Jump to content

Datasprut hva burde jeg velge?


Guest cosworthespen

Recommended Posts

Guest cosworthespen

Åssen datasprut burde jeg velge? og hvem burde jeg få til å mappe det?

Har oppsett i motoren til 400hk.

Vil helst ha fordelerfritt system.

Link to comment
Share on other sites

Åssen datasprut burde jeg velge? og hvem burde jeg få til å mappe det?

Har oppsett i motoren til 400hk.

Vil helst ha fordelerfritt system.

 

Finnes haugesvis med tråder om det ;) Men det som er vanligst er vel Autronic og Pectel. Ringstad og Raimond (Husnes) mapper dette. Finnes også andre alternativer.

 

Men med "bare" 400 hester trenger du egentlig ikke datasprut i hele tatt.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Finnes haugesvis med tråder om det ;) Men det som er vanligst er vel Autronic og Pectel. Ringstad og Raimond (Husnes) mapper dette. Finnes også andre alternativer.

 

Men med "bare" 400 hester trenger du egentlig ikke datasprut i hele tatt.

 

Er jo flere ting enn bare hk-ønsket som spiller inn på om man har behov for datasprut da :)

Har man råd, så er det absolutt et godt valg etter min mening :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Er jo flere ting enn bare hk-ønsket som spiller inn på om man har behov for datasprut da :)

Har man råd, så er det absolutt et godt valg etter min mening :)

 

Enig i den. Datasprut er en av dem lureste investeringen jeg har gjort, selv om jeg bare har 400 hk :)

Link to comment
Share on other sites

Guest cosworthespen

Hk har ingenting med at jeg vil ha datasprut, grunnen er at både tenning og bensin er helt feil så den fusker litt før pådrag oxo er den langt ifra 400hk som selger påsto. men det har vært det i den. mener selv at datasprut er en god innvistering for da har man kontroll på ting og bilen får riktig planding og tenning når det trengs.

Link to comment
Share on other sites

Hk har ingenting med at jeg vil ha datasprut, grunnen er at både tenning og bensin er helt feil så den fusker litt før pådrag oxo er den langt ifra 400hk som selger påsto. men det har vært det i den. mener selv at datasprut er en god innvistering for da har man kontroll på ting og bilen får riktig planding og tenning når det trengs.

 

Riktig det, men det er ikke noe kritisk at du må ha for å kunne kjøre med den effekten tenkte jeg på :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Guest cosworthespen

hvor kan jeg skaffe disse spruta billigst mulig? hjemmeside.

har Ringstad og Raimond noen hjemmeside dem oxo?

Link to comment
Share on other sites

hvor kan jeg skaffe disse spruta billigst mulig? hjemmeside.

har Ringstad og Raimond noen hjemmeside dem oxo?

 

Ligger vel på omtrent samme pris rundtom. Pectel T-2 ligger vel på cirka 15-16.000 kr. Anders har hjemmeside:

 

http://www.andersringstad.no/

 

Raimond må du bare ringe men han er vanskelig å få tak i. Kan eventuelt sende han mail..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Her kan man potensielt få like mange forslag til sprutprodusent som man får innlegg.

Jeg har selv Autronic til min bil og har trua på det, det som kanskje er en ulempe med Autronic er at de har ingen ferdige ledningsnett slik som feks Pectel har og det kan kanskje for noen være ei ulempe. :whistling:

 

Kjekkt med plug and play hvis man er litt usikker på hva man holder på med, sånn ellers så er det vel noen ulikheter hva gjelder spec og funksjoner, men velger man et produkt fra en god og anerkjennt produsent så er man på trygg grunn.

 

Hva anngår alle slags fancy smancy`e funksjoner så har vel alle sine forskjellige unike muligheter, men dette er i den store sammenhengen forholdsvis uviktig hvis hovedmålet er å sette opp et velfungerende sprut.

 

Lykke til med valget.

Motor uten turbo SUGER!

Link to comment
Share on other sites

hvor kan jeg skaffe disse spruta billigst mulig? hjemmeside.

har Ringstad og Raimond noen hjemmeside dem oxo?

Når du bruker uttrykk som "billigst mulig" så spørs det om dette er noe for deg. I praksis koster datasprut en formue før det fungerer og gir DEG det resultatet DU er ute etter. Dette gjelder spesielt for dem som ikke har greie på det selv og må betale andre for å orden opp. Legg merke til at ingen av de som anbefaler sprut sier noe som helst om hva de i PRAKSIS har lagt ut datasprut prosjektet sitt. Selv kjenner jeg flere som har passert kr. 50 000,- før alt var sagt og gjort, I PRAKSIS.

