Jump to content

Merkelige bremseproblemer


Fordman

Recommended Posts

Kan noen være så snill å hjelpe meg her.

Har hatt bilen inn og ut av Ford verksted og pengene renner ut av lommeboken.

 

Problemet er som følger:

Når jeg kommer mot en hindring og bremser oppfører bremsene seg normalt. Når jeg nærmer meg hindringen, bilen har sakte fart og nærmer seg fullt stopp, så gir pedalen rykkvis etter. Det kan komme som et rykk, og noen ganger 3-4 rykk. Bremsepedalen går ikke i bunn, men gir etter og går litt lengre inn hver gang det rykker. Man kan faktisk høre det i bilen når pedalen gir etter (dunk, dunk... både fører og passasjerer hører dette). Slik holder den på hele tiden.

 

Det som er blitt gjort hos Ford verksted er som følger:

Først ble en caliper bak samt klosser og slanger bak byttet grunnet heng og varmgang = kr.: 7000 ,-

Etter dette begynte pedalproblemene og bilen har vært inne en dag ekstra for feilsøking. De klarte ikke å finne feilen, men følgende ble gjort: De sjekket at montering av bremser bak ble gjort riktig, luftet alle bremser, kjørt med datalogger, ingen feil på ABS sensor og heller ingen feil på ABS ventiler, utført ABS lufting, ingen fysisk synlig lekkasje, mister ikke bremsevæske. Tilslutt mistenkes innvendig lekkasje i hovedbremsesylinder. De snakket med Ford Hotline og her var de er enige. De mente at noen pakninger kunne tatt kvelden i hovedbremsesylinderen når de luftet bremsene og brukte hele pedalvandringen = kr.: 4350

 

Idag er bilen inne, og de har byttet hovedbremsesylinder og feilen er der fortsatt. I tillegg hadde de slipt noe bremsekanter (eller noe i den duren). Har ikke fått bilen tilbake enda. De feilsøker fortsatt, men vet ikke hva som er galt.. Lurer på hva kostnaden blir denne gangen. Ser for meg at totalen blir på mellom 15000-17000 og feilen er fortsatt ikke funnet. :(

 

Jeg mener at Ford bør møte meg på halvveien her. De prøver og feiler på min regning og bytter deler som tydeligvis ikke er gåen, men det er en annen diskusjon.

 

Noen som har noen lure forslag. Alle forslag mottaes med stor takk!!

 

Hilsen en "mer og mer fattig" Ford eier

Ford Mondeo MK3

Edited by Fordman

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Er det samme reaksjon på bremsepedalen som da ABS blir aktivert?

På glatte veier?

 

Hadde samme problem med fruens 2000 mod stv , og der var feilen for svak bremseeffekt bak.

Ved helt vanlig kjøring/bremsing gikk abs'en på uten at det var noen hard innbremsing.

 

 

"Jeg mener at Ford bør møte meg på halvveien her. De prøver og feiler på min regning og bytter deler som tydeligvis ikke er gåen, men det er en annen diskusjon."

 

Da er du unødvendig snill mot verkstedet ditt!

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

har du tatt ut sikringen til ABS og prøv da ?

delene må du sikkert betale MEN TIL STOOOR RABATT - arbeidstimene hadde jeg :mad2: ikke betalt .

Be dem og kontakte teknisk ford de kan også snakke med teknisk Køln

Edited by bige
Link to comment
Share on other sites

Er det samme reaksjon på bremsepedalen som da ABS blir aktivert?

På glatte veier?

 

Hadde samme problem med fruens 2000 mod stv , og der var feilen for svak bremseeffekt bak.

Ved helt vanlig kjøring/bremsing gikk abs'en på uten at det var noen hard innbremsing.

 

 

"Jeg mener at Ford bør møte meg på halvveien her. De prøver og feiler på min regning og bytter deler som tydeligvis ikke er gåen, men det er en annen diskusjon."

 

Da er du unødvendig snill mot verkstedet ditt!

Nei, ABS på min bil kjennes om vibrasjoner/risting i pedal, men her går pedalen i rykk nedover, og for hver gang dette rykket/dunket kommer, går pedalen litt lenger ned. Men ved noen få anledninger har den rykket "så langt ned" at ABS har slått inn.

 

har du tatt ut sikringen til ABS og prøv da ?

delene må du sikkert betale MEN TIL STOOOR RABATT - arbeidstimene hadde jeg :mad2: ikke betalt .

Be dem og kontakte teknisk ford de kan også snakke med teknisk Køln

Hmm, dette må jeg prøve. Men hva skjer når jeg tar ut sikringen? Kommer det et lys i instrumentpanelet? Og jeg gjør ingenting som skader systemet.

