Jump to content

Kjøpe Mondeo MK3


Koks

Recommended Posts

Vurdere å kjøpe Mondeo MK3.

 

Hva kan dere si om MK3 Mondeo? Er vel ikke all verden med feil på disse? Jeg må nok handle en av de første utgavene 01/02 pga pris.

Noen motor som er å anbefale?

 

Har vært å sett på denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27504885

 

Er tatt noen servicer på den, men ikke alle. Klakke lyd i forstilling, men det skulle ordnes før ett evt kjøp.

 

Er dette bra pris? Den er visst satt ned fre 83 000kr til 69 000 kr.

 

Har hørt mye om rust i dører på Mondeo, å det er det nok også på denne. 3 av dørene så slik ut(se bilder). Selger mener at "alle" Mondeo får rust i dørene.

Men det skal da vel ikke se sånn ut etter rep?

Har ikke sett på mange Mondeo, så har ikke noe å sammenligne med.

 

http://bildr.no/view/868939

 

http://bildr.no/view/868940

 

 

Har også sett noen alternativer på Finn:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28072461&folderId=575807

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27600584&folderId=1491625

 

Dette er jo biler som står ett stykke unna meg. Men jeg liker den svarte ganske godt.

 

Håper på synspunkter fra dere.

Edited by Koks
Link to comment
Share on other sites

Hadde holdt meg unna den første.

Den rust rep. er ikke gjort av noe karosseri verksted. Er jo bare fjærnet løs kitt og penslet oppå rusten.

Det at ikke alle servicene er tatt betyr vel også at rustkontrollen ikke er tatt og ford dekker ingen ting.

 

Blir fort endel kr for å få fikset det. 10000++

Link to comment
Share on other sites

Gå for første facelift! fra ca 7mnd i 03! Da var de groveste feilene plukka vekk..

Kjøpte akkurat ein 04 til 85k, gått 215k å hadde klakking framme, satte på nye støttestag å nå er den heilt topp :)

 

Ambiente burde du styre unna, Trend eller oppover er fine ting.

 

Hadde holdt meg unna den første.

Den rust rep. er ikke gjort av noe karosseri verksted. Er jo bare fjærnet løs kitt og penslet oppå rusten.

Det at ikke alle servicene er tatt betyr vel også at rustkontrollen ikke er tatt og ford dekker ingen ting.

 

Blir fort endel kr for å få fikset det. 10000++

De aller fleste har vært lakka opp mange ganger.. Men de har stort sett fått nye dører (det var einaste utveg)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar:)

 

Ja ble veldig skeptisk til den rusta der. Så står over den.

 

04 modellen blir for dyr :S

Så spørs om jeg venter med å kjøpe MK3 Mondeo til jeg evt har mulighet til å legge i mer penger.

 

 

Siste utgavene av MK2 da? er det noe å satse på? har vel vært litt av hvert med dem?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar:)

 

Ja ble veldig skeptisk til den rusta der. Så står over den.

 

04 modellen blir for dyr :S

Så spørs om jeg venter med å kjøpe MK3 Mondeo til jeg evt har mulighet til å legge i mer penger.

 

 

Siste utgavene av MK2 da? er det noe å satse på? har vel vært litt av hvert med dem?

Mk2 er gode biler det. De siste utgavene er nok best. En siste generasjon mk2 i trend utgave med ca 120.000km får du for omtrent 50.000kr Da er de bør de være i god stand. Deler er relativt billig, men forvent bytte av reg reim på 150.000km/10 år på bilene med sort topp og ved 120.000km på de med sølv. Jeg mener du bør velge sort motoren, kom fra 98 og utover.

Link to comment
Share on other sites

Kverna: bli både dyr og har gått langt, + at jeg ikke tenke å ha stv.

 

Litt mostridene meldinger om MK2 her men :P

 

Kimsa: hva er bedre med den sorte motoren? Og er det bare 1.8 som sitter i etter facelift? Diselen er uansett uaktuell.

Edited by Koks
Link to comment
Share on other sites

Mk2 er gode biler det. De siste utgavene er nok best. En siste generasjon mk2 i trend utgave med ca 120.000km får du for omtrent 50.000kr Da er de bør de være i god stand. Deler er relativt billig, men forvent bytte av reg reim på 150.000km/10 år på bilene med sort topp og ved 120.000km på de med sølv. Jeg mener du bør velge sort motoren, kom fra 98 og utover.

 

Man kjøper ikke mk2 til 50.000kr når du får mk3 til samme prisen.

Link to comment
Share on other sites

Kverna: bli både dyr og har gått langt, + at jeg ikke tenke å ha stv.

