Jump to content

Angående motorvalg


Maarius

Recommended Posts

En ting som jeg har glemt og nevne, som kanskje er noe viktig.. :)

Hjernen har montert en chip fra "Superchips" som er montert på utsiden av hjernen..

Slikt er svært viktig å nevne.

Jeg tok av denne jeg, og da gikk motoren normalt med en gang. Satt den på igjen så gikk den i "idiot-modus" igjen... så jeg kjørte hjemover uten denne montert.

Virka mye mer ok, men fortsatt noe rykk og napp.

Høres ut som du har fått feil chip.

Først må du få motoren til å funke feilfritt uten chip. Prøv med dyserens bensintilsetning.

Hvilke tennplugger kjører du og hvilken pluggåpning?

 

Hmm.. skulle gi 10 hk ifølge superschips sine sider ^_^

Synes at den ble litt mindre villig på turtall når jeg fjerna den chipen.

Presis. Det er dette som er de 10 hk effektøkning. Chippet gir sannsynligvis mer bensin og tidligere tenning på høye turtall enn originalmappet og har sikkert høyere turtallsperre også.

 

Hele hjernen bør forøvrig demonteres før man montere chip, men sørg for at motoren fungere feilfritt uten trimchip først.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Chipen står i diagnoseuttaket, så det skal ikke stå noe annet der. "Superchipen" er forøvrig bare tull, og gir ingen som helst merkbar effektøkning.

På generelt grunnlag vanligvis ikke, men 2,9 EFI motoren er godt nedkvelt fra fabrikk. 145 hk fra 2,9 L = 2,0 IS / DOCH med kun 98 hk.

Ett chip helt alene hjelper ikke så mye nei, men med høyere kapasitet på luftfilter, eksos osv. så puster motoren bedre og da hjelper det med chip som har ett map hvor performance er prioritert.

Med samme moderate trimminsgrad som det de originale IS og DOCH motorene har, så vil en 2,9 V6 flytte en luftmengde tilsvarende 170 - 175 hk og da trenger man nok chip for å realisere potensialet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

På generelt grunnlag vanligvis ikke, men 2,9 EFI motoren er godt nedkvelt fra fabrikk. 145 hk fra 2,9 L = 2,0 IS / DOCH med kun 98 hk.

Ett chip helt alene hjelper ikke så mye nei, men med høyere kapasitet på luftfilter, eksos osv. så puster motoren bedre og da hjelper det med chip som har ett map hvor performance er prioritert.

Med samme moderate trimminsgrad som det de originale IS og DOCH motorene har, så vil en 2,9 V6 flytte en luftmengde tilsvarende 170 - 175 hk og da trenger man nok chip for å realisere potensialet.

 

 

Var nettopp på generelt grunnlag jeg tenkte. Og da er det jo klart at chipen "hjelper" bedre på en motor som har mere volum.

En slik type chipchop er vel åkkesom først og fremst utviklet for å øke kapasiteten på original-sprutet. Men omprogammeringen chipen i seg selv gjør er ikke nok til å øke effekten slik at en reel forskjell merkes. Fordi, når og hvor godt merkes egentlig 10 HK? Ok, hvis cipen flytter turtallsperra 300 omdr. høyere opp, så kansje får man et etterlengtet ekstra "kikk" fra 6000-6300 omdr. :blush:

Alle som har kjørt 2,9 EFI vet at en slik forskjell kun er for avvikere :glare:

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Slikt er svært viktig å nevne.

 

Høres ut som du har fått feil chip.

Først må du få motoren til å funke feilfritt uten chip. Prøv med dyserens bensintilsetning.

Hvilke tennplugger kjører du og hvilken pluggåpning?

 

 

Presis. Det er dette som er de 10 hk effektøkning. Chippet gir sannsynligvis mer bensin og tidligere tenning på høye turtall enn originalmappet og har sikkert høyere turtallsperre også.

 

Hele hjernen bør forøvrig demonteres før man montere chip, men sørg for at motoren fungere feilfritt uten trimchip først.

 

Feil chip? Jeg tror han jeg kjøpte motor av har kjørt med denne lenge.

Dessuten er det bare av og til den blir helt idiot..

 

Jeg bruker NGK BPR6EFS plugger, pluggåpninga huska jeg ikke, men justerte dem til det som skulle være på autodata.

Kunne hatt på en dyserens, det hadde vel ikke skada.

 

Har forøvrig brukt bilen siden jeg tok ut chipen, den har starta hver gang.

Men rykker fælt ved kjøring! Om jeg ligger i 80 på femte gir da, så er det såvidt jeg holder gass, og da rykker den... den rykker også om jeg ligger og triller på giret også.

