Jump to content

Motor i 72 Taunus 1,6L


Guest Type_p10

Recommended Posts

jeg og 2.3gl gjorde det i en 82 1.6 som vi donerte fra en sierra som var taksenket. hehe. den gikk styggbra. brukte lite på pen kjøring og gikk ålreit til herjing

Stian Solheim Gullen. Kanadaveien. 3520 Jevnaker. Epost: pornobob_bravo2@yahoo.no. Tlf:+4799121095/+4761314228.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Flott! Da gjenstår bare at du opplyser om hvilket turtall disse motorene går på i 80 km/t på femtegir. Så skal jeg legge ut et scannet papir som viser fasiten etter at du har svart. Husk at 2,3 har 3,64 som standard utveksling og at 2,8 har 3,45 i standard utveksling, så du bør basere svaret ditt på dette.

 

Jeg har jo ikke kjørt Granada i mer enn 20 år, så jeg har vel ikke fått med meg hvilken utveksling de forskjellige motorene har, og hvilket turtall de forsjellige versjonene går på.

 

Ja, som mange her alt har nevnt, dette var vel en tråd om Taunus.

Foreslår at Grandisjohn startar sin eigen tråd, der han greier ut om sine heilt eigne fysiske lover, kven veit; kanskje ha sitter på heilt ny og uoppdaga vitenskap... Dei store tenkerene i historien blei jo ofte "dømt nord og ned" av sammfunet rundt dei. :lol:

Trur nok desverre at Grandis kunne fordelt litt fleire år på skolebenken, isteden for i ein Granada......

 

Kan til opplysning nevne at trådstarter nå i helga, etter tips frå meg, var å henta seg ein gratis 2.0 motor frå ein 83 modell Granada, gudene veit kva turtall den vill gje i kompinasjonen med ein Taunus 4.11 utveksling... :D Meen det er vel, slik eg forstod, det som er resultatet.

Reknar med at trådstarter, på lik linje med meg sjølv, nesten har gløymt kva han egentlig spurte om i enkelte sin kamp på å forklare sin eigen uforklarlege fysikk og teori...

 

Vær så snill, legg ballen død nå..

 

Edit; Ang. speedometer; Dette fikser du ved å bytte speedometer drevet i kassa. Her er det flere forskjellige utvekslinger, som er inndikerte med "farge-merking". Dette tørr eg ikkje komme med utrekninger på, då dette fort kan starta eit lite helvet...., men meinar å huske at 2.0 motor, 5.trinns type9 og 1.6 diff., 4.11.1 skulle ha blått drev, da viste det rimelig rett med hjulutrustning innafor godkjent rulleommkrets.

Edited by Taunus S
Link to comment
Share on other sites

ja. blir misvisning på speedometeret. men skifte drev går ann. jeg brydde meg ikke så mye med det jeg men ålreit å få bilen i strekk. uansett Taunus S hva andre sier. jeg er helt enig i din teori angående alt du har skrevet. det jeg har lært ihvertfall på skolebenken.

Stian Solheim Gullen. Kanadaveien. 3520 Jevnaker. Epost: pornobob_bravo2@yahoo.no. Tlf:+4799121095/+4761314228.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det jo kommet fram litt nyttig info i de siste postene her, og da ryker det som nevnt noen regnestykker. Fordi, hvis to ulike motorer skal gå med det samme turtallet med lik utveksling må følgende ulogiske regnestykke gå opp:

 

Hvis man øker utvekslinga på en 2,0 fra 3.64 til 3.92 så øker turtallet med 400 omdr/min. (se eksemplet til Combatkit).

 

Hvis man øker utvekslinga på en 2,8 fra 3.45 til 3.64 så øker turtallet med 100 omdr/min. (i følge Sykotec).

 

Differansen i utv.økninga på 2,0 er 0,28

 

Differansen i utv.økninga på 2,8 er 0,19

 

Differansen i utv.økninga mellom disse er 0,09

 

Ved å øke utvekslinga på en 2,0 med en differanse på 0,09 mer enn på 2,8 så vil altså turtallet gå opp 300 omdr/min. mer på 2,0 enn på 2,8.