 

Litt mostridene meldinger om MK2 her men :P

 

Kimsa: hva er bedre med den sorte motoren? Og er det bare 1.8 som sitter i etter facelift? Diselen er uansett uaktuell.

Sort motoren har lavere turtall på alle gir, eller bedre tilpasset girkasse for norske hastigheter. Resulterer blandt annet i 1850rpm i 80km/h mot 2300rpm på sølv topp, noe som gir bedre drivstoff økonomi, mer stillestående gange i mars fart og enklere forbikjoringer, da 4 gear passer bra fra 60 og oppover. De har også endret på ventil løfter systemet på disse, så du er mindre utsatt for tikkende motor.

Så vidt meg bekjent er det kun 1.8L motoren som kom med sort topp. Merk også att sølv motoren føles noe sprekere, da sort motoren har noe mere gjevnt drag alt fra 2000rpm mens sølv først drar gått ved 3500rpm, så fremt en kan si 1.8L drar godt :smartass:

 

Er i hvertfall super fornøyd med minde to mk2 modeller!

 

Man kjøper ikke mk2 til 50.000kr når du får mk3 til samme prisen.

Så du mener att en Mk3 med langt over 200.000km, manglende sørvice historikk, gjerne i ambiente utgave (da ribbet for utstyr) med all dens problemer med rust i dører og tvilsom elektronikk (les: problemer) er ett bedre kjøp enn en mk2??

 

Du får ikke en bra mk3 for 50k, du får en som er tilnærmet utslitt. En mk2 til 50k er strøken og noe som virkelig er verdt å ta vare på.

Og km stand har noe å si.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Heldigvis ingen fare med km på disse motorene :) MK3 er en mye bedre bil å kjøre, og nyere bil = sikrere bil. Synd med forsikringspremien på dem.

Må ikke glemme å nenvne at Mk2 har register-reim å Mk3 har kjede da Kverna :)

Link to comment
Share on other sites

motor.

Så vidt meg bekjent er det kun 1.8L motoren som kom med sort topp.

 

Du får ikke en bra mk3 for 50k, du får en som er tilnærmet utslitt. En mk2 til 50k er strøken og noe som virkelig er verdt å ta vare på.

Og km stand har noe å si.

Black top motoren finnes i 1.6, 1.8 og 2.0 (og 2.3, men det er ikke i Mondeo)

 

Ikke helt enig med deg der. Kjører mk3 som ved kjøp hadde gått 335k. Nå har den gått 361k. Skiftet et hjullager, glødeplugger og støtdempere bak. Bilen er langtfra utslitt. Jeg betalte litt mer enn 50, men det er en 2006 modell Vet om et par mk 3 som har rulla 500k, og en som nærmer seg. Så lenge bilene er fulgt opp med service og vedlikehold går de nærmest evig.

MK2 er en gammel bil både å kjøre og se på i forhold, og verdt å ta vare på? En standard 1800 Mondeo blir neppe noe samleobjekt. Da må du nok gå for ST 200

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Sort motoren har lavere turtall på alle gir, eller bedre tilpasset girkasse for norske hastigheter. Resulterer blandt annet i 1850rpm i 80km/h mot 2300rpm på sølv topp, noe som gir bedre drivstoff økonomi, mer stillestående gange i mars fart og enklere forbikjoringer, da 4 gear passer bra fra 60 og oppover. De har også endret på ventil løfter systemet på disse, så du er mindre utsatt for tikkende motor.

Så vidt meg bekjent er det kun 1.8L motoren som kom med sort topp. Merk også att sølv motoren føles noe sprekere, da sort motoren har noe mere gjevnt drag alt fra 2000rpm mens sølv først drar gått ved 3500rpm, så fremt en kan si 1.8L drar godt :smartass:

 

Er i hvertfall super fornøyd med minde to mk2 modeller!

 

 

Så du mener att en Mk3 med langt over 200.000km, manglende sørvice historikk, gjerne i ambiente utgave (da ribbet for utstyr) med all dens problemer med rust i dører og tvilsom elektronikk (les: problemer) er ett bedre kjøp enn en mk2??

 

Du får ikke en bra mk3 for 50k, du får en som er tilnærmet utslitt. En mk2 til 50k er strøken og noe som virkelig er verdt å ta vare på.

Og km stand har noe å si.

 

Om du følger med litt på finn.no / auto.db så kan man finne pene mk3 som har servicehefte og rust som er fikset til 50-60000kr.

Trenger heller ikke å ha gått 200.000km.

Hvor har du det med mye elektronikk feil fra?.

Har hatt mk1,mk2,mk3 har nå mk4 men jeg hadde heller tatt en mk3 som har gått 200.000km en mk2 med 120-150.000km.

