Jump to content

Mondeo MkIII verdens dårligste bil?


Svorska

Recommended Posts

Har en 2003 2,0 Tcdi 130Hk Ghia Stv, Ikke hatt den alt for lenge, men alt ser ut til å ryke etter tur.

 

Vannlekkasje inn på gulvet, var pakning rundt pollenfilter samt tett drenering i kanal

Ene dagen går bilen som ei kule, neste dag lat som f..., forslag?? (glødelampe blinker)

AC kompressor tok kvelden

Dieselpumpe pluss 1 dyse defekt

Dynamo, lys blinker inne og ute, lader helt villt, alt fra 12,2V-16,4V (noen som vet hvor man får løs regulator)

EGR ventil tett, blendet av med plate

Sprekk i stange mellom intercooler og EGR-byttet

Dugg i lamper foran- borret små hull under på lampene, hjalp bra.

Heler bilen dugger igjen, selv om den er tørket opp innvendig, AC reparert, pollenfilter skiftet.

Lukter dritt av klimaanlegget, er vært inne til rens to ganger.

Stabstag, lenkarmer foran og bak skiftet

Bremseskiver, klosser calippere bak skiftet.

Foringer bakstilling skiftet.

Og en haug med små irriterende ting hele tiden.

 

Alt dette i løpet av 2500Km :o(

 

Bilen har gått 120.000Km og EU-godkjent av Naf i Juni i år rett før jeg kjøpte den..

 

Er alle Mondeoer sånn??? Skrekk og gru------

 

Glemte et par ting..

 

Varmeseter som ikke virker, airbaglampe som kommer og går, beltevarsleren tilter og tar helt av selv om alle har på beltet.

Edited by Svorska
Link to comment
Share on other sites

Har en 2003 2,0 Tcdi 130Hk Ghia Stv, Ikke hatt den alt for lenge, men alt ser ut til å ryke etter tur.

 

Vannlekkasje inn på gulvet, var pakning rundt pollenfilter samt tett drenering i kanal

Ene dagen går bilen som ei kule, neste dag lat som f..., forslag?? (glødelampe blinker)

AC kompressor tok kvelden

Dieselpumpe pluss 1 dyse defekt

Dynamo, lys blinker inne og ute, lader helt villt, alt fra 12,2V-16,4V (noen som vet hvor man får løs regulator)

EGR ventil tett, blendet av med plate

Sprekk i stange mellom intercooler og EGR-byttet

Dugg i lamper foran- borret små hull under på lampene, hjalp bra.

Heler bilen dugger igjen, selv om den er tørket opp innvendig, AC reparert, pollenfilter skiftet.

Lukter dritt av klimaanlegget, er vært inne til rens to ganger.

Stabstag, lenkarmer foran og bak skiftet

Bremseskiver, klosser calippere bak skiftet.

Foringer bakstilling skiftet.

Og en haug med små irriterende ting hele tiden.

 

Alt dette i løpet av 2500Km :o(

 

Bilen har gått 120.000Km og EU-godkjent av Naf i Juni i år rett før jeg kjøpte den..

 

Er alle Mondeoer sånn??? Skrekk og gru------

 

Glemte et par ting..

 

Varmeseter som ikke virker, airbaglampe som kommer og går, beltevarsleren tilter og tar helt av selv om alle har på beltet.

 

Normalt sett rimelig bra biler.. du har vel fått en som har vært tatt dårlig vare på kanskje..

Link to comment
Share on other sites

Normalt sett rimelig bra biler.. du har vel fått en som har vært tatt dårlig vare på kanskje..

 

 

Hver minste lille service fulgt og bilen er klin strøken av utseende!!

Tok ut dynamoen nå, den er produsert i okt 2008 og har utslitte børster/ringer. KJEMPEBRA!!

Link to comment
Share on other sites

samboen kjører rundt i vår 04 mondeo stv tdci 2.0 automat og vi er kjempefornøyd med bilen.

