Jump to content

Xenonlys 55W


Mk1-Sindre

Recommended Posts

Tenkte å igjen gjøre mondeo nr.2 full av xenonlys :) Og nå lurer jeg på om jeg skal gå for 35W hele veien, eller tenke på 55W.. Noen sier at 55W xenon er så mye bedre, men er det noen som har noen faktiske erfaringer rundt dette? Tenker da på 6000K. liker å ha blåhvit farge fremfor 4300K :)

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

har erfaring med både 4300 og 6000, skal du ha mest mulig lys så anbefaler jeg 4300. har kjørt med dette selv å er meget fornøyd, å så har jeg 4x 6000 til fjernlys, syns det er litt for blått egentli men d duger det oxo

55W er betraktelig mere lys i enn 35w

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

kjører med 6k 35w i spredere å 6k 55w i fjernlys på min mondeo

å det er mer en nok, tror ikke du skal ha mere en 35w i spredere for da blender du no jæ****

når jeg slår på fjærnlys så blir det som å kjøre i solskinn selv i kraftig snøvær

men som sagt ikke mere en 35w i spredere/grøftlys :smartass:

Mondeo Ghia X tdci

Sierra 2,9i (donor)

(sierra)P100 (skal bruke deler fra donor)

Link to comment
Share on other sites

kjører du med 6000 i spredera er du jo dømt til å bli stoppa. viss du absolutt skal se noe med spredera på så kan du bruke 4300 istede. mindre sjangs for å bli stoppa.. ihvertfall generelt 4300 i nærlys og kurvetåkelys

 

selv om man egentli bruker di lysa kunn for å bli sett,altså som kjørelys.

ja d er sikkert å vist at det blir solskinn å litt tell med xenon i fjernlysa.. er ufattelig digg å kjøre med..

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

kjører du med 6000 i spredera er du jo dømt til å bli stoppa. viss du absolutt skal se noe med spredera på så kan du bruke 4300 istede. mindre sjangs for å bli stoppa.. ihvertfall generelt 4300 i nærlys og kurvetåkelys

 

selv om man egentli bruker di lysa kunn for å bli sett,altså som kjørelys.

ja d er sikkert å vist at det blir solskinn å litt tell med xenon i fjernlysa.. er ufattelig digg å kjøre med..

har ikke fått noe påpakk enno selv om lænsmann sto å studerte lysa på bilen min.

ja syns synd på di som kommer imot å ikke dimmer ned, for å si det sånn di dimmer fort når jeg tutsher brytern :smartass:

Mondeo Ghia X tdci

Sierra 2,9i (donor)

(sierra)P100 (skal bruke deler fra donor)

Link to comment
Share on other sites

Må ikke glemme at ved 55W er det også en enorm mer varmeutvikkling. Har hørt folk som har erfart at gummipakninga rundt glasset smelter og reflektoren får svimerker.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Det er bare første gangen stort sett. Tar litt tid å få skikkelig varme i de, men når du blender ned for en møtende bil og på igjen etter en eller 4 biler kommer det på for fullt med en gang. Går ganske lang tid før de er så kalde at det tar tid igjen.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

blir anmerket alt etter som egenli, kommer an på kontrolløren faktisk. å hvilket humør han er i, men xenon kan betegnes som "ulovlig pære" som står med 1r feil, å i parantes 2r feil så kan egentli skrive begge deler

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig postet dette i en prosjekt tråd på mondeo forumet, men den passer vel nesten bedre inn her. Irettesett meg om jeg tar feil :smartass:

 

I helga har jeg forsøkt å montere xenon i mine nærlys og fjernlys. (Mondeo Mk2)

 

Da har jeg noen spørsmål, siden du har gjort det før.

 

1. Mondeo har slik system att på vanlig "autolys" har du ca 75% av effekten på pærene. Det fører til att xenone pærene ikke tennes på min før jeg vrir over på "natt lys". Er det slik på din også??