 

Samtidig vil en 2,8 med 0,19 i økt utvekslingsdifferanse gå opp kun 100 omdr/min.

 

Ett sammenligningsforhold til:

 

En Granada 2,0 har utv. 3.89. Altså en differanse på 0,25 høyere en 2,3. Men en 2,0 går ikke 400 omdr/min høyere på turtallet enn 2,3. Forskjellen mellom disse er i virkeligheten 150 omdr/min. Noe som må bety at å øke utvekslinga med en differanse på 0,25 på 2,3 øker turtallet med 150 omdr/min. Alt over dette vil faktisk bety at en 2,3 vil få høyere turtall enn 2,0 når begge får utv. 3.89.

 

En Granada 2,3 kan altså kun øke med 150 omdr/min når utvekslinga økes med en differanse på 0,25. Ganske merkelig når vi nå vet at en Sierra 2,0 øker med 400 omdr/min når utvekslinga øker med en differanse på 0,28. En differanse på 0,03 i dette sammenligningsforholdet utgjør da på mystisk vis en forskjell på 250 omdr/min.

Husk at her er forholdet tatt så likt så mulig. Begge fra 3.64 til 3.89/3.92

 

Er da ikke mine fysiske lover dette, Taunus S. Tvert i mot bruker jeg bare opplysninger som kommer fram i tråden her i dette regnestykket. Problemet er bare at jeg ikke får det til å gå opp, så hva er det jeg overser? Prøv gjerne å svar i en vennlig tone...

 

Men jeg har en bønn til trådstarter: Regner ikke med at Taunusen din har turteller, så koble opp en turteller i bilen FØR du bytter motor, og noter deg nøye turtallet på forskjellige gir i forskjellig hastighet. Skriv ned tallene, og sammenlign etter at du har byttet motor. Så må du komme med sammenligningen i denne tråden. Bekrefter du at turtallet blir nøyaktig det samme som før, så skal jeg selvfølgelig innrømme at jeg har forstått dette feil.

 

Ellers har jeg ikke gått på noen skole der utveksling/turtall har vært pensum...

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Er nok rett som Per Olav sier her, differansen på 3.92 og 3.64 er knappe 200 omdreininger i 100 km/t. Du kan ikke diskutere mot matematikk og fysikk så lenge alle tallene stemmer (gjerne der det går galt, når man fyller i litt feile tall) :)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Er da ikke mine fysiske lover dette, Taunus S. Tvert i mot bruker jeg bare opplysninger som kommer fram i tråden her i dette regnestykket. Problemet er bare at jeg ikke får det til å gå opp, så hva er det jeg overser? Prøv gjerne å svar i en vennlig tone...

 

Men jeg har en bønn til trådstarter: Regner ikke med at Taunusen din har turteller, så koble opp en turteller i bilen FØR du bytter motor, og noter deg nøye turtallet på forskjellige gir i forskjellig hastighet. Skriv ned tallene, og sammenlign etter at du har byttet motor. Så må du komme med sammenligningen i denne tråden. Bekrefter du at turtallet blir nøyaktig det samme som før, så skal jeg selvfølgelig innrømme at jeg har forstått dette feil.

 

Ellers har jeg ikke gått på noen skole der utveksling/turtall har vært pensum...

 

Grandis; Tonen har du vel lagt opp til sjølv?? TAUNUSKONGEN, MOBBEOFFER+++? Kva forventer du?

Vider så er det iallefall ikkje MINE fysiske lover du fornektar..

 

Kan ellers opplyse deg om at eg krangla meg til ein avgangs kararter på 2 i matte etter 3 år på vidaregåande skule, så noko mattematisk geni er eg iallefall ikkje, men dette er da ikkje noko anna enn rein logikk??

Eg har heller ikkje lært noko om utveksling/turtall etter 3 år på Handelsskole... Ikkje ein gon GK på mask og mekk ga meg dei kunskapane...