 

Problemene du beskriver har ingenting med det originale sprutet å gjøre. MSD i England selger kit som gjør at du kan bytte ut fordeler og coil med ett slikt fordelerløst tenningssystem som du ønsker.

 

Litt innsats, (evt ved hjelp at innleid kompetanse), ett MSD kit + ett chip som er korrekt i forhold til ditt oppsett og du VIL få ett glimrende resultat til en brøkdel av den prisen ett datasprut + andre nødvendige nye deler + montering + mapping i PRAKSIS vil koste.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å si noe om:

1. Hvilket ooppsett DU har valgt.

2. Hvor mye dette faktisk har kostet DEG i PRAKSIS.

3. Hvilket resultat DU fik.

4. Med facit i hånd, ville du gjort det samme valget igjen?

 

Det er slikt som er av interesse for dem som står og vurderer å følge eksempelet DITT.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest cosworthespen
Når du bruker uttrykk som "billigst mulig" så spørs det om dette er noe for deg. I praksis koster datasprut en formue før det fungerer og gir DEG det resultatet DU er ute etter. Dette gjelder spesielt for dem som ikke har greie på det selv og må betale andre for å orden opp. Legg merke til at ingen av de som anbefaler sprut sier noe som helst om hva de i PRAKSIS har lagt ut datasprut prosjektet sitt. Selv kjenner jeg flere som har passert kr. 50 000,- før alt var sagt og gjort, I PRAKSIS.

 

Problemene du beskriver har ingenting med det originale sprutet å gjøre. MSD i England selger kit som gjør at du kan bytte ut fordeler og coil med ett slikt fordelerløst tenningssystem som du ønsker.

 

Litt innsats, (evt ved hjelp at innleid kompetanse), ett MSD kit + ett chip som er korrekt i forhold til ditt oppsett og du VIL få ett glimrende resultat til en brøkdel av den prisen ett datasprut + andre nødvendige nye deler + montering + mapping i PRAKSIS vil koste.

 

når jeg mener billigst mulig, men er jeg at det kan variere priser hos di forskjellige leverandørene. oxo eventuelt på ebay eller no. grunnet til at jeg vil ha datasprut er at chipen som står i nå er kaputt. vil ha en ordentlig oppsett og føler jeg får mer ut av det med et datasprut.

 

oppsettet på bilen er:

Smidd burton innmat

nyoverhalt og portet topp

kvassere kammer

større turbo, turbonetics E50 mener jeg

byttet grenrør oxo, men husker ikke merke i farta

rs500 intercooler

sinterclutch

 

oppsett for 400-480 hk, er ikke helt sykt mye, men brukbart.

Link to comment
Share on other sites

hadde du vist hva komp-forholdet, hva slags data på kammene og hvor store dyser du har osv. så hadde pukkelrygg her inne på forumet laget en chip til som hadde passet til ditt oppsett.

 

for spec lista på motoren din sier fint lite egentlig.

 

men skal du kjøpe data sprut så hadde jeg kjøpt et datasprut hos en som har rulle osv. for det blir billigere med et sprut som han mapper`n kjenner framfor et ukjent.

Link to comment
Share on other sites

når jeg mener billigst mulig, men er jeg at det kan variere priser hos di forskjellige leverandørene. oxo eventuelt på ebay eller no. grunnet til at jeg vil ha datasprut er at chipen som står i nå er kaputt. vil ha en ordentlig oppsett og føler jeg får mer ut av det med et datasprut.

 

oppsettet på bilen er:

Smidd burton innmat

nyoverhalt og portet topp

kvassere kammer

større turbo, turbonetics E50 mener jeg

byttet grenrør oxo, men husker ikke merke i farta

rs500 intercooler

sinterclutch

 

oppsett for 400-480 hk, er ikke helt sykt mye, men brukbart.

Det er ingenting nytt, spennende eller spesielt med dette oppsettet. I praksis betyr det at haugevis med folk har livemappet lignende motorer mange mange ganger før og det er derfor ingen grunn til å bruke noe annet enn chip.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingenting nytt, spennende eller spesielt med dette oppsettet. I praksis betyr det at haugevis med folk har livemappet lignende motorer mange mange ganger før og det er derfor ingen grunn til å bruke noe annet enn chip.

 

Ein god grunn kan jo være at med montering av datasprut så ender du somregel opp med ett fersk ledningsnett ?

