Jump to content

Lakkere opp igjen understellet


Recommended Posts

Heisann. Holder på å fikse opp en Granada mk1s1.

Har ribbet bilen helt, og lurer litt på hva jeg skal bruke til å behandle understellsdelene med (For/bak-stilling, mellomaksling osv).

Alle delene blir sandblåst. Jeg har lest at mange skriver pulverlakkering det aller beste, men det må gå an å få et bra resultat som sikke flasser av igjen etter 1 år hvis en gjør det selv også?

 

Det jeg lurer litt på om jeg skal gjøre er å:

 

1. Sandblåse

2. Grunne med coroless rustkiller

3. 2-komp epoxy

4. Benga lakk, for å få noe farge på det (svart!)

Link to comment
Share on other sites

Lang tråd om dette her!

Kunne vært fint om de i tråden som har brukt "våtlakker" kunne kommet med erfaringer nå som det har gått en tid. Det er jo kun etter en tid at resultatet kan måles.

Alternativer til pulverlakk er jo intressant for de som kun skal fikse opp en bruksbil, lett retaurering etc.

Pulverlakk er nok udiskuterbart det beste alternativet men jeg mener det er "overkill" og bortkastede penger når en fikser opp en bruksbil som en skal ha kun et år eller to.

 

Bytt ut coroless med syregrunning , så er du på rett spor.

Ja så abselutt!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, får prøve syregrunning og så epoxy da :)

Men nå snakker vi om understellsdeler. Der prøver jeg da med:

 

-Syregrunning

-2-komp epoxy primer

-vanlig billakk? Body shuts?

 

Jeg vil at understellet skal se noenlunde pent ut. Karosseriet blir tectylert eller understellsbehandlet, men har ikke så veldig lyst å ha all den understellsmassen på bærbru, lekearmer osv? Bilen kommer mest sansynligvis ikke til å bli brukt om vinteren

 

Så har jeg ett par spørsmål til. Begge innerskjermen er sveist, og skal sandblåses sammen med motorrom. Her tenker jeg at jeg bruker det samme som på understellsdelene. Syregrunning, så epoxy primer. Men skal jeg fuge sveisene mellom syregrunning og epoxy? Eller mellom epoxy og lakk?

 

Og der hvor jeg må sparkle i motorrommet, skal dette gjøres på bart metall, syregrunning eller epoxy primeren?

 

 

Takk for gode svar :)

Link to comment
Share on other sites

Du sparer deg utrolig mye bry ved å få det pulverlakkert egentlig.

Da trengst det bare sandblåsing, og så sende det rett til pulverlakk.

Og da trenger du ikke å tenke mer på det.

I stede for mye styr med forarbeid, lakke grunning, vanlig lakk etc etc.

 

Du får det gjort billigere enn det det koster for alt du trenger til å lakke det selv,

viss du spør noen som kan ta det på privaten :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hehe privaten ja, kjenne vel knapt noen som driver med det i det hele tatt. Vet det er et firma som driver med sandblåsing ett par timer herfra, så det blir litt arbeid der også. Men hva søren, skader ikke å ringe å høre hva de skal ha for kompl. for/bakstilling

Link to comment
Share on other sites

jeg sandblåste (100%rent), grunna (kent syregrunning) og lakkerte 4 strøk (hammerlite) på min forstilling og bakstilling. for det første ble det dyrere en proff blåsing og pulverlakk. for det andre så ble det 100ganger dårligere beskyttelse. og for det tredje ble det ikke særlig fint til forhold til proff pulverlakk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sandblåste mitt oppheng, grunnet med sinkspray, så to komp epoxy og tilslutt quicklakk.

Det tok mye tid, kostet ikke så altfor mye, men er ikke veldig pent.

Det største problemet er vel at Quicklakken er veldig sprø og tåler lite slag og skader.

Pulverlakk er nok det beste, men det er jo dette med kroner osv...

 

Mitt siste prosjekt er elektrolyse av bærearmer, grunning med sinkspray og sparaybokslakk utenpå det. Gjelder øvre bærearmer dette.

Sånn utseendemessig ser det lovende ut, emn hvordan lakken tåler steinsprut og slag gjenstår å se.

 

Litt bilder av prosessen.

 

DSC01307-1.jpg

 

DSC01313.jpg

 

DSC01314.jpg

 

DSC01315.jpg

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Guest ErikW
Hehe privaten ja, kjenne vel knapt noen som driver med det i det hele tatt. Vet det er et firma som driver med sandblåsing ett par timer herfra, så det blir litt arbeid der også. Men hva søren, skader ikke å ringe å høre hva de skal ha for kompl. for/bakstilling

 

 

 

Bor ikke du på karmøy da?Hør med Beeren Berg på husøy hva di skal ha for og blåse og metalisere det.

Sikkert noen luringer der som tar det ei helg eller en kveld.Etter metalisering får du bare på noe epoxy primer og helst Jotun Hardtop..da blir det skikkeligt og fint.Tror den jotun hardtopen tåler litt stein sprut + den er blank og fin :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, bor i haugesund men er jo rett vedsiden av karmøy. Aldri hørt om dem før, får ringe å høre hvor galen pris det er :)

 

Men det blir mest sansynligvis til at jeg blåser det selv. Hørte med lakkfirma her i byn, de skulle ha 400kr literen for syregrunningen, og 400kr literen for herder ca, så kommer tynner utenom. ca 1000 lapp for 1.5l syregrunning, kontra 350kr for en sprayboks med syregrunning.

 

Så skal jeg ha 2-komponent epoxy primer på

 

Og til slutt svart industrilakk/lastebilakk eller noe slikt, var noe han på lakksjappen anbefalte :)

Link to comment
Share on other sites

Viss du ordner deg en deal med noen som sandblåser, og noen som pulverlakkerer,

fikser du sikkert alt for en tusenlapp og to.

Sandblåsingen fikser nok noen som gidder for noen hundrelapper, og pulveret til pulverlakken koster ikke mange hundrelappene det heller.

Anb. deg å høre med noen i nærmiljøet ditt om de kjenner noen som gjør sånt. Ordner seg nok da skal du se :)

Alltid noen som tar på seg noen svartjobber :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg sandblåste mitt oppheng, grunnet med sinkspray, så to komp epoxy og tilslutt quicklakk.

Det tok mye tid, kostet ikke så altfor mye, men er ikke veldig pent.

Det største problemet er vel at Quicklakken er veldig sprø og tåler lite slag og skader.

Pulverlakk er nok det beste, men det er jo dette med kroner osv...

 

Mitt siste prosjekt er elektrolyse av bærearmer, grunning med sinkspray og sparaybokslakk utenpå det. Gjelder øvre bærearmer dette.

Sånn utseendemessig ser det lovende ut, emn hvordan lakken tåler steinsprut og slag gjenstår å se.

 

Litt bilder av prosessen.

 

DSC01307-1.jpg

 

DSC01313.jpg

dette elektrolyse badet var litt int:) kan du fortelle meg enkelt og greit hvordan jeg kan lage sånn selv??:)

mvh emil

quote graham robson: "you know, we could put that engine in a sierra, with a turbo, and there`s no way anything would beat us on the track"

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...