Jump to content

Hvilken motorolje 4wd!?


nightking

Recommended Posts

Ja det stemmer.

 

 

 

Innkjøring av stempelringer er stikkord ja.

 

Helt korrekt og dette er noe alle FORD gutta bør legge seg på minnet.

 

Ja, akkurat dette temaet er vel en av de temaene det er ALT for lite snakk om, og kunnskap om rundt om kring..

Tror det er mange som ikke helt vet hvor viktig det er å kjøre inn en motor, og hvordan man gjør det.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Alle nye biler blir ikke innkjørt med mineralolje, hvorfor skal cosworth motoren det?

 

Stempelringer er hardere enn materialet i blokka, så slitasjen på ringene er vel minimal??

 

Lest denne som cosworth540 linket til ovenfor her?

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

 

Står ganske greit forklart der.

 

Tror de det ble brukt mye fullsyntetisk olje når Cosworth motorene ble laget?

 

En motor laget i dag og en motor laget for 20år siden er det store forskjeller på klaringer etc.

Ikke til å sammenligne. Dog en helt ny motor i dag hadde nok ikke hatt vondt av å bli innkjørt med mineralolje den heller, mtp stempelringene. ;)

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Lest denne som cosworth540 linket til ovenfor her?

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

 

Står ganske greit forklart der.

 

Tror de det ble brukt mye fullsyntetisk olje når Cosworth motorene ble laget?

 

En motor laget i dag og en motor laget for 20år siden er det store forskjeller på klaringer etc.

Ikke til å sammenligne. Dog en helt ny motor i dag hadde nok ikke hatt vondt av å bli innkjørt med mineralolje den heller, mtp stempelringene. ;)

 

Linken refererer til nyeste type motorer i motorsykkel,som etter hva jeg vet har svært små klaringer i forhold til en Cosworth motor,så dette bør funke fint på alle motorer uansett alder.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, stemmer det :)

Men tenkte mer på andre ting i en ny motor som kanskje ikke er så begeistret for mineralolje. Fare for ventilheng etc.

Ikke at jeg skal garantere at slikt blir et problem, ikke mtp. hvor lenge han anbefaler å kjøre med slik olje heller..

Men ser ingen grunn til at man ikke skal kunne gjøre det slik på en ny motor også, i forhold til stempelringene.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører også inn motoren på 10\30 mineral olje.. og ja er VIKTIG og ikke daukjøre den. trikset er vel å ha turtall men ikke belaste motoren 100% den første stunden ? la den jobbe lett ?

 

Ang hvor lenge du skal kjøre inn en motor vet jeg faktisk ikke ! er så mye delte meninger.

 

(kompis sin bil ble innkjørt i bremsebenken og funker knall enda 400hk++)

Edited by Stianwang
Link to comment
Share on other sites

Så en nybygd motor må kjøres i mnd. vis før den kan bremses/mappes på rulle eller i benk?

Akkurat det har jeg liten tru på.

 

Trudd også det var et poeng i å bruke samme typen olje på en motor hele tiden,så en får en fin oljefilm på lager ol. Lærte på skolen en gang i tiden at forskjellige typer olje kunne "bryte" ned denne filmen.

 

Mulig jeg er helt på jorde her nå,men da får det heller være greit. ;)

Link to comment
Share on other sites

Men jeg vil fortsatt tro at slitasjen på stempelringer er minimal om man kjører syntetisk eller mineral ;)

 

Meget stor forskjell på dette faktisk..

 

Hvorfor tror du at gamle motorer ikke blir brukt med syntetisk olje?

 

 

Er vel snakk om 5000-6000 km på innkjøring?

 

Nei..

Les reportasjen som er linket til oppi her, står godt forklart der..

Skal kjøres inn med en gang den er startet, bytte olje ganske kjapt etterpå, fortsette "innkjøringen" en stund,

og så bytte olje til den man vil..

 

Så en nybygd motor må kjøres i mnd. vis før den kan bremses/mappes på rulle eller i benk?

Akkurat det har jeg liten tru på.

 

Trudd også det var et poeng i å bruke samme typen olje på en motor hele tiden,så en får en fin oljefilm på lager ol. Lærte på skolen en gang i tiden at forskjellige typer olje kunne "bryte" ned denne filmen.