 

Å koble opp ein turteller av typen eqous el.lignande evnt. ein org. Taunus turteller å tru på at dette gjer deg eit noko som helst resultat anna en ein viss peikepinn på kva det reelle turtallet er, er vel som å tru på julenissen... Prøv å forstå; DERSOM MOTOREN MÅ HA 4 ROTASJONER FOR AT BAKHJULET SKAL GÅ EIN GANG RUNDT, er det det samme om motoren er på 10 eller 1000 hester, eller på 1.6 eller 9.1 liter i volum..

 

Å forklare deg dette på nokon anna måte enn det eg har prøvd på gjennom heile tråden, er eg tydeligvis rett og slett ikkje mann for, SORRY.

Link to comment
Share on other sites

Er nok rett som Per Olav sier her, differansen på 3.92 og 3.64 er knappe 200 omdreininger i 100 km/t. Du kan ikke diskutere mot matematikk og fysikk så lenge alle tallene stemmer (gjerne der det går galt, når man fyller i litt feile tall) :)

 

Ok. Da blir saken litt annerledes må jeg innrømme. Med en slik forandring ender nok turtallet opp med mer eller mindre det samme på ulike motorer med lik utveksling.

 

Ja, ja, da ser det ut som jeg må krype til korset å bite i det sure eplet.. Jeg skal aldri påstå noe mere. Aldri! Dette går så fint så. Jeg ringer bare psykologen min og sier at jeg ble lurt. Det går så bra så. God natt :huh:

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Type_p10

Men for å spore tilbake her... har nå fått tak i ein 83 2l fra ein granada, så no er det girkasse og mellomaksling det står på.. noen som veit om dette er ein blyfri/bly motor?

Link to comment
Share on other sites

girkasse og mellomaksel kan du vel bruke fra taunusen?

 

Ps! RPM = runder pr minutt på veivakselen. :D

 

 

Dette medfører riktighet. Du kan bruke 1.6 kasse med tilhørende svinghjul og clutch på 2.0.

NB! Husk å bytte over nålelagere i veiv også.

Som sagt, så må du opp etter 85 2.0 for å ha "blyfritopp". Men dette fortalte eg deg da du henta startmotor??

 

Edit; Som eg også sa; Ved å bruke fremmre del av mellomaksel frå Sierra, Granada eller Taunus, så kan du bruke 1.6 mellomaksel på type 9 5 trinns også. Husker spleining på utgående aksel på kasse? Stor på 2.0 liten på 1.6..

Edited by Taunus S
Link to comment
Share on other sites

Guest Type_p10

ja det gjorde du.hehe dårlig formulert spørsmål, reformulert spørsmål blir da om mellomakslingen er lik mellom granada og sierra..

 

Taunus s: her er felgene jeg har btw,

 

Bilde005.jpg

Edited by Type_p10
Link to comment
Share on other sites

ja det gjorde du.hehe dårlig formulert spørsmål, reformulert spørsmål blir da om mellomakslingen er lik mellom granada og sierra..

 

Taunus s: her er felgene jeg har btw,

 

Bilde005.jpg

 

Sjå der har du felgane sine ja!! Stemmer at dette er gammle Rial felger ja. Har nok ikkje slike eg, men var ganske vanlege felger ja. Poppulær type å bruke på Granada etter det eg kan huske.

 

Når det gjelder mellomaksel problematikken er dette grundig diskutert i ein tråd under teknisk.. Eg meinar at det KUN er Taunys aksel som er "bolt on", videre at det er samme om den kommer frå ein 1.6, 2.0 eller 2.3, men du må ha stor "hylse". Denne kan finnes i 2 varianter; som løs "hylse", eller fastvulket med hardy-koblinga, "Gummikusa" om du vil. Hylse/gummikuse kan du bruke frå Sierra el. Granada.

Skal ikkje påstå at ikkje Granada aksel passar, men vil tru den er forlang. Når det gjelder Sierra aksel, meinar eg bestemt at lengda her ikkje var heilt på jordet, men at du får problemer med mellomlager opphenget, då dette ikkje passer med feste punkta i bilens kaross.

Les tråden under "teknisk". Trur det er dette problemet han har slitt med.

 

STÅ PÅ! Kanon feit Taunus, med bra potensiale. Som Caprisport nemnte, Reknar med me ser deg på felles Ford treffet på Øyrane i Arna i Mai???

