Jump to content

Div ist spørsmål


cossiemk1

Recommended Posts

Hei, har noen spørsmål nå som jeg er igang med turbo på sierra`n min.

 

1. Hvor langt kan jeg dra "strikken" med den orginale bensinpumpa? Skal ha 2stk cos 4x4 dyser i tillegg til de orginale is dysene.

 

2. Hvordan burde jeg justere tenninga? grunninstilling? Skal bruke ems6 tenningsforskyver

 

3. Er det noen vits i å kjøpe bensintrykksregulator når jeg bare har den orginale bensinpumpa? Har finni 3stk bosch erstatningsregulatorer, en på 3,5bar, en på 4,5bar, og en justerbar 2,5-5,5bar, er disse brukbare? eller bør jeg evt gå for en med "klokke" på?

 

4. Hvis jeg skal ha meg en ny bensinpumpe, er det da noen andre biler jeg kan finne brukendes pumpe på, som gir "nok" bensin?

Link to comment
Share on other sites

Ok, da holder den i første omgang....

Leste noe om å øke trykket i den orginale trykkregulatoren en gang i tiden, var noe med å banke et hakk i toppen? på den eller noe, er det noen som kan gi meg nøyaktig fremgangsmåte på dette??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har du tanktmontert pumpe holder den ikke til trykk, men står den utfor tankt holder den ei stund. De orginalpumpene jeg har målt på har klart å lever ca 4 bar maks på tomgang.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Leste noe om å øke trykket i den orginale trykkregulatoren en gang i tiden, var noe med å banke et hakk i toppen? på den eller noe, er det noen som kan gi meg nøyaktig fremgangsmåte på dette??

 

Det må da være noen her inne som har noen tips? :P

 

hehe.. dette er noe vi gjorde på den tiden vi kappa wastegatestage for å få mere effekt.. :lol:

 

Framgangsmåten er å finne en kopp som passer oppå regulatoren, så du ikke skader vacumnippel, å så gir du den en skikkelig dræser med hammer`n. I teorien så blir det mere motstand i regulatoren, dermed høyere bensintrykk.

 

Siden den tiden så har internett å e-bay dukka opp, så ville nok heller titta for eks der etter en justerbar regulator,

med klokke. :)

 

En slik som denne, har prøvd en slik å fungerte som den sku.

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/New-Universal-Fuel-Adjustable-Pressure-Regulator-blue-_W0QQcmdZViewItemQQitemZ230501382266QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

 

Har foresten en fint fungerende 1992 Cosworth pumpe jeg kan selge om du er intr, send pm i så tilfelle.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Ting tar litt tid her, men nå håper jeg på oppstart før fordtreffet, men da lurer jeg på noe igjen...

Jeg skal ha bensin til 2stk ekstra dyser, men vet ikke helt hvor jeg skal ta dette fra, hva er enklest liksom? Tenkte på om jeg kunne borre meg inn i enden av fuelrailen, og bare skru inn en nippel der??

Og hvilken vei vrir jeg fordeleren for å senke tenninga??

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

Bensin henter du fra slangen som er imellom fuelrail og bensinfilter. Altså som går inn i bakkant av fuelrail. Jeg har brukt T-kryss. Det blir mye mindre jobb og maskinering enn å hente rett fra fuelrail.

Jeg vil anbefale at du skaffer deg ei tenningslampe, slik at du faktisk vet hva motoren har av tenning.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

For at du skal få det rett må du forstå hvordan bensinkretsen er laga. Bensinpumpa suger bensin igjennom et grovfilter før den pumper bensin under trykk igjennom bensinfiltret, samme om filtret står framme eller bak. Etter at bensin har passert bensinfiltret så går den inn i bakkant av fuelrail og mater dysene med bensin. Bensin som ikke blir brukt av dysene slippes tilbake igennom bensintrykksregulatoren og tilbake til bensintank slik at man hele tiden har 2,5 bar bensintrykk målt over dysa. Bensin som pumpes tilbake til tanken har mye lavere trykk enn det som pumpes fra tanken og til dysene, trykket og bensinmengden som slipper tilbake til tanken varierer etter hvor mye bensin motoren bruker.

Derfor er det i prinsippet det samme hvor du henter bensin til ekstradysene, bare du henter det fra kretsen som er imellom bensinfiltret og bensintrykksregulator, og ikke i kretsen som er imellom bensintrykksregulator og returen i bensintanken. Du kan derfor fint bore hull i fuelrail og hente bensinrett derfra, men å hente bensin før fuelrail med ett T kryss gjør samme nytten, og er mye enklere.

 

Pga dette her har jeg faktisk klart å kjøre høyere bensintrykk over ekstradysene enn over orginaldysene på en ISt, med bare ie bensinpumpe, og bare de orginale bensinrørene.

i det tilfellet var trykket over ekstradysene 5 bar, og orginale 2,5 bar over orginaldysene.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg omsider fått montert alt, og startet opp. Har 0.6bar trykk på 2000rpm og hele veien opp, og ikke tegn til tenningsbank. MEN, jeg kan ikke trykke gassen mer enn 1/3 inn for da holder den igjen og fusker, holder jeg meg derimot under 1/3 gass, så går den som bare det opp til sperra. Har sjekket tps, og mener den er i orden. Har std plugger, så de skal byttes i morra (ngk R8?) sammen med lokk, ledninger og rotor. Utover dette så vet jeg ikke hva som kan forårsake "bremsingen" og fuskingen. Map sensoren er koblet fra, uten noen forskjell.