Dette har den gjort hele tiden!! men var mer fokusert på at den gikk helt merkelig av og til tidligere. Gasspjeldsensor eller?

 

I går var jeg ute og kjørte i ca. en halvtime, stoppa hjemme og skulle hente noe, da jeg kom ut i bilen igjen, så var den helt død! Det var ingen gnist!

Det regna så fælt så fikk ikke målt no særlig, men målte at det var tenningsstrøm på coil, så da mangla det sannsynligvis signal...

Så jeg tok en annen bil og gjorde det jeg skulle.

Da jeg kom tilbake et par timer etterpå, så startet bilen som normalt igjen.

 

Så chipen gjorde at den gikk helt merkelig av og til, men problemet med at den har stoppa av og til er tydeligvis der enda. :wacko:

ugh..

Link to comment
Share on other sites

Har målt sensorer, vanntemp,lufttemp,tomgangsregulator,spjeldsensor,lamdasonder og tilførsel til map sensor.

Spjeldsensor har ikke helt den verdien som autodata sier den skal ha, særlig ved lukket spjeld avviker denne stort..

Har fått tak i en sensor til, de har helt like verdier, regulerer jevnt fra lukket til åpent spjeld, men verdien ved lukket avviker størst.

Noe point i og kjøpe en ny da jeg måler begge de gamle til samme?

 

Målte tilførsel til hjernen, hjernen skal ha en ledning med + på, når tenninga er av!

Denne har ikke strøm slik det er koblet med meg nå. Hva er denne til? Minne? Burde jeg fikse dette?

 

Skiftet til slutt hjernen bare for å ha gjort det, ingen særlig forskjell.

 

Motoren går så stygt på tomgang! målte avgass, varm motor på tomgang og jeg har HC på ca. 2500 og lambda på over 1.1.. dvs. mager blanding og en haug med uforbrent bensin ut... spesielt. Jeg justerte tenning nærmere merket med lampe og tomgang ble mye finere, og HC sank til ca. 400 !

 

Men da var det ikke mulig og kjøre bilen! Gav jeg på så smalt det i luftfilterboks og den dro bare såvidt, samtidig så ble eksosen ekstremt varm og det stinka svidd selv ved lite gasspådrag. Så da måtte jeg bare justere den tilbake til den stygge tomgangen og høy HC verdi... slik skal det jo ikke være.

Link to comment
Share on other sites

I dag kjørte jeg i et par timer, stoppa utfor en butikk. og idet jeg kom ut igjen så starta den ikke. Helt død!

 

Fikk taua den på jobb, har ingen gnist, ikke signal til coil!

Bytta både fordelern og tenningsmodul uten livstegn.

Må begynne og ohm'e ledninger..

 

Noen som har koblingsskjema til Sierra 2.9 ????

Link to comment
Share on other sites

Viste seg at det var signal til coil allikavel (tror jeg) Skal gå og måle dette med voltmeter når man turner motor, men det ble noe feil der ialfall.

La merke til at coilen laga en liten lyd av og til når motoren turna..... Så heiv inn en annen coil og da var det gnist igjen!

 

Tenker som så at denne gjorde at 2.8 også ikke starta av og til etter å ha kjørt litt!! M

en jeg bytta jo coil for et par uker siden..

 

blir spennende og se nå :)

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jaja, motoren har gått siden jeg bytta coil, ingen startproblemer.

 

MEN, den fusker fortsatt ved delgass... utrolig irriterende!! Om jeg holder den jevnt på turtall i fri, så høres det ut som en og anna sylinder feiltenner, slik at motor rister/går jevnt/rister/går jevnt...

 

Har bytta fordelerlokk og rotor også for å være helt sikker på at det ikke var det som gjorde det.

 

Kan det være pluggkablene? Dem kjøpte jeg nye til 2.8 motoren som stod i og er ikke mye brukt... men hva søren kan det være da?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Lurer på om noen her har noen tips til meg angående denne fuskinga mi...

 

 

Den fusker fortsatt på delgass akkurat som den gjorde før jeg plukka den fra hverandre og skifta min nedslitte kamaksel.

 

Har bytta alt av sensorer, hjerne, fordeler, tenningsmodul, pluggkabler, plugger, rotor, fordelerlokk. Har også prøvd forskjellige lambda sonder.

Har kjørt dyserens og sjekket sprøytebilde på dysene, det var helt likt på alle.

