Jump to content

Aarnes' Mondeo MK3 2002


aarnes

Recommended Posts

Da må jeg visst senke bilen.

Var i Strömstad igår, og selvfølgelig MIDT i Strömstad knakk den ene fjøra foran.

Så da blir det å senke 40mm ila påsken.

 

Noen som har noen dempere UTEN nivåreg til bak liggende som vil selge?

 

Første innlegg faktisk...

 

Jeg kjøpte dempere til min 04 TDCI stv på ebay.co.uk. Søk etter FORD MONDEO REAR SHOCK ABSORBER.

For begge dempere ble prisen totalt 1100kr inkl frakt. Selger skriver også ned verdi til under 200 kr for å slippe moms og tull!

Ett lite tips, det er samme dempere på MK1 stasjonsvogn som på MK3 stasjonsvogn uten nivåregulering.

Eneste som er forandret er delenummer.... Jeg kjører faktisk med dempere fra MK2 bak på min, de var identisk lik i lengde.

Med orginalt Eibach senkesett og 18 toms orginale Ford felger med 225/40-18 ser det bra ut.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Første innlegg faktisk...

 

Jeg kjøpte dempere til min 04 TDCI stv på ebay.co.uk. Søk etter FORD MONDEO REAR SHOCK ABSORBER.

For begge dempere ble prisen totalt 1100kr inkl frakt. Selger skriver også ned verdi til under 200 kr for å slippe moms og tull!

Ett lite tips, det er samme dempere på MK1 stasjonsvogn som på MK3 stasjonsvogn uten nivåregulering.

Eneste som er forandret er delenummer.... Jeg kjører faktisk med dempere fra MK2 bak på min, de var identisk lik i lengde.

Med orginalt Eibach senkesett og 18 toms orginale Ford felger med 225/40-18 ser det bra ut.

 

velkommen skal du være ;)

 

Okei, da skal jeg sjekke ut det.

 

Forøvrig så har jeg starta å bytte fjører nå, og det gikk ikke akkurat på skinner.

 

Oppsummerer raskt med noen punkter fra EN side: (hele jobben tok ca 5timer på en side)

 

1. Løsne gjennomgående bolt på spindel og bærebru. Skrua satt så hardt at vi måtte bruke varme type skjærebrenner for å få løsnet den. (ca 1 time brukte vi)

2. Få av spindel fra bærebru. Ser såre enkelt ut, men denna dritten sitter med noen spesielle sport, så vi brukte bortimot 3t på å få den av. (Tips: Få en til å presse spindel hardt inn mens du bruker spett for å løsne, da kommer den med engang ;) )

3. Etter at de to punktene var gjort skrudde jeg alt sammen igjen. da oppdaga jeg at drivakselen hadde hoppa av. juhu, så da måtte alt demonteres en gang til.

 

Idag eller i morgen skal vi ta høyre side, regner med at det går noen hakk smidigere siden vi vet hvordan alt skal gjøres nå.

 

Mitt tips: Ikke begi deg ut på dette hjemme på gårdsplassen med mindre du er svært erfaren. Alt sitter svært godt pluss litt til.

 

Ellers så det bra ut på den ene siden :P

Link to comment
Share on other sites

velkommen skal du være ;)

 

Okei, da skal jeg sjekke ut det.

 

Forøvrig så har jeg starta å bytte fjører nå, og det gikk ikke akkurat på skinner.

 

Oppsummerer raskt med noen punkter fra EN side: (hele jobben tok ca 5timer på en side)

 

1. Løsne gjennomgående bolt på spindel og bærebru. Skrua satt så hardt at vi måtte bruke varme type skjærebrenner for å få løsnet den. (ca 1 time brukte vi)

2. Få av spindel fra bærebru. Ser såre enkelt ut, men denna dritten sitter med noen spesielle sport, så vi brukte bortimot 3t på å få den av. (Tips: Få en til å presse spindel hardt inn mens du bruker spett for å løsne, da kommer den med engang ;) )

3. Etter at de to punktene var gjort skrudde jeg alt sammen igjen. da oppdaga jeg at drivakselen hadde hoppa av. juhu, så da måtte alt demonteres en gang til.

 

Idag eller i morgen skal vi ta høyre side, regner med at det går noen hakk smidigere siden vi vet hvordan alt skal gjøres nå.

 

Mitt tips: Ikke begi deg ut på dette hjemme på gårdsplassen med mindre du er svært erfaren. Alt sitter svært godt pluss litt til.

 

Ellers så det bra ut på den ene siden :P

Hehe, Brukte 2 helger jeg på og skifte dempere og fjører på min mondeo, vridde av skrue etter skrue :rolleyes:

Meeen, er jo verdt det når man er ferdig! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, Brukte 2 helger jeg på og skifte dempere og fjører på min mondeo, vridde av skrue etter skrue :rolleyes:

Meeen, er jo verdt det når man er ferdig! ;)

 

Såpass ja :P

 

Nei jeg skal bli ferdig i morgen. Har tro på at det går raskere på andre siden, siden jeg nå har opplevd det meste :P

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått senket bilen foran.

Usikker på om det er 40 eller 50mm, men det ble ganske bra.

 

Brukte forresten i underkant av to timer på den andre siden, så det gikk ganske mye enklere.

Tenker å senke den bak og, men må få kjøpt to dempere uten nivåreg først.

 

Lurer også på om jeg skal bytte ut felgene i noen andre orginale, syntes dissa ser så små ut på bilen..

hva mener dere?

 

Et par bilder fra nyvasket og hurtigpolering idag...

 

IMAG0119.jpg

 

IMAG0121.jpg

Edited by aarnes
Link to comment
Share on other sites

Hvilke hjulproblemer? :P jeg husker ikke jeg

 

Teflon hjerne ;p

Svensken som ikke forsto et kvekk norsk sa at jeg måtte sette på disse felgene på en spesiell måte.

Ett eller annet om at alle boltene måtte strammes samtidig, ellers så ble det ubalanse.

Jeg lå på bakken idag tidlig å monterte sommerfelger i Stockholm, og må si at det var heftig ubalanse i de 60milene hjem igjen.

Om det er fordi hjulene burde vært avbalansert vet jeg ikke, men siden han sa at man måtte sette på ved en spesiell metode må jeg høre her først....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

215 er vel litt smalt på 8" burde vel hatt 225..samme som felga mine 205 på 7,5" er jo dekkstrekking på sidene. sporer som **** enkelte steder, lyst til å prøve 215

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...