Jump to content

Senkesett til MK2 mondeo


kimsa

Recommended Posts

Hei

 

Mondeoen har fått nye sommersko nå, og begynte tvert å skrike etter å få komme nærmere bakken. Se bildene.

 

Hvordan sett skal jeg velge, hvor mye bør jeg senke, osv.

 

Jeg skal kun ha fjører! Og kostnader spiller en rolle.

 

Er ikke på jakt etter en asfalt slikker, men en litt tøffere stuk, sammtidig som bilen er funksjonell. Kjører ca 40k i året. Så ønsker å beholde nyrene mine inntakt

 

Post gjerne noen bilder av deres mk2 mondeoer og fortell om merke og senkning, samt størrelse på felgene

 

IMAG0316.jpg

 

IMAG0315.jpg

 

IMAG0317.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har KILEN sine senkefjære på min mk2 STV. De er progresive og senker 35mm. I og med de er progresive så er de meget behagelig å kjøre med. Helt klart de beste jeg har hatt på Mondeo stv. Ville tro de har de samme egenskapene på combien også. Selges på Mekonomen bla. Pris ca 2500,-. Er godkjent. Har ikke bilder da jeg tar dem av om vinteren men kommer på nå i påsken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har KILEN sine senkefjære på min mk2 STV. De er progresive og senker 35mm. I og med de er progresive så er de meget behagelig å kjøre med. Helt klart de beste jeg har hatt på Mondeo stv. Ville tro de har de samme egenskapene på combien også. Selges på Mekonomen bla. Pris ca 2500,-. Er godkjent. Har ikke bilder da jeg tar dem av om vinteren men kommer på nå i påsken.

Takk for tilbakemelding. Har sett på mekonomen sine jeg også. Grei pris også.

 

Hva betyr det att de er progresive?

 

Hvordan ble stuken på din når du har lik senk rundt om?

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Kunne nok vært lavere foran men jeg har ST/RS stylingen og da er den lav nok for meg. Fangeren er en god del lavere enn den orginale så subber faktisk nedi foran ved fartsdumper.

At fjærene er progresive vil si at de øvre vindingene er tettere slik at fjærene blir stivere jo mer sammenpresset de blir, fks ved kraftig krengning.

Brukte 18" i fjor men skal ned til 17" i år. Subbet bak med 18" og 215/35 dekk :angry:

Finnes vel noen bilder her med 35mm senk på sedan/combi mener jeg. Noen vil jo ha mer senk men jeg synes 35mm er praktisk og en beholder komforten. Min anbefaling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å kjøre bil. Så ønsker ikke å senke bilen så mye att den ikke kan kjøres. Jeg vil ha den ned nok til att det ser pent ut, men vil fortsatt kunne kjøre 80km/h på norske veier hvor det kan være en dump her og der.

 

Håper noen slenger seg på og poster noen bilder her etter hvert, så jeg kan danne meg ett bilde

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Har delvis bestemt meg for KW 50/30 senk nå hvor jeg skal bruke de orginale demperene. Går dette??

 

Min gamle med G&M 40/40 senkesett. Vet ikke om det fortsatt kan skaffes, jeg vil påstå at de fjærene er bedre enn f.eks Eibach

 

P1010155.jpg

Denne bilen går ikke tilfeldigvis på Raufoss nå vel?

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Etter min bruk, og mitt ønske synes jeg din blir litt for lav ja Sonnir. Jeg kjører jo tross alt 40.000km i året, og trenger derfor kombinasjonen av kjøreglede/komfort og utseende..

 

Synes bilen din ser grisetøff ut med den senkningen, men jeg må nok opp litt uansett.

 

 

Senkning 40/30 tror jeg ville vært perfekt, men det finner jeg ingen plasser.,

Link to comment
Share on other sites

Flere spørsmål!!

 

Er karosserikoden for min Ford Mondeo mk2 combi-coupe, BAP?

 

Er det samme fjører på combi og sedan?

 

Har pekt meg ut ett par sett her nå

FK High Tec 40/40 senk

 

Cobra 40/40 senk

 

KW 40/40 senk

 

Finner ikke annet enn 60/40 senk om en skal ha stuk, og 60 i front er uaktuellt. Står sedan på alle settene jeg finner. Passer disse på min?

Link to comment
Share on other sites

Flere spørsmål!!

 

Er karosserikoden for min Ford Mondeo mk2 combi-coupe, BAP?

 

Er det samme fjører på combi og sedan?

 

Har pekt meg ut ett par sett her nå

FK High Tec 40/40 senk

 

Cobra 40/40 senk

 

KW 40/40 senk

 

Finner ikke annet enn 60/40 senk om en skal ha stuk, og 60 i front er uaktuellt. Står sedan på alle settene jeg finner. Passer disse på min?

Ford har nok neppe laga eget understell til kombi, så det er nok ingen problem.

Ett siste tips..

Mondeo mk2 har høyere hjulbue framme, så å sette på ett 40/40 senk vil resultere i at hjulet ligger fint i hjulbua bak..

åsså blir det godt med luft fra dekket til bua framme..

 

Så spørsmålet mitt blir da: skal du senke bilen for å få den fin? eller skal du senke den så den ser ut som du har 5tonn i bagasjen?

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Ford har nok neppe laga eget understell til kombi, så det er nok ingen problem.

Ett siste tips..

Mondeo mk2 har høyere hjulbue framme, så å sette på ett 40/40 senk vil resultere i at hjulet ligger fint i hjulbua bak..

