Jump to content

Angående motorvalg


Maarius

Recommended Posts

Hvordan skal jeg få den til å regulere trykket opp og ned med en regulator fra Cosworth 2wd?

Det funker jo ikke...

 

Iridium plugger koster flesk, fant jeg ut. Så da blei det et par "normale" plugger igjen.

Bedre må det bli uansett! Hvilen pluggåpning bør jeg bruke? :)

Du trenger to regulatorer som gir forskjellig trykk.

Det står noe her: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/57149-ford-29-trimmingsforslag-bilcross-junior/

 

Den ene gir 2,5 - 3,0 BAR og den andre 5,0 - 6,0 BAR. Du kjører på 2,5 - 3,0 BAR til vanlig og så kobler f.eks en magnetventil over til den andre når du gir gass.

Hvis man vil gjøre en billig test så monterer man:

1. Ett Y-stykke kobles til returen fra den originale BTR.

2. Høytrykk BTR kobles til det ene uttaket.

3. Kuleventil eller kran kobles til det andre.

4. Returen fra kulekran og høytrykk BTR går til ett Y-stykke som fører bensinen tilbake til tanken.

 

Når kuleventilen er åpen går all bensin letteste vei og gjennom den originale 2,5 - 3,0 BAR regulatoren, gjennom kuleventilen og tilbake til tanken.

Når kuleventilen stenges MÅ bensinen i tillegg gå gjennom 5,0 - 6,0 BAR Cosw. 2wd regulatoren og bensintrykket stiger.

 

Når man har problemer med tenningen så er helt original pluggåpning ett greit sted å begynne.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg forstår opplegget. Jeg må lage meg noe slikt.

Stilte tilbake bensitrykket her om dagen og monterte nye plugger, som hadde åpning 0.9.

Disse kom med den åpningen til denne motoren.

 

Etter dette så gikk den finere enn den har gjort på lenge. Kjørte til og med noen turer nesten helt uten fusking.

Men fuskinga kom tilbake av og til..og nå er det like ille som det var igjen.

 

Jeg tror jeg skal prøve og kjøpe helt nye lambdasonder.

 

Disse universale på Biltema, dem vil gjøre jobben?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Fikk du fikset dette? Det er lenge siden, men ble slutt her. Jeg hadde problemer med min Scorpio 2.9. Den var ikke helt god, stoppet når den kom på tomgang under kjøring(automat). Girte rart, brkte tidvis mye bensin. Hadde av batteriet og da også KAM(konstantplussen til ECU) under sveising av eksos. Etter på ville den ikke gå på tomgang etterpå, fikk lurt den til å gå en liten periode(ett par minutter) av og til, men ikke F. at det ville funke. Tenkte nå mitt at en tempsensor, MAP, TPS eller lambda var helt på jordet og begynte å feilsøke. Har en del deler liggende etter en tidligere 2.9 jeg hadde, men det var LMM typen. Fant en side på nettet(trønderford,jørgen løvseth) der man hadde det meste av data på 2.9 med lmm, vel vitende om at mye var likt, foruten lmbda, MAP og luftemp så satte jeg i gang å kontrollere del etter del. Ga nesten opp, når jeg plutselig målte resistansen på tomgangsmotoren, den lå på 7 ohm, og skulle ligge mellom 9 og 14 ohm, skiftet denne, og plutselig starta bilen som ett uvær og gikk på tomgang. Etterpå har forbruket vært lavere og mere stabilt, og den ligger vel mellom 0,9 og 1,2, dog virker det å være litt variabelt og den kan få noen nykker enda. Har du fått fikset denne nå?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Rykkinga under kjøring er helt vekk, jeg stilte tenninga litt tilbake, altså ikke der den går lettest på tomgang.

Så den går jevnt under kjøring. Men holder jeg den på turtall i fri så driver den og rykker og napper.. tomgangen er også veldig stygg, men det driter jeg egentlig i for tia.. er lei

 

Starter og går hver dag

Jeg har forsøkt med forskjellige tomgangsregulatorer uten noen forskjell jeg..

Link to comment
Share on other sites

Rykkinga under kjøring er helt vekk, jeg stilte tenninga litt tilbake, altså ikke der den går lettest på tomgang.

Så den går jevnt under kjøring. Men holder jeg den på turtall i fri så driver den og rykker og napper.. tomgangen er også veldig stygg, men det driter jeg egentlig i for tia.. er lei

 

Starter og går hver dag

Jeg har forsøkt med forskjellige tomgangsregulatorer uten noen forskjell jeg..

Foreslår følgende. Når motoren er driftsvarm så kobler du ledningene fra tomgangsmotoren og ser hva som skjer. Hvis tomgangen er for lav så borrer du ett 2 mm hull i hvert gasspjeld. Du øker størrelsen på hullene til du får den tomgangen du ønsker.

Deretter kobler du ledningene på igjen.

 

Disse sprutene er avhengig av tilbakemeldingene fra noen fungerende lambdasonder. Du kan også 0-stille ECU ved å ta av batteriet i 5 min. før du starter opp og kjører en tur slik at ecu autotuner seg selv etter beste evne.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Foreslår følgende. Når motoren er driftsvarm så kobler du ledningene fra tomgangsmotoren og ser hva som skjer. Hvis tomgangen er for lav så borrer du ett 2 mm hull i hvert gasspjeld. Du øker størrelsen på hullene til du får den tomgangen du ønsker.

Deretter kobler du ledningene på igjen.

 

Disse sprutene er avhengig av tilbakemeldingene fra noen fungerende lambdasonder. Du kan også 0-stille ECU ved å ta av batteriet i 5 min. før du starter opp og kjører en tur slik at ecu autotuner seg selv etter beste evne.

 

Tomgangsturtallet er ok. Jeg har borret hull for å få den til å gå på tomgang tidligere.

Den går bare stygt...rykker og napper på tomgang.

Av og til når jeg skal starte og kjøre så dør den når jeg trår litt på gassen også.

Så prøver jeg igjen så er den ok.

Har prøvd flere spjeldsensorer.

 

Men motoren funker bra under kjøring og er riktig frisk, selv på originalt bensintrykk.

Har ikke ordna med mer trykk enda :blush:

 

Har hatt av batteriet flere ganger før, uten noen forskjell

Men jeg skulle kanskje bytta de lambdasondene, vet ikke om de virker..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...