Jump to content

cosworth 2,5


cossiedude

Recommended Posts

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

noen som veit om det har blitt bygd 2,5liter yb cosworth turbo motor basert på aluminiums blokka?

kh turbo fortalte mg en oppskrift på hvordan man fikk 2,4 l med alu blokka .

 

men jeg husker ikke helt hva han sa . Du kan jo sende han pm å høre :)

Link to comment
Share on other sites

Måkke være så flise-pikker nå Jan. Men volum gir ett godt utgangspunkt for moment, og det mener jeg er det viktigste B)

 

Nå var det vel en formel som ble prøvd gjengitt her, og den så vel litt rar ut. Derfor jeg reagerte.

 

Trenger ikke forklare meg fordelene med hverken volum(les Grændisen) eller moment(les Grændisen), hehe.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det vel en formel som ble prøvd gjengitt her, og den så vel litt rar ut. Derfor jeg reagerte.

 

Trenger ikke forklare meg fordelene med hverken volum(les Grændisen) eller moment(les Grændisen), hehe.

 

Tja... kanskje det ikkje va noen formel ?....

Men at det blei skrevet sånn siden effekt måles i watt.... men noen holder på steialdermålet hestekrefter..

Så forstår alle ka det snakkes om liksom.. B)

Link to comment
Share on other sites

Dere tar feil, effekt i watt eller HK, er det faktisk utførte arbeidet, momentet er bare et biprodukt. Jo lenger ned på turtallet du får dette jo bedre ligger du an til drivverkhavari. Så hvorfor ikkje heller bygge en hissig turtallsmotor med den effekten du ønsker? er jo ikkje for ingenting at flere av de grommeste cossiemotorene har gått ned i volum for å oppnå målet.

 

For all del, motoren blir rå uansett den, er bare ute etter en diskusjon :-D

Link to comment
Share on other sites

Momentet er vel ikke et biprodukt !!! Momentet er jo ene halvdelen av formelen jo!!! Den andre er nettopp turtallet.

 

Belastningen(Nm) over tid(o/min) er effekt(hk eller KW).

 

Målet må jo være å få et moment spredd utover så stort område som mulig, og ikke en peak ved 7000 o/min.

Moment er det du bruker til hverdags, og er åsså det som får deg ut av svingen kjappest.

Link to comment
Share on other sites

sapphy: når du ser på en motor i en gitt bil. ene har 300hk på 4000rpm og den andre på 8000rpm. den med 300hk på 4000rpm vil være MYE raskere. Hvis en ser på motorer med restriktor slik en rallybil har så vil den være klart raskest rundt momenttoppen og ikke ute på turtall.

etterhvert som turtallet øker så vil også motstand i lagre/olje osv øke og du vil få økt temperatur. temperatur er også effekt som stjeles fra motoreffekten og motoren vil få lavere virkningsgrad.

i rally ligger oppskriften klar. moment flytter bilen, men så er det riktig som du sier at momentet er også det som ødelegger drivverket. Derfor er det vel best å finne den gyldne middelvei.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing

Gromt detta, har ikke hørt noen som har bygd det før... Hvor mye moment sikter du på? Hvilken turbo skal du ha?

Link to comment
Share on other sites

alt det med moment og hk er vel egentlig usikkert. men at det vil bli gode tall er jeg ganske sikker på. ebb får frie hender med en helt ny cosworth topp.da med tanke på porting,kammer,ventiler og mekanisk løft. motoren skal ha 9-1 i komp. har en turbonetics t61 liggende som jeg tenkte å bruke.

Link to comment
Share on other sites

har du bestilt med høgere deck-height?

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

den er bestilt 10mm høyere. tiden vil vise om de er noe å tro på anders. men i følge cosworth er de blokkene her sterkere enn 200 blokka. tror jeg har mer tiltro til cosworth enginering enn jeg har på oss garage spesialister :nerd:

Link to comment
Share on other sites

den er bestilt 10mm høyere. tiden vil vise om de er noe å tro på anders. men i følge cosworth er de blokkene her sterkere enn 200 blokka. tror jeg har mer tiltro til cosworth enginering enn jeg har på oss garage spesialister :nerd:

du får ha lykke til med motoren din.får holde oss oppdatert

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...