 

2. Pæreholderene er for trange, slik at sokkelen på pæra ikke får plass uten å file rom for gummien i stammen på pæra. Måtte du gjøre dette eller er det xenon kittet mitt som er slik??

 

3. Jeg forsøkte med ett kitt som hadde innebygd asymetri i pæra og ett uten. Forsøkte med hennholdsvis 5000k av 55W og 6000k av 35W. Hvilket burde jeg gå for. 6000k var ett kulere lys, men 5000k var mindre annstrengende, og ikke minst ser det mere orginalt ut.

Når det gjelder lysmengden var det fenomenal forskjell på 35W og 50W.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Noen som har vært på EU kontroll me ettermonterte xenonlys? Blir det i så fall anmerket?

Nå er det jo egentlig 2 krav om en bil skal ha ettermonterte Xenenonlys. Bilen skal ha lyktespyler, elektronisk justering av reflektor. Hvis du har dette så skal det i teorien gå an å få dette godkjent i vognkort. Er iallefall andre som har fått det til.

Edited by Sierra-Ole

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo egentlig 2 krav om en bil skal ha ettermonterte Xenenonlys. Bilen skal ha lyktespyler, elektronisk justering av reflektor. Hvis du har dette så skal det i teorien gå an å få dette godkjent i vognkort. Er iallefall andre som har fått det til.

 

I tillegg til det du nevner må lyktene også være beregnet for xenon, altså testet og godkjent med xenon. Lyktespylerne må være av høytrykkstypen, og høydejusteringa må være helautomatisk med sensorer på for- og bakaksel.

 

I praksis betyr dette at det stort sett aldri er lovlig med ettermontert xenon, da det kan være vanskelig å få alle disse tingene på plass. Om man kommer igjennom eu-kontroll med det er en helt annen sak, for da kommer det an på personen som kontrollerer bilen. Noen bryr seg ikke om dette, og andre gir mangel. Det vet man ikke før man prøver, det er uansett lett å nappe ut xenon-settet før eukontroll hvis man ønsker det.

 

4300k er det bilprodusentene bruker, så det er sannsynligvis det beste. 6000k har dårligere fargegjengivelse, og det blir enda dårligere høyere opp på skalaen.

-13 Ford Transit Custom 

x 04 Ford Mondeo Ambiente

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til det du nevner må lyktene også være beregnet for xenon, altså testet og godkjent med xenon. Lyktespylerne må være av høytrykkstypen, og høydejusteringa må være helautomatisk med sensorer på for- og bakaksel.

 

I praksis betyr dette at det stort sett aldri er lovlig med ettermontert xenon, da det kan være vanskelig å få alle disse tingene på plass. Om man kommer igjennom eu-kontroll med det er en helt annen sak, for da kommer det an på personen som kontrollerer bilen. Noen bryr seg ikke om dette, og andre gir mangel. Det vet man ikke før man prøver, det er uansett lett å nappe ut xenon-settet før eukontroll hvis man ønsker det.

 

4300k er det bilprodusentene bruker, så det er sannsynligvis det beste. 6000k har dårligere fargegjengivelse, og det blir enda dårligere høyere opp på skalaen.

Hvis lyktene må vere beregnet for å få ettermontert xenon, så skal det med andre ord ikke gå an å få godkjent ombygde lykter hos BT, når lyktehusene du bruker orginalt er for eks. H4? Kan du få godkjent ett komplett xenon lyktehus på en annen bil?

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Hvis lyktene må vere beregnet for å få ettermontert xenon, så skal det med andre ord ikke gå an å få godkjent ombygde lykter hos BT, når lyktehusene du bruker orginalt er for eks. H4? Kan du få godkjent ett komplett xenon lyktehus på en annen bil?

 

Såvidt jeg har forstått regelverket, ja. Det kan godt finnes tilfeller der folk har fått godkjent dette på enklere vis, men igjen så kommer det an på hvem som foretar kontrollen.

