Jump to content

Parikkelfilter


Oscar

Recommended Posts

Jeg har kjørt min Kuga 6800 km. Da begynte lampen for "motor" å lyse.

 

Dro til Kverneland Bil Drammen, der fikk jeg vite at det er parikkelfilteret som var feilen. To ukers leveringstid må påregnes.

 

Er partikkelfilteret en svakhet? Noen andre som har opplevd det samme? Kverneland opplyste at det også var to andre Kugaer som ventet på nytt filter.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært borti at det er selve partikkelfilteret som er problemet, men er ofte differensialføleren som pleier å lage trøbbel. Ofte pga kondens som fryser i slangene til den. Det er en sensor som skal måle trykkdifferansen forran og etter partikkelfilter, kort sagt. Jobber selv på Ford, og vi har skiftet denne sensoren på ca 4 Kuga til nå.. vi kjører også en regenerering av partikkelfilteret etter sensor er skiftet, viss det evt skulle være noen problemer der.

 

Sikker på at de sa at det var selve partikkelfilteret? Gikk bilen i nødmodus, og fikk du opp engine "malfunction" på displayet?

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hørt att viss du kjører mye på lav turtall så blir filteret tett. Det må gjøre er å gi på litt så blir det blåst oppat!

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

Ville tatt det med en klype salt at det er selve partikkelfilteret som er problemet.

 

Stiller meg litt tvilende, siden dette problemet er noe som kan oppstå på alle biler som har partikkelfilter som blir brukt mye til småkjøring, og blir kjørt fint med lav motortemp.

Problemet er kjøremønster som gjør at partikkelet ikke får regenerert slik det skal.

Regenerering er en syklus som motorstyringen bruker til å "brenne rent" partikkelfilteret innvendig.

Kjører på med etterinnsprøytning for å få opp forbrenningstemperaturen.

Dette gjøres i sykluser som er avhengig av optimale forhold for å gå i gang. Dvs. den må ha optimal motortemp, kjørt så og så langt mellom hver regenerering etc.

Eksostemp ved regenerering er svært høy, derfor må alle forhold ligge til rette for dette.

 

Men det jeg har vært borti på Kuga er frossen væske i differensialtrykkføleren.

Dette er en føler som måler trykk før og etter partikkelfilteret, for overvåking av funksjonen til partikkelfilteret.

Blir litt damp i rørene til føleren som fryser til is og gjør at føleren setter feilkode på det, siden den ikke får korrekte målinger.

Og jeg har vært borti at selve diff.trykkføleren har vært defekt.

 

Som oftest er en "tvangskjørt" regenerering ved hjelp av diagnoseverktøy sammen med et oljeskift nok til å få partikkelfilteret tilbake i fungerende stand.

 

Men som oftest er det kjøremønster som er den hovedårsaken.

 

Og har forøvrig ikke hørt om noe hyppig bytte av partikkelfilter, så 3 biler samtidig hørtes litt merkverdig ut.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hørt att viss du kjører mye på lav turtall så blir filteret tett. Det må gjøre er å gi på litt så blir det blåst oppat!

 

Et partikkelfilter skal ikke tette seg slik uansett ved en km-stand som er så lav... da må det være noe annet som er riv ruskende galt. Så jeg tviler stertk på at det er filteret som fysisk er tett. Holder en knapp på den sensoren jeg snakket om :)

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Se her ja, andre som har svart mens jeg har vært treg å skrive :P

Men som HoelRacing også sier, er det SVÆRT skjelden det er noe galt med partikkelfilteret i seg selv.

Så at et verksted skifter 3stk på samme tid, høres ikke bra ut.

 

Hadde bare i denne uka hatt 2 Kuga inne med problemer med denne trykkovervåkingen som nevnes, ene med frost i slangene, og den andre med defekt føler.

Så dette er et langt mer hyppig problem.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Min er kjørt ca 6900 Km ikke opplevd dette.

 

Se her ja, andre som har svart mens jeg har vært treg å skrive :P

Men som HoelRacing også sier, er det SVÆRT skjelden det er noe galt med partikkelfilteret i seg selv.

