Jump to content

Angående motorvalg


Maarius

Recommended Posts

Kjørte min kjære Sierra IS på taket tidlig denne uka, så da må jeg se meg om etter en "ny" Sierra.

Men nå vil jeg ha en med V6 motor, valget står jo imellom 2.8 og 2.9

Jeg ser for meg at 2.9 er en bedre motor, med tanke på innsprutet?

Det gamle sprutet på 2.8 ser jeg for meg at er noe tørstere?

 

Det jeg egentlig lurer på er om disse motorene går om hverandre i bilene, slik at om jeg kjøper en sierra med 2.8, så er det bare og smøre nedi en 2.9 med enkelhet? Girkasse og alt passer?

Det er vel samma blokka regner jeg med så.

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Samme blokka omtrent, Girkassene passer om hverandre om man bruker rett svinghjul, kan forestille meg at det elektriske ikke er helt likt, siden det er to ganske forskjellige sprut. 2,9 er nok jevnt over en bedre motor, selv om gamle K-jet'en på 2,8 regnes som halvveis uslitelig. (er en grunn til at tyskerne fortsatte å bruke det nesten til i fjor :P)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Elektrisk sett er faktisk sprutet til 2,8(Scorpio) og 2,9(uten kat) likt. Selv om løsniger med plassering av kontakter og slikt ikke er helt likt. Dette gjelder altså eec-iv sprut. Bruker du da altså motorstyrings ledningsnett fra Scorpio 2,8 eller 2,9 så er elektrisk sett eneste forskjellen hjernen.

Motorstyrings ledningsnettet til 2,9 med kat er heller ikke så mye forskjellig fra eldre utgaver.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Samme blokka omtrent, Girkassene passer om hverandre om man bruker rett svinghjul, kan forestille meg at det elektriske ikke er helt likt, siden det er to ganske forskjellige sprut. 2,9 er nok jevnt over en bedre motor, selv om gamle K-jet'en på 2,8 regnes som halvveis uslitelig. (er en grunn til at tyskerne fortsatte å bruke det nesten til i fjor :P)

 

Hvilken produsent er det som har brukt k-jetronic til i fjor ?

Hørtes rart ut :)

Har faktisk hatt problemer med k-jet på flere eldre MB'er på jobb.

Den bensinmengdefordelern bruker og få det..

 

Men takker for info til deg og truckdriver.

 

 

Om jeg kjøper en vanlig IS, er det mye jeg trenger for å hive nedi en 2.9 eller passern rett på festa?

Link to comment
Share on other sites

Vel, overdriver kanskje 'litt' når jeg sier 'ifjor' :P .Men både Mercedes og AudiWagen hadde det vel til langt utpå 90 tallet (sliter vel kanskje litt på Mercedesene, har en kompis med en '92 300 24v som ikke går skikkelig).

Ingenting passer i en IS, utenom bensintanken og pumpa, som vel er den samme. Er andre motorfester, annet clutchus på girkassa (ikke nøye hvis du skal bytte kasse også) Og inn og utløp på radiator blir feil.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Skal nå til å bytte motor. Og har da noen spørsmål om motornettoppkobling.

Det er vel ikke mange ledningene som skal til for å fyre den opp, men jeg lurer på hva jeg mangler viderep å disse pluggene... for en plass må bensinpumpereleet stå. Noen som har en slik bil som de kan ta bilde av ?

 

Her er bilde av pluggene..

 

DSC00098.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil så har bilene som bruker den typen kontakter bensinpumperele i sikringsboksen. Og da er det den røde/svarte ledninga som går til styrestrøm. Men pga spenningsfallet som er vanlig til bensinpumpa skader det ikke å legge opp ny strøm til bensinpumpa :)

Rød/blå skal være konstantstrøm fra batteriet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil så har bilene som bruker den typen kontakter bensinpumperele i sikringsboksen. Og da er det den røde/svarte ledninga som går til styrestrøm. Men pga spenningsfallet som er vanlig til bensinpumpa skader det ikke å legge opp ny strøm til bensinpumpa :)

Rød/blå skal være konstantstrøm fra batteriet.

 

Sier du det ja... da må jeg jo ha den ledninga som går til sikringsboksen hvor rele'et står om jeg skal gjøre det "skikkelig" ?

Eller skal jeg bare koble opp med et vanlig rele,? ... det originale rele'et er vel slik at det ikke skal gi strøm til pumpa om ikke motor har tenning, også er det vel også en nødstoppbryter baki bilen, den har jo ikke jeg..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gikk greit og koble så den går.

Men har problem med motoren, går ikke som den skal!

 

Trenger tips til hva som kan være gæli!?

 

Fordelerlokk og rotor ser ok ut, har kjøpt nye plugger og tennkablene er nye.

Stilte tenninga med lampe her en dag.

