Jump to content

Bytte fra automat til manuell kasse på 2.8 motor


Granada28GL84

Recommended Posts

Hei.

 

Har en dårlig 2.8 med manuell kasse ståendes i Granadan.

har en delebil som har en 2.8 automat og har planer om og ta motoren fra delebilen og sette den i min med manuell kasse.

Her er spørsmålet.

 

Siden delebilen har automat, hvordan vil da svinghjul/clutch se ut?

om jeg ikke har missforstått og der er flere clutch prinsipp så er clutchen festet på kassesiden?

 

så trenger jeg bare og skru løs motoren fra automat kassa og sette rett på manuell kassa som står i min bil?

For jeg så på en film på nettet der clutchen var festet PÅ svinghjulet. om det er det her og så må jeg vel av med svinghjulet på min motor og sette det på motoren til deleblen?

 

Er litt ny innen dette med bil så trenger litt veiledning.

Mvh Jann

 

beeeeeergh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål da dette er noe jeg lurer på.

 

Snakket med en mekaniker lærer på skolen og han mente at det egentlig bare var småprell som måtte gjøres, da det allerede ligger klar plass til manuell i granada motorer (de hadde manuell først og bytta kun over til automat uten å gjøre noe endringer i karosseri eller noe).

 

Så kort sagt så er det bare å slenge over manuell kasse og legge pedal og spak, da dette er det lagt klar plass i fra før.

 

Sikkert noe smågreier som kanskje må gjøres på svinghjulet(?)

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

selve motoren er lik. må bytte svinghjul med tilhørende clutch. og muligens litt plate rundt hullet til girstanga. men ikke noe avansert greier. også må man vel ha hele pedalstellet til manuell.

 

usikker på om forgasser er lik. er gjerne no ekstra stag/wire til kickdown på automat.

 

veldig mye av dette er ganske åpenbart når man demonterer å ser vil jeg tippe.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

selve motoren er lik. må bytte svinghjul med tilhørende clutch. og muligens litt plate rundt hullet til girstanga. men ikke noe avansert greier. også må man vel ha hele pedalstellet til manuell.

 

usikker på om forgasser er lik. er gjerne no ekstra stag/wire til kickdown på automat.

 

veldig mye av dette er ganske åpenbart når man demonterer å ser vil jeg tippe.

Tror dere har missforstått men da er det min feil :unsure:

 

Jeg har en Ford Granada med MANUELL som jeg skal bytte motor på(skru løs motoren ifra girkassa å la den være igjen)

Jeg har også en delebil. den har AUTOMAT KASSE, men jeg skal bare ha motoren.

Så sette inn motoren ifra delebilen emd automat kasse inn i MIN bil med MANUELL kasse.

Jeg skal ikke bygge om ifra manuell til automat om det var noen som trodde det.

 

Her er spørsmålet:

Må jeg ta av svinghjulet å hele pakka ifra gamlemotoren med manuell kassa og montere det på den motoren som kommer ifra delebilen for at det skal passe på mauell kassa? :unsure:

Edited by Granada28GL84

Mvh Jann

 

beeeeeergh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror dere har missforstått men da er det min feil :unsure:

 

Jeg har en Ford Granada med MANUELL som jeg skal bytte motor på(skru løs motoren ifra girkassa å la den være igjen)

Jeg har også en delebil. den har AUTOMAT KASSE, men jeg skal bare ha motoren.

Så sette inn motoren ifra delebilen emd automat kasse inn i MIN bil med MANUELL kasse.

Jeg skal ikke bygge om ifra manuell til automat om det var noen som trodde det.

 

Her er spørsmålet:

Må jeg ta av svinghjulet å hele pakka ifra gamlemotoren med manuell kassa og montere det på den motoren som kommer ifra delebilen for at det skal passe på mauell kassa? :unsure:

 

Ja.

Edited by Cortiworth
Link to comment
Share on other sites

på en bmw jeg og en kamerat driver å bytter fra manuell til automat var bare svinghjulet festet med noen bolter, gikk fort å ta av..

 

Mulig jeg er helt på sporet, men husk iallefall å bruke riktig moment og helst locktite når du sette på svinghjulet :)

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Er det mye styr og løsne svinghjulet?

