Jump to content

Forslag til oppsett på 2wd cosworth motor


admiralen

Recommended Posts

Hei,

 

Ønsker forslag til oppsett for å oppnå 350-400Hk med raskest mulig respons.

Utgangspunktet er en standard 2wd cosworth motor (205 blokk).

 

1. Valg av manifold (har 2wd og 4wd)

2. Valg av turbo (har t34 og E50)

3. Evt. valg av andre kammer til 2wd topp?

4. Valg av eksoshus (har 0.48 og 0.63)

5. Valg av dyser?

6. Valg av innsug (omsveist eller ikke)

7. Evt. porting?

 

Vurderer 4x4 manifold og t34 turbo evt. noe annet moro som ikke koster skjorta.

Noe å hente/tape på respons/hk mellom 0.48 og 0.63 hus?

Noe å hente på å skifte ut kammer, evt. porte?

 

Innspill ønskes :)

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei,

 

Ønsker forslag til oppsett for å oppnå 350-400Hk med raskest mulig respons.

Utgangspunktet er en standard 2wd cosworth motor (205 blokk).

 

1. Valg av manifold (har 2wd og 4wd)

2. Valg av turbo (har t34 og E50)

3. Evt. valg av andre kammer til 2wd topp?

4. Valg av eksoshus (har 0.48 og 0.63)

5. Valg av dyser?

6. Valg av innsug (omsveist eller ikke)

7. Evt. porting?

 

Vurderer 4x4 manifold og t34 turbo evt. noe annet moro som ikke koster skjorta.

Noe å hente/tape på respons/hk mellom 0.48 og 0.63 hus?

Noe å hente på å skifte ut kammer, evt. porte?

 

Innspill ønskes :)

For maks 390 hk foreslås det at du vurderer følgende:

0. EN FRISK OG GOD BUNNDEL MED LAVERE KOMP.

1. 4x4 manifold. Gjerne slipt glattere på utsiden.

2. Definitivt T34.

3. AB07 kammer.

4. Utvilsomt A/R 0.48.

5. #400 lyseblå.

6. Valgfritt.

7. Toppen må være i GOD stand. Porting er valgfritt.

8. K&N GR.A luftfilter.

9. Oppgradert tenningsanlegg med Magnecor tennpluggledningner og ACCEL, Mallory MSD eller andre tenningsforsterker og coil.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

har montert autronic sm4 på bilen min,820 siemens dyser, 2wd manifoild,escort t34 turbo,standard topp og kammer med justerbare drev, større eksos, kjøler, filter etc småtteri(bra 205 motor). bremset 385 hk på hjula med 2 bar trykk, max effekt på 5-5500 omdr, hos raimond nordnes. veldig fornøyd med dette oppsettet på en bil som skal gå langs veien.

86-Vingebil

Link to comment
Share on other sites

Taper litt toppeffekt ved å velge .48 eksos, men får mye mer morro respons med .48 huset :D

Edited by fiesta_xr2i

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

For maks 390 hk foreslås det at du vurderer følgende:

0. EN FRISK OG GOD BUNNDEL MED LAVERE KOMP.

 

Mener du lavere komp. enn orginalt og hvordan oppnås dette lettest? Bytte stempler/råder? Hvor lav komp. snakker vi om?

 

1. 4x4 manifold. Gjerne slipt glattere på utsiden.

 

Hva vil en evt. sliping på utsiden gjøre?

 

2. Definitivt T34.

 

Noe bedre enn T34? Hvis jeg går for innkjøp av ny turbo, noen forslag da?

 

3. AB07 kammer.

4. Utvilsomt A/R 0.48.

5. #400 lyseblå.

 

Bosch lyseblå plugger? Vil ikke noen mer moderne siemens dyser foretrekkes?

 

6. Valgfritt.

7. Toppen må være i GOD stand. Porting er valgfritt.

8. K&N GR.A luftfilter.

 

9. Oppgradert tenningsanlegg med Magnecor tennpluggledningner og ACCEL, Mallory MSD eller andre tenningsforsterker og coil.