 

Rykker og napper. Holder jeg motor på et visst turtall i fri så rister den, går fint, rister... det er ****** irriterende og kjøre med. Om jeg ligger i 100 km/t og holder litt gass for å holde den der.. da rykker og napper det som bare det.

 

Hva er det som kan gjøre dette???

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Ett kraftig og godt tenningsanlegg er alltid viktig.

Se denne:

" High hydrocarbon (HC) readings usually indicate excessive unburned fuel caused by a lack of ignition or by incomplete combustion. Concentrations are measured in parts per million (PPM). Common causes include a faulty ignition system, vacuum leaks, and fuel mixture problems. Circumstances that can lead to a high HC emissions are:

 

* Incomplete combustion due to fouled spark plugs.

 

* Improper timing or dwell

 

* Damaged ignition wires

 

* Poor compression

 

* Vacuum leak

 

* Ineffective or faulty air management system (ECM control of air/fuel ratios)"

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg jo denne MSD coilen min på, som sikkert gir en bedre gnist enn den originale.

Men jeg har pluggåpning på 0,7. Kan denne økes kanskje for å bedre antenne blandingen?

 

Lav kompresjon har jeg jo ikke nå.

Ikke vakum lekkasje.

Alt av tenningsdeler er nytt, Magnecore pluggledninger.

Feil tenning? Tja...den er stilt der den går best egentlig..

 

Kanskje lambda sondene mine er fucka da slik at jeg får helt rævva blanding, jeg har bytta imellom flere som jeg har hatt da.. ingen forskjell..

Men om dem faktisk virker, det er jeg litt usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å spray med stargass rund hele innsuget. langs pakningen og stortsett overallt oppå toppen der. Se om den trekker falskluft som grandisjohn sier. Har 2 ekstra lambdaer fra den ene 2.9'en min du kan få kjøpe vis du ikke har fått taki. Bortsett fra dette så har du vel prøvd absolutt alt høres det ut som. Du har ikke en liten defekt på en av toppakningene, eller dårlige stempelringer. Prøv å kompteste alle sylinderene. Komptester får du kjøpt på f.eks biltema om du ikke har

Edited by Sierra 2.9

Hvis det ikke er Ford, er det ikke bil!

- Sierra Mk1 3 dørs. 86' 2.9i

F5A1DADDBF3B8BEDE93D52E4B3405B45.png

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg jo denne MSD coilen min på, som sikkert gir en bedre gnist enn den originale.

Men jeg har pluggåpning på 0,7. Kan denne økes kanskje for å bedre antenne blandingen?

 

Kanskje lambda sondene mine er fucka da slik at jeg får helt rævva blanding, jeg har bytta imellom flere som jeg har hatt da.. ingen forskjell..

Men om dem faktisk virker, det er jeg litt usikker på.

Det kan du godt. Iridiumplugger og 1,1 - 1,4 mm åpning anbefales.

Disse originale motorstyresystemene har noe "Autotune" lignende funksjon og er derfor helt avhengig av at lambdasonder og eksosanlegg er 100% i orden.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å spray med stargass rund hele innsuget. langs pakningen og stortsett overallt oppå toppen der. Se om den trekker falskluft som grandisjohn sier. Har 2 ekstra lambdaer fra den ene 2.9'en min du kan få kjøpe vis du ikke har fått taki. Bortsett fra dette så har du vel prøvd absolutt alt høres det ut som. Du har ikke en liten defekt på en av toppakningene, eller dårlige stempelringer. Prøv å kompteste alle sylinderene. Komptester får du kjøpt på f.eks biltema om du ikke har

 

Jo, jeg kan jo prøve dette falskluft greia. Men har liten tro på det;

Siden den var slik før jeg plukka den fra hverandre og er slik nå også. Nå er også alt av pakninger nye.

Toppene er ny planet og toppakningene er også nye.

Og den gikk ikke på tomgang før jeg borra hull i gasspjeldet, så jeg tror ikke den skal dra noe falskluft egentlig.

Komp test var helt jevn på alle seks før jeg plukka den fra hverandre!

 

Det kan du godt. Iridiumplugger og 1,1 - 1,4 mm åpning anbefales.

Disse originale motorstyresystemene har noe "Autotune" lignende funksjon og er derfor helt avhengig av at lambdasonder og eksosanlegg er 100% i orden.

 

 

Nå som jeg stilte opp bensintrykket til 5 bar. Så er fuskingen mye "hardere"

På tomgang når den er kald vil den nesten ikke gå, for fuskingen er så mye hardere enn før. Ryker svart ;)

Jeg tror jeg skal prøve med andre plugger jeg gitt. Selv om de som står i ikke har gått langt

Hva er ngk nummeret på iridiumpluggene jeg bør bruke?