Tyder det dithen på svarene så langt at det mistenkes feil i ABS systemet?

 

Beklager mye dumme spørsmål, men er litt blank her..

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

tar du ut sikeringen til ABS vil bremsene virke som på en "gammel" bil de låser seg - men da vill ikke ventilene regulere vekk tryket fra det hjulet som "låser" seg og da skal det komme ett lys som vasler .

Men tror systemet att ett hjul er låst vill det åpne ventilene (banke lyd-kraftig) - oppretolder du trykket på pedalen vil den synke nesten til bunnen .

Men under 15km skal systemet som sjekker for låst hjul ikke virke mere - ellers vil du ikke få stoppet

en liten jukse ting -koble vekk en og en giver for og se hva resultatet blir .

Edited by bige
Link to comment
Share on other sites

Sjekk disse ABS ringene som er rundt drivaksel/spindel foran, samt rundt spindel bak. Ofte så finner du disse sprekt opp og det mangler biter av disse og da får du sånne symptomer som du nevner.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Nå sitter ABS ringen i hjullageret på disse Mondeoene. Det er en magnet ring på pakningsringen. Kan nok være vanskelig å sjekke uten å demontere drivakslingen. Jeg ville rett og slett koblet bort en og en ABS giver og sjakket om symptomene var der fortsatt. Min far har lignende problem på sin 04 modell 1.8. Av og til ved oppstart med bremsen inne virker det som om ABsen slår inn. Det samme skjer ved oppbremsing i lav hastighet. Jeg ville tippet på overivrige ABS sensorer.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Problemet kan se verre ut enn først antatt.

Har hatt flere besøk inn og ut av verkstedet og feilen er enda ikke funnet.

Har også hatt en heftig diskusjon med verksmesteren på bakrommet.

Problemet er beskrevet i første post, men nedenfor skal jeg gjengi kort og detaljert hva som er blitt gjort under hvert besøk hos Ford verksted:

 

1. besøk (tirsdag 25.01.11): Caliper på førerside bak ble byttet samt at klosser

og slanger bak ble byttet grunnet varmgang. Faktura kr.: 7000,- Etter besøket fikk jeg store

problemer med pedalen.

 

2. besøk (tirsdag 01.02.11): Bilen var inne hele dagen for feilsøking. De sjekket at montering av bremser bak ble gjort riktig, luftet alle bremser,

kjørt med datalogger, ingen feil på ABS sensor og heller ingen feil på ABS ventiler, utført ABS lufting, ingen fysisk synlig lekkasje, mister ikke

bremsevæske. Tilslutt mistenkes innvendig lekkasje i hovedbremsesylinder. De snakket med Ford Hotline og her var de enige. De mente at noen pakninger

kunne blitt defekte i hovedbremsesylinderen når de luftet bremsene og brukte hele pedalvandringen. Faktura kr.: 4350,-

 

3. besøk (tirsdag 08.02.11): Under dette besøket ble hovedbremsesylinder byttet og bilen er like ille. I tillegg ble det utført datamålinger igjen, bremsene

ble smurt opp, bremsene ble luftet. Da jeg fikk bilen ut igjen ble jeg presentert for en annen teori. Det var avvik i hjullagrene i front. I selve hjellageret sitter en

føler som igjen sender beskjed til ABS modulen. Ettersom det var avvik i hjullagrene foran, kunne dette medføre at det ble sendt feile signaler til ABS modulen som igjen medfører at pedalen kan oppføre seg slik. De vil bytte dette lageret i front, men vil nok engang ikke gi gananti. Faktura for dette besøket kr.: 7200,-

 

Estimert kostnad for deler og jobb med fronthjulslager og føler = i overkant av kr.: 4000,- (selvfølgelig uten noe form for garanti)

Da ble jeg dritfornanna, og meg og verksmester havnet i en opphetet diskusjon på bakrommet, hvor han snakket på vegne av verkstedet og jeg snakket på vegne av meg selv som forbruker og at de ikke bare kunne drive og feilsøke på min regning. Skulle til å ta det med Ford Norge, men fikk da presentert et tilbud. De byttet fronthjulslager med føler. Dersom dette virket skulle jeg få en fin pris. Dersom det ikke fungerte skulle jeg ikke betale noe som helst for dette besøket.

 

4. besøk (fredag 11.02.11): Fronthjulslager (passasjer) samt føler ble byttet. Resultat = samme problem :angry2:

De nyeste teorien deres nå er ABS modulen, denne må byttes. Kostnad kr.: 25000,- + arbeid (fortsatt uten garanti, selvfølgelig).

En ny blir selvfølgelig ikke aktuelt da jeg får noen vannvittig kostnader sammenlagt (bilen er snart kjørt 230.000). Vurdere evt en brukt modul om folk mener at dette er feilen.

