Jump to content

Jaging på tomgang og Feil med turteller


thogau

Recommended Posts

Har problemer med at bilen jager på tomgang, tenkte eg skulle ta opp tomgangsmotoren å vaske den men den satt bom fast...?

Er forresten ingen forskjell om ledningen til den er av eller på..

 

Kan det være noe annet som eg kan sjekke?

 

Er forresten portet topp.

Edited by thogau
Link to comment
Share on other sites

Har problemer med at bilen jager på tomgang, tenkte eg skulle ta opp tomgangsmotoren å vaske den men den satt bom fast...?

Er forresten ingen forskjell om ledningen til den er av eller på..

 

Kan det være noe annet som eg kan sjekke?

 

Er forresten portet topp.

Finn frem umbrakonøkkelen og juster opp bensintrykket og se hva som skjer. Følg nøye med på hvor mye du skrur slik at du finner tilbake til utgangpunktet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har 3,5 bar i bensin trykk, Ref Ketil Pukkelr.

Det med WD40 spay har eg prøvd samt kakke på den, sitter bom fast...

 

Smeller i potta når eg ruser bilen på høyt turtall og slipper gassen, samt en god stikkflamme :)

Har dette noe med porting og gjøre?

 

Tror forresten at bensintrykksregulatoren er gåen når bilen står med tenning på så går pumpa heletiden

og så er det en liten lekasje lyd ifra bensintrykksregulatoren, Kan dette ha noe med jagingen og gjøre?

 

Takker for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Har 3,5 bar i bensin trykk, Ref Ketil Pukkelr.

Det med WD40 spay har eg prøvd samt kakke på den, sitter bom fast...

 

Smeller i potta når eg ruser bilen på høyt turtall og slipper gassen, samt en god stikkflamme :)

Har dette noe med porting og gjøre?

 

Tror forresten at bensintrykksregulatoren er gåen når bilen står med tenning på så går pumpa heletiden

og så er det en liten lekasje lyd ifra bensintrykksregulatoren, Kan dette ha noe med jagingen og gjøre?

 

Takker for alle svar!

 

Bensintrykket har noe med denne jagingen å gjøre ihvertfall.

Det høres også ut til at bensinregulator er på tur til å gå...

Sett på ny regulator, og få på et skikkelig veskefylt manometer på fuelrail så har du fort mye bedre kontroll.

Link to comment
Share on other sites

tror heller han skal justere ned bensintrykket, for mye bensin = jaging, for lite = putring i eksos osv..

 

 

enn min da som både jager på tomgang og puttrer litt i eksosen?

Ford Sierra xr4x4 2,9i 92 Mod

Ford Mondeo mk1 2,0i 94 Mod

Can-Am Outlander 500Vtwin EFI 08 Mod

Ford Sierra Cosworth 4x4 90 Mod

Link to comment
Share on other sites

bensin/innsprøytnings filtre ja, bak ved bensin pumpa..

 

min ble idiot på tomgang med lavt bensintrykk...

Det er nok fordi at lavt bensintrykk gir mager blanding og mager blanding er vanskelig å antenne med ett vanlig tenningsanlegg => "idiot på tomgang".

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva kan være galt når bilen henger på ca 1500rpm etter 2min, og når den er varm. Den starter fint på ca 1000-1100 når den er kald.

Sjekket tomgangsregulatoren og den er helt fin, kan dytte på spjeldet inni den. Skjer ikke noe når jeg tar av strømmen til den så henger fortsatt på 1500.

Skjer ikke noe når jeg tar av strømmen når den er kald heller. Men den går ned på tomgang om jeg skrur på alt av varmetråder og strøm osv, man hører at motoren jobber litt mer.

Er snakk om en 91 cos 4x4.

Edited by LordSnick

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Det er nok fordi at lavt bensintrykk gir mager blanding og mager blanding er vanskelig å antenne med ett vanlig tenningsanlegg => "idiot på tomgang".

 

Mulig dette stemmer ser at afr ligger på ca 17-18 litt vaskelig og sei når den jager...

Kan hende det bare er og få tak i nytt filter evt pumpen som er dårlig?

Har foresten stabilt trykk på 3,5 bar uten vakum

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skiftet den blå sensoren nei, men denne skulle være skiftet ifølge forrige eier...?

 

Hvilken vei skal eg skru på co skruen, evt hvor mye? Hørte det var noen som sa at eg kunne skru denne utav sporet osv....

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skiftet den blå sensoren nei, men denne skulle være skiftet ifølge forrige eier...?

 

Hvilken vei skal eg skru på co skruen, evt hvor mye? Hørte det var noen som sa at eg kunne skru denne utav sporet osv....

Med klokka =feitere blandingbare å prøve seg fram,til du har afr verdi ca.13.8-14

Link to comment
Share on other sites

No er tomgangen heilt super ligger på arf 13,2.

Fikk i skruen så var at på stell :)

 

Men den ligger på 18 til 23 når eg ruser motoren, er dette vanlig?

Bør eg få en ny chip?

 

afr skal ideelt sett være 14,7 på tomgang, men da kan det hende den begynner jage, så det er godt muligt du må la den være der den er men det er jo bare å prøve :)

afr ellers må du måle når du kjører og lader turbotrykk ;)

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

No er tomgangen heilt super ligger på arf 13,2.

Sånn er det alltid.

Med fet blanding blir motoren MYYE sterkere på tomgang (bare prøv å løse den uten å røre gassen) og da skal det også veldig mye mer til før turtallet reduseres og man roter seg bort i denne berømte jagingen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Må nesten ta denne posten oppigjen...

 

Den går fint på tomgang i 5 til 10 min så starter jaginga, men det som er litt rart er at når eg setter på lys ect så går den fint igjen :)

 

Har også eit annet problem med turteller viser alt for lite når lys ect er på? Er montert MSD med tack adapter... Noen som har peiling på hva eg skal gjøre?

NB.Batteri er flyttet bak.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...