Er to helt forskjellige biler.

 

Det sitter oppkjøpere hele dagen og følger med på finn.no /auto.db, det er grunnen til at de billige/bra bilene blir solgt 1 minutt etter at de er lagt ut for salg.

Edited by Mondeo Power
Link to comment
Share on other sites

Må ikke glemme å nenvne at Mk2 har register-reim å Mk3 har kjede da Kverna :)

Kjede er ikke nødvendigvis vedlikeholdfritt ved høye km stander det heller, selv om vi liker å tro det. Har sett flere eksempler på det selv om det ikke har vært på mk3 mondeo

 

Black top motoren finnes i 1.6, 1.8 og 2.0 (og 2.3, men det er ikke i Mondeo)

 

Ikke helt enig med deg der. Kjører mk3 som ved kjøp hadde gått 335k. Nå har den gått 361k. Skiftet et hjullager, glødeplugger og støtdempere bak. Bilen er langtfra utslitt. Jeg betalte litt mer enn 50, men det er en 2006 modell Vet om et par mk 3 som har rulla 500k, og en som nærmer seg. Så lenge bilene er fulgt opp med service og vedlikehold går de nærmest evig.

MK2 er en gammel bil både å kjøre og se på i forhold, og verdt å ta vare på? En standard 1800 Mondeo blir neppe noe samleobjekt. Da må du nok gå for ST 200

Mk2 og 3 har samme platform, har de ikke. I alle fall frem til facelift i 2003. Ser ingen grund til att en mk2 ikke også skal kunne gå 400.000km om den blir passet på. Min gamle mk1 var i mitt eie fra kjørte 60K til 290k, den var like fin.

 

Jeg tror heller vi må snu problemstillingen dit henn att det er igjen mere bil i en mk2 som har gått halvparten av en mk3 til samme prisen.

Mk3 er en penere bil, men vill heller aldri bli noe samleobjekt. Når det gjelder sikkerthet så tror jeg det er lite forskjell på en 2000 mod mk2 kontra en 2001 mk3, men mk3 har da riktignok elektronisk nødbremssystem, Forruten det har de vel begge 4 airbags og ingen av de har antiskrens (i den prisklassen trådstarter holder til i)

 

Om du følger med litt på finn.no / auto.db så kan man finne pene mk3 som har servicehefte og rust som er fikset til 50-60000kr.

Trenger heller ikke å ha gått 200.000km.

Hvor har du det med mye elektronikk feil fra?.

Har hatt mk1,mk2,mk3 har nå mk4 men jeg hadde heller tatt en mk3 som har gått 200.000km en mk2 med 120-150.000km.

Er to helt forskjellige biler.

 

Det sitter oppkjøpere hele dagen og følger med på finn.no /auto.db, det er grunnen til at de billige/bra bilene blir solgt 1 minutt etter at de er lagt ut for salg.

Jeg er en aktiv leser av NAF sitt blad motor, og der står det mye om første generasjon mk3 sine elektronikk problemer. Etter 2003 er vel mye av dette løst.

 

Per dags dato ligger det 6.stk mk3 til under 50k som har gått under 200k på Finn. Av de 6 har 1 motor havari. En har trolig gåen topp da bilen ryker blått, og tre stykk har mye kosmetiske skader som nevnt i annonsen. En selges også uten sommer dekk.

 

 

Syenes ikke dere ser helt hva jeg mener her. Jeg sier ikke att mk2 er en bedre bil enn mk3, jeg sier bare att en får mindre slitt bil i en mk2 enn en mk3 i den prisklassen som trådstarter opperer i!

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Kjede er ikke nødvendigvis vedlikeholdfritt ved høye km stander det heller, selv om vi liker å tro det. Har sett flere eksempler på det selv om det ikke har vært på mk3 mondeo

 

 

Mk2 og 3 har samme platform, har de ikke. I alle fall frem til facelift i 2003. Ser ingen grund til att en mk2 ikke også skal kunne gå 400.000km om den blir passet på. Min gamle mk1 var i mitt eie fra kjørte 60K til 290k, den var like fin.

 

Jeg tror heller vi må snu problemstillingen dit henn att det er igjen mere bil i en mk2 som har gått halvparten av en mk3 til samme prisen.

Mk3 er en penere bil, men vill heller aldri bli noe samleobjekt. Når det gjelder sikkerthet så tror jeg det er lite forskjell på en 2000 mod mk2 kontra en 2001 mk3, men mk3 har da riktignok elektronisk nødbremssystem, Forruten det har de vel begge 4 airbags og ingen av de har antiskrens (i den prisklassen trådstarter holder til i)

 

 

Jeg er en aktiv leser av NAF sitt blad motor, og der står det mye om første generasjon mk3 sine elektronikk problemer. Etter 2003 er vel mye av dette løst.

