Jump to content

Ombyggings søknad fra 2.8 til 2.9 24V


Gronodo-GHIA

Recommended Posts

Hei,

Holder på å skal sende inn søknad til 164`a mi ang. motorbytte til 3.0 fra 960.

Sideneg først er inne på ditte søknads greiene tenkte eg skulle gjer klar ein søknad for Granadaen også. So da lurte eg på om det er noen av dere Granada folket som har søkt om ombygging fra 2.8 til 2.9 24V i Granadaen før?

Ka papir som burde følge med osv? Om noen har noe papirer som kan ver til hjelp hadde det vår supert!

Alt som står til hjelp takast i mot med stoooor TAKK!

 

PS: Gjor litt research ang motorbytte mitt før med og ringe FORD i Ålesund for å i det store å heile få Papir på hvor mye Granadaen er godkjent for (Hk/Nm) og fikk ditte til svar: " Vi har ingen dokumentasjon på hvor mye hk/Nm Ford Granada er godkjent inntil" .

Siden har det berre blitt lagt i gløyme boka. Men no er bilen kjørbar og mangler kun å få lakk på seg osv so tenkte det kunne vere greitt å ha søknad osv klart til den tid.

 

Legger ved noen bilder av prosjektet som forhåpentlivis snart kommer på veiene.

 

DSC00678.jpg

 

DSC00679.jpg

 

DSC00618.jpg

 

DSC00619.jpg

 

DSC00620.jpg

 

 

Mvh Christer

 

Ser det er litt gamle bilder av motor rom. Hehe. Har fått tilpasset inn en orginal 2.9 24V radiator no :)

Edited by Gronodo-GHIA

Mvh Christer

Link to comment
Share on other sites

 

PS: Gjor litt research ang motorbytte mitt før med og ringe FORD i Ålesund for å i det store å heile få Papir på hvor mye Granadaen er godkjent for (Hk/Nm) og fikk ditte til svar: " Vi har ingen dokumentasjon på hvor mye hk/Nm Ford Granada er godkjent inntil" .

 

 

Hadde jeg fått et slikt svar hadde jeg sagt at det betyr at det jo er 'fritt fram' med henhold til effekt...

;)

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Dette er et veldig fint prosjekt!

 

Her er et forslag til hva du kan prøve.. Som du allerede veit er bilen jeg har godkjent på BT i Trondheim. Den ble godkjent med motorbytte +++ der oppe i `03 og bilen ble faktisk den gangen lagt inn som referanse til hjelp ved tilsvarende ombygginger. Spørsmålet er hvor lenge slike "referanser" holder seg gjeldende, men er vel uansett verdt et forsøk å ta kontakt med Trondheim trafikkstasjon og henvise til reg. nummeret på bilen jeg har.

 

Å ta slike problemer på et forum er nok ikke mye til hjelp, da det umulig kan være noen som har noen fasit på hva som skal til for å få en bil godkjent ombygd. Noen får godkjent ditt, andre får godkjent datt, og andre får godkjent verken ditt eller datt.. F.eks var et krav at bremsene på bilen jeg har måtte være i samsvar med bilen motoren kommer i fra. Altså måtte bremsene bygges om til Scorpio 24V. Samtidig finnes det et eksempel på en annen Granada som er godkjent med 24V motor på originale Granada bremser. Så kravet BT setter avhenger tydeligvis av hvilken type dokumentasjon den enkelte håpefulle bileier klarer å hoste opp... Fordelen er i hvertfall at det ikke er snakk om en godkjenning med turbo, og dermed blir muligheten for effektjuks sett på som mye mindre, så muligheten for å få bilen godkjent bør vel absolutt være til stede.

 

Åkkesom, lykke til med denne bilen. Håper alt ordner seg etterhvert. Interessant om du kommer med tilbakemeldinger her om hvordan det utvikler seg også...

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger folkens!

 

Ja har begynt på en søknad og vert i kontakt med BT. Men trenger papirer på hvor mye Granadaen er godkjent for innen HK og NM. Skal prøve å ringe Ford Norge å høre om dei kan hjelpe meg.

 

Er på utkjikk etter Scorpio bremser for å bygge om bak så håper får taki det, så om noen veit om et sett med slike bakbremser er det berre og sei fra.