Link to comment
Share on other sites

Guest Type_p10

blir nok ikkje å sjå med taunus på treff i mai. bilen får eg ikkje sørover før juni... men kan godt ve eg dukker opp med noko anna som blir parkert langt vekke..hehe

Link to comment
Share on other sites

Hei:)

Spennende tråd det her. Har en 78 1.6 stv som er i veldig bra stand,men den trenger litt mere pønch:) Har en Sierra 2.0i -89 som er moden for hoggeren så jeg tenkte å hive den rota i Taunusen. Noen som har erfaring med å putte inn en "i" motor i Taunus??... og..er det 4.1 i bakakselen på stv også.

Hva med å få dette godkjennt...?

 

 

Ormen

1965 Ford Cortina GT Modified

1967 Ford Galaxie 2dht 390 c6

1977 Ford F-250 408 cleveland 4speed man.

1986 Ford Scorpio 2.0 i ohc

1978 Ford Taunus 1.6 stv 117000 km

1988 Ford Sierra 2l i ohc. Brukes på isen.

1996 Ford F-250 4x4 crewcab. 375hk/710Nm

2012 Ford Kuga 163hk Diesel.Individual.

Link to comment
Share on other sites

hei. usikkker på godkjenning av I motor og hvilke krav det er til dette. men det er ikke store greiene du må fikse på. bakbremser må byttes til 9" tromler ihvertfall.

 

det er i bunn å grunn en simpel jobb motor messig men er litt miksing med bensin systemet. kikk på tråden til FunkyHunk her på forumet. der har han en fin løsning.

 

regner med at det er 4,11 på stasjonsvogn også.

 

utover det så er det en kjempe god konvertering å utføre så gi gass:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

hei. usikkker på godkjenning av I motor og hvilke krav det er til dette. men det er ikke store greiene du må fikse på. bakbremser må byttes til 9" tromler ihvertfall.

 

det er i bunn å grunn en simpel jobb motor messig men er litt miksing med bensin systemet. kikk på tråden til FunkyHunk her på forumet. der har han en fin løsning.

 

regner med at det er 4,11 på stasjonsvogn også.

 

utover det så er det en kjempe god konvertering å utføre så gi gass:)

 

 

taunus stv vogner har 9 toms bremsetromler bak så fremt org aksel sitte på .

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

taunus stv vogner har 9 toms bremsetromler bak så fremt org aksel sitte på .

 

Hei.

 

På min 82 mod 2.0 sedan, var bilen påmontert Granada 2.8i calippere og Capri 2.8i bremseskiver forran. Den var godkjent i vognkortet med 2.0i og 5 trinns kasse.

 

Mest truleg er det 4.11 utveksling på 1.6 stv., da dette var standar utveksling på 1.6. (husker ikkje i farten kva den alternative var, men det kan eg finna ut dersom det er ynskelig).

 

Desverre har IKKJE alle stv 9" trommler... Trodde dette lenge sjølv, p.g.a. det ofte blir refferert til dette på dele-oppslag.

Det som viser seg i realiteten, er at ein kunne få stasjonsvognen levert med ei så kalla "buisnis packet", da hadde bilen forhøga lasteevne. Kjøretøyet var da utstyrt med 9" trommel bake. Videre var den også oppført med 175/80x13 RF dekk i vognkortet..

 

Edit; Snakker sef. om stv. med 1.6 motor.

Edited by Taunus S
Link to comment
Share on other sites

alle 1.6 taunuser jeg har hatt har ikke hatt 9 toms tromler. mener 9 toms er standard på to liter mener jeg hvertfall

Stian Solheim Gullen. Kanadaveien. 3520 Jevnaker. Epost: pornobob_bravo2@yahoo.no. Tlf:+4799121095/+4761314228.

Link to comment
Share on other sites

taunus 77en to litern min hadde det. og den to liter bravo stven min har det. mye bedre med 9 toms bremser spør du men . bedre bremser

Stian Solheim Gullen. Kanadaveien. 3520 Jevnaker. Epost: pornobob_bravo2@yahoo.no. Tlf:+4799121095/+4761314228.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...