 

Hva mener dere? Er dette sannsynlig? Eller er det andre ting dere ser er uprøvd?

Alle forslag mottas med VELDIG STOR TAKK!

Begynner å bli temmelig desperat.

Er vannvittig glad i denne bilen og vil ikke gi opp uten grundig sjekk.

Edited by Fordman

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

har di prøvd å blende av en og en krets for å utelukke feil?

For å være helt ærlig er jeg ikke sikker her, men ut fra verkstedsbeskrivelsen ved de ulike servicene ser det ikke sånn ut

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ikke helt kommet videre i denne saken, men undersøkt med endel Ford mekanikere rundt i Norge (pr mail). Mange som mener at andre ting må sjekkes før en går til steget med bytte av ABS unit

Er det noen gode Ford venner av mekanikere som vil hjelpe meg å sjekke litt på bilen min å gi meg en pekepinn på hva som kan være gale her (Sørlandet og omegn)

Send meg en PM

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har bestemt meg for å bytte ABS enhet som et siste forsøk, og har kikket hos forskjellige huggere. Men finner ikke akkurat den delen jeg er ute etter.

Ifølge Ford verkstedet måtte jeg skaffe en ABS enhet med følgende delenr:

3S71 2C405 CA (eldst)

3S71 2C405 BB

3S71 2C405 BC (nyest)

 

Klarer ikke å finne del med denne kombinasjonen, men finner følgende:

3S71 2C405 AA

3S71 2C405 AB

3S71 2C405 AC

 

Ford verskstedet er ikke sikker på om de tre siste nevnte vil passe over i min bil.

 

Noen som kan gi meg litt informasjon?

Edited by Fordman

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Har en focus med abs/esp trøbbel, og der må jeg nå bytte en liten modul som styrer dette... På tørr asfalt og lav hastighet føles det som abs slår inn ved svak brems.. alle mine følere er nye, og også lager med ringer til abs..

 

Må bare si kvaliteten på nyere Ford virkelig er skuffende dårlig...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Har en focus med abs/esp trøbbel, og der må jeg nå bytte en liten modul som styrer dette... På tørr asfalt og lav hastighet føles det som abs slår inn ved svak brems.. alle mine følere er nye, og også lager med ringer til abs..

 

Må bare si kvaliteten på nyere Ford virkelig er skuffende dårlig...

 

ABS modulen/ABS enheten på Mondeo 03 er dyr som ny. Koster kr.: 25.000,-

Regner med at den er dyr på din også.

Derfor går det mot en huggerdel for min del.

 

Men må få disse delene til å stemme i forhold til delenummer også.

Skal ikke være lett :blink:

 

Håper noen kan gi meg noe informasjon i forhold til min forrige post.

Edited by Fordman

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kanskje et spørsmål utav det blå.

men har du skiftet hjullager i denne forbindelsen. husker på brodern sin mondeo der dem skiftet hjullager så ble lageret satt på feil og dermed laget et vannvittig rabalder ved oppbremsing i lav hastighet, det hadde vist noe med at ABS sensorne "leser" på hjullageret? er ikke sikker selv, var bare det første som slo meg da jeg leste posten din.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer i allefall ingen vei med og kreve noe på garanti, det toget er gått for lenge siden. Så da sitter du der med valget om å reparere det eller fikse det, du får riktignok ett nytt valg, gjøre det selv eller la andre fikse det. Gjør du det selv er det jo greit, lar du andre gjøre det kan du ikke kreve at dem skal reparere feilen gratis. Det har vist seg å være en vanskelig feil å finne men det er ikke verksted sitt feil. Noen feil er vanskelig med symptomer som man antar kan være siden det har vist seg å være korrekt på andre biler, men uansett så er det du som kunde som må ta regningen.

 

Du kan se det positive i det, du får mange nye deler på bilen din. :)

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Må blåse litt liv i denne igjen!

 

Snakket med min far igår og han hadde tilsvarende ABS problemer på sin bil (Mitsubishi Galant).

Merkeverkstedet tok den inn og fant feilen fort.

 

De byttet ytre drivledd (førerside) ettersom det var noen deler som var knekt på denne. Dette var med å forstyrre ABS systemet.

Etter denne servicen har han ikke lenger problemer med ABS'en

 

Kan det være slike ting i mitt tilfelle også?

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

kan dette hjelpe noe ?=?

Åtgärda vibrerande ABS-bromsar på Ford Explorer 1995-2001

På Ford Explorer 1995-2001 så händer det ibland att någon av de främre ABS-sensorerna slutar fungera tillfredställande.

