Jump to content

Aarnes' Mondeo MK3 2002


aarnes

Recommended Posts

Da er det påtide at jeg får ut en liten tråd om bilen min jeg og.

 

Kjøpte den i September 2009 i Trondheim, men opprinnelig en Oslobil.

Bilen har stort sett gått på langkjøring og på saltfrie veier.

 

Litt lakkrust er det i kanalene, men ellers ser den ganske grei ut.

Det har blitt gjort en garantijobb på rust på dørene, og førerdøra har blitt lakkert med feil lakkode. den er vesentlig svartere enn resten av bilen, ser ut som de har glemt metallicen. kjipt men får vel ordna det etterhvert.

 

Ellers så var det første jeg gjorde å bytte frontfanger til 04 front, så greit ut , men etter litt mye is og snø i innkjøringa så kom plutselig carporten til naboen i veien.

 

Resultat: knust tåkelampe og sprukket fanger.

 

06 fanger er på vei.

 

Litt info om bilen:

 

2002 modell

2.0 Tddi 115hk

Svart pantherblack

Lyst skinninteriør

Cruisecontroll

Elektriske seter

Automatisk blenderegulering i innvendig speil

Automatisk klimakontroll

Cd-veksler

Hengerfeste

Og det som ellers er standard

 

Litt planer for bilen:

 

*Soting av alle rutene

*Senke

*17" eller 18" sommerhjul

*Fore hestene med litt steroider

*Spoiler/vinge bak

*Bytte høyttalere

*Nytt trekk rundt girskap og håndbrekk

 

Det som er gjort sålangt:

 

*Nytt anlegg (cdspiller,trekke kabler, basskasse, forsterker)

*Bytte frontfanger

*Xenon i grøftelys

*Diverse vedlikehold

*Ny frontrute

 

 

Har sikkert glemt en del, men det kommer etterhvert som jeg husker det...

 

 

Et par bilder jeg tok mens jeg ventet på fruen forrige uke:

 

IMAG0091.jpg

IMAG0093.jpg

IMAG0094.jpg

Edited by aarnes
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

huff da.

lyst på sånn fanger selv jeg egentlig : )

men finner aldri noe brukt til en billig penge :P hehe

 

skal du ettermontere xenonlykter å eller?

Link to comment
Share on other sites

huff da.

lyst på sånn fanger selv jeg egentlig : )

men finner aldri noe brukt til en billig penge :P hehe

 

skal du ettermontere xenonlykter å eller?

 

Kan skaffe deg en 04 fanger ganske billig ;) helt ny..

 

Har satt i xenon i kjørelysa, men blir vel å få satt i oem lykter senere...

ikke første prio. bruker stort sett bare grøftlys :P

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny bil.

 

Ser bra ut den. Den beste fargen også. Har samme selv.

 

Fortsett og legg ut bilder, så skal jeg følle nøye med på hva du gjør.

 

 

Jo takk for det.

Veldig fornøyd sålangt.

 

Skal love å poste masse bilder etterhvert som det kommer nå. hra vært litt treg i begynnelsen men , pleier å være ganske aktiv når jeg først er i gang.

 

Veldig fornøyd med fargen ja, med unntak av førerdøra. syntes svært godt når det er sol ute, eller bilen er nyvasket. men det får bare vente .

Har du noen tråd på bilen din Kimsa?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prosjekttråd. :D

 

Kimsa´s prosjekttråd

 

Har bare fått ut noen bilder av bilen etter kjøp, og noen planer enda. Venter fprtsatt på att kong vinter skal slutte å skvette rundt her ute i Gjøvik.

 

Eneste som er kjett med fargen vår er att det blir riper i den bare beveger på den. Alt synes jo på en slik farge. DESVERRE :wacko:

Link to comment
Share on other sites

bare ett lite forslag, sett inn gitter ifra 2006 mod fanger. koster 256kr på ford mener jeg å huske. blir stor forskjell. tenker da nede i fangeren.

 

Går ikke. dette er 04 fanger, er annen innfesting i bunnen. Hvis du leser litt lenger opp ser du at jeg har skadet fangeren, så 2006 fanger er bestillt..

 

Forøvirg: Nye felger er kjøpt inn! :D

 

Skal til sverige førstkommende helg å hente de.