 

Når motor er kald går den ikke på tomgang, og drar nesten ikke i det hele tatt, gir jeg da for mye gass så skyter den og smeller i potta og dauer ut, så må kjøre med veldig lite gass til den blir varm, da blir den bedre, men ikke heller da er den særlig villig til å dra, om jeg gir full gass så virker det som den kveles og vil ikke dra opp på noe særlig turtall. Går bedre om jeg ikke gir full gass liksom. Men er svak da også.

Når den er varm, så går den på tomgang, men veldig lavt!

 

Dette er motoren uten luftmengdemålere..

 

Noen tips? <_<

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Hadde noen av samme symptoma på min 2,9 etter eg hadde hatt motoren ute, og da var det fukt i fordeleren.. Tørket fordeleren med varmepistol, og alt blei fint igjen.. :whistling:

 

 

- Jakob

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Stilte tenninga med lampe her en dag.

Noen tips? <_<

Hvis motoren går på tomgang og du bare kobler til en tenningspistol uten å gjøre noe som helst annet, hvor mye fortenning har den da?

 

Tipset er å fylle 95 blyfri og justere inn mye mer fortenning.

Prøv med noe mellom 25 og 30 grader. Hvis du overdriver hører du tenningsbank i enkelte motbakker når motoren er varm.

 

Når dette er gjort sørger du for at det er tett og god forbindelse i begge ender av slangen som går fra plenum til MAP sensor.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nå gikk den på tomgang selv om den var kald gitt. flaks.

ca. 15 grader fortenning. Justerer jeg noe lavere, så greier den ikke gå på tomgang....

Mener jeg fikk den lavere tidligere, men da var kanskje motoren varm..

 

Når jeg rusern så har jeg, om jeg kan se utav skalaen... sikkert ialfall 30 grader fortenning :unsure:

Link to comment
Share on other sites

ca. 15 grader fortenning. Justerer jeg noe lavere, så greier den ikke gå på tomgang....

Mener jeg fikk den lavere tidligere, men da var kanskje motoren varm.

Du må gi motoren det motoren vil ha, ikke det du antar er rett. Gi på.

Juster tidligere tenning til du hører at motoren trives.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig og høre noe som helst egentlig med den frieksosen som er nå, og den ujevne tomgangen... men du har jo helt rett, justerte litt tenning i dag til den trivdes bedre og gikk høyere, men så plutselig faller turtallet og så stopper den nesten... men den kom seg opp igjen såvidt.

Men den drar ialfall mye bedre med denne justeringa i forhold til den som ble gjort med lampa. Nå er jo det langt utafor den plata hvor gradene står på.

Men den ikke helt som den skal fordi, ved gasspådrag virker det som det er noe som holder igjen allikavel.. Var mer sprut i 2.8 motoren.

Rykker ved delgass og tomgang er veldig ujevn. Går tungt.

 

Veit ikke helt hva jeg skal gjøre jeg, kan MAP sensor være defekt? Eller LAmbda-sonder?

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Vanskelig og høre noe som helst egentlig med den frieksosen som er nå, og den ujevne tomgangen... men du har jo helt rett, justerte litt tenning i dag til den trivdes bedre og gikk høyere, men så plutselig faller turtallet og så stopper den nesten... men den kom seg opp igjen såvidt.

Men den drar ialfall mye bedre med denne justeringa i forhold til den som ble gjort med lampa. Nå er jo det langt utafor den plata hvor gradene står på.

Men den ikke helt som den skal fordi, ved gasspådrag virker det som det er noe som holder igjen allikavel.. Var mer sprut i 2.8 motoren.

Rykker ved delgass og tomgang er veldig ujevn. Går tungt.

 

Veit ikke helt hva jeg skal gjøre jeg, kan MAP sensor være defekt? Eller LAmbda-sonder?

 

Når man ruser og står i, så har man vakum i innsugsmanifolden mesteparten av tiden. Med fri eksos til du da suge eksos og frisk luft tilbake feil vei over lambdasondene og alt blir bare tull.

Når man kjører med lambdasonder er det viktig at eksosanlegget IKKE er defekt.

 

Det høres ut som om du er på rett vei med tenningen og det er bare å fortsette videre.

Ja, merkene gå LANGT utenfor skalaen når man måler på denne måten. Mener å huske at jeg målte rundt 33 grader tenning på tomgang på min originale 2,9 med MAP sensor.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da må jeg få fiksa det eksosanlegget.. det har jeg jo også tenkt og gjøre, men det er vanskelig og få tak i rette røra her på forumet, ting tar tid.

Får til og se om det er mer og hente på tenninga da, det kan jo høres slik ut om du målte så mye på din :)

 

Men fikk et nytt problem i dag, nå hostern baare såvidt på et par sylindre på tomgang, og fusker enormt! Gir jeg "for mye" gass så kveles den... og har det med og helt plutselig stoppe under kjøring!

Så kan jeg starte den igjen og begynne og kjøre.. så stopper den igjen.