 

Mulig jeg er helt på jorde her nå,men da får det heller være greit. ;)

 

Nei, den beste plassen å kjøre inn en motor er i motorbenk, da man kan styre eksakt hvilken belastning den skal ha,

uavhengig av vei og føreforhold etc..

 

Den oljen man bruker bestemmer der og da hvordan egenskaper smøringen i motoren vil være.

Så sant den ikke har gått med den samme oljen over lengre tid, og deretter plutselig bytter.

Da vil man få ettervirkninger av egenskapene til den oljen man har brukt tidligere..

 

Slik jeg har forstått det vertfall..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

En vesentlig ting jeg mener dere har glemt er at det er stor forkjell fra leverandør til leverandør hvordan man skal kjøre inn deres produkt.. Noen krever av man skal kjøre inn som det heter fra gammelt av, men andre skal brukes med belasting som innkjøring fra start av.

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor skal man ikke kunne kjøre inn på den måten han karen har beskrevet (Mototune)?

Høres fornuftig ut for meg, men har som sagt ikke så mye greie på dette :)

Men meget intressert i å vite mer om hvordan dette SKAL gjøres :)

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford Gnomen

Jeg er enig i hva Mototune fyren sier. Ingen vits å kjøre rundt som ei kjerring i hundrevis av mil.

Det som trengs å kjøres inn i en ny motor bortsett fra kammer er stempelringene og de må ha trykk for å spennes mot sylinderveggene. Visst ikke bare henger de der og polerer sylinderen enkelt sagt.

Og med en motor som går på 2-3-4-5000 rpm eller mer skjer det ganske fort.

Aldri kjørt motorene jeg har bygd i hundrevis av mil, men så har jeg stort sett drivi på med større dieselmotorer. Blir stort sett å dra de igang, sjekke alt og kjøre ei runde, så rett ut på jobb.

 

Men såklart, finnes like mange meninger om motor som det finnes motorer, så folk får gjøre hva de syns er rett for meg.

Link to comment
Share on other sites

At stempelringene spennes mye mot sylinderveggene er jo ikke helt korrekt da.

Er jo bare noen få gram press utover mot veggene, hele jobben med å tette for trykket gjøres ved at de er 100% slipt til sylindrene.

Og får å gjøre dette må innkjøringen gjøres riktig.

At viss man pusekjører med en bra syntetisk olje mange hundre km fra nybygg, så vil man ikke oppnå dette?

Eller tar jeg feil? :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til og holder på å kjøre inn min på denne måten:

 

Starte motor med 10\30 olje. kjøre den god og varm ruse litt av og til..

 

Etter 1times småkjøring\rusing så bytter jeg olje igjen til samme typen(10\30)

 

etter dette så skal jeg bare kjøre full gass :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til og holder på å kjøre inn min på denne måten:

 

Starte motor med 10\30 olje. kjøre den god og varm ruse litt av og til..

 

Etter 1times småkjøring\rusing så bytter jeg olje igjen til samme typen(10\30)

 

etter dette så skal jeg bare kjøre full gass :)

 

Ifølge mototune er dette noe av det værste du kan gjøre med en motor.Motoren skal startes og kjøres med pådrag på gira og motorbrems,nettopp for å få slitt til stempelfjørene for å slippe gjennomslag senere.

Link to comment
Share on other sites

En bekjent har dårlig erfaring med Pennzoil.

a70d08c4.jpg

 

Har også snakket med andre som har hatt dårlig erfaring med Pennzoil, jeg personlig ville styrt unna. :)

 

KJører med 20-50 penzzoil jeg . ikke noe og utsette på det.

 

Tviler litt på at det var olja som hadde skylda i det havariet der men................

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

På escortrscosworth forumet så anbefaler de ikke mobil 1 5-50, men 15-50 istedet.. Noe erfaringer med de to? På escort'n til dama syntes jeg det er litt lavt oljetrykk ved varm motor.. Finnes ikke tikking ellerno på kald motor, men løfter tikking kommer når den blir gjennomvarm.. Så kunne vel hatt fordel av litt tykkere olje..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke prøvd så mange forskjellige olje typer, men jeg fylte 5 - 50 og følte ikke att motoren likte d best., så jeg vill ikke gå under 10 i hvertfall :P husk att cosw motoren er gammel, og skal ikke gå på samme olje som en formelen bil :P hehe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...