Jump to content

dålig varme doch


Guest bjørnis

Recommended Posts

Guest bjørnis

Har en doch med ikke noe varme alle slanger og allt er varmt men blåser bare lunk eller kaldt inne i bilen.. noen som har hvert borti detta??

trenger hjelp er kaldt og kjøre uten varme om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Bruker den kjølevæske?

 

 

 

Kan hende toppakningen har ryket.

- 2008 Ford Focus <-- Nåværende

- 2002 Skoda Fabia (Solgt)

- 2019 Ford Mondeo <-- Nåværende

- 2012 Ford Focus (Solgt)

- 2010 Citroën Berlingo (Solgt)

- 2004 Bmw 316i (Solgt)

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL(Solgt)

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend(Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL(Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT(Solgt. Senere død...)

Link to comment
Share on other sites

Guest bjørnis
Bruker den kjølevæske?

 

 

 

Kan hende toppakningen har ryket.

 

 

 

 

 

 

nei bruker ikke noe veske eller noen tig det er det som er rart..

Link to comment
Share on other sites

tett varme register. prøvd å holdt den på turtall ei stund ? å sett om du fikk varme ? isåfall kan du ha en åpen termostat

 

sjekk om vannpumpa di sirkulerer,bare å åpne ekspansjons tanken din så ser du d.. varm motor

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

 

det som står i den tråden stemmer ikke helt.. varmeaparatet tar vann fra termostathuset (fremst på innsuget) så det er overhode ikke mulig at en dohc koker pga dårlig vareaparat slik det står der.. det er sefølgelig om termorstaten virker da..

 

vipp ut termostaten din du å se på den.. sitter med 3stk skruer fremst på innsuget.. er veldig fort gjort.. hvis den ikke står oppe når den er kald så prøv å legge den i en kjele med vann og kok det opp for å se om den åpner.. like greit å teste det når den er ute.. hvis den er lokket når den er kald er det ståre sansyneligheter for at det er reggisteret ditt som er tett som nevnt over her..

Link to comment
Share on other sites

Guest bjørnis
det som står i den tråden stemmer ikke helt.. varmeaparatet tar vann fra termostathuset (fremst på innsuget) så det er overhode ikke mulig at en dohc koker pga dårlig vareaparat slik det står der.. det er sefølgelig om termorstaten virker da..

 

vipp ut termostaten din du å se på den.. sitter med 3stk skruer fremst på innsuget.. er veldig fort gjort.. hvis den ikke står oppe når den er kald så prøv å legge den i en kjele med vann og kok det opp for å se om den åpner.. like greit å teste det når den er ute.. hvis den er lokket når den er kald er det ståre sansyneligheter for at det er reggisteret ditt som er tett som nevnt over her..

 

 

 

ja termostaten fungerer... å er nok registeret.. hva er den letteste måten og fikse det på a? eller hvor mye jobb er det og bytte??

Link to comment
Share on other sites

har du en liten skrumaskin så er d fort gjort.. du må ut med nedre del av dasjbordet.. å så må du løsne varmeapparatet. sitter med to M8 muttre,en på hver side oppunder øverdelen av dasjn. å så må du løsne di to slangene i motorrommet, dra varmeapparate litt fram så du får stussene på registre innfor torpedoveggen. så er d bare å løsne en eller to små skruer å dra d ut :)

 

skifta mitt på knappe halvtimen sist :) å ser jaggu ut så jeg skal gjøre d igjen..

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Ta med ny termostat og du. Min var tett og fin når motoren var kald, men åpnet allerede ved 45-50grader. Da ble det ikke varmt.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Guest bjørnis

problemet er løst spylte igjenom varmeregisterer med varmt vann og da kom varmen tilbake. så var tett register som var problemt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

en liten OT her. MEN har lurt lenge på om d var noe forskjell på varmeregistret på en ohc kontra dohc,siden feilen oppstår som regel på en dohc å ikke på en ohc, så jeg sjekka dele nr på ford å fant ut at d er samme registret fra 82 til 93 :) så da vet dere d. ang denne makkaroni skruen som blir nevnt i en link ovenfor så lurer jeg fælt på hva d er for noe :P

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Kan opplyse om at jeg har en 92dohc med dårlig varme også. Det er så vidt det er en liten lunk bare.

Har byttet termostat uten videre hell. Tempmåleren står normal bittelitt over midten på instrumentet.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Betalte rundt 800,- for ett heavy duty register på bilextra for rundt 3 år sia.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

en liten OT her. MEN har lurt lenge på om d var noe forskjell på varmeregistret på en ohc kontra dohc,siden feilen oppstår som regel på en dohc å ikke på en ohc, så jeg sjekka dele nr på ford å fant ut at d er samme registret fra 82 til 93 :) så da vet dere d. ang denne makkaroni skruen som blir nevnt i en link ovenfor så lurer jeg fælt på hva d er for noe :P

 

Les igjennom min post en gang til føre du legger til en med tunga ute.

