Jump to content

erfaringer med motorsport developments 380 chip?


Guest jompa

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med motorsport developments 380 chip til siemens 3122 dyser?....l6 ecu...

 

Vurderer en slik chip,lurte på om noen som har bremset bilen å sett hva den faktisk leverer...?

 

Noen her som har den chippen?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med motorsport developments 380 chip til siemens 3122 dyser?....l6 ecu...

 

Vurderer en slik chip,lurte på om noen som har bremset bilen å sett hva den faktisk leverer...?

 

Noen her som har den chippen?

 

hei hei. eg har den chipen på p8. fungerer veldig bra. går gjevnt på tomgang og under akselerasjon. lader 1.8.

bruker en del suppe men men:P

 

oppsettet eg kjøpte blei benket på en annen 2wd cossy til 380 på hjulene ved 1.8 trykk

 

vil iallefall annbefale arp studds og gp.a topp pakk. d e et must.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med motorsport developments 380 chip til siemens 3122 dyser?....l6 ecu...

 

Vurderer en slik chip,lurte på om noen som har bremset bilen å sett hva den faktisk leverer...?

 

Noen her som har den chippen?

Vel, jeg har ikke, men du får se om ikke dette virker beroligende. :)

http://www.motorsport-developments.co.uk/rstuning.html

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

På Escort Cosworth forumet, er det mangen som ikke er så fornøyd med MSD, av ulike grunner

Det tror jeg på. Når man ser stilen som Stu bruker i de tekniske artiklene sine, så avslører det endel om hvordan han anser kundegruppen sin.

 

Når man nå ser at de aller dyktigste Amerikanske motorbyggere som konkurerer om penger, heder og ære, bygger om fra muligcoil dillet til fordeler og en seriøs coil på V8 motorer, DA blir det bra latterlig når MSD selger WS ombyggingskit til unge Coswort eiere.

Alle som tjener penger leverer selvsagt det som kundene vil ha og som de faktisk kjøper. Man driter i å selge det kundene egentlig trenger da det ikke er særlig mye kr. å hente der ;)

 

Grunnene til misnøye er imidlertid ikke helt uinteresante likevel, så det er bare å pøse på med info......

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Vi er nogen stykker i DK der bruger MSD produkter uden problemer og Jeg har selv brugt et MSD 380 setup på min 2wd Cos. de sidste 4 år, og det har kørt super ... jeg har sågar monteret WS fra ham også og igen meget bedre end std. ... før havde jeg mange problemer med mistændinger, men nu går den super og uden mistændinger og med 0,85 i gab på 071 rør (32/28 psi boost, L8 ECU med CL fra Stu, siemens 55, T-34, WS osv osv)

 

Har forsøgt at få den bremset sidste efterår, men jeg tror ikke på de tal jeg fik, da det lyder noget høje (408hk/609nm).....så den kommer på et andet rullefeldt for at blive bremset igen når den nye sæson begynder her engang i april/maj håber jeg....men ingen tvivl om at den yder noget mere end mit gamle 803 setup (336hk/438nm)... ;)

 

Bilen går 9,6 - 11,1 km/l ved almindelig kørsel (til og fra job)...det er bedre end mit gamle Collins 803 setup som jeg ellers var meget tilfreds med !

 

Jeg kan også kun sige positive om Stu selv...super support hvis der er problemer (havde lidt problemer med WS i starten, men Stu var utrolig hjælpsom og vi fik løst problemet hurtigt)

 

Kort sagt, jeg var yderst tilfreds med mit Collins setup som jeg brugte i små 10år, men da de ikke kunne levere DIY chips til Siemens dysser, valgte jeg at prøve MSD's og det har jeg absolut ikke fortrudt ;) ... Og WS må være tæt på den bedste mod jeg har gjort ! ! !

 

Hvad er det for et Escort Cosworth forum I skriver om...?

 

 

 

 

Og til RS 1000 .... jeg er lidt nyskærig på hvad du mener med det her :huh: ... da det ligger meget fjernt fra min opfattelse og oplevelse af MSD og Stu :)

________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________

Det tror jeg på. Når man ser stilen som Stu bruker i de tekniske artiklene sine, så avslører det endel om hvordan han anser kundegruppen sin.