Så at et verksted skifter 3stk på samme tid, høres ikke bra ut.

 

Hadde bare i denne uka hatt 2 Kuga inne med problemer med denne trykkovervåkingen som nevnes, ene med frost i slangene, og den andre med defekt føler.

Så dette er et langt mer hyppig problem.

Link to comment
Share on other sites

Se her ja, andre som har svart mens jeg har vært treg å skrive :P

Men som HoelRacing også sier, er det SVÆRT skjelden det er noe galt med partikkelfilteret i seg selv.

Så at et verksted skifter 3stk på samme tid, høres ikke bra ut.

 

Hadde bare i denne uka hatt 2 Kuga inne med problemer med denne trykkovervåkingen som nevnes, ene med frost i slangene, og den andre med defekt føler.

Så dette er et langt mer hyppig problem.

 

Hadde inne en Kuga på Ford der jeg er utplasert i dag, Der var føleren deffekt. Da ville ikke diagnose apperatet regenere...

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Min er kjørt ca 6900 Km ikke opplevd dette.

 

Neida, dette skjer langt i fra alle :)

Det jeg mente var at det er dette som oftest skjer VISS det er problemer med partikkelfilter på Kuga.

At det ikke er selve partikkelfilteret som er problemet.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Problemet med Kuga og partikkelfilter er at det blir kondens og at det fryser i slangene til differensialtrykkføleren, som det vart skrive om her før. No har dei komme med ein ny løysing, det er å flytte denne sensoren og slangene til ein brakket over eksos anlegget. Ford forhandlerene har fått servicemelding på dette, så dette burde dei kjenne til.

Link to comment
Share on other sites

Skal levere bilen på verkstedet 20/12. Da skal jeg sjekke hva som er det egentlige problemet.

 

Har ikke merket noe på bilen ved kjøring, så jeg holder en knapp på forklaringene om følerproblematikk er den egentlige grunnen.

 

Feil ved filteret er vel en "lettvint" forklaring, så slutter kunden å mase for mye. Rapport kommer.

 

PS.....tror ikke kjøremønsteret mitt tetter filteret......

Edited by Oscar
Link to comment
Share on other sites

Da sier Kverneland at delene står til restnotering i Tyskland.

 

Når jeg spurte om det var selve partikkelfilteret fikk jeg vite at det ikke var det.

 

Jeg skulle kjøre videre uten å bekymre meg, frem til delene er på plass. Da skulle jeg få telefon og avtale ny time.

 

Regner med ca 130 mil i løpet av julehelgen, blir spennende og se......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har ikke vært borti at det er selve partikkelfilteret som er problemet, men er ofte differensialføleren som pleier å lage trøbbel. Ofte pga kondens som fryser i slangene til den. Det er en sensor som skal måle trykkdifferansen forran og etter partikkelfilter, kort sagt. Jobber selv på Ford, og vi har skiftet denne sensoren på ca 4 Kuga til nå.. vi kjører også en regenerering av partikkelfilteret etter sensor er skiftet, viss det evt skulle være noen problemer der.

 

Sikker på at de sa at det var selve partikkelfilteret? Gikk bilen i nødmodus, og fikk du opp engine "malfunction" på displayet?

 

Fikk opp engine "malfunction" på displayet. Kugaen er gått 5200km synes det er tidlig og begynne med slikt. har ikke fått vite hva det er for noe som er gale.

Link to comment
Share on other sites

Har også skiftet en del trykkfølere, dette er vanlig problem på andre bilmerker også. I følge skrivet, som kom på dette, så er det ikke bare flytting og skift av sensor, men også filteret. Har ikke gjort det ennå

Link to comment
Share on other sites

Har en slik jobb med skifte av filter og alt, som skal taes neste uke.

Grunnen til at filteret også må skiftes er at det er forbedring på selve filteret også.

Forandring i forbindelse med tilkoblingene til trykkføleren også.

 

Og som Geir Rune skriver her, så er dette vanlige feil hos andre bilmerker også, langt i fra noe Ford-fenomen.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Oki, kommer vell borti noen slike også. Av de andre merken vi selger på jobben, har Mazda og Nissan samme problemene, sikkert andre merker også.

