Jump to content

Mistet gnisten mens jeg kjørte.


Lompe

Recommended Posts

Sierran min har sviktet meg for første gang.

Jeg var ute å kjørte, og plutselig mistet jeg alt liv. Motoren døde.

Når jeg prøve å starte den på vanlig vis var det null liv i turtelleren, ikke anntydning til liv og starteren låter annerledes. Litt usikker på hvordan jeg skal forklare det, men høres kansje ut som at den har høyere turtall, men med en slags skjæringslyd samtidig. Den drar motoren rundt og vifta og alt går rundt.

Så tok jeg en tennplugg rett i coulen(droppa fordeleren) og der var det ingen gnist.

Så bytte jeg "hjernen", til en jeg veit funker. Ikke noe forskjell.

 

Hvor skal jeg lete etter feil nå? Og hvorfor har starteren fått så rar lyd?

 

Takker for alle teorier og innspill. Er ikke så kjempe glad i tråsykkel til jobb.

Sierra 1986 3 dørs ohc.

Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som registerreim havari.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

grøss.. ikke så sånn.. det er jeg jaggu ikke helt sikker på.

Er vel å skru av det dekselet da. Er det greit å skru av, eller må mye demonteres først? Og om den ikke har ryki, kan jeg se om den har hoppet over noen tenner? Jeg lå på kansje 1300rpm når det skjedde.

Sierra 1986 3 dørs ohc.

Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER

Link to comment
Share on other sites

Samme skjedde med min bil for maaaange år siden. Samme bil, samme motor.

 

Kom kjørende oppover en bakke, og plutselig var det som om noen tok sikringen.. hehe.. Helt dødt! Viste seg at registerreimen var røket da. Men det var bare å sette på en ny reim, så var alt på stell igjen :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det er en 2 liter, og toppen ikke er planet, og kamen er orginal, så er det 99% sjangse for at ingenting mer enn reima har havarert, vist den viser seg å ha havarert.

Ganske enkelt. Bare noen få skruer å demontere for å få av dekslet. Det ser du fort når du studerer litt. Selv om reima er hel kan tennene være ødelagt, og mest sansynlig på veivhjulet. Sjekk derfor at alt går rundt når du har dekslet av.

Rimelig enkel motor å skifte reim på. Når du har fått av dekslet er det stort sett bare reimhjulet på veiva som trengs å demonteres, og slakke strammern. Enkelte klarer å skifte reim uten å ta av veivhjulet, men jeg foretrekker å ta det av.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hehe, så da får du holde tak i håpet om å ungå den ene prosenten, som jeg klarte selfølgelig å opnå med uflaksen jeg har knekke alle eksos ventilene (Trøste deg med att jeg hadde dohc da)

 

Ettersom du sier motoren turner fortere rundt så høres det ut som reima er røket, heller med i den teorien. Tenninga er jo logisk. Ettersom på ohc så går rotor på ett drev som blir drevet av kammen? Ikke vert så mye borti IS/forgasser. Dette er vell samme prinsippet som blir brukt på Cosw. motoren?

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...