 

Egentlig ikke. Sitter med 6 bolter i veiven. En bør helst bruke nye bolter ved montering, men de gamle kan brukes om igjen. Må rengjøres og avfettes før montering. Ikke glem å også rengjøre gjengene i veiven. Bruk litt Locktite på gjengene ved montering og trekk til med ca 70Nm.

 

NB! Husk å montere styrelager i veiven før du setter girkassen på plass. Dette er ikke montert på motorer med automat. Ford finis code: 1596468 er vanligst.

Ytterdiameter 21mm, innerdiameter 15mm. Mål før du kjøper. Det finnes tre alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ikke. Sitter med 6 bolter i veiven. En bør helst bruke nye bolter ved montering, men de gamle kan brukes om igjen. Må rengjøres og avfettes før montering. Ikke glem å også rengjøre gjengene i veiven. Bruk litt Locktite på gjengene ved montering og trekk til med ca 70Nm.

 

NB! Husk å montere styrelager i veiven før du setter girkassen på plass. Dette er ikke montert på motorer med automat. Ford finis code: 1596468 er vanligst.

Ytterdiameter 21mm, innerdiameter 15mm. Mål før du kjøper. Det finnes tre alternativer.

Må dette lageret presses innpå veiven???

har du et bilde av dette lageret?

Går det ann og bruke lageret ifra gamlemotoren og flytte de over til den motoren jeg skal bruke?

Er det utløserlager du mener?

Edited by Granada28GL84

Mvh Jann

 

beeeeeergh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Må dette lageret presses innpå veiven???

har du et bilde av dette lageret?

Går det ann og bruke lageret ifra gamlemotoren og flytte de over til den motoren jeg skal bruke?

Er det utløserlager du mener?

 

Lageret presses eller bankes på plass inni veiven med egnet dor eller hylse. En pipe med passende diameter går også bra. Lageret fra gamlemotoren kan kanskje brukes hvis du får det helt ut, noe jeg tviler på at du gjør. Det er mye enklere å montere en å demontere. Dessuten er det sikkert modent for utskifting uansett. Koster neppe stort mer en hundrelappen nytt hos Ford.

 

Nei, det er ikke utløserlager jeg mener.

 

Bilde her:

http://www.burtonpower.com/prodpics/large/FP347%20Spigot%20Bearing.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lageret presses eller bankes på plass inni veiven med egnet dor eller hylse. En pipe med passende diameter går også bra. Lageret fra gamlemotoren kan kanskje brukes hvis du får det helt ut, noe jeg tviler på at du gjør. Det er mye enklere å montere en å demontere. Dessuten er det sikkert modent for utskifting uansett. Koster neppe stort mer en hundrelappen nytt hos Ford.

 

Nei, det er ikke utløserlager jeg mener.

 

Bilde her:

http://www.burtonpower.com/prodpics/large/FP347%20Spigot%20Bearing.jpg

Ok! tusen takk for innslag, setter stor pris på dette!

Skal høre hos Ford i Ålesund om de har eller tar inn!

Mvh Jann

 

beeeeeergh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Et par ting du må være obs på er at forgasseren for automat og manuell ikke er 100% lik. Det skal gå noen vkuum greier til automatkassen som du ikke har på manuell. Bare å blinde av isåfall.

Ellers så er det bare å bolte løs svinghjulet fra begge motorene. Du vil se at forskjellen er stor, veldig stor. Når det gjelder fjerning av motoren fra bilen med automat så vil jeg anbefale at du først demonterer starteren. Deretter kikker du inn gjennom hullet der den var plassert. Så dreier du motoren til det kommer frem en 14-15mm bolt. Denne holder converteren fast til svinghjulet. Det er tre eller fir bolter. Løsne alle disse. Da blir converteren sittende igjen i girkassen og du søler mindre olje. Du risikerer heller ikke å bøye svinghjulet. Da kan du evntuellt elge disse delene. og ja, svinghjulet kan bøyes med litt uforsiktighet. Been there. Viktig å få svinghjulet til manuell til å sitte godt. Løsner det, risikerer du at det kommer opp gjennom panseret! Jeg har alltid brukt omigjen boltene selv om det ikke anbefales, har alltid gått bra. Loctite er nok en fordel.

Når du skal montere clutchen må du sørge for å sentrere den ellers bllir det vanskelig å få gir og motor samme igjen.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...