Vil tro at du Kristian, jeg og alle andre, som jobber på Ford her, kommer borti de samme problemene før eller siden uansett hva det gjelder

Link to comment
Share on other sites

Mindre feilkilder vertfall :)

Men nå kommer det jo mer og mer direkte innsprøytning og turbo, så da kommer det jo mer feilkilder der også :P

Menmen, alt kan gå i stykker :) Men vil absolutt ikke påstå at det er mye feil på nye Ford'er i dag vertfall.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Har nettopp levert inn bilen (Kuga) med disse symptomene. Håper nå at de bytter partikkelfilteret med de tilhørende brakettene og sensorene etc. Måtte kjøre bilen i nødmodus i ei drøy uke, og den var av og til "frisk", men så skulle den brenne av i filteret og så ble det nødmodus igjen. En gang jeg skulle stanse i garasjen merket jeg mye diesel-lukt rett før jeg svingte inn, og når jeg gikk ut og hadde slått av motoren hørte jeg at vifta hadde gått svært hurtig og det knitret i varmt metall under bilen. Varmet såpass at det slo ut under bilen og til der jeg sto. Valgte å starte og la den kjøle seg ned med vifta. Min har gått 43.000,- da dette slo inn. Er en 2010-modell kjøpt i desember 2009. Ut fra det jeg leser på nettet skulle verkstedet ha byttet dette på service i fjor, men... De fikk inn to Kugaer samtidig med samme symtom, og mekanikerne som var verdig jobben var på ferie. Er spent på hva de gjør, om de bare bytter en sensor og lar det skure. Vil gjerne slippe å plages med dette når garantien er utløpt, og ser gjerne at jeg slipper å bevise at dette er en fabrikasjonsfeil/svakhet de skal fikse.

 

Vi har også en 2010 Fiesta med diesel. Denne brenner av i filteret selv om motoren stanser virker det som. Av og til blir den stående med vifta på høyt turtall og det lukter brent rundt bilen. Hvis jeg oppdager dette før jeg stanser motoren står den slik å "bruser" en stund. Oppdager jeg det etter å ha slått av motoren, kan jeg starte igjen uten at det gjør noen forskjell. Hører også fra en kammerat at hans Tiguan gjør det samme. Hvorfor gjør ikke Kugaen det?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Er ny differansetrykk sensor, ny plassering, sveising av et rør feste og borring av hull til sensor feste, som er i service meldingen på dette pluss sletting av feilkoder eg regenerering.

Får ikke skifta filteret uten videre på garanti. Vi må følge feilsøkings prosedyrene og reparere deretter

Link to comment
Share on other sites

Er ny differansetrykk sensor, ny plassering, sveising av et rør feste og borring av hull til sensor feste, som er i service meldingen på dette pluss sletting av feilkoder eg regenerering.

Får ikke skifta filteret uten videre på garanti. Vi må følge feilsøkings prosedyrene og reparere deretter

 

Men dette skulle vært utført i fbm. service i fjor, eller blir det tatt etterhvert som bilene kommer inn med feil?

Hva om dette ikke hadde dukket opp før garantien er utløpt?

Hva om den utbedringen du skisserer fører til nye problem?

Og hva om de bare bytter føleren og ikke gjør det andre?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Det er et service skriv, ikke noe kampanje, så blir ikke gjort uten at det er problemer med det.

Vi gjør hva fabrikanten sier, og kan ikke hvite om det evt skulle få andre følger. Det er teste og utprøvd fra Ford. Visst bare føleren blir skifta, så kan du selvsagt få problemet igjen, med kondens og ising i slangene. Service skrivene, er der for at vi skal følge dem, og det skal sjekkes om det er skriv på problemer man får inn. Om dette hadde skjedd etter garanti utløper, så gjelder akkurat det samme, nå er ikke dette så store kostnaden på, men du kunne nok kjørt det på kjøpsloven.

Håper du blir litt klokere nå

Mvh Geir Rune

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...