 

Grandis-John har vert til hjelp mye. Å no må du vell kanskje trå til igjen. Hehe :whistling:

Om du vil er det mulig om du kan sende meg skilt nummeret ditt til meg via PM? Så kan eg ta det med i søknaden min? :rolleyes:

 

En annen ting, har du noen bilder/mål osv av den braketten du har laget til bakbremsene dine? :D

 

-Christer

Mvh Christer

Link to comment
Share on other sites

P.M sendt.

 

Braketter til montering av Scorpio 24V skiver bak kan nok 351RS være behjelpelig med. Han har laget opp noen sett til andre som vil gjøre om til skiver bak.

 

Med skiver bak fra Scorpio 24V kan det godt være BT krever at bilen må ha bremser foran fra samme bilen. Korrekt tilhørende 24V skiver foran har jo en større diameter enn standard Granada skiver. Men det må du bare se ann i svaret du får. I så fall kan jeg sikkert være behjelpelig med omriss av braketter, og ellers en forklaring på åssen Scorpio 24V bremser foran på en godkjent måte er tilpasset på bilen jeg har.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

P.M sendt.

 

Braketter til montering av Scorpio 24V skiver bak kan nok 351RS være behjelpelig med. Han har laget opp noen sett til andre som vil gjøre om til skiver bak.

 

Med skiver bak fra Scorpio 24V kan det godt være BT krever at bilen må ha bremser foran fra samme bilen. Korrekt tilhørende 24V skiver foran har jo en større diameter enn standard Granada skiver. Men det må du bare se ann i svaret du får. I så fall kan jeg sikkert være behjelpelig med omriss av braketter, og ellers en forklaring på åssen Scorpio 24V bremser foran på en godkjent måte er tilpasset på bilen jeg har.

 

Takk for hjelp igjen Grandis-John!

Ja det regner jeg berre med dei krever. Hehe. Hadde vært flott det om du kunne gjort det John, Sender deg en PM jeg. Er det mye arbeid eller?

Det er en kar heime som har en slik scorpio 2.9 stående som jeg skal prøve å få taki å spør om jeg får kjøpe bremsene med han. Hvor mye er det verdt å legge ut for nåke sånt da?

 

Stemmer at jeg har lagd endel sett med braketter. Men har verken verkstedet lenger, eller alu til å lage det, hehe.

 

Men en tegning kan sikkert ordnes.

 

Det hadde vært kjempegreier! :rolleyes: Sender deg en PM jeg :rolleyes:

Mvh Christer

Link to comment
Share on other sites

PS: Gjor litt research ang motorbytte mitt før med og ringe FORD i Ålesund for å i det store å heile få Papir på hvor mye Granadaen er godkjent for (Hk/Nm) og fikk ditte til svar: " Vi har ingen dokumentasjon på hvor mye hk/Nm Ford Granada er godkjent inntil" .

Siden har det berre blitt lagt i gløyme boka. Men no er bilen kjørbar og mangler kun å få lakk på seg osv so tenkte det kunne vere greitt å ha søknad osv klart til den tid.

 

Har ikke finlest denne tråden, men kan si det samme som jeg fikk til svar da jeg søkte om og bytte motor i Fiesta'n, og de erfaringer jeg fikk.

 

Ford Norge gir ikke ut noen papirer lengre. Så det vil si, at de "godkjenner" karosseriet til den effekt som den største motoren hadde. F.eks, Granda Mk2 ble levert med en motor på 160hk. Da har Ford Norge "godkjent" dette karosseriet til 160hk. Og ikke en hk mer.

Det tillates ikke inngrep i rå-karosseri. Dvs. ingen inngrep som omfatter kapping og sveising i noen som helst del av karosseri.

 

Jeg søkte om og få transplantere RS Turbo motoren på 132 hk i Fiesta MK1 utgaven (maks 86hk). Og samme hvilke forsterkninger(f.eks: sømsveising, tårnstag, stabstag, foringer) jeg gjorde så fikk jeg ikke det pga "godkjenningen" fra Ford Norge. De hadde sagt at karosseriet tålte maks 86 hk i det de ga ut den versjonen. Basta bom!!

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har ikke finlest denne tråden, men kan si det samme som jeg fikk til svar da jeg søkte om og bytte motor i Fiesta'n, og de erfaringer jeg fikk.

 

Ford Norge gir ikke ut noen papirer lengre. Så det vil si, at de "godkjenner" karosseriet til den effekt som den største motoren hadde. F.eks, Granda Mk2 ble levert med en motor på 160hk. Da har Ford Norge "godkjent" dette karosseriet til 160hk. Og ikke en hk mer.