 

Hvilken effekt vil dette gi?

 

Takk for innspill

 

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

har montert autronic sm4 på bilen min,820 siemens dyser, 2wd manifoild,escort t34 turbo,standard topp og kammer med justerbare drev, større eksos, kjøler, filter etc småtteri(bra 205 motor). bremset 385 hk på hjula med 2 bar trykk, max effekt på 5-5500 omdr, hos raimond nordnes. veldig fornøyd med dette oppsettet på en bil som skal gå langs veien.

 

Trudde ikke T34 klarte levere så mye som du har på hjula engang jeg...

Edited by Loffen

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Bremset på samme sted som en annen fikk over 300 hjulhk med original T3 2wd turbo.

 

EDIT.

 

Har vært og bremsa bilen nå. Og jeg må si det at jeg er MEGET fornøyd. Resultatet ble 306,7 hk og 398 NM på hjulene :)

 

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Lavere komp. enn originalt ved å dreie de originale stemplene hvis de er i god stand.

 

Gjøre denne blankere og glattere å da avgir den mindre varme noe som øker turboens effektivitet uten at den blir kokt ihjel slik som ved bruke av eksosbandasje.

 

Mer moderne alternativ til T34 er blandt annet KRX400 og GT3071R.

 

Noen foretrekker Siemens dyser, andre Bosch #400.

 

Ett godt oppgradert tenningsanlegg gjør at du slipper startvansker, tvilsom tomgang samt fusking generelt.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

For maks 390 hk foreslås det at du vurderer følgende:

0. EN FRISK OG GOD BUNNDEL MED LAVERE KOMP.

1. 4x4 manifold. Gjerne slipt glattere på utsiden.

2. Definitivt T34.

3. AB07 kammer.

 

Her snakker vi om kun bytte av innsugskam eller begge?

 

4. Utvilsomt A/R 0.48.

5. #400 lyseblå.

6. Valgfritt.

7. Toppen må være i GOD stand. Porting er valgfritt.

8. K&N GR.A luftfilter.

9. Oppgradert tenningsanlegg med Magnecor tennpluggledningner og ACCEL, Mallory MSD eller andre tenningsforsterker og coil.

 

Lavere komp. enn originalt ved å dreie de originale stemplene hvis de er i god stand.

 

Gjøre denne blankere og glattere å da avgir den mindre varme noe som øker turboens effektivitet uten at den blir kokt ihjel slik som ved bruke av eksosbandasje.

 

Mer moderne alternativ til T34 er blandt annet KRX400 og GT3071R.

 

Noen foretrekker Siemens dyser, andre Bosch #400.

 

Ett godt oppgradert tenningsanlegg gjør at du slipper startvansker, tvilsom tomgang samt fusking generelt.

 

Takk!

 

Link to comment
Share on other sites

Kompetansenivået på vedkommende som har designet AB07 kammene er så høyt at det på det sterkeste må anbefales at man bruker dem begge to.

 

Bare hyggelig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det stiller jeg meg egentlig litt tvilende til ja...

Sikker på at det ikke var 385 i motor du hadde da?

 

bremset først 396 hjul hk, så skrudde vi ned litt. så da bremset den 385 på hjula.. det meste raimond hadde bremset på en t34 sa han... så det er mulig med en god motor og datasprut.

86-Vingebil

Link to comment
Share on other sites

Å passere 430hk på en T34 er på kanten av det jeg vil tro på, sorry...

Det er usannsynlig mye, og er over det jeg tror er turboen sin begrensing, uavhengig av resten av motoroppsettet.