Strøkne 18" orginale skrudde felger.

helt nye Nokian dekk (rullet 100mil)

 

Pris: så billig at jeg ikke kan skrive det her!

Gleder meg :]

 

82_465303467.jpg

Link to comment
Share on other sites

Går ikke. dette er 04 fanger, er annen innfesting i bunnen. Hvis du leser litt lenger opp ser du at jeg har skadet fangeren, så 2006 fanger er bestillt..

 

Forøvirg: Nye felger er kjøpt inn! :D

 

Skal til sverige førstkommende helg å hente de.

Strøkne 18" orginale skrudde felger.

helt nye Nokian dekk (rullet 100mil)

 

Pris: så billig at jeg ikke kan skrive det her!

Gleder meg :]

 

såg det nå ja att du skulle bytte fanger. men gittere passer rett i fangeren det altså. søskenbarnet mitt satte det akkurat på sin 04 fanger

Link to comment
Share on other sites

Går ikke. dette er 04 fanger, er annen innfesting i bunnen. Hvis du leser litt lenger opp ser du at jeg har skadet fangeren, så 2006 fanger er bestillt..

 

Forøvirg: Nye felger er kjøpt inn! :D

 

Skal til sverige førstkommende helg å hente de.

Strøkne 18" orginale skrudde felger.

helt nye Nokian dekk (rullet 100mil)

 

Pris: så billig at jeg ikke kan skrive det her!

Gleder meg :]

 

82_465303467.jpg

Hvor har du kjøpt de, og om du ikke vil skrive prisen, kunne du sendt det på PM. Har en kompis som kjører tungtransport, så han kan hente deler for meg i Sverige. Om jeg kommer over noe

Link to comment
Share on other sites

såg det nå ja att du skulle bytte fanger. men gittere passer rett i fangeren det altså. søskenbarnet mitt satte det akkurat på sin 04 fanger

 

Jeg har forsøkt samtlige gittere som er orginalt. og de passer ikke.

Da har nok søskenbarnet ditt den nye fangeren, det er to forskjellige delenr på de.

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg tilbake fra söta bror med nye felger.

e18 er en vanvittig kjedeligvei å kjøre i regn og tåke, men vi overlevde.

 

Prisen kom på 3800kr for fire felger med omtrent ubrukte nokian dekk.

Synes det var overkommelige. Noen av felgene hadde litt små merker, men det får heller være.

 

Spørsmål:

 

Svensken som ikke forsto et kvekk norsk sa at jeg måtte sette på disse felgene på en spesiell måte.

Ett eller annet om at alle boltene måtte strammes samtidig, ellers så ble det ubalanse.

Jeg lå på bakken idag tidlig å monterte sommerfelger i Stockholm, og må si at det var heftig ubalanse i de 60milene hjem igjen.

Om det er fordi hjulene burde vært avbalansert vet jeg ikke, men siden han sa at man måtte sette på ved en spesiell metode må jeg høre her først....

Link to comment
Share on other sites

Svensken som ikke forsto et kvekk norsk sa at jeg måtte sette på disse felgene på en spesiell måte.

Ett eller annet om at alle boltene måtte strammes samtidig, ellers så ble det ubalanse.

Jeg lå på bakken idag tidlig å monterte sommerfelger i Stockholm, og må si at det var heftig ubalanse i de 60milene hjem igjen.

Om det er fordi hjulene burde vært avbalansert vet jeg ikke, men siden han sa at man måtte sette på ved en spesiell metode må jeg høre her først....

Kan vel muligens være pga at felgene skal ha sentrerings ringer (som han kalnskje har rota vekk), fikk det med felgene mine selv om muttrene også har kon. Kanskje verdt å sjekke opp for deg, ville nok avbalansert dem i alle tilfelle jeg.

 

Har du forresten fjerna de tynne låseskivene/klipsa på en eller 2 av hjulboltene som er til for å holde skivene på plass, ved bruk av uorginale felger er det ikke frest ut nok plass til de i felgene. På min bil satt det to av disse på hvert hjørne. Om de sitter der ved bruk av uorginale felger så rister det som pokker i bilen :D

Edited by viceguy
Link to comment
Share on other sites

Kan vel muligens være pga at felgene skal ha sentrerings ringer (som han kalnskje har rota vekk), fikk det med felgene mine selv om muttrene også har kon. Kanskje verdt å sjekke opp for deg, ville nok avbalansert dem i alle tilfelle jeg.