 

Når man nå ser at de aller dyktigste Amerikanske motorbyggere som konkurerer om penger, heder og ære, bygger om fra muligcoil dillet til fordeler og en seriøs coil på V8 motorer, DA blir det bra latterlig når MSD selger WS ombyggingskit til unge Coswort eiere.

Alle som tjener penger leverer selvsagt det som kundene vil ha og som de faktisk kjøper. Man driter i å selge det kundene egentlig trenger da det ikke er særlig mye kr. å hente der

________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________

 

 

 

Mvh Tom Hansen, DK (44år og Cossie ejer af samme bil i 15 år B) )

Edited by 2wd
Link to comment
Share on other sites

Og til RS 1000 .... jeg er lidt nyskærig på hvad du mener med det her :huh: ... da det ligger meget fjernt fra min opfattelse og oplevelse af MSD og Stu :)

________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________

Det tror jeg på. Når man ser stilen som Stu bruker i de tekniske artiklene sine, så avslører det endel om hvordan han anser kundegruppen sin.

 

Når man nå ser at de aller dyktigste Amerikanske motorbyggere som konkurerer om penger, heder og ære, bygger om fra muligcoil dillet til fordeler og en seriøs coil på V8 motorer, DA blir det bra latterlig når MSD selger WS ombyggingskit til unge Coswort eiere.

Alle som tjener penger leverer selvsagt det som kundene vil ha og som de faktisk kjøper. Man driter i å selge det kundene egentlig trenger da det ikke er særlig mye kr. å hente der

________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________

 

Mvh Tom Hansen, DK (44år og Cossie ejer af samme bil i 15 år B) )

Det er noe i de fleste artiklene, så jeg tar bare noen tilfeldige eksempler.

I artikelen "All about cam timing tuning article." er det avbildet en Cosworth og bilder det er bilde av Kentcams sin katalog som viser Cosworth BD kammer. I selv artkkelen står det f. eks ingenting og hvorfor de milde profilene går med totalt annen kamtiming en de værre profilene. Hva er det som skjer når man justerer BD10 fra 115/110 til f.eks 108/108?

Hva skjer når man justerer f.eks BD16 til BD8 sine 112/112. Hvorfor er det originale kamtimingen på Cosworth 112/112 mens Kent oppgir dem til 115/110? Det er slikt som er ALL ABOUT! Det han skriver om er kun en lett innføring. Camshafts lesson 1.01.

 

Det er også slik at Ford sin (S) OHC motor har ett spesielt (dårlig) valvetrain. Her må man passe seg vel når man skal velge ventilfjærer da bare litt for kraftige fjærer sørger for at levetiden på kammen reduseres helt enormt. De originale fjærene er ikke spesielt kraftige. Stu går ut å sier at SOHC ventilfjærer er "extremly strong because the valve is accelerated open incredibly quickly. Dette er bare feil og jeg kan forklare vel og lenge og hvorfor.

 

I en annen artikkel heter det: Cologne 2,9 V6 engines feature a fuel temperature sensor og teksten er plassert over ett bilde av en 2,8 MFI motor uten dette.

 

Jeg vet også at DOCH motorer har dette, men jeg ikke huske å sett dette på min egen 2,9.

 

Man kan også lese noe om at Cosworth ECU før L8 ikke er intelligent nok til closed loop. WHAT??. Intelligent ECU da gitt, come on!!!!

 

The list goes on and on. Det går ikke på Stu sin kompetanse, men hvordan han velger å skrive utifra hvem som er det store flertallet i lesegruppen, skjønner?

 

WS tenning er en økonomiløsning for motorer med uten fasesensor og med crank trigger. Ws har absolutt INGEN fordeler. At det likevel kan oppleves for en oppgradering på Cosworth er som oftest at det originale tenningsanlegget, i tillegg til å være litt underdimmensjonert for høye ladetrykk, er blitt gammelt og oppbrukt.

