Jump to content

Dekk og felger


driver

Recommended Posts

noen som vet om 215/45-17 passer på min mondeo 2.5 96 mod eller om noen har det?

skal bestille, men vet ikke om det subber i sjermene.

 

Jeg hadde 2L 95mod mondeo med 215/45-17 først syntes jeg det skrapa nedi bak når jeg hadde med meg folk, men fant ut at det bare var skvettlappa. Så tok dem av og det ble borte :)

 

så passet bra med det :)

Edited by Brino90
Link to comment
Share on other sites

Er da noen som kjører med 19" på MK1.

Vet ikke om det er V6 eller mindre motorer dog.

Vet ikke om fargen er penest, men liker virkelig stuket på MK1 mondeo når de ser slik ut :P

 

mond19.jpg

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

Felgene som skal brukes er fra sharif 7X17 4-108 ET38 M126, med 215/45-17 dekk.

Skal bruke på familiebil, så det er viktig at bilen tåler litt last uten at dekkene skraper i skjermene.

 

Noen som har peiling??????

Mondeo 2.5 V6 95

Link to comment
Share on other sites

Er da noen som kjører med 19" på MK1.

Vet ikke om det er V6 eller mindre motorer dog.

Vet ikke om fargen er penest, men liker virkelig stuket på MK1 mondeo når de ser slik ut :P

Med de felgene å den lave profilen, og i tillegg sånn grise senk som det er på det bilde, så ville i allefall ikke jeg kjørt den bilen uten et godt nyrebelte på meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjørte med 215/40-17 og de sporet så inni hel***e...

Jeg var Ford mekaniker og hadde justert bilen med laser apperat, hjalp ikke noe som helst.

Da det var på tide med nye dekk satte jeg på 205/45-17 og sporingen var helt borte som dugg for solen.

Jeg ville nok gått for 205/45-17, mest rett med tanke på orginal dimensjon 185/65-14.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg litt intressert i å vite et par ting.

Dekkene som du hadde i de forskjellige dimensjonene, var de av samme merke? Samme dekktype, symmetrisk/asymetrisk mønster etc.?

Hvor gamle var dekkene? Hvilket innpress hadde du på felgene? Hvor mye lufttrykk kjørte du med på de forskjellige dekkene?

Hvor mye spissing justerte du den til?

 

Er for meg helt usannsynlig at kun ved bytte av dekk fra 215 og til 205 skal være så sinnsyk forskjell, så sant alt annet er likt.

Det er vertfall langt i fra det jeg har erfart.

Er vanvittig mye som spiller inn, og det er det viktig at folk får med seg. Innpress på felgene har også en god del å si mtp. våre veier her tillands som er slitt av piggdekk etc.

Altså at man ikke bare ser seg blind på at den og den dimmensjonen SKAL man ha, for det har man hørt på Ford-forumet.

 

Jobber selv som Ford-mekaniker og har prøvd ut en rekke ting med dekkdim i forhold til hjulstilling både på mine egne biler kombinert med inspirert kjøring, kompiser sine biler med mye forskjellige dekk, og på kundebiler, såkallede problembiler.

Også nyere typer biler med bred akselbredde og brede hjul, som lett opplever sporing pga. hvordan veiene her på vestlandet er slitt i sporene.

 

Og min oppfattning er at man enkelt kan få en bil til å oppføre seg slik den skal, også mtp. sporing, selv om man velger en dekkdim andre har hatt problemer med. Spesielt mtp. lavprofildekk.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde BBS Motorsport 7.5x17 inpress 35.

Med 215 dekk tok de inni innerskjermen også. Dekkene var Toyo Proxes som skal være værstingdekk, kjørte med 35psi foran/bak, jevnt slitte dekk, og byttet foran/bak hver sesong. Dekkene varte vel såvidt 2 sesonger. Husker ikke hva jeg satte spissing til, men det var etter hva Ford anbefalte. Skiftet også styrestag samt opphengsarmer foran den gangen. Begynner alltid å justere bak før justering foran.

Men samtidig er det veldig skarpe kanter på Toyo dekkene. Jeg satte på jalla Federal SS-595 og bilen ble mye bedre og ingenting tok borti innerskjerm etterpå. Jeg justerte ikke hjulvinkler eller sjekket de igjen etter bytte, samt sporing var også borte.

Synes nesten gode gamle '96 Mondeo TD er bedre enn min '04 Mondeo TDCi å kjøre også.

Men den gamle hadde jeg komplett senkesett inkl dempere, '04'n har jeg kun hatt på Eibach fjærer og byttet lastehavhengige dempere bak til vanlige.

Edited by McLaren
Link to comment
Share on other sites

Enkelte dekk typer sporer nå *****, ta for ex Pirelli Pzero, hadde 265/35-19 på min forige BMW, spora nå helt

sinnsykt. Samme dim i Nankang-NS2, spora 0!!

 

Poenget er at det ikke bestandig er dim som skaper sporing, men type dekk.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Enkelte dekk typer sporer nå *****, ta for ex Pirelli Pzero, hadde 265/35-19 på min forige BMW, spora nå helt

sinnsykt. Samme dim i Nankang-NS2, spora 0!!

 

Poenget er at det ikke bestandig er dim som skaper sporing, men type dekk.

Og bredden på felgen har og litt si ved sporing , med tanke på 7" er ca, 17,8cm og 7,5" ca, 19,1cm om det da legges på 215/?? dekk - 215=21,5cm eller 205/?? - 205 =20,5cm

Edited by Egil
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...