Jump to content

Nye dempere og fjører


2.0 I Doch

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ca 25mm senking fra standard Sierra. Har apex fjærer på ISen min, og er veldig fornøyd med både stivhet og høyde. Ca orginal cossi høyde på de, altså fin høyde til selv vinterbruk, på dårlig brøyta veier. Det sto eibach på cossien min når jeg kjøpte den. De er grei nok, men jeg synest de er litt myk. Skulle sette på noen fjærer framme som jeg trodde var orginale, men som viste seg å være AVO fjærer. Omtrent samme høyde som eibach fjærene, men mye stivere. Så det jeg skal gjøre nå er å sette på noen apex fjærer som jeg har strekt en liten tanke. Bak står det orginale cossie fjærer. Det skal også nevnes at senk på cossi blir en anelse lavere enn på en standard Sierra da. Og for å nevne Jamex, så synest jeg de blir for myke, og bakfjærene siger alt for mye.

Skulle jeg kjøpt nytt senkesett til en standard Sierra igjen som jeg ikke ville hatt for lav, så ville jeg gått for Apex igjen. Jeg har de kombinert med KYB gasdempere, noe som fungerer ypperlig til alroundbruk, og begge deler er ganske rimelig i innkjøp.

Dette er da min mening :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Kyb dempere på bilextra. Fjærene fulgte løst med den første Sierraen jeg kjøpte, så vet ikke hvor de er kjøpt nye.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Noen erfaringer med Koni dempere da?

 

EDIT: Tenker da på gule

Edited by eivi91

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Har kule koni på cosworthen. Og er egentlig missfornøyd med dem. Jeg synest de er for myk og stump, vist du skjønner :P Ikke helt bra forklart. Men spør du Combatkit så kan han si hvorfor han hater de. Som også er en bedre forklaring på den dårlige forklaringa mi :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

hehe.

 

gule koni er greie dem, MEN, stemplene i demperen er like tynn som en piperenser, skal ikke mye til før dem blir bøyd. og begynne å lekke.

justeringen på dem, den såkalte stivhets justeringen, jo hardere du stiller dem inn på, jo værre blir det å trekke dem UT. å trykke dem sammen er like lett på mykest og stivest. i mine øyne er dem søppel.

du kan sammenlikne gule koni og bilsten B8 dempere og se selv at bilstein sine dempere har mye grovere stempel, og b8 er stive på sammentrykking. opp ned dempere.

 

kan anbefale bilstein rally/ racing, men dem koster 2500kr pr stk bak, ifølge kollevold (tror det var kollevold)

 

har akkurat bestillt meg GAZ dempere til min, dem er justerbare. og ikke dyr hos burton ;)

 

har GAZ dempere liggendes til fiesta mk1 her, og når man justerer stivheten på dem, så blir dem harde å trykke sammen, derfor jeg skal ha GAZ på min sierra. og på fiestaen har eg ikke kjøpt GAZ gold. (coilovers framme og seperat fjør/ demper bak)

Link to comment
Share on other sites

Har hørt mye bra om GAZ coiloversettene.

 

Søkte på burton nå, fikk opp:

Part no: GZGAZ6003 Front

Part no: GZGT4-2073 Bak

 

Kan det stemme? Regner med det er enkle, så man må bestille 2 av hver. Hvordan er det med frakt/toll ved handling fra burton?

 

Og hvilke fjører bør disse kombineres med?

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

det er dem eg venter på til min sierra ;)

eg skal kombinere dem med org cosworth fjører, nye, men ca 25% stivere, kjøpt fra face.

 

Fjærer, AVO, sport og standard høyde, 2wd Cosworth

 

Standard høyde, men stivere

 

ja prisen er pr stk, når du legger dem i handlekurven blir det lagt til 2 stk :P hos meg hvertfall.

 

frakt kommer på 42,50pund. betaler ikke engelsk mome, men kun norsk moms. ingen toll.

Link to comment
Share on other sites

meg du snakker til? :P har ikke fått de enda, men her er 99% rett regnestyke

 

147,69+ 82,89+ frakt 42,50 = 273,08x dagens kurs 9,4 = 2566,95x 25% moms= 3208,69 norske kroner + ca 200kr i momsgebyr og klareringsgebyr fra frakt selskap = 3408,69 norske kroner

Link to comment
Share on other sites

Var ikke galt det! Blir vel det på meg også da om en stund. ;)

 

Men hvordan blir det ingen toll da?

 

EDIT:

Fjærene fra face er ett sett med 4 stk, for 1.795,-?

Edited by eivi91

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

ingen toll på bildeler :P

 

her er mer info om dem eg kjøpte,

Varenr: 100270

Tilgjengelighet: Utsolgt, forventes inn

 

forventer at demperene kommer innen 14 dager, da dem må lages, ifølge burton.

 

og da skal dempere og fjører på.

så kommer med update da :D

håper den får fin høyde og er STIV

Link to comment
Share on other sites

Du får komme med tilbakemelding etter du har fått montert det på. :P

 

Er vel ikke fare for at den blir "Sirævva" med de fjørene? Er så fælt med en lavere bakende en fremme. :P

 

EDIT:

At det ikke var toll på bildeler visste jeg faktisk ikke. :P Da er det jo bare å bestille i vei fra utlandet da, og spare mye penger.

Edited by eivi91

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

hehe.

 

gule koni er greie dem, MEN, stemplene i demperen er like tynn som en piperenser, skal ikke mye til før dem blir bøyd. og begynne å lekke.

justeringen på dem, den såkalte stivhets justeringen, jo hardere du stiller dem inn på, jo værre blir det å trekke dem UT. å trykke dem sammen er like lett på mykest og stivest. i mine øyne er dem søppel.

du kan sammenlikne gule koni og bilsten B8 dempere og se selv at bilstein sine dempere har mye grovere stempel, og b8 er stive på sammentrykking. opp ned dempere.

 

Nå er det jo faktisk det demperene skal da, dempe ut, der fjørene tar imot støyt ned. Samme hvordan du justerer skal jo ikke det justere nedover styrken, men selfølgelig oppover fordi det er der demperen sin oppgave ligger. Er iallefall min meining og mitt forsvar til Koni, kjører selv med Koni å er egentlig ganske så imponert over forskjellen kombinert med H&R 40 senk å poly-foringer.

 

Nå har jo ikke jeg cosworth, men 2.9 så forlanger ikke det beste. GAZ Coilovers er nok overlegne i forhold til Koni, men også i pris vill jeg tro ;)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

H&R fjærer og poly. må vel bare bli bra, og sikkert gule Koni også..

 

Men har AVO justerbare dempere selv, og de har 11 knepp på hardheta foran ( 22 bak). Og de blir hardere å både trykke inn og å dra ut. Stor forskjell å kjenne begge veier fra løsest til hardest på disse.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...