Jump to content

Selge Mondeoen?


KennethJohnsen

Recommended Posts

Har en mondeo mk3 2001mod. stv.

Denne bilen har tappet meg for penger som egentlig skulle gått til cosworthen :(

Dette er den største søppelbilen jeg har hatt, å nå er d så ille att jeg vurderer å bytte bil merke kun pga denne.

Har ikke d eksakte tallet på hvor mye penger jeg har lagt i den på 1år, men d er ganske nærme 50 000 i deler.

Byttet bremse calipere bak i fjor, sammen med bremse skiver å klosser (den hang på høyre bremsen)

Så i år byttet jeg håndbrek vaiere, støtdempere bak (nivå regulering) hjul lagere.

I tilleg har jeg spandert på den nye sommer å vinter felger med dekk.

 

Bilen har i tilleg til dette de kjente feilene som rust overalt som ford ikke vil gjøre noe med, feil med el. luken bak å kan kun åpnes på nøkelen.

 

 

Nå den siste uken så har høyre bremsen begynt å henge igjen, så jeg vurder å bare kvitte meg med den, føler jeg har fått en av de bilene som bare er full av tull, å aldri kommer til å bli helt bra.

Men hva kan man forlange for en slik bil?

Så d stod en til salgs på finn.no just hos en forhandler til 96 000kr,

gått 163 000km

 

 

min er en 2001 2,0 145hk trend som er gått 162000km

 

 

 

Men over til d egentlige problemet jeg har, hva skal jeg handle nå?

Innen neste år så er planen å bli hus eiere å kansje foreldre, så d er begrenset hvor mye jeg kan bruke på bilkjøp ( ca. 100- 120 000 ) å vi trenger stasjonsvogn, muligens automat pga hun kan bare kjøre automat gir.

Har aldri eid bil med automat så jeg er veldig skeptisk til dette.

 

Jeg har veldig lyst på mondeo 2007+ men d koster for mye enda, så d for bli seinere.

Men vurderer sterkt focus 2005+ 109hk tdci.

Hvordan er disse bilene? har aldri eid diesel bil heller, men som jeg har fått med meg så er turbo diesel biler dyre å fikse på hvis noe i motoren ryker?

Tenker da på turbo, diesel pumpe å sånne ting.

Link to comment
Share on other sites

På hvilken måte mener du automat er dårlig?

 

Jobber med bilpleie, så jeg er jo borte i all slagst typer automat

Fra gammel å dau Peugot til helt nye BMWer

 

må jo si att de BMWene er ganske så gode å kjøre med automat å tiptronic

men har au vert borte i "billig merker" som ikke klarer å besteme seg for hvilket gir de skal ligge i.

 

Så er d vel heller ikke en bilig ting å fikse på, tror sjefen min sa att til han sin volvo v70 2005mod. så kosta det 30 000 for å overhale kassa å 60 000 for ei ny ei.

Det er jo en utgift jeg ikke har rå til.

Link to comment
Share on other sites

Bytte bil pga at dritten av og til trenger nye støtdempere, bremser, hjullager og dekk??? Lykke til

[/quot

 

Er vel heller d att jeg just har byttet hele bremse systemet bak å brukt latterlig mye penger på ford, for d de sa att d var brukt uorginale deler, derfor så hang den på bremsene. Å nå skjer d samme igjen med originale deler.

Skjønner jo att alt dette er slite deler å må byttes inimellom, men de skal for **** virke lenger enn 7-8000km?

2stk. originale calippere koster ca.5000 + nye bremse skiver å klosser, d er ikke en ting jeg har rå til å bytte etter hver 8000 km.

Link to comment
Share on other sites

Er vel heller d att jeg just har byttet hele bremse systemet bak å brukt latterlig mye penger på ford, for d de sa att d var brukt uorginale deler, derfor så hang den på bremsene. Å nå skjer d samme igjen med originale deler.

Skjønner jo att alt dette er slite deler å må byttes inimellom, men de skal for **** virke lenger enn 7-8000km?

2stk. originale calippere koster ca.5000 + nye bremse skiver å klosser, d er ikke en ting jeg har rå til å bytte etter hver 8000 km.

 

Dette her er jo langt i fra normalt. Sånt skal jo ikke skje så ofte så sant ting er gjort skikkelig.

Det er vertfall ikke bilen sin feil.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Dette her er jo langt i fra normalt. Sånt skal jo ikke skje så ofte så sant ting er gjort skikkelig.

Det er vertfall ikke bilen sin feil.

 

Nå var d min far som hjalp meg med d, han har holdt på med dette i over 30år så d skulle være gjort ordntlig jobb her.

