråd :D

Ford Sierra 2,0 CL 1987 :)

Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalike

Ford Sierra XR4i 1985

Ford Anglia 1959

Ford Mondeo 2013..

Tempo Corvette 1981 og 1967

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...