Jump to content

Noen som har sett denne?


grandisjohn

Recommended Posts

Er jo girkassa som har noe med det, ikke motoren.

 

Om girkassa aleine utgjør en forskjell i turtallet på bortimot 1000 omdr/min gidder jeg ikke diskutere :glare: Åkkesom er det vel klokkeklart for de fleste at utvekslinga på 4.10 gjør bilen ukjørbar med en diger V8`er.

 

Sjekk forresten Granada linkene i denne saken, og lær dere litt Granada historikk ^_^ Selv om det på vanlig Broom-vis er en del faktafeil..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

mulig jeg gikk glipp av noe der men fant ikke den forskjellen du snakker om grandisjohn. en org corolla vil ha omtrent det turtallet i den farta basert på mine erfaringer så eventuelle forskjeller her ligger nok i girkassen

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke gått glipp av noe, fordi den forskjellen jeg nevner eksisterer sannsynligvis ikke -_- Forskjellen i turtall fra 5 trinns manuell til tretrinns automat er normalt på ca 300 omdr/min. Noe som betyr at denne Corolla`n originalt vil ha et turtall på 3700 omdr/min i ca 100 km/t. Altså en god del høyere enn alle andre biler fra samme tiden, som med 1,6 liters motor typisk nok går med et turtall på ca 2500 omdr/min i 80 km/t. Og det finnes ikke den bil i verden som øker turtallet med 1200 omdr/min ved en hastighetsøkning på 20 km/t på laveste gir. Med andre ord må forskjellen i turtall på grunn av girkasse være unormalt stor i dette tilfellet. Og man kan jo spørre seg hvorfor?

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

jeg tipper at toyotaen originalt hadde firetrinns kasse å at den forskjellen mellom automat å femtrinns gjelder biler produsert i europa å amerika i hovedsak. japsebiler er jo alltid kvikkere enn sin europeiske motpart har jeg inntrykk av. dette har jo noe med girkasse å utveksling å gjøre. hvorfor er en helt annen sak. men skal tenke på det i løpet av dagen å se om jeg klarer å finne ut no:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Er litt i tvil på hva du egentlig vil frem til her.. Men håper ikke du drar i gang debatten din igjen om forskjell i turtall med stor og liten motor som gikk for en stund tilbake...

 

Slik jeg skjønner Broom vil de vel frem til at bakaselen ikke er tilpasset denne motoren.

 

Bilene som denne motoren egentlig satt i hadde jo en helt annen bakaksel utveksling og rulleomkrets på dekkene.

Et raskt søk på google viser at en Corvette med samme motor/gir har en bakaksel utveksling på 3,36 til 1 og i tillegg var sikkert dekkdimensjonen 215/70-15 eller 225/70-15??

 

Utvekslingen i Automatkassa, bakaselen og dekkdimensjonen er jo satt sammen for å "harmonisere", både seg i mellom, og i forhold til motorens moment og hva som er forventet cruise hastighet.

 

Setter man så inn samme motor/gir i en bil med 4,1:1 bakaselutveksling og med bitte små hjul, sikkert 165/70-13 eller der om kring, vil jo turtallet bli helt villt høyt, selv i forholds vis lave hastigheter....

Link to comment
Share on other sites

Er litt i tvil på hva du egentlig vil frem til her.. Men håper ikke du drar i gang debatten din igjen om forskjell i turtall med stor og liten motor som gikk for en stund tilbake...

 

Slik jeg skjønner Broom vil de vel frem til at bakaselen ikke er tilpasset denne motoren.

 

Riktig! Og det er nettopp det jeg vil fram til også.. -_- Og for å ikke starte noen ny debatt kan det konkluderes med at i dette tilfellet utgjør girkasse og hjuldimmensjon alene en forskjell i turtallet på ca 800-1000 omdr/min.........

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...