Nye pluggledninger, en ny og kraftig coil + ny rotor og fordelerlokk er like greit slik jeg ser det, men det har ingen reklameverdi for MSD i forhold til WS.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er noe i de fleste artiklene, så jeg tar bare noen tilfeldige eksempler.

I artikelen "All about cam timing tuning article." er det avbildet en Cosworth og bilder det er bilde av Kentcams sin katalog som viser Cosworth BD kammer. I selv artkkelen står det f. eks ingenting og hvorfor de milde profilene går med totalt annen kamtiming en de værre profilene. Hva er det som skjer når man justerer BD10 fra 115/110 til f.eks 108/108?

Hva skjer når man justerer f.eks BD16 til BD8 sine 112/112. Hvorfor er det originale kamtimingen på Cosworth 112/112 mens Kent oppgir dem til 115/110? Det er slikt som er ALL ABOUT! Det han skriver om er kun en lett innføring. Camshafts lesson 1.01.

 

Det er også slik at Ford sin (S) OHC motor har ett spesielt (dårlig) valvetrain. Her må man passe seg vel når man skal velge ventilfjærer da bare litt for kraftige fjærer sørger for at levetiden på kammen reduseres helt enormt. De originale fjærene er ikke spesielt kraftige. Stu går ut å sier at SOHC ventilfjærer er "extremly strong because the valve is accelerated open incredibly quickly. Dette er bare feil og jeg kan forklare vel og lenge og hvorfor.

 

I en annen artikkel heter det: Cologne 2,9 V6 engines feature a fuel temperature sensor og teksten er plassert over ett bilde av en 2,8 MFI motor uten dette.

 

Jeg vet også at DOCH motorer har dette, men jeg ikke huske å sett dette på min egen 2,9.

 

Man kan også lese noe om at Cosworth ECU før L8 ikke er intelligent nok til closed loop. WHAT??. Intelligent ECU da gitt, come on!!!!

 

The list goes on and on. Det går ikke på Stu sin kompetanse, men hvordan han velger å skrive utifra hvem som er det store flertallet i lesegruppen, skjønner?

 

WS tenning er en økonomiløsning for motorer med uten fasesensor og med crank trigger. Ws har absolutt INGEN fordeler. At det likevel kan oppleves for en oppgradering på Cosworth er som oftest at det originale tenningsanlegget, i tillegg til å være litt underdimmensjonert for høye ladetrykk, er blitt gammelt og oppbrukt.

Nye pluggledninger, en ny og kraftig coil + ny rotor og fordelerlokk er like greit slik jeg ser det, men det har ingen reklameverdi for MSD i forhold til WS.

 

Hei... mht de artikler så tror jeg at hvis de skulle gå helt i dybden så ville de fleste ikke forstå ret meget af det samt at det ville sikkert fylde et helt fast ford blad bare med en enkelt artikel .....da jeg ikke selv er speciallist på lige det mekaniske ser jeg det som interessandt læsning der lige letter låget på hvad det drejer sig om...men igen detalierne går jeg ikke så højt op i da jeg jeg ikke selv laver det motor mekaniske ...kun det elektriske, men igen der er man jo så forskellig ;)

 

Lige den der med ECU'erne.....syntes nu at jeg også et andet sted har læst at L1 og L6 ECU'erne ikke havde ret meget kapasitet, mon ikke det er det der menes????

 

Mht WS kan det godt være at det er low budget løsning... men jeg havde ofte problemer med mistændinger ved 24-25psi med det gamle 803 setup .. nye plugkabler, fordeler, låg, phase sensor (faktisk var alle sensore nye grundet jeg fik lavet en ny motor), "Gp A" coil osv osv .... same deal..og kunne ikke løse det.