 

Det aller enkleste er jo hvis biltypen man har, har vært levert med xenon originalt. Da pleier det å være enklere å sette over alle nødvendige komponenter for å få dette lovlig.

 

Men det er vanskelig å få det godkjent, spesielt hvis man treffer på de mest firkanta personene. Dette har vært diskutert endel ganger på bilforumet.no, og konklusjonen blir stort sett at man peller ut xenon før hver eu-kontroll.

-13 Ford Transit Custom 

x 04 Ford Mondeo Ambiente

Link to comment
Share on other sites

Noen som har vært på EU kontroll me ettermonterte xenonlys? Blir det i så fall anmerket?

skal ikke bli annmerket det så lenge det ikke er nærlys

eller org i nerlys, fikk ikke noen på lappen min når jeg var inne :smartass: :smartass:

 

Har egentlig postet dette i en prosjekt tråd på mondeo forumet, men den passer vel nesten bedre inn her. Irettesett meg om jeg tar feil :smartass:

 

I helga har jeg forsøkt å montere xenon i mine nærlys og fjernlys. (Mondeo Mk2)

 

Da har jeg noen spørsmål, siden du har gjort det før.

 

1. Mondeo har slik system att på vanlig "autolys" har du ca 75% av effekten på pærene. Det fører til att xenone pærene ikke tennes på min før jeg vrir over på "natt lys". Er det slik på din også??

 

2. Pæreholderene er for trange, slik at sokkelen på pæra ikke får plass uten å file rom for gummien i stammen på pæra. Måtte du gjøre dette eller er det xenon kittet mitt som er slik??

 

3. Jeg forsøkte med ett kitt som hadde innebygd asymetri i pæra og ett uten. Forsøkte med hennholdsvis 5000k av 55W og 6000k av 35W. Hvilket burde jeg gå for. 6000k var ett kulere lys, men 5000k var mindre annstrengende, og ikke minst ser det mere orginalt ut.

Når det gjelder lysmengden var det fenomenal forskjell på 35W og 50W.

1. Ja

2. Ja måtte ta av litt for å få inn pæra, tror det er slik på alle

3. er vel smak å behag, men beste lysmengden får du vel med 4,3k :smartass:

Edited by Go_Bananas

Mondeo Ghia X tdci

Sierra 2,9i (donor)

(sierra)P100 (skal bruke deler fra donor)

Link to comment
Share on other sites

skal ikke bli annmerket det så lenge det ikke er nærlys

eller org i nerlys, fikk ikke noen på lappen min når jeg var inne :smartass: :smartass:

 

 

1. Ja

2. Ja måtte ta av litt for å få inn pæra, tror det er slik på alle

3. er vel smak å behag, men beste lysmengden får du vel med 4,3k :smartass:

Takk for svar.

 

Det lønner seg å legge opp en egen krets til nærlysene da, slik att en slipper å tenke på dette. Gjorde dette på min gamle mk1 for å få større spenning på pærene. 75% styrke holder som signal strøm til rele! :D

 

Hvordan blir det å få org pærer til å sitte fast i lyktene etter att en har tilpasset det. Blir de sittende like i ro læll? Er vel de styrepinnene som holder de på plass egentlig.?? Føler jeg må tenke så langt som att jeg skal på EU kontroll også.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Det lønner seg å legge opp en egen krets til nærlysene da, slik att en slipper å tenke på dette. Gjorde dette på min gamle mk1 for å få større spenning på pærene. 75% styrke holder som signal strøm til rele! :D

 

Hvordan blir det å få org pærer til å sitte fast i lyktene etter att en har tilpasset det. Blir de sittende like i ro læll? Er vel de styrepinnene som holder de på plass egentlig.?? Føler jeg må tenke så langt som att jeg skal på EU kontroll også.