 

ALLE tips tas i mot med takk! Hadde håpet å få den kjørbar før søndag ;)

Link to comment
Share on other sites

Fordi all ekstra luft som turboen forer motoren med over atmosferisk trykk blir det ikke tilsatt bensin til, så den fusker fordi den går magert. End of story!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Rundt 170-180ccm om jeg husker rett. Om du skal bytte dyser så vær nøye med at du bytter de med høyohmsdyser.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Rundt 170-180ccm om jeg husker rett. Om du skal bytte dyser så vær nøye med at du bytter de med høyohmsdyser.

 

Ja, vet at is har høyohm... Bare en tanke, hvordan hadde det blitt med orginale cosworth dyser med en liten motstand på hver? 5-10ohm feks? Eller er det kanskje sånn at de fire dysene har EN utgang fra ecu, slik at man kunne satt en motstand der å fått samme motstand som orginaldysene??

 

Har finni en måte å senke tenningen 6 grader ved trykk via oktanvelgerkontakten, så jeg regner med å kunne lade 1bar+ med nok bensin.

Kjøre 0,7 på rudskogen på søndag, men fikk bittelitt for lite bensin på full gass slik at den fusket og smallt, kjørte da med 2stk 300ccm dyser før spjeldet, styrt av en mapfueler. Men med tanke på at dette er første turbomotoren jeg bygger opp, og at det har blitt superbillig, så er jeg godt fornøyd. Kjørte bilen til og fra treffet og hadde ingen store feil :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har nå modifisert litt, og fått en bedre løsning på bensintilførselen, slik at jeg slipper slanger som hopper av osv...

Jeg har også montert inn en tredje dyse (alle tre FØR spjeldet) men det er ikke snakk om at jeg får den til å gå på full gass, så her er jeg åpen for forslag til hvorfor. Kjører 0,6-0,7bar, og har koblet den orginale mapsensoren helt bort.

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt uten map tidligere, før turbo ble montert, og det funket helt fint. Jeg har også testet med map koblet til, men uten vakumslangen på, uten at det var noen forskjell. Jeg trodde også at orginaldysene holdt til 0.4-05, men det funket IKKE for meg. Uten ekstra dyser så kutter den ved halv gass.

Når jeg kjørte på fordtreffet, så hadde jeg 2stk blå cos dyser montert, og justerte MF`n med bbl tilkoblet i eksosen. Jeg så da at blandingen var fin, men etter 3/4 gass så køddet den, og da ble også bbl tallene helt rare. Siden det ble bedre med 2stk dyser men ikke helt bra, så tenkte jeg at en dyse til ville gjøre susen, men der tok jeg feil, nå kødder den fra halv gass igjen.

 

Skal ha MS på den, men det blir ikke før til våren, med mindre jeg finner noen som kan montere det for meg nå snart. Har MS2 v3 liggende, men har ikke noe egnet plass å stå inne, for å få det montert, og jeg er ikke helt sikker på hvordan alt skal kobles sammen heller, så derfor ønsker jeg å få noen til å gjøre det, eller i det minste hjelpe til med det, mot betaling selvsagt... Så rop ut Kverna, hvis du har tid og lyst, hehe

Link to comment
Share on other sites

Noen andre som kan ha noen idè om hvorfor den ikke går skikkelig?? Kan det være så enkelt som coil og/eller plugger??

Så jeg tenkte jeg skulle fjerne dysene, og skru ned trykk til 0.4 og starte der, men den kødder da også. Testet også uten turbo i går, og da går den helt som normalt.

 

Skal uansett teste med ny coil, og tenkte da å prøve en høyeffekt sak fra biltema, men hvilken?? Kjøper da nytt fordelerlokk, rotor og pluggledninger samtidig.... Nye bosch platinum plugger har jeg kjøpt av BrRacing :)

 

Og er det noen som har forslag til dyse jeg kan bruke sammen med mf2`n? Ble fortalt at det måtte være høyohm, og den burde vel være rundt 500-600ml? Har en grønn dyse her, som det står 550 på, men den er lavohm, så da trenger jeg evt en motstand til den, men hvor finner jeg det?

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

Og er det noen som har forslag til dyse jeg kan bruke sammen med mf2`n? Ble fortalt at det måtte være høyohm, og den burde vel være rundt 500-600ml? Har en grønn dyse her, som det står 550 på, men den er lavohm, så da trenger jeg evt en motstand til den, men hvor finner jeg det?

Hvis målet er ca. 1,0 BAR ladetrykk foreslår jeg 2 stk. dyser med ca. 400 - 450 ccm kapasitet.

 

Til hver lavohmdyser trenger du en 10 - 12 ohm motstand som takler ca. 25W. Hør med en elektrosjappe.

Nå får man kjøpt spesielle dysemotstander også:

injector_ohm.jpg

,men disse er så dyre at det er MYYE bedre å kjøpe seg nye, moderne og fintforstøvende høyohmdyser i stedet. Disse VIL gi best resultat.

Her ett godt eksempel: http://www.summitracing.com/parts/EDL-3685/

 

edl-3685_w.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Flotte greier, men forstøvingen blir vel ganske ødelagt når bensinen må passere spjeldet uansett?? Og hvordan blir det med 2 slike dyser i serie? Da vil jeg jo havne på nesten 30ohm... Men det gjør kanskje ikke noe?

 

Har du forresten noen idè på hvorfor det ikke funker på full gass her, RS1000?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...