 

Men efter jeg monterede WS så spillede det fint !!! .. og siden hen har jeg så opgraderet med Siemens dysser og MSD 380 chip ... og indtil videre kører det hele fint og bedre end nogensinde før, så set herfra var den ws driver alle 100£ værd og absolut en positiv opgradering...så hvis du spørger mig (og et par andre Cossie gutter her) så er der en klar fordel ved at bruge WS frem for std tænding, ihvertfald i praksis :D

 

Og alt i alt ser jeg disse tråde som at det er blevet MSD's tur til at blive hånet måske beretiget, måke ikke, det ved jeg ikke da der jo altid er 2 sider af samme historie så det vil jeg ikke gøre mig klog på...kun sige at jeg kun har positive oplevelser med deres produkter og support

 

Igennem årene har jeg læst og hørt dårlige historier om andre kendte tunere både her og der...jeg tror der altid vil være nogen der har en dårlig oplevelse så det er bare om den enkelte tuner kan overleve kan "overleve" den dårlige omtale... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei... mht de artikler så tror jeg at hvis de skulle gå helt i dybden så ville de fleste ikke forstå ret meget af det samt at det ville sikkert fylde et helt fast ford blad bare med en enkelt artikel .....da jeg ikke selv er speciallist på lige det mekaniske ser jeg det som interessandt læsning der lige letter låget på hvad det drejer sig om...men igen detalierne går jeg ikke så højt op i da jeg jeg ikke selv laver det motor mekaniske ...kun det elektriske, men igen der er man jo så forskellig ;)

Presis og derfor er det både unødvendig og misvisende å skrive "All about".

 

Lige den der med ECU'erne.....syntes nu at jeg også et andet sted har læst at L1 og L6 ECU'erne ikke havde ret meget kapasitet, mon ikke det er det der menes????

Enig med du der, så også her er beskrivelsen både unødvendig og misvisende. Hvorfor ikke skrive det slik det er?

 

Mht WS kan det godt være at det er low budget løsning... men jeg havde ofte problemer med mistændinger ved 24-25psi med det gamle 803 setup .. nye plugkabler, fordeler, låg, phase sensor (faktisk var alle sensore nye grundet jeg fik lavet en ny motor), "Gp A" coil osv osv .... same deal..og kunne ikke løse det.

Det er ikke WS prinsippet som har gitt resultatet her. Ford brukte WS på Escort 1600I med nedslående resultat. Det er "den ws driver" og ws coilen som er kraftigere enn den lille "GR.A" coilen som du hadde før.

 

Men efter jeg monterede WS så spillede det fint !!! .. og siden hen har jeg så opgraderet med Siemens dysser og MSD 380 chip ... og indtil videre kører det hele fint og bedre end nogensinde før, så set herfra var den ws driver alle 100£ værd og absolut en positiv opgradering...så hvis du spørger mig (og et par andre Cossie gutter her) så er der en klar fordel ved at bruge WS frem for std tænding, ihvertfald i praksis :D

Enhver oppgradering av det originale tenningsanlegget vil være en stor fordel ja. Det viktigste er at motoren fungerer godt og at du er fornøyd med de valgene du har gjort.

 

Og alt i alt ser jeg disse tråde som at det er blevet MSD's tur til at blive hånet måske beretiget, måke ikke, det ved jeg ikke da der jo altid er 2 sider af samme historie så det vil jeg ikke gøre mig klog på...kun sige at jeg kun har positive oplevelser med deres produkter og support

 

Igennem årene har jeg læst og hørt dårlige historier om andre kendte tunere både her og der...jeg tror der altid vil være nogen der har en dårlig oplevelse så det er bare om den enkelte tuner kan overleve kan "overleve" den dårlige omtale... ;)

Selv om jeg ikke alltid er helt enig med den måten MSD har valgt å gjøre tingene på så har jeg både respekt og stor tro på den erfaring og den kompetanse de har. Ser ingen grunn til IKKE å bli kunde der, men man trenger da ikke å kjøpe alt de selger.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke WS prinsippet som har gitt resultatet her. Ford brukte WS på Escort 1600I med nedslående resultat. Det er "den ws driver" og ws coilen som er kraftigere enn den lille "GR.A" coilen som du hadde før.

 

 

Enhver oppgradering av det originale tenningsanlegget vil være en stor fordel ja. Det viktigste er at motoren fungerer godt og at du er fornøyd med de valgene du har gjort.

 

 

Selv om jeg ikke alltid er helt enig med den måten MSD har valgt å gjøre tingene på så har jeg både respekt og stor tro på den erfaring og den kompetanse de har. Ser ingen grunn til IKKE å bli kunde der, men man trenger da ikke å kjøpe alt de selger.