 

D hjelper nok lite å gå tilbake til ford å klage desverre :(

Link to comment
Share on other sites

kjøp heller deler fra mekonomen,torshov osv...

da har du 3 års garanti :)

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Skal vedde ganske mye på at problemet er at klossen sitter fast i annlegget..

 

D er vel ett kjent problem egentlig, skal se om ikke jeg kan få sett på d i løpet av uka.

Men uansett så selger jeg nok bilen, vanskelig å forklare men bilen lugger å føles slarkete alle veier, uten att jeg finner dårlige foringer eller annet som forklarer oppførselen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har en mondeo mk3 05 mod(reg 04)

 

det blir min siste ford på leeeenge!!!

det er HELE tiden noe som ryker...Bare nå i november har den kosta meg 15-17000.

Har hatt den i 2 år og det er som sagt hele tiden noe som ryker.

Har skifta alt i understell,dynamo, +++.

 

Nå skal det sies at det er ei gammel drosje jeg har. Gått 350000 men har historikk og det er skifta deler fra den er nesten helt ny..

Motor skifta på 200000!!!! det synes jeg er pussig at en motor i dag skal ta kveld etter såpass lite km.stand.(vet ikke hva som var årsaken til det men hørte rykter om noe som skjedde plutselig... resten er spekulering!!!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mondeo mk3 05 mod(reg 04)

 

det blir min siste ford på leeeenge!!!

det er HELE tiden noe som ryker...Bare nå i november har den kosta meg 15-17000.

Har hatt den i 2 år og det er som sagt hele tiden noe som ryker.

Har skifta alt i understell,dynamo, +++.

 

Nå skal det sies at det er ei gammel drosje jeg har. Gått 350000 men har historikk og det er skifta deler fra den er nesten helt ny..

Motor skifta på 200000!!!! det synes jeg er pussig at en motor i dag skal ta kveld etter såpass lite km.stand.(vet ikke hva som var årsaken til det men hørte rykter om noe som skjedde plutselig... resten er spekulering!!!)

 

Med den kilometerstanden der, er det jo ikke akkurat uvanlig at ting ryker. Du kan ikke kjøre en bil og forvente at alt skal vare 100.000 km. At motor er byttet på 200.000, trenger ikke være en dårlig motor. For alt vi vet, kan den blitt kjørt tom for ilje f.eks. Blir bare spekulasjoner.

Men understell og dynamo er jo ikke akkurat evigvarende, og er slitedeler.

Og alltid når det skjer noe, er det "plutselig", og ingen skjønner noe. Sannsynligvis har det en logisk forklaring tenker jeg ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Med den kilometerstanden der, er det jo ikke akkurat uvanlig at ting ryker. Du kan ikke kjøre en bil og forvente at alt skal vare 100.000 km. At motor er byttet på 200.000, trenger ikke være en dårlig motor. For alt vi vet, kan den blitt kjørt tom for ilje f.eks. Blir bare spekulasjoner.

Men understell og dynamo er jo ikke akkurat evigvarende, og er slitedeler.

Og alltid når det skjer noe, er det "plutselig", og ingen skjønner noe. Sannsynligvis har det en logisk forklaring tenker jeg ;)

 

Jeg skjønner at man ikke kjører evig uten vedlikehold men når du skifter samme ting etter ca 40-50000km. så mener jeg at det er svakhettegn.

F.eks hjullager.

Og jeg ser på ting som ble skiftet rett før jeg kjøpte den så har jeg akurat nå skiftet de samme delene på ny(har kjørt ca 65000km)

Har hatt mange biler med både lav og høy km. stand og har aldrig skiftet så mye deler før.(har hatt flere forder også)

Jeg er ingen proff bilmekaniker men har mekket på både gamle og nyere biler men dette er den mest tungskruvet(det ble et rart ord dette) bilen jeg har vært borti...

Link to comment
Share on other sites

Hjullager er en gjenganger på mk3 mondeo, så det kommer ikke som noe bombe. Hører også flere, inkl meg selv, som må bytte dynamo også.

Å ha en halvgammel bil koster flesk. Du har ikke garanti, og deler og arbeid er dyrt. Ofte må det spesialverktøy og løsninger for å reparere også, så bilen må på verksted.

Link to comment
Share on other sites

Var vel kanskje med tanke på at denne aktuelle bilen er gått langt i utgangspunktet. Eier har sikkert fått den ganske rimelig.

Aha!

 

Jeg tenkte mer i den rettning att for eksempel Mercedes har rykte på seg for å ha null problem med samme nevnte km stand, og att de påståelig er kapable til å gå det dobbelte. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...