Link to comment
Share on other sites

Nå som jeg stilte opp bensintrykket til 5 bar. Så er fuskingen mye "hardere"

På tomgang når den er kald vil den nesten ikke gå, for fuskingen er så mye hardere enn før. Ryker svart ;)

Jeg tror jeg skal prøve med andre plugger jeg gitt. Selv om de som står i ikke har gått langt

Hva er ngk nummeret på iridiumpluggene jeg bør bruke?

 

Beskrivelsen din så langt kan tyde på at du har tenningsfusk som kan peke i retning av tenningsmodulen.

I og med at det ryker svart så går formentlig dysene som de skal og leverer massevis av drivstoff, men når det likevel fusker så kan det tyde på at gnisten uteblir. Dette indikerer at hallgiveren i fordeleren er ok og den delen av tenningsmodulen som sender speedsignalet til ECU er ok da dysene går som normalt.

 

Kan du filme motoren og turtelleren og legge dette ut så vi får sett hvordan det tar seg ut?

Foreslår også at du starter opp, lar motoren fuske å gå i ca. ett minutt uten av du gir mer gass enn nødvendig, stenger av, og så drypper vann på eksoskanalene for å se om noen er betydelig kaldere enn andre.

 

Skru så ut tennpluggene, ta en titt og sammenligne dem med hverandre.

Jeg vet ikke om du har topplokk som bruker tennplugger med pakning eller med kon sete. Hvis du bruker tennplugger med pakning da kan NGK BKR7EIX vurderes. DENSO IK24 og IQ24 er også ett alternativ.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bilen har stått en stund nå pga. jeg begynte på eksosen, så mangla jeg deler. latskap.

 

Men sveisa eksosen i dag, og som jeg skrev har den fuska hardere med høyere bensintrykk.. i dag starta jeg den og kjørte et par og tjue meter inn på verkstedet, og etter dette var den helt død. Den drukna. Tok ut pluggene, tørka dem, pussa dem rene. Akkurat like død.

 

Så fikk taua den ganske langt, da begynte det å bli liv og til slutt starta den på et par sylindre. Kom seg gradvis opp til å gå på alle. men går veldig stygt, mye verre enn før. På tomgang går den ikke på alle.

Så nå må jeg til med nye plugger før jeg kan prøve den igjen og evnt. filme hvordan den går.

 

Pluggene har kon sete RS1000. Vil helst ha NGK..

Link to comment
Share on other sites

Hvor høyt bensintrykk har du på tomgang nå?

NGK plugger med kon sete og varmetall 6 er;

TR6, TR6GP, TR6IX, BR6EF, BPR6EFS og BUR6EFSZ.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor høyt bensintrykk har du på tomgang nå?

NGK plugger med kon sete og varmetall 6 er;

TR6, TR6GP, TR6IX, BR6EF, BPR6EFS og BUR6EFSZ.

 

Det sjekka jeg ikke.

Jeg justerte den til 5 bar uten vakuum. Så noe mindre enn 5 bar da vil jeg tro..

 

Ai, så mange. Er alle disse Iridium plugger? Hvilken bør jeg kjøpe? :)

Link to comment
Share on other sites

Det sjekka jeg ikke.

Jeg justerte den til 5 bar uten vakuum. Så noe mindre enn 5 bar da vil jeg tro..

 

Ai, så mange. Er alle disse Iridium plugger? Hvilken bør jeg kjøpe? :)

Da vil den alltid drukne på tomgang. Poenget er å gi motoren ekstra bensin KUN når den TRENGER det, dvs når du gir gass. På tomgang bør du beholde originalt bensintrykk eller kanskje litt lavere.

 

Det er bare "IX" som er iridium så på generelt grunnlag anbefaler jeg TR6IX og, etterhvert som du får kontroll på bensinmengden, TR7IX.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da vil den alltid drukne på tomgang. Poenget er å gi motoren ekstra bensin KUN når den TRENGER det, dvs når du gir gass. På tomgang bør du beholde originalt bensintrykk eller kanskje litt lavere.

 

Det er bare "IX" som er iridium så på generelt grunnlag anbefaler jeg TR6IX og, etterhvert som du får kontroll på bensinmengden, TR7IX.

 

 

Hvordan skal jeg få den til å regulere trykket opp og ned med en regulator fra Cosworth 2wd?

Det funker jo ikke...

 

Iridium plugger koster flesk, fant jeg ut. Så da blei det et par "normale" plugger igjen.

Bedre må det bli uansett! Hvilen pluggåpning bør jeg bruke? :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...