Jump to content

fotobokser


FunkyHunk

Recommended Posts

Hei, ved gjennomsnittsmåling f.eks rv3 igjennom alvdal.

Tas det identifikasjonsbilde av fører ved første passering, eller andre?

 

Jeg har hørt at ved passering av første er det bare et lite rødt lys for å få ID av skiltet,

men ved andre passering tas det evt. bilde av fører for straffesak?

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Begge tar nok bilder av fører. begge boksene fungerer jo også som vanlige fotobokser gjør, i tillegg til at de måler gjennomsnitt..

"Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!"

George Best

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg sånn at jeg lå i baksetet og sov når vi passerte alvdal, men jeg fikk brev i posten på fredag.

Vi passerte der 6 august på natta en gang, så dem fikk brevet ganske fort avgårde, tok bare 6 dager.

Vedkommende som kjørte så bare et lite rødt lys når den første fotoboksen ble passert, men et massivt kraftig rødt lys forbi den andre fotoboksen.

Sjåføren hadde nede solskjermen og gjømte seg ganske godt ved den andre passeringen, men ikke ved den første.

Jeg bare lurer om det er bildet fra den andre passeringen som blir brukt?

 

Jeg skal si ifra at jeg vil gjerne se bildet før jeg vedtar noe som helst.

 

Hastigheten fra målingen var 89, i 80-sone igjennom RV3 Barkald-Langodden i Alvdal. 1600.- i bot.

 

Hvis ingen kan identifiseres på bildet nekter jeg for boten, og sier det var et nært familiemedlem som kjørte (noe som faktisk var tilfelle), og jeg er ikke pliktig til å informere om hvem.

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Kan forstå slik snitt måling forbi skoler å barnehager o.l, men den der i Alvdal blir jeg sprø av!

 

Den er der kun for å dra inn penger virker det som.. :glare:

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Kan forstå slik snitt måling forbi skoler å barnehager o.l, men den der i Alvdal blir jeg sprø av!

 

Den er der kun for å dra inn penger virker det som.. :glare:

 

 

døh? alt med bil i norge ekje da berre drage inn penga av då?????

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

nå er det faktisk politiet sin jobb å finne ut hvem som kjørte bilen så du behøver vel egentlig ikke si noen verdens ting...

 

 

er sånn at noen fotobokser noen ganger tar bilder av ALLE uten at det er snitt måling men de ser om folk har belte på :)

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal si ifra at jeg vil gjerne se bildet før jeg vedtar noe som helst.

 

Hastigheten fra målingen var 89, i 80-sone igjennom RV3 Barkald-Langodden i Alvdal. 1600.- i bot.

 

Hvis ingen kan identifiseres på bildet nekter jeg for boten, og sier det var et nært familiemedlem som kjørte (noe som faktisk var tilfelle), og jeg er ikke pliktig til å informere om hvem.

 

Nå var det vel sånn før at - kan ikke fører identifiseres så kom det heller ikke noe bot, f.eks om man holdt seg for ansiktet.

Med andre ord - kunne ikke fører identifiseres så kom heller ikke boten.

 

Men, dette var vel før - hvis de nye reglene er tredd i kraft (noe jeg tror de gjorde samtidig med det siste prikk systemet nå nylig). Nå er det slikt at boten knyttes til registert eier av bil, uansett om bilde kan identifiseres eller ikke, dette for å ta nettopp alle disse som f.eks skjuler ansiktet osv.

Men som sagt, jeg skal ikke si 100% sikkert at denne regelen er tredd i kraft, men mener 99% sikkert at den startet samtidig med alt dette andre som omhandler prikker osv.

Edited by a.cosworth

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra NAF :

 

Ved overtredelse sender politiet brev til den som står registrert som eier av bilen i det sentrale motorvognregistret og ber om å bekrefte at vedkommende var sjåfør. Hvis eieren ikke selv kjørte bilen, ber politiet om å få opplyst navn på føreren. Bileier kan ikke straffes dersom det er en annen som har vært fører på det aktuelle tidspunktet.

 

 

 

http://www.naf.no/Eie-Bil/Straff-og-tap-av-forerett/Tatt-i-fotoboks/

Edited by Janna
Link to comment
Share on other sites

Klippet fra NAF :

 

Ved overtredelse sender politiet brev til den som står registrert som eier av bilen i det sentrale motorvognregistret og ber om å bekrefte at vedkommende var sjåfør. Hvis eieren ikke selv kjørte bilen, ber politiet om å få opplyst navn på føreren. Bileier kan ikke straffes dersom det er en annen som har vært fører på det aktuelle tidspunktet.

 

 

 

http://www.naf.no/Eie-Bil/Straff-og-tap-av-forerett/Tatt-i-fotoboks/

Ja, dette er den regelen som var tidligere/er fortsatt hvis ikke det nye regelsystemet er tredd i kraft.

Jeg leste dette om regel endringer i avisen for omtrent 1mnd siden, prøver å finne tilbake. :-)

Edited by a.cosworth

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå er det ihvertfall fastslått, de tar bilder ved begge passeringer, og det var kun et rødt blink ved passering av den andre fotoboksen.

Fører var tydelig identifisert på første bildet, men ikke på andre.

Da blir det slektningen min som betalte boten. Hadde han ikke kunne blitt identifisert hadde jeg nekta å opplyse det.

Neste gang jeg kjører den veien skal jeg kjøre igjennom Rendalen, da slipper man alle fotoboksene, og all trafikken.

Også er det kanskje en eller to mil lengre. Win/Win! ;)

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...