INNE i registeret sitter det en makaroniskrue av plast som løsner....

Lurer du fortsatt på hvor denne sitter??????

 

det som står i den tråden stemmer ikke helt.. varmeaparatet tar vann fra termostathuset (fremst på innsuget) så det er overhode ikke mulig at en dohc koker pga dårlig vareaparat slik det står der.. det er sefølgelig om termorstaten virker da..

 

vipp ut termostaten din du å se på den.. sitter med 3stk skruer fremst på innsuget.. er veldig fort gjort.. hvis den ikke står oppe når den er kald så prøv å legge den i en kjele med vann og kok det opp for å se om den åpner.. like greit å teste det når den er ute.. hvis den er lokket når den er kald er det ståre sansyneligheter for at det er reggisteret ditt som er tett som nevnt over her..

 

Joda , stemmer bra det som står der.

 

Jeg er tidligere Fordmekk , og har opplevd flere tilfeller av dette!

Har du byttet toppakning 1 gang uten at bilen blir bedre , gjør du ikke samme feilen igjen! Tro meg , sjefen din blir IKKE glad da du har så mange arbeidstimer du ikke kan fakturere!!

 

Forklar meg hvorfor dette er umulig da varmeapp.får vann i fra termostathuset?

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

ehh hallo liksom !!! sier vel sitt når d sies at den er inni registret.. syns d bare virker så rart at d er kunn dohc så denne lille dingsen blir nevnt i når d faktisk er samme registret både på ohc og dohc.

noen som har skjært opp et register å sett inni ?

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

ehh hallo liksom !!! sier vel sitt når d sies at den er inni registret.. syns d bare virker så rart at d er kunn dohc så denne lille dingsen blir nevnt i når d faktisk er samme registret både på ohc og dohc.

noen som har skjært opp et register å sett inni ?

 

 

hvem har sagt at den ikke sitter i ohc register ?? hehe men ohc motoren tåle da temp forskjeller mye bedre pga støpejerns topp ..

men er jo fritt valg .. hvis man heller syns det er fint å sitte kaldt om vinteren og bytte topppakninger kontra og faktisk skifte et varmeregister så versegod :lol:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

hehe joda.. sant d.. men bare rart at ingen her i byen på ford har hørt om denne tingen som løsner inni å sperre for sirkulasjon.. å d er jo skjelden man hører at en ohc har dårlig varme apparat.. xr4x4n min har ihvertafall d råeste varmeapparatet noen sinne. er ikke muli å holde handa framfor luftedysa ;)

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

hehe joda.. sant d.. men bare rart at ingen her i byen på ford har hørt om denne tingen som løsner inni å sperre for sirkulasjon.. å d er jo skjelden man hører at en ohc har dårlig varme apparat.. xr4x4n min har ihvertafall d råeste varmeapparatet noen sinne. er ikke muli å holde handa framfor luftedysa ;)

 

 

disse registerene er nå hvertfall slik og det gir utslag i on /off nærmest enten virke de eller ikke .. bare lunk ..

skiftet på noen ohc og kjøpt biler med ohc som har vært skiftet på så ikke bare doch ..

og bare for å nevne det ,, ikke prøv å rens dette med kaustikksoda eller noe annet sterkt da dette er tynn alminium = lekk lekk lekk ... sett flere tullinger som har testa dette ut med bare et resultat =dårlig

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Får dra fram denna igjen...

 

Har bytta termostat, register og spyla igjennom systemet. Justaringa nede på apparatet fungerer. Alle luftslanger sitter der de skal. Vannslanger inn og ut av registeret er varme, enda er det bare lunk. Begynner å bli irritert nå hehe. Dette er da en OHC.

 

Så.. Noen tips? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant til slutt feilen på min bil som forresten har gått 275.000 km.... Det var når jeg skiftet varmeapparat viften fremme i motorrommet i sommer at jeg så at spjeldet som styrer varmt/kaldt ikke gikk helt over til varm stilling, men ble stående i en midtstilling pga stor slitasje i overføringer og feiljustering oppe ved justeringshendelene på dashen.

Tar du ut def.viften så ser du rett ned på det spjeldet.

 

I den TT scorpioen som jeg hadde før så byttet jeg registeret pga at det var helt tett. Dette kappet jeg i to for å se om jeg fant no makaroniskrue, men kunne ikke se noe som liknet..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...