Jump to content

2,9 12v generelt/trimming.


jakob

Recommended Posts

Med en orginal 2,9 kam med orginale hydrauliske løftere så begynner du med å legge bort følebladet. Det er ikke en 2,3, 2,6 eller 2.8 motor du holder på med.

 

Så vrir du veiven til du har syl. 1 i ØD tenning. Så justerer du til du akkurat har 0 klaring. Deretter stammer du ytterligere 1,5 runde for å komprimere løfterene, vrir veiven 120 grader i gangretning og går videre til neste sylinder i tenningsrekkefølgen. 

 

Når du starter opp og motoren får oljetrykk og fylt opp løfterene med olje så er motoren klar. 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Du er godt i gang.

 

Her ett bilde av hvordan jeg valgte å gjøre det.

 

tn_2,9%20topper%20stempler%202,9%20og%20

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/product.php?pid=KBV629285 av den norske dealeren: http://www.streetdesign.no/

 

Kentcams sin V6T46 (husk nye ventilløftere) er klart hvassere enn Pipercams sin V6BP285 (Gir høyere løft og 2,61 mm mot 1,91 mm i ØD) og den norske dealeren finner du her: http://kollevold.no/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du setter i en brukt løfter så ødelegger du både løfteren og selve kammen meget raskt. Du MÅ bruke en ny og ubrukt løfter. I gamle dager slipte man om brukte løftere slik at de ble gode som nye, men i dette landet er det ikke mange som gidder å gjøre dette lenger.

 

Mye god, gammel og nyttig info. her:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg plukka opp motoren og ble overrasket!

 

Veiva var så slarkete frem og tilbake. Fikk plukka den ut så ser jeg det har gått ett bærelager.. Såppas att veiva ikke er noe å bruke opp igjen.. kammen var og det værste jeg har sett noen gang. ikke att det har noe betydning da det er en ny en på tur til meg :P

 

veiva:

 

image_zpsad600106.jpg

 

image_zps0da8092e.jpg

 

Blokka har også fått det..

 

image_zpsa7bfc29a.jpg

 

lageret:

 

image_zpseac1a624.jpg

 

Heldigvis har jeg ett par motorer til, så det bør vel gå ann å finne en som er bedre :P

gD2n9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er slike opplevelser som gjør at man velger en solid og velegnet motorolje i fremtiden og blir flinkere med oljeskiftene.

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du setter i en brukt løfter så ødelegger du både løfteren og selve kammen meget raskt. Du MÅ bruke en ny og ubrukt løfter. I gamle dager slipte man om brukte løftere slik at de ble gode som nye, men i dette landet er det ikke mange som gidder å gjøre dette lenger.

 

Mye god, gammel og nyttig info. her:

Det var ny løfter jeg siktet til:) Men trenger ikke 12 bare 1. Skal skifte til trimcam senere

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat bytte topp pakning på Sierraen min men opplever at ved gass pådrag så rykker den. den henger på en måte litt så kommer den. Er det noen som kjenner til dette?

 

Den piper i noen sekunder også etter jeg har slått den av. Som at de slipper ut trykk! 


6092319289_05fe5fa1b6_z.jpg

 

Dette er ikke min bil men den sorte ledningen man ser bakerst til venstre oppå efi innsuget. Den som krysser de tre røde pluggledningene på vestre side. Noen som vet hvor denne skal? Har selv en sånn men finner ikke ut hvor denne skal!!

Link to comment
Share on other sites

Det er en slange som går til bremsekraft forsterker.

Er det dumt å spørre hvorfor/hvilken funksjon den har? Kan ikke finne tilkoblings punkt på min egen! Kan være jeg ser på feil steder.

Edited by Raymon
Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke  den slangen for motorvakum så fungerer ikke bremsekraftforsterkeren og bremsepedalen blir hard.

 

Hvis plenumet ditt kommer fra en bil som hadde ABS bremser så har det ikke nippel for slange til bremsekraftforsterker.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis plenumet ditt kommer fra en bil som hadde ABS bremser så har det ikke nippel for slange til bremsekraftforsterker.

 

Det er rett.. MEN den har plugg som kan skrues ut og gammel slange kan skrues inn. :) slangen har en rund kon som skrues inn i pleniumet.

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noe formening om hvor store dyser jeg kan bruke? Skal bruke ms datasprut og har noen 370cc dyser på handa, blir disse for store?? Eller er det bare å redusere åpningstia? :)

Så lenge man har datasprut er det i praksis sjelden noen som helst problemer med å bruke like store dyser som sylindre, dvs 500 ccm dyser til en 500 ccm sylinder.

 

Når det er sagt så kan og bør man helst benytte seg av de fordelene som vår tids dyseteknologi har å tilby. "Noen 370 cc dyser på handa" høres ut som noe eldgammelt rall som noen har til overs. I tilfellet VIL dette sabotere potensialet.

 

Det er også slik at store dyser (med kort dysetid) alltid vil gi dårligere forstøving enn mindre dyser med samme konstruksjon/teknologi. 

Dette vil ikke noen motor trives med og derfor finnes det 1000 vis av forskjellige dyser. Det er om å gjøre å bruke så små dyser som overhode mulig i forhold til makseffekten.

 

Til 200 hk fra 6 syl. så holder det med 200 ccm dyser. 6 stk. 2,0L DOCH dyser er én mulighet, men det er nok noen moderne BOSCH design3 som må anbafales:

 

http://www.fiveomotorsport.com/us-euro-high-performance-fuel-injectors/?itemid=331

http://www.fiveomotorsport.com/bosch-ford-0280155700-0280155710

 

 

Hvis du frykter at disse er for små så skal du vite at slike dyser stortrives med høyt bensintrykk og siden du ikke har turbomotor så kan du derfor fint kjøre både 5 og 6 bar i grunntrykk for en fantastisk god forstøving.

Dyser som gir 210 ccm med 3,0 BAR bensintrykk gir 285 ccm med 5,5 BAR og det vil holde plenti.

Her er bilde av hvordan en kam kan bli..

 

78ed2c5bd50fa898d07b76a1ffd5e74a_zps4fba

Javisst, der har du den. Som vi forstår av lagre og veiv så har alt det metallet som mangler på kammen selvsagt lagt seg i motoroljen og fungert som slipemiddel i hele motoren innvendig - og når det først har begynt går det bare raskere og raskere nedover.

 

For å unngå dette resultatet så MÅ!! du starte opp og innkjøre den nye kammen og motoren din på innkjøringsolje og så følge opp med GOD motorolje og gjerne oljetilsetning i all fremtid. Da skal du se at den fint går både 300 og 400 tusen km. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...