Det tillates ikke inngrep i rå-karosseri. Dvs. ingen inngrep som omfatter kapping og sveising i noen som helst del av karosseri.

 

Jeg søkte om og få transplantere RS Turbo motoren på 132 hk i Fiesta MK1 utgaven (maks 86hk). Og samme hvilke forsterkninger(f.eks: sømsveising, tårnstag, stabstag, foringer) jeg gjorde så fikk jeg ikke det pga "godkjenningen" fra Ford Norge. De hadde sagt at karosseriet tålte maks 86 hk i det de ga ut den versjonen. Basta bom!!

 

 

 

Hvilken Granada har hatt 160hk originalt?

 

Kan ikke hjelpe mye her men til å begynne med så bør du som sagt få et papir som godkjenner karosseriet

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvilken Granada har hatt 160hk originalt?

 

Kan ikke hjelpe mye her men til å begynne med så bør du som sagt få et papir som godkjenner karosseriet

 

 

Var litt dårlig skrevet akkurat det der.

Skulle ha stått: F.eks, hvis Granda Mk2 ble levert med en motor på 160hk. Da har Ford Norge "godkjent" dette karosseriet til 160hk.

Altså bare som et eksempel :)

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mk2 granada kom i turboversjon, denne hadde 200hk.(turbo may levert av ford i tyskland)

Det Ford kan dokumentere er: att understell er av kraftigste typen.

dvs:10 tromler bak(fra stasjonsvogn)

26mm stabstag forran.

2.8i bremser forran

2.8i fjærer

Selv fikk jeg dokumentert at disse deler satt på bilen(ikke att de godkjenner ombygging)

Biltilsynet kjenner ikke til alle detaljer på slikt.

Så min bil ble godkjent uten å bygge om hele bilen.

 

Men husk att mk1 er samme bilen under, den kom med v8 på 255 hk og 405nm@2600rpm.

Den fikk kun 10" tromler bak, hardere bremseklosser og fjærer.

Så ett 2.8i understell fra en stasjonsvogn er det kraftigste som er levert og mer enn solid nok.

Fant bare brosjyrebilder fra 2.3 turbo , men den har 188 hk.....

Den kom også i 2.6 turbo som hadde 207 hk.

post-2039-129717349714_thumb.jpg

post-2039-129717351846_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for svar! Skal sende en mail til Ford Norge og til han som har godkjent søknaden min til 164a ;) Søkte om bytte til 960 (3.0) motor i 164a mi og det tok 9 måneder før eg fikk svar og godkjent søknad so er vell kanskje ej fordel og få inn en søknad fortast mulig :P

Mvh Christer

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 6 months later...

Har masser av papirer...

 

Kan sende på epost om du er innteresert.

 

Finner ikke ut hvordan jeg laster opp bilder!! :(

 

Papirer er av interesse :D

  • Like 1

1985 Granada 2.3 L Jubileum

1983 Granada 2.8 Injection

1982 Granada 2.5 DL

1982 Granada 2.8 Injection

1981 Granada 2.0 L

1981 Granada 2.8 Ghia

1979 Granada 2.8 GL

1971 20m XL

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 10 months later...
  • 1 year later...

Mk2 granada kom i turboversjon, denne hadde 200hk.(turbo may levert av ford i tyskland)

Det Ford kan dokumentere er: att understell er av kraftigste typen.

dvs:10 tromler bak(fra stasjonsvogn)

26mm stabstag forran.

2.8i bremser forran

2.8i fjærer

Selv fikk jeg dokumentert at disse deler satt på bilen(ikke att de godkjenner ombygging)

Biltilsynet kjenner ikke til alle detaljer på slikt.

Så min bil ble godkjent uten å bygge om hele bilen.

 

Men husk att mk1 er samme bilen under, den kom med v8 på 255 hk og 405nm@2600rpm.

Den fikk kun 10" tromler bak, hardere bremseklosser og fjærer.

Så ett 2.8i understell fra en stasjonsvogn er det kraftigste som er levert og mer enn solid nok.

Fant bare brosjyrebilder fra 2.3 turbo , men den har 188 hk.....

Den kom også i 2.6 turbo som hadde 207 hk.

Har du noe mere info om turbo may i mk.II, skal hive inn en søknad på ombygging av min 2.3.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...