Jump to content

Koble oljetrykk og oljetemp


RS|Stian

Recommended Posts

Vil gjerne ha oljetrykk og oljetempmåler når jeg skal inn med motor i bilen igjen, og lurer derfor på hvordan jeg enklest kan koble opp dette? Har sett en såkalt sandwich som kobles mellom filter og den originale oljekjøleren som har uttak for diverse målere, er det en god løsning? Evt. hvilken sandwich bør jeg gå for? Vil helst ha noe som er bolt-on og ikke krever at man borrer og lager nye uttak i blokk eller bunnpanne.

 

Forresten, er Racetek sine instumenter noe å satse på?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en thermoblock fra burton feks, den har uttak for oljekjøler med innebygd termostat og uttak for oljetempføler.

Hvis du ikke skal ha oljekjøler har til og med biltema sånn ring man setter mellom blokk og oljefilter med uttak for føler, men er vel bare i harry "racing" blått.

 

 

De biltema greiene er vel ikke alltid like tett. . .

 

Og får vel t-stykker til å sette på orginal uttak til bryter/olje til turbo på blokken.

Edited by Janna
Link to comment
Share on other sites

De biltema greiene er vel ikke alltid like tett. . .

 

Og får vel t-stykker til å sette på orginal uttak til bryter/olje til turbo på blokken.

 

Biltema funker. Bare ha på godt med olje på pakningen og dra godt til. Bruk gjenge teip på alt av tetteskruer og følere.

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Man får kjøpt slike overgangsskruer til å skru i bunnpluggen, med hull i til å skru i føler for oljetemp.

Blir jo ikke 100% nøyaktig siden oljen helt nederst i bunnpanna gjerne er litt kaldere.

Men jeg har dette på min, og kommer til å prøve dette.

 

Og man får kjøpt overganger som man monterer mellom oljetrykksuttak på blokka og t-stykket til oljetrykksuttaket til turboen.

http://cgi.ebay.co.uk/SIERRA-ESCORT-COSWOR...id=p3286.c0.m14

Enkel måte å få montert oljetrykksgiver til instrumentet :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

kjøper du et seriøst oljetrykksmeter får du som regel med en bra overgang.

 

temperaturen setter du enten rett i bunnpanna eller i tappepluggen. du vil ha temperaturen på olja som går inn i motoren, ikke den temperaturen som er når olja er halvveis i motoren...

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Og man får kjøpt overganger som man monterer mellom oljetrykksuttak på blokka og t-stykket til oljetrykksuttaket til turboen.

http://cgi.ebay.co.uk/SIERRA-ESCORT-COSWOR...id=p3286.c0.m14

Enkel måte å få montert oljetrykksgiver til instrumentet :)

Kikka litt på den der men skjønte ikke helt hvor den skulle kobles ifht. det uttaket som allerede sitter i blokka men ser jo tegninga nå. Da kan jeg fortsatt beholde det vanlige t-uttaket samt bryteren som sitter på der. Noe sånt jeg må ha for oljetemp da?

 

REVFSPM14%20Steel%20Sump%20Plug.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du bør være litt forsiktig med å bygge utover på ett sånnt T stykke Kristian, jeg hadde ett sånnt T stykke og koblingene var i messing, de knakk faktisk rett av en dag, bare flaks jeg ikke havarerte. Det er min erfaring :)

 

Stian: Andre på FACE har det du trenger, du kjøper en sånn bunnplugg du har bilde av over her å skrur i en temp giver der, blir mest riktig å ta tempen i bunnpanna mener nå jeg, er tempen på olja som skal inn i motoren å kjøle ned å smøre som er intressant. Også kjøper du en sånn klump du skrur fast i det orginale hullet på blokka som trykkgiveren sitter, der setter du den nye trykkgiveren, den orginale og oljetilførselen til turbo, den Andre har er lagd i stål så den knekker ikke som mitt T stykke gjorde, rister mye en motor vett :)

Link to comment
Share on other sites

anbefaller forøvrig å kjøpe en mekanisk oljetrykksmåler.

 

jeg stoler ihvertfall mer på de, etter å ha sett hvordan diverse elektiske målere har fungert....

 

Jeg har mekanisk oljetrykksmåler i bilen og den er noe dritt! Får den aldri tett! Har prøvd å tette flere ganger, men begynner å lekke uansett.

Vurderer å bytte til elektrisk istedet...

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Lasse: Har faktisk akkurat samme oppfatning som deg om det der :)

På Bosworth'en skjedde akkurat det samme, flaks at jeg fant det ut når jeg hadde den på bukk og plutselig stod med hele driten i hånda :P

 

Men den jeg har kjøpt som jeg linket til er en mye mer solid sak. Som jeg vet flere har brukt lenge uten noen problem.

Så den kommer jeg til å bruke på Cosworth'en :)

Er et solid emne som det er gjenget tilkoblinger i, så det er ikke en rekke overganger etc. :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mekanisk oljetrykksmåler i bilen og den er noe dritt! Får den aldri tett! Har prøvd å tette flere ganger, men begynner å lekke uansett.

Vurderer å bytte til elektrisk istedet...

 

 

har hatt nomad oljetrykksmåler i 4-5 år nå og har aldri hatt problemer med noe lekkasjer.

 

er en tynn nylonslange med en messingkobling som skrues mot klokka, har aldri lekket, selv uten pakning mot klokka :D

 

hvordan klokke kjører du med?

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...