 

Hei

 

Ja jeg er MEGET til tilfreds med setuppet og en anden fordel er for øvrigt at jeg er slipper (næsten ;) ) for de mekaniske dele i tændingssystemet , rotor, låg og fordeler ... og tror nu heller ikke det havde været billigere at "bare" opgradere std tændingen ... men skidt pyt ellers er vi da næsten enige.

 

Det er sjovt du nævner Escort RS16000i ... sådan en havde jeg tilbage 89/90' ... ja den var svær at modifisere men den kørte nu ellers problemfrit i de år jeg havde den :D

 

En anden ting...har du forstand på koblinger/clutches ? Jeg står og skal have en ny og vil helst undgå en paddle hvis det kan lade sig gøre, og håber på at jeg kan finde en organisk der kan kan klare lige omkring 410-420hk og 550-600nm ?

Edited by 2wd
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ja jeg er MEGET til tilfreds med setuppet og en anden fordel er for øvrigt at jeg er slipper (næsten ;) ) for de mekaniske dele i tændingssystemet , rotor, låg og fordeler ... og tror nu heller ikke det havde været billigere at "bare" opgradere std tændingen ... men skidt pyt ellers er vi da næsten enige.

Det er vi, ja.

 

Det er sjovt du nævner Escort RS16000i ... sådan en havde jeg tilbage 89/90' ... ja den var svær at modifisere men den kørte nu ellers problemfrit i de år jeg havde den :D

I 89/90 var jo bilen nesten ny. :D Det spørs hvordan det gikk med den etterpå. ;)

En anden ting...har du forstand på koblinger/clutches ? Jeg står og skal have en ny og vil helst undgå en paddle hvis det kan lade sig gøre, og håber på at jeg kan finde en organisk der kan kan klare lige omkring 410-420hk og 550-600nm ?

Nei det vil jeg ikke påstå, men det er jo noen alternativer. Problemet er at for en bestemt trykkplate er clutchen sin kapasitet ca. 30% lavere med organisk lamell enn med en paddle lamell.

Man må altså velge seg en betydelig hardere trykkplate dersom man vil ha samme kapasitet med organisk lamell som med paddle lamell og en 1000 kg trykkplate gir en ganske tungtrampet pedal.

Det ender ofte med at man etterhvert bygger om fra wire til hydraulisk.

Ellers har man slike som dette: 02012009198.jpg

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

I 89/90 var jo bilen nesten ny. :D Det spørs hvordan det gikk med den etterpå. ;)

 

He he he ... næsten ny ... ikke helt ;) ... jeg solgte den videre i 92' og det sidste jeg hørte til den var at den var blevet crashet :o

 

Nei det vil jeg ikke påstå, men det er jo noen alternativer. Problemet er at for en bestemt trykkplate er clutchen sin kapasitet ca. 30% lavere med organisk lamell enn med en paddle lamell.

Man må altså velge seg en betydelig hardere trykkplate dersom man vil ha samme kapasitet med organisk lamell som med paddle lamell og en 1000 kg trykkplate gir en ganske tungtrampet pedal.

Det ender ofte med at man etterhvert bygger om fra wire til hydraulisk.

Ellers har man slike som dette: 02012009198.jpg

 

 

 

Ok ... jeg må se hvad jeg kan finde ud af... ^_^ ... er der nogen koblings/clutch "specialister" oppe hos jer du evt kan anbefale ?

Link to comment
Share on other sites

Sist gang jeg undersøkte ble det en bedrøvelig opplevelse så nei, det har jeg ikke.

Jeg kan imidlertid oppfordre deg til å sjekke en BMW trykkplate som heter TP618 og som også brukes på Volvomotorer.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Sist gang jeg undersøkte ble det en bedrøvelig opplevelse så nei, det har jeg ikke.

Jeg kan imidlertid oppfordre deg til å sjekke en BMW trykkplate som heter TP618 og som også brukes på Volvomotorer.

 

 

ok...skulle den passe direkte ?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...