 

hadde gått 110t ca når vi fikk den og har passert 153t nå, eneste "problemet" har vært en starter som ikke slo inn 20/20 ganger. siden det var automat byttet jeg denne for å være "sikker".

 

ellers har det bare vært service og nye bremser.

 

og kvinnfolk kjører jo ikke akkurat pent med bila heller............

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Tror du har vert max uheldig der. Jeg har en TDCi 115 Hk 2004 mod gått 150000. Eneste jeg har hatt problemer med ver at to fjører forran knakk og at wire til diesellokk røk. Disse tingene ble rettet på garanti.

Når det gjelder stagene og foringene, så er det desverre en vanlig feil, men du har iallefall ikke Auda som må ha nye bærearmer og kuler i tide og utide...

AC vil ofte lukte dårlig uansett hvilken bil du har, men Ford er visstnok eksta ille.

EGR ventilen blir ofte blendet med et blekk da den kødder seg på mange biler, min funker som gull enda.

Tetningen rundt pollenfilteret har jeg ikke hørt om , men den tette kanalen tyder på uheldig miljø rundt bilen eller dårlig service, disse bør sjekkes en gang iblant. De grodde igjen på en Granada jeg hadde og det ble en del vann på gulvet av det.

Bremser er også slitedeler desverre. Mine bremser bak var skiftet når jeg kjøpte den, 116K Km og tre år gammel bil.

 

Men alle disse elektriske feilene er ikke bra, ville tippe overslag og fukt kan forårsake de, men å finne feilen er vel litt optimistisk.

Generellt sett synes jeg Mondeo MkIII er en bra bil, brodern har en 05 mod som det heller ikke er kluss med. 97 mod som han hadde derimot, der var alt galt, inkludert masse masse rust, el problemer, fukt, motorproblemer etc.

 

Tror det har litt med flaks og uflaks å gjøre, mandagsbiler og sånn.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Guest dieseldyret

Jeg har hatt en 04 mod ghia x tiptronic i 18 mnd, kjørt ca 65 000. Har bytta klosser foran to ganger og en gang bak, samt at det har vært litt problemer med tilleggsvarmeren. Bilen har nå gått 134 000. Har også hatt problem med vannlekkasje, men det var en dårlig karosseriskjøt. Tettet med sika, har kjørt 40 000 etter det med tett bil.

Link to comment
Share on other sites

06 115 HK TDCI 5-Tronic . km.stand 334000(!) Bytta dynamo, svingingsdemper. drivreimstrammer, og tannstang. I tilegg til slitedeler. Thats it.

 

Disse bilene kan nok ha en del småfeil, men jeg bytter heller et par stag enn hele motorer som de gjør på Toyota, girkasse og dieselpumpe på Audi, karosseri på Mercedes osv..

 

Store feil er egentelig sjeldne

 

Angående dynamo så er ladingen,(Smart Charge )på disse styrt av PCM og kan gå opp til 16,1 V når forholdene tillater det. Men det er et sant helvete å feilsøke på. Har bytta dynamo med godt resultat på et par biler som har blinka

Løs regulator får du ikke.

 

EGR er det liksom ikke bare Ford som sliter med. Han som fant opp det systemet skulle vært skutt ved hver eneste solnedgang. Men det gir jo litt jobb da...:)

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Problemet med glødelampeblinking og går dårlig er trolig dieselfilteret ditt. Min gikk dårlig og liksom kuttet ut ved litt ekstra pådrag. Byttet filter og alt ble gull, brukte også dyserens.

 

Min er en 04 tdci 115 og har på et og et halv år rullet over 70 000 km. Det eneste som er gjort er et hjulagerbytte og styrekule. Ellers normale service gjort av meg selv. Kan også nevne at lageret og kula fikk det etter noen runder autoslalom på Gardermoen. :lol: :lol:

jeg velger meg april

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...