Jump to content

oljetrykk


torstein

Recommended Posts

Har problemer med å få oljetrykk på cosworthen min etter bygging.

 

Har en slik: http://www.burtonpower.com/prodpics/large/...20T%20Piece.jpg med en slik http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Luf...pa-begge-sider/

 

Her er det koblet på olje til turbo + turbotrykksmåler.

 

Etter jeg har kjinnet lenge så kommer det ut mye graps ut av den slangen til turboen. å får lite oljetrykk med måleren.vi

 

Har prøvd å løsne litt på oljefilteret å der er det ivertfall nok av olje. Har dette noe med de delene fra burton og biltema som gjør dette? eller er dette normalt? Er redd for å starte bilen dersom det er for lite oljetrykk.

Link to comment
Share on other sites

graps ut av turboslangen er jo ikke bra.. skal helst ha rein olje.. har du pakning mellom oljepumpa og silen? hvilket trykk leser du?

 

Har ikke fått noe serlig trykk. Men kobla bare opp måleren i full fart. Det kommer lite ut av slangen til turboen.

 

Husker ikke om det er noe pakning i oljepumpa. hvor lenge skal den stå å kjinne før det bygges opp trykk?

Edited by torstein
Link to comment
Share on other sites

på nybygd motor har jeg vært borti at man må dra starter nesten et kvarter før oljetrykket kom. ta ut pluggene å dra i vei.

men graps ut av slangen??? ikke bra

 

 

hvorfor kjøre dere ikke opp oljetrykk med drill på fordeler hjul ??? ikke bra og kinne så lenge for å hente trykk .

husk at man kan fylle oljefilter og hvis dette monteres mens motor står i bukk .

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

hvorfor kjøre dere ikke opp oljetrykk med drill på fordeler hjul ??? ikke bra og kinne så lenge for å hente trykk .

husk at man kan fylle oljefilter og hvis dette monteres mens motor står i bukk .

Er noen som monterer alt ferdig utenfor bilen, og bare vil slippe motor ned i bil og kjøre. Men ja, lurest det å "drille" opp oljetrykket før start

Link to comment
Share on other sites

Går helt fint å drille opp oljetrykk med motoren i bilen også :)

Man tar ut fordeleren og bruker lange forlengere og en 7mm (?) pipe ned på akslingen til oljepumpa i bunnen av hullet.

Men det gjelder å være forsiktig slik at man ikke dytter denne akslingen av låseklipset sitt og ned i bunnpanna.

 

Og dette er det beste å gjøre, mtp. at viss man kinner oljetrykk uten å få det, så går motoren veldig mange runder uten noen form for smøring.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Går helt fint å drille opp oljetrykk med motoren i bilen også :)

Man tar ut fordeleren og bruker lange forlengere og en 7mm (?) pipe ned på akslingen til oljepumpa i bunnen av hullet.

Men det gjelder å være forsiktig slik at man ikke dytter denne akslingen av låseklipset sitt og ned i bunnpanna.

 

Og dette er det beste å gjøre, mtp. at viss man kinner oljetrykk uten å få det, så går motoren veldig mange runder uten noen form for smøring.

Må ikke reg.reim av for å utføre dette ?

Link to comment
Share on other sites

Nei, for når man demonterer fordeler fjerner man forbindelsen mellom fordelerdrev og aksingen til oljepumpa :)

Altså viss man kinner med fordeler demonter, så går heller ikke oljepumpa rundt.

Oljepumpa blir drevet av fordeleren som igjen blir drevet av regreima :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Går helt fint å drille opp oljetrykk med motoren i bilen også :)

Man tar ut fordeleren og bruker lange forlengere og en 7mm (?) pipe ned på akslingen til oljepumpa i bunnen av hullet.

Men det gjelder å være forsiktig slik at man ikke dytter denne akslingen av låseklipset sitt og ned i bunnpanna.

 

Og dette er det beste å gjøre, mtp. at viss man kinner oljetrykk uten å få det, så går motoren veldig mange runder uten noen form for smøring.

 

Akslingen stopper i pumpa, den kan ikke dette ned i bunnpanna. Kjører uten klips, da er det lett å skifte eller kontrillere akslingen, ved å dra den rett opp. Jeg sveiste en 6mm umbrako bits på et langt tynnt rør, da kunne jeg pumpe opp trykk med drill, med innsuget på, funket bra

Link to comment
Share on other sites

Nei, ned i bunnpanna var litt feil sagt ja :)

Akslingen kan vel komme så langt ned at fordelerakslingen ikke får tak på den?

Har vært borti dette på en ohc pumpe engang vertfall.

 

Ja, man kommer til når man bruker 1/4" verktøy, drill og et lite ledd :)

6mm var det ja :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Nei, ned i bunnpanna var litt feil sagt ja :)

Akslingen kan vel komme så langt ned at fordelerakslingen ikke får tak på den?

Har vært borti dette på en ohc pumpe engang vertfall.

 

Ja, man kommer til når man bruker 1/4" verktøy, drill og et lite ledd :)

6mm var det ja :)

 

Ingen problem med at den blir for kort når den står i pumpa

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd å sette drill på oljepumpa, kjørte på som en helt. Hadde bare oljelampa i dashen, og den slukket aldri. Men man får vel ikke noe spesielt med trykk uten at fordeleren står i?

Får jo sikkert dytta litt olje ut i kanaler o.l, så eneste man tjener på det er vel at motoren får tidligere oljetrykk ved første oppstart?

Link to comment
Share on other sites

Man bør fylle olje i oljepumpa ved montering, fylle filteret med olje etc. før man går igang med å drille opp oljetrykk.

Skal fint kunne klare å oppnå oljetrykk på den måten jo.

 

Du oppnår det at du slipper å dra motoren rundt tørr uten olje noen steder, så du slipper å skade lageroverflater etc. ved å gå tørt.

 

Torstein: Kødder du? Er 1stk 13mm skrue, og så er fordeleren løs.

Og når du monterer den igjen setter du registeret på merkene og får rotor til å peke mot merket sitt (ca kl2), og så er du i boks ;)

Piece of cake..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Er mye som spiller inn. Om du har gjort forberedelsene riktig, dvs fylt olje i oljepumpa og filteret,

hvor høy hastighet drillen din klarer å dra akslingen etc.

Skal ikke være noe problem.

Fort gjort å ta av f.eks. oljeslangen til turboen og se om det kommer ren olje..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...