Av samme grunn så syns eg det er mindre viktig om datasprutet er plug n play eller ikkje... når du først skal ut med tusenvis for trimming er det like greit å kvitte seg med 20 år gamle ledninger :)

Link to comment
Share on other sites

hvis du ønsker nytt ledningsnett er det MYE billigere å kjøpe dette nytt. får det fra england og det er flere som lager. koster noen tusenlapper riktig nok, men uansett MYE billigere enn datasprut

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

hvis du ønsker nytt ledningsnett er det MYE billigere å kjøpe dette nytt. får det fra england og det er flere som lager. koster noen tusenlapper riktig nok, men uansett MYE billigere enn datasprut

 

Jo-jo...tanken min var bare at kjøper du ein chip er det veldig lett å bare trykke den i å gi gass....

Kjøper du ett datasprut som ikkje er PnP så blir du tvunget til å ordne resten og ;)

 

Husk og på at sjøl med nytt ledningsnett, og flunkende ny chip... så vil innmat i selve hjernen og være 20 år... å 20 år gamle loddinger kan være litt "tørre" og lage kluss de og.

 

Så om ein virkelig VIL se fordelene med datasprut... så finnes de ;)

Edited by joe
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Åssen datasprut burde jeg velge? og hvem burde jeg få til å mappe det?

Har oppsett i motoren til 400hk.

Vil helst ha fordelerfritt system.

 

Valg av datasprut er ikkje alltid like lett,vertfall ikkje hvis du spør på eit forum. Grunnen til at eg seier dette er(å nå står eg sikkert godt i salaten)det er alltid godt over 1000 meininger og synsinger på dette med datasprut kontra chip osv.

 

Min meining/synsing på dette er:

 

Eit datasprut er ikkje bedre enn den som mapper motoren din,om du nå har Autronic,Haltech,Nira,Pectel,Motec,Vipac eller bruker A.Ringstad,VS Motor,KRB Trading,Es Tuning,Bjørnstad Bil osv osv.

Å alle som selger datasprut meiner at det produktet dei selger,er heilt klart det beste for deg!

 

Eg trur at datasprut er eit billigere alternativ kontra chip på sikt,vertfall hvis du skal gjere meir enn 1 oppgradering på motoren din.+ At du har mulighet til å gjere litt sjølv med eit datasprut,med chip er du rimelig låst.

 

Sjølv har eg brukt både Haltech og Autronic,mitt valg har falt på Autronic SM4(Anbefalt av han som skulle mappe motoren)kjøpt hos Frode Jørgensen(Ar-Racing)for dette synest eg fungerer best for meg.Grunnen for det,er at det har brukervennlig meny er kompatibelt med sekvensiell tenning og fuel,har mange utganger og var lett å koble opp(å var det noko eg lurte på så tok eg ein telefon til han å fikk svar på spørsmålet med ei gang)dette var sikkert ikkje det billigste alternativet men tatt i betraktning all den gode hjelpa eg har fått i ettertid både med datasprutspørsmål og andre spørsmål ang bilbygging/tekniske løsninger så er det ikkje akkurat dyrt heller.

 

Eg brukte VS-motor for bremsejobben på min motor,å den fungerte utmerket.

 

Det viktiste er at du får den hjelpa du trenger for å få det beste resultatet,til den prisen du vil gje for ein slik jobb.

 

Håper du blei litt klokere etter å ha lest min meining/synsing!

 

Mvh

 

Borgen Motorsport

Mvh

 

Borgen Motorsport

Link to comment
Share on other sites

Valg av datasprut er ikkje alltid like lett,vertfall ikkje hvis du spør på eit forum. Grunnen til at eg seier dette er(å nå står eg sikkert godt i salaten)det er alltid godt over 1000 meininger og synsinger på dette med datasprut kontra chip osv.

Det er veldig ofte pga "god-dag-mann-økseskaft" komumikasjon.

 

Å alle som selger datasprut meiner at det produktet dei selger,er heilt klart det beste for deg!

Det er fordi dette er selgere som i stort sett alle tilfeller driter i hele deg og kun tenker penger til meg, meg, meg.

Det er f.eks bare unødvendig dyrt, og det tilfører absolutt ingen fordeler å kjøre ett helsekvensielt sprut som SM¤ med utganger for 8 dyser og 8 coiler osv osv på en 4. syl motor. Man bruker kun brøkdeler av den kapasiteten man har betalt for.

Eg trur at datasprut er eit billigere alternativ kontra chip på sikt,vertfall hvis du skal gjere meir enn 1 oppgradering på motoren din.+ At du har mulighet til å gjere litt sjølv med eit datasprut,med chip er du rimelig låst.

Da kan du sikker si noe om hva datasprutprosjekter ditt har kostet deg frem til nå.

Hvis du gjør endringer i oppsettet bør/må det mappes på nytt. Det er ikke nødvendigvis billigere å mappe ett datasprut enn ett Cosworthsprut som kan livemappes på samme måte.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...