 

ja blir mye off topic, sorry.

men sitter nå med bremse papir fra benken på 384,7 whp og 520 nm.

oppsettet funker nå hvertfall godt! og er og anbefalle:)

86-Vingebil

Link to comment
Share on other sites

ja blir mye off topic, sorry.

men sitter nå med bremse papir fra benken på 384,7 whp og 520 nm.

oppsettet funker nå hvertfall godt! og er og anbefalle:)

Det er vell med god grunn det blir anbefalt å bremse på samme rulle som siste bremsing, ved oppgraderinger man ønsker å se om har gitt resultater.

Det er stor forskjell på ruller.

Kjørte selv med lignende oppsett tidligere, Bremsa da 300 whp. på 1,5bar. og det funka gul

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

For maks 390 hk foreslås det at du vurderer følgende:

0. EN FRISK OG GOD BUNNDEL MED LAVERE KOMP.

1. 4x4 manifold. Gjerne slipt glattere på utsiden.

2. Definitivt T34.

3. AB07 kammer.

4. Utvilsomt A/R 0.48.

5. #400 lyseblå.

6. Valgfritt.

7. Toppen må være i GOD stand. Porting er valgfritt.

8. K&N GR.A luftfilter.

9. Oppgradert tenningsanlegg med Magnecor tennpluggledningner og ACCEL, Mallory MSD eller andre tenningsforsterker og coil.

 

Har du noen spesifikke anbefalinger når det gjelder tennpluggledninger, tenningsforsterker og coil?

 

Coil?

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/CHROME-40-000-VOLT-COIL-AND-BRACKET-MSD-ACCEL-MALLORY-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem48373b442bQQitemZ310164276267QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

 

Pluggledninger?

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Magnecor-Ignition-Cable-Set-8-5mm-Ford-Sierra-86-92-/120588828108?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item1c13a77dcc

Link to comment
Share on other sites

 

Kjører du med denne? Trenger jeg noe mer enn denne og pluggledninger for å få fart på sakene. Motorsport pluggledninger er kanskje bra nok? Hva med en "bedre" fordeler og tenningsforsterker, bør det shoppes?

 

Tenningsforsterker?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MSD-6200-6A-6-Ignition-Control-Box-/190459894772?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2c584b5bf4

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Det der er ikke noe coil å bruke.

Magnecor coil og pluggledninger er gull i mine øyne. Du trenger antageligvis 2WD fordelerlokk så se om du da også kan få tak i en udempet rotor.

Når det gjelder tenningsforsterker så les denne og legg merke til anbefalt coil. Begge deler selges av bl.a. summit: http://static.summitracing.com/global/images/instructions/acc-49275.pdf

Her kan man justere for sylinderantall, noe som er viktig. MSD6 er designet for 8 syl motor og derfor tok MSD frem SCI boksene for motorer med færre sylindre.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det der er ikke noe coil å bruke.

Magnecor coil og pluggledninger er gull i mine øyne. Du trenger antageligvis 2WD fordelerlokk så se om du da også kan få tak i en udempet rotor.

Når det gjelder tenningsforsterker så les denne og legg merke til anbefalt coil. Begge deler selges av bl.a. summit: http://static.summitracing.com/global/images/instructions/acc-49275.pdf

Her kan man justere for sylinderantall, noe som er viktig. MSD6 er designet for 8 syl motor og derfor tok MSD frem SCI boksene for motorer med færre sylindre.

 

Pluggledninger: 8.5 eller 10 mm ???

https://www.burtonpower.com/product_main.aspx?dets_product.aspx?PSet=97&sTxt=spark%20plug%20wires

 

Tenningsforsterker:

http://www.accel-ignition.com/ProductDetails.aspx?modelNumber=49321&productID=6609&majID=540&minID=5404&selection=5&minselection=1

 

Adapter:

http://www.accel-ignition.com/ProductsListByMinID.aspx?minID=5403&majID=540&selection=5&minselection=0

 

Coil:

http://www.accel-ignition.com/ProductDetails.aspx?modelNumber=140019&productID=6766&majID=505&minID=0&selection=0&minselection=8

 

 

Er disse komponentene et bedre valg?

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...