Det som händer är att signalen från sensorn försvagas, vilket gör att den försvinner helt i låga hastigheter. Det kan resultera i att ABS-enheten griper in precis innan bilen stannar,

exempelvis vid ett rödljus. Du märker det genom att bromspedalen vibrerar. Felet är inte allvarligt, men irriterande - det är ju inte så ABS-systemet är konstruerat.

Det finns två sätt att hitta vilken av de två främre sensorerna det är.

1. Anslut en diagnosdator, exempelvis Fords IDS-system och mät hastigheterna på sensorerna. Du ser lätt vilken sensor som inte fungerar.

2. Gör Grufman Bils specialtrick. Läs mer nedan:

• Leta upp en större asfaltsplan där du kan köra fritt.

• Kör rakt fram och bromsa ner bilen från 10km/h. Du bör nu märka att abs-systemet griper in precis innan bilen stannar.

• Kör nu rakt fram, men under inbromsningen från 10km/h så svänger du ganska kraftigt åt höger. Brummade bromsarna tidigare, senare eller inte alls?

• Kör nu rakt fram, men under inbromsningen från 10km/h så svänger du ganska kraftigt åt vänster. Brummade bromsarna tidigare, senare eller inte alls?

Om bromsarna slutade brumma när du svängde åt vänster så skall du byta höger sensor.

Om bromsarna slutade brumma när du svängde åt höger så skall du byta vänster sensor.

Varför då?

Jo, ytterhjulet roterar alltid fortare än innerhjulet, och ju fortare hjulet roterar, desto starkare signal får ABS-sensorn. Ju starkare signal, desto mindre risk för “brum” i bromsarna.

Märktes ingen skillnad mellan höger och vänstersvängen? Tänk på att båda sensorerna faktiskt kan vara trasiga samtidigt! Byt en och testa igen.

Link to comment
Share on other sites

kan dette hjelpe noe ?=?

Åtgärda vibrerande ABS-bromsar på Ford Explorer 1995-2001

På Ford Explorer 1995-2001 så händer det ibland att någon av de främre ABS-sensorerna slutar fungera tillfredställande.

Det som händer är att signalen från sensorn försvagas, vilket gör att den försvinner helt i låga hastigheter. Det kan resultera i att ABS-enheten griper in precis innan bilen stannar,

exempelvis vid ett rödljus. Du märker det genom att bromspedalen vibrerar. Felet är inte allvarligt, men irriterande - det är ju inte så ABS-systemet är konstruerat.

Det finns två sätt att hitta vilken av de två främre sensorerna det är.

1. Anslut en diagnosdator, exempelvis Fords IDS-system och mät hastigheterna på sensorerna. Du ser lätt vilken sensor som inte fungerar.

2. Gör Grufman Bils specialtrick. Läs mer nedan:

• Leta upp en större asfaltsplan där du kan köra fritt.

• Kör rakt fram och bromsa ner bilen från 10km/h. Du bör nu märka att abs-systemet griper in precis innan bilen stannar.

• Kör nu rakt fram, men under inbromsningen från 10km/h så svänger du ganska kraftigt åt höger. Brummade bromsarna tidigare, senare eller inte alls?

• Kör nu rakt fram, men under inbromsningen från 10km/h så svänger du ganska kraftigt åt vänster. Brummade bromsarna tidigare, senare eller inte alls?

Om bromsarna slutade brumma när du svängde åt vänster så skall du byta höger sensor.

Om bromsarna slutade brumma när du svängde åt höger så skall du byta vänster sensor.

Varför då?

Jo, ytterhjulet roterar alltid fortare än innerhjulet, och ju fortare hjulet roterar, desto starkare signal får ABS-sensorn. Ju starkare signal, desto mindre risk för “brum” i bromsarna.

Märktes ingen skillnad mellan höger och vänstersvängen? Tänk på att båda sensorerna faktiskt kan vara trasiga samtidigt! Byt en och testa igen.

Dette var jo en grei måte å sjekke sensorne på. Skal se om jeg får gjort dette ved anledning.

I følge Ford verkstedet var det ingenting galt med sensorne (men i dette tilfellet stoler jeg ikke helt på dem).

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Må blåse litt liv i denne igjen!

 

Snakket med min far igår og han hadde tilsvarende ABS problemer på sin bil (Mitsubishi Galant).

Merkeverkstedet tok den inn og fant feilen fort.

 

De byttet ytre drivledd (førerside) ettersom det var noen deler som var knekt på denne. Dette var med å forstyrre ABS systemet.

Etter denne servicen har han ikke lenger problemer med ABS'en

 

Kan det være slike ting i mitt tilfelle også?

 

Dette gjelder biler med abs krans på ytre drivleddet. Focus/mondeo mk3 har ikke dette, de har ringen i lageret.

Edited by Mondeo Power
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...