åsså blir det godt med luft fra dekket til bua framme..

 

Så spørsmålet mitt blir da: skal du senke bilen for å få den fin? eller skal du senke den så den ser ut som du har 5tonn i bagasjen?

skal senkes så den blir FIN!

 

Derfor jeg bruker så mye tid på dette, fordi jeg kjenner problematikken, men finner bare 60/40 som alternativ alle plasser. Og det synes jeg er for mye.

 

50/30 eller 40/30 er ikke å oppdrive.

 

 

 

Kanksje dette er løsningen

 

Cobra 50/40

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

skal senkes så den blir FIN!

 

Derfor jeg bruker så mye tid på dette, fordi jeg kjenner problematikken, men finner bare 60/40 som alternativ alle plasser. Og det synes jeg er for mye.

 

50/30 eller 40/30 er ikke å oppdrive.

 

 

 

Kanksje dette er løsningen

 

Cobra 50/40

 

Bra! :D

Men 60/40 er ikkje for mye på den bilen! Hvorfor i alle dager spør du om tips når du har bestemt deg på forhånd?

stol på folk! :P

Du må huske at det er ca 60mm lavere enn orginalt!

 

Dette har vert problemet med forder i alle år! det fantes ikkje annet enn 40/40! å alle med Mercer, Bmw, audi, osv hadde nydelig stuk!

derfor måtte eg "smi" fjærene mine..

Edited by Tommen

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Bra! :D

Men 60/40 er ikkje for mye på den bilen! Hvorfor i alle dager spør du om tips når du har bestemt deg på forhånd?

stol på folk! :P

Du må huske at det er ca 60mm lavere enn orginalt!

 

Dette har vert problemet med forder i alle år! det fantes ikkje annet enn 40/40! å alle med Mercer, Bmw, audi, osv hadde nydelig stuk!

derfor måtte eg "smi" fjærene mine..

Hehe.

 

Stoler på deg Tommen.. :D Skulle bare ønske noen flere kunne dele sine erfaringer her inne liksom. ;)

 

Fant meg en plass som det var helt flatt ute nå da, og målte fra toppen av dekket og til hjulbuekanten og fant ut att jeg har 6cm fra dekk til hjulbue bak og 8,5cm i front.

 

 

Så har jeg da funnet det Cobra settet som senker 50/40 og dette settet fra AP som jeg aldri har hørt om som senker 40/30

 

 

Det jeg er mest bekymret for er att jeg skal få en "stump kjærre" og selfølgelig att fjærene blir så korte att jeg ikke får det godkjent da, fjør slark kan vel bli ett problem over 40mm???? Om demperene bare holder til neste sommer så er ikke det så galt, da kjøper jeg sportsdempere da, men nå tillater ikke økonomien det..

Link to comment
Share on other sites

Veldig overrasket over att ingen har kastet seg på og fortalt noe om de tekniske tingene det innebærer å senke mer enn 40mm på orginale dempere. :whistling:

 

 

Hva sier biltilsynet på slik for eksempel.

 

Har søkt litt rundt på nettet uten egentlig å finne reglene de går etter når de skal godkjenne en senket bil

Link to comment
Share on other sites

Eneste forholdet jeg har til senket bil er att bror min har en mazda 323F GT, som er orginal stram og fin med ca 30mm senk. Så har vi satt på den 40mm senk så den er bra lav, men flott å kjøre da....

 

 

Klarer liksom ikke helt å se for meg hvordan komforten vil endre seg osv. Mondeo har jo vanvittig lang fjørvandring orginal..

 

Ender nok opp med Cobra 50/40 fra Autospar.no (om det er TUV godkjent, for det står det ikke noe om)

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

har selv 40mm på min stv mk2. funker helt greit. har ikke prøvd annet enn kappa fjører på org dempere, blir humpete da. men vil TRO 50mm går helt fint.

Sleng opp ett bilde av den da.

 

Beskriv kjørekomforten over kumlokk, og små sprekker i veien. Merke, og hvor lenge har du hatt det på?

Link to comment
Share on other sites

jeg kan ikke ta bilder av den nå, den er så skitten og stygg :P

det er som å kjøre med org fjører.

hatt dem på i 14 dager.

 

har ikek målt selv hvor mye lavere bilen ble, men med en gang eg satte den på bakken, kjørte den en liten tur, og målte fra hjulbuen og ned til senter nav, var det 3cm forskjell.

 

skal montere 20mm senking bak når eg har reparert traversen min.

Link to comment
Share on other sites

Skreiv i ein annen tråd her at eg har kjørt ca 150,000km med orginal dempere på ca 60mm senk uten problemer..

Den blei hardkjørt på drit veier i telemark!

 

Det er ingen problem at du får slark i fjæra som du snakker om.. hvem er det som sier slikt..?!

(det er ikkje Golf 1 dette da!)

 

Det er ikkje før du kjøper sports dempere at bilen din virkelig blir stiv!

De orginale Ford demperene er kjempe bra! å det kan eg skrive under på hvor som helst :)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overbevist Tommen. :D

 

BTW: Dårlige telemarksveier kjenner jeg godt til. En av de artigste veiene jeg kjenner til er veien over "fjellet" fra Bø til Notodden, den som ender opp på flystirpa.

 

 

Jobber for Bandak group, om du kjenner til de??. En bedrift som har hoved enheten sin i Lunde. Så er ofte i Telemark på jobb.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...