 

Når jeg satt i Xenon i min mondeo mk1, satt jeg det inn i nærlys, fjernlys og tåkelysa.

Nærlysa var bare rett i, litt fikling med tanke på fjæra, men det går, klarte også en gang å knuse en xenonpære siden det er så innigranskauen trangt bak batteriet, så en skal være forsiktig.

Når det kom til fjernlysa, måtte jeg file sporet større. Tok deretter en strips for å feste pæra i sokkelen, og dytta den inn, hadde aldri problemer med det.

Tåkelysa gikk helt fint.

 

Daglyset hvor bare nødvendige lys er på og ikke i dashen, altså første innstilling, der opplevde jeg stadig at lysa blinka og ikke tente skikkelig, valgte heller da bare å ha på 3 innstilling med alle kjørelysa på.

Og ja, pærene sitter ordentlig, rister ikke.

Når jeg skulle ha bilen på Eu, reiv jeg ut alt av xenon og satt i org pærer, dro også på høggern for å finne lykthusdeksler for at det ikke skulle være hull bak :P

 

Av det jeg leser nå, velger jeg heller bare å kjøre 35W hele veien :) Hadde 35W 6000K i alle lysa på min Mk1, og det lyste relativt bra! Syns 4300K er litt for gult jeg, men det er alltid smakssak :)

Kan også nevne at jeg kjørte i ca 3 år med 6000K xenon i drammensområdet. Ble aldri stoppa pga dette.

 

Og et lite tips, 100W pærer brenner opp lysbryteren på mondeon, iallefall Mk2. Satt i 100W pærer i tåkelysa, endte med at jeg måtte bytte hele bryteren fordi det hadde smelta litt plast og diverse i bryteren :P Da var Ebay og brytere fra England kjekt! Dog måtte jeg modifisere bryteren litt, snu om på ting og diverse, men den fungerer :)

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Bryteren? Men den skal bare slå på ett rele. Det må da ha vert en annen årsak til smeltinga. Eller hadde du kopla dette opp selv direkte fra bryter til tåkelys? :lol:

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder BT/vognkort godkjenning av ettermontert xenon så er reglene egentlig ganske greie. Lyktehuset må være typegodkjent med kodene D4S/D4R. Er de det skal det godkjennes. De fleste nye biler har slik merking på lyktehusene, selv om xenon nødvendigvis ikke er montert. Mange eiere av nye/nyere biler, som f.eks Mondeo MK III får jo lovlig ettermontert xenon som originalt ekstrautstyr.

Er og å få kjøpt typegodkjente xenonlamper til noen eldre biler, og slik får man godkjent ettermontert xenon i f.eks en 98 mod. Golf.

 

Viste imidlertid Granada`n på EU med 6000K H4 bixenon i standard lyktehus. Var jo nyfiken, så "konsekvensene" måtte testes ut. Men det gikk greit. Kontrolløren fokuserte på lysbildet, som han etter litt justering mente ble bra. Virker som ettermontert xenon ikke inngår i EU direktivet, men at det er statens vegvesen`s ansvar å håndheve dette forbudet?

 

Personlig tror jeg at avviket på EU kontroll i tilfellet ettermonterte xenon skyldes til dels store forskjeller i lysbildet avhengig av biltype/utforming på reflektor. F.eks eldre biler med runde hovedlys får et strølys i alle retninger med xenon, og vil vel da få anmerking for "feil lysbilde".

 

Understreker at jeg synser litt om emnet nå, så arrester meg gjerne :)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Bryteren? Men den skal bare slå på ett rele. Det må da ha vert en annen årsak til smeltinga. Eller hadde du kopla dette opp selv direkte fra bryter til tåkelys? :lol:

Spør ikke meg. På min gamle Mk1 var det et rele, men på min Mk2 ble bryteren brent innvendig på koblingen til tåkelysa foran. Skal ikke se bort ifra at gamle eier kan ha fikla med noe :)

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...