 

Har du forresten fjerna de tynne låseskivene/klipsa på en eller 2 av hjulboltene som er til for å holde skivene på plass, ved bruk av uorginale felger er det ikke frest ut nok plass til de i felgene. På min bil satt det to av disse på hvert hjørne. Om de sitter der ved bruk av uorginale felger så rister det som pokker i bilen :D

 

 

Skal vel ikke være senterringer på orginale felger?

Så at det satt sånne tynne låseskiver på to av boltene på alle sider, men fjerna de ikke. igjen, det er orginale felger så ser ikke hensikten.

Er akkurat samme muttere på de orginale vinterdekka, som på disse orginale sommerdekka...

Link to comment
Share on other sites

Skal vel ikke være senterringer på orginale felger?

Så at det satt sånne tynne låseskiver på to av boltene på alle sider, men fjerna de ikke. igjen, det er orginale felger så ser ikke hensikten.

Er akkurat samme muttere på de orginale vinterdekka, som på disse orginale sommerdekka...

Selv om det er Ford logo på senterkoppen trenger ikke felgene være orginale Ford, skal innrømme at jeg har aldri sett de felgene i tilbehørskatalogen til Ford. Mulig jeg tar feil men jeg ga i allefall tips om ting du burde sjekke :)

Link to comment
Share on other sites

Selv om det er Ford logo på senterkoppen trenger ikke felgene være orginale Ford, skal innrømme at jeg har aldri sett de felgene i tilbehørskatalogen til Ford. Mulig jeg tar feil men jeg ga i allefall tips om ting du burde sjekke :)

 

 

http://www.fordpartsuk.com/shop/mondeo_mk3...y_wheel_433.htm

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Selv om det er Ford logo på senterkoppen trenger ikke felgene være orginale Ford, skal innrømme at jeg har aldri sett de felgene i tilbehørskatalogen til Ford. Mulig jeg tar feil men jeg ga i allefall tips om ting du burde sjekke :)

 

 

Faktisk.

 

Det står delenummer og fordlogo i felgene.

 

Her kan du se de i delekatalogen:

 

18" 10 eikede felger

 

Edit: Dochen var litt raskere enn meg :P

Edited by aarnes
Link to comment
Share on other sites

Faktisk.

 

Det står delenummer og fordlogo i felgene.

 

Her kan du se de i delekatalogen:

 

18" 10 eikede felger

 

Edit: Dochen var litt raskere enn meg :P

ok... da skal jeg gi meg, men tror nå fortsatt at det kan være ubalanse eller disse låseskivene/klipsa :) Link er bokmerket for framtidlig oppslag.

 

Jepp Dochen var nesten 11 timer raskere enn deg :D

Link to comment
Share on other sites

ok... da skal jeg gi meg, men tror nå fortsatt at det kan være ubalanse eller disse låseskivene/klipsa :) Link er bokmerket for framtidlig oppslag.

 

Jepp Dochen var nesten 11 timer raskere enn deg :D

 

Rart at disse låseskivesakene skal lage ubalasne på orginale felger da...

Link to comment
Share on other sites

Rart at disse låseskivesakene skal lage ubalasne på orginale felger da...

 

Det gjør de ikke heller, men de er viktige å ta vekk på uoriginale felger for de er som regel ikke konet på baksiden av skruhullene. Jeg fikk selv ubalanse/slag i alle bremseskivene på min bil etter at verksted glemte å ta vekk låseringene ved montering av uoriginale felger. Det kostet de noen lapper ja :)

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

Dette er orginale Ford felger, og da har låseklipsene ingen betydning. Balanseringsmaskin er tingen her.

 

takk for det.

 

Men det som er litt rart:

 

Når jeg kjørte hjem fra Stockholm hadde jeg møkkfull bagasje med masse vekt.

Da kjentes det ut som det var vanvittig ubalanse. når jeg tok ut alt, og har tomt bagasjerom så merker jeg ingen ting.

kjent?

Link to comment
Share on other sites

Da må jeg visst senke bilen.

Var i Strömstad igår, og selvfølgelig MIDT i Strömstad knakk den ene fjøra foran.

Så da blir det å senke 40mm ila påsken.

 

Noen som har noen dempere UTEN nivåreg til bak liggende som vil selge?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...