Måtte taues tilbake til verkstedet i dag. :mad2:

 

Har noen spørsmål:

Er det kun den svarte ledninga av de jeg har avbilda som trenger strøm for at den skal gå som den skal?

Eller kan det være noen ledninger som mangler som gjør at den oppfører seg så merkelig?

 

Hadde en jordingsledning til bilstereo liggende ved siden av hjernen i dørken i dag, og den kom tilfeldigvis borti chassiet på hjernen.. og da spruta gnistene......... :blink: skal det virkelig være + i chassiet på hjernen??

Tror ikke noe gikk gæli.. ingen forskjell før eller etter dette skjedde.

 

Tok av kontakta på hjernen i dag, og da stod det igjen en pinne i kontakta gitt... det lover jo ikke helt bra.. det ser vanskelig ut og få feste denne igjen. Men dette kan jo kanskje gjøre av den har blitt helt rar...

 

Mye rart her nå..

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å mobbe her men, hvor mye var det som feilet 2,8'en du tok ut ?

;)

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke noe stort som feila den, det var av og til når jeg stoppa en plass, f.eks inn og kjøpe noe, og kom ut igjen, så var det ikke mulig å få start uten å vente i et kvarter.

 

Ikke det at den er noe bedre nå da... hehe.. veit ikke helt hvor jeg skal begynne og feilsøke.

Går forskjellig fra dag til dag.

Link to comment
Share on other sites

Nå går ialfall motoren igjen da..går også på tomgang, men virker litt varierende..

Fikk fiksa den ene pinnen på hjernen som var knekt, og hadde på et skikkelig relè på bensinpumpa, det som var der var egentlig litt ræva..

Veit ikke hva som gjorde at den stoppa, men sannsynligvis en av delene.

 

Skal få tak i riktige eksosrør, også kjøper jeg nye lambda sonder, slik at jeg veit at dem virker, så får vi se :)

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg sliter fortsatt med denna 2.9 motoren jeg satt i..

 

Den fusker ved delgass og "holder igjen" når jeg trør på.

Tomgang er veldig varierende, kan ofte falle, for så og rakle seg opp igjen.

 

Men AV OG TIL så er den helt idiot, den er aldri slik om morgenen når jeg kjører på jobb, men nesten alltid når jeg skal hjem igjen!

 

Starter motor, tomgang er veldig lav og høres ut som den ikke går på alle sylindre.Om jeg gir mye gass så kveles den. Kjører jeg avgårde når den er i denne "modus" så kan den plutselig stoppe helt! Det har skjedd før.

Om jeg lar motoret stå og rakle på denne lave tomgangen, så tåler den mer og mer gass uten å kveles. Og etter en stund er det som å slå over en bryter, Så er den OK igjen og kan kjøres med.

 

Om jeg gir mye gass når den driver og kveles, så smeller det i luftfilterboksen, og eksosen stinker av bensin!

Når den står og putrer i "idiot-modus" kan jeg ta av tempsensorer,map sensor, lambda sonder, spjeldbryter. Ingenting forandrer seg.

 

Jeg har målt bensintrykk, ok, skiftet tenningsmodul,skiftet coil, splittet hele lednignsnettet for å se etter brudd, finner ingen feil. plugger/kabler er nye, fordelerlokk/rotor ok.

 

Må jeg til å prøve en annen hjerne ?

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

En ting som jeg har glemt og nevne, som kanskje er noe viktig.. :)

 

Hjernen har montert en chip fra "Superchips" som er montert på utsiden av hjernen..

 

Jeg tok av denne jeg, og da gikk motoren normalt med en gang. Satt den på igjen så gikk den i "idiot-modus" igjen... så jeg kjørte hjemover uten denne montert.

Virka mye mer ok, men fortsatt noe rykk og napp.

Skal det så en original slags chip der hvor denne superchipsen var montert? Eller ingenting?

Link to comment
Share on other sites

 

Skal det så en original slags chip der hvor denne superchipsen var montert? Eller ingenting?

 

Chipen står i diagnoseuttaket, så det skal ikke stå noe annet der. "Superchipen" er forøvrig bare tull, og gir ingen som helst merkbar effektøkning.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. skulle gi 10 hk ifølge superschips sine sider ^_^

 

Ok, da skal det ikke være noe mer der, det var bra :)

 

Synes at den ble litt mindre villig på turtall når jeg fjerna den chipen, mulig jeg må justere tenning litt annerledes nå??

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Høres ut som du har feil chip til din hjerne. Chip til eec-iv hjerner fungerer annerledes enn andre hjerner som man chiper med å skifte eprom. Med eec-iv lagrer man bare de innstillingene man ønsker å endre på chipen, og når man skrur på tenninga overskriver infoen på chipen tilsvarende info inni hjernen, og resten av innstillinger forblri som orginalt. Når du fjerner chipen og ikke setter noe anna inn der så blir hjernen helt som orginal.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...