 

Syenes ikke dere ser helt hva jeg mener her. Jeg sier ikke att mk2 er en bedre bil enn mk3, jeg sier bare att en får mindre slitt bil i en mk2 enn en mk3 i den prisklassen som trådstarter opperer i!

 

Har vel ikke samme platform, er vel ingen ting fra understellet til en MK3 som passer på MK2. En MK3 før og etter facelift er samme bilen. Eneste forskjell er annen frontfanger og midtkonsoll/radio/klimapanel.

 

Har jobbet med disse siden de kom og kan ikke si at elektronikken er et stort problem.

 

Skjønner hva du mener, men jeg syntes ikke mk2 er verdt 50-60000kr (annet en st200)

Edited by Mondeo Power
Link to comment
Share on other sites

Må også si meg enig i at å betale 50.000 for en Mk2 ikke er en god idè. Det er en veldig gammel bil, hvertfall i teknikken, som hovedsaklig er samme som i Mk1. Mk3 har også 6 airbags, det har ikke Mk2. ESP, er også en mulig å få på Mk3.

 

Mk3 er no ikke kjent for å ha dårlig elektronikk, hvertfall ikke værre enn Mk2. Den er lysår bedre å kjøre pluss at den ser ikke så ille ut. Mk2 er jo støgg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser en nevner at man bør styre unna Ambiente her, det skjønner jeg ikke helt. Stand på bilen er viktigere enn utstyr, ihvertfall når man tenker økonomi og driftssikkerhet. Og ja, det er billigste utgave, men det syns jeg ikke har mye å si på en så ny bil. Man har fortsatt ESP, antispinn, 6 airbags, ac, cd/radio med rattbetjening, elvinduer framme, fjernbetjent sentrallås, lys i fotbrønnene foran(bare sett i pærer), isofix i baksetet, 4-veis tiltratt og elektrisk hev/senk av førersete. (alt dette gjelder etter facelift, vet ikke hvordan det var før)

 

Hvis man skal kjøpe en 1998-modell er det kjipt å kjøpe billigste utgave av en bil, da får man knapt nok klokke. Det er noe annet når man kommer opp på såpass nye biler, standarden er hevet betraktelig. Grunnen til at jeg kjøpte billigste utgave var at jeg fant en 1-eiers bil som bare hadde gått 88000km, og var i kjempegod stand. Da valgte jeg heller den enn en mer slitt Trend/ghia-utgave. Og jeg har ikke angret siden.

 

Det eneste som irriterer meg, er at jeg mangler kupelys over baksetet, men det er heldigvis lett å gjøre noe med.

-13 Ford Transit Custom 

x 04 Ford Mondeo Ambiente

Link to comment
Share on other sites

Mondeo mk1 og 2 er i bunn og grunn samme bilen. De tekniske forandringene begrenser seg til annen utveksling, annen motorstyring, andre fjærbein foran og litt modifiserte bærebroer foran (større bakre indre foring)

Mk3 er en helt annen bil, det eneste som er likt er bakstillinga på stv, den også med noen modifikasjoner. MK3 facelift har egentlig ingen tekniske forandringer utover den utviklingen som hele tiden pågår.

 

Når det gjelder elektronikkproblemene NAF babler om så er nok dette relatert til litt softwareproblemer i motorstyringen på de første dieselutgavene, og spes da første TDCI med egen dysestyring, sk two-box system. Dessuten var det litt problemer med klimaanleggene på tidlige utgaver. Men alt i ett så er det bra biler hele veien selv om facelift nok er å foretrekke

 

Hva NAF angår så kommer det så mye svada derfra at jeg helt alvorlig har problemer med å ta dem seriøst i det hele tatt. For eksempler mange klager på lav ladespenning på mk3 Mondeo. Denne bilen har Smart Charge, dvs at den lader kun det den til enhver tid trenger.

Bladet deres Motor skal jeg forbigå i stillhet, mer intresant å lese telefonkatalogen

 

Bensinforbruk på over literen på mk3 2.0 ved normal kjøringindikerer rett og slett en feil

 

JChE: Helt enig med deg, og en annen viktig ting. Jo mindre dill du har, jo mindre problemer får du. Det er jo derfor Toyota har så godt rykte blant folk. Det er rett og slett ingen ting som kan gå i stykker. Får man på navi, parkeringssensorer, autoklima, regnsensor, Xenon, kjøling i seter, bla bla bla, da har man plutselig veldig mange flere komponenter som før eller senere klikker

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...