Jump to content

escort mk2


vingebil_

Recommended Posts

Hallo. Ser folk bruker volvo 1031 bakakslinger på escort mk2.

Hva slags type volvo (merke/årsmodell) brukes bakakslingen ifra?

Og hva slags type diff/utveksling blir mest brukt?

Bilen skal brukes kun på bane! :)

 

På forhånd takk! :)

Mvh Lars Erik.

Link to comment
Share on other sites

Hallo. Ser folk bruker volvo 1031 bakakslinger på escort mk2.

Hva slags type volvo (merke/årsmodell) brukes bakakslingen ifra?

Og hva slags type diff/utveksling blir mest brukt?

Bilen skal brukes kun på bane! :)

 

På forhånd takk! :)

Mvh Lars Erik.

I en liten og lett Escort MK2 kan du helt sikkert problemfritt kjøre 1030 aksling også. Hvis du har sugetrimmet og turtallsvillig motor så trenger du lett diff. utveksling som f.eks 4,10:1 Disse stod på motorsvake modeller fra og med 1975. Jeg ser forøvrig ingen grunn til at du ikke kan bruke aksling fra Volvo 140 også. Disse er gode og gamle og har derfor vanligvis diff. utvekslinger som er helt korrekte til performance bruk.

 

Etterhvert gikk Volvo over til latterlig tunge utvekslinger som f.eks 3,31:1 kombinert med 100 hk 2,0L motor. :(

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

I en liten og lett Escort MK2 kan du helt sikkert problemfritt kjøre 1030 aksling også. Hvis du har sugetrimmet og turtallsvillig motor så trenger du lett diff. utveksling som f.eks 4,10:1 Disse stod på motorsvake modeller fra og med 1975. Jeg ser forøvrig ingen grunn til at du ikke kan bruke aksling fra Volvo 140 også. Disse er gode og gamle og har derfor vanligvis diff. utvekslinger som er helt korrekte til performance bruk.

 

Etterhvert gikk Volvo over til latterlig tunge utvekslinger som f.eks 3,31:1 kombinert med 100 hk 2,0L motor. :(

 

I denne escort'n skal det inn en cosworth motor med 478hk og 600nm. :)

Forskjellen på 1030 og 1031 aksel er da? :)

Link to comment
Share on other sites

1030 er standard aksel uten sperre men 1031 er orginal sperreaksel. Levert på enkelte GLT/GLE, alle 240 Turbo samt alle politi og ambulansebiler. Volvo solgte også sperren over disk. Hvordan du finner ut om det er en 1031 aksel husker jeg ikke lenger men sikkert noen på et eller annet volvoforum som vet.

Link to comment
Share on other sites

1030 er standard aksel uten sperre men 1031 er orginal sperreaksel. Levert på enkelte GLT/GLE, alle 240 Turbo samt alle politi og ambulansebiler. Volvo solgte også sperren over disk. Hvordan du finner ut om det er en 1031 aksel husker jeg ikke lenger men sikkert noen på et eller annet volvoforum som vet.

Hva, ikke noe av det du skriver her er riktig.

 

1030 er noe svakere en 1031 (pinjong/kronhjul++) men disse har like drivaksler (de passer om hverandre) Selv ville jeg heller brukt atlas aksel den er minst like bra.

Link to comment
Share on other sites

Hva, ikke noe av det du skriver her er riktig.

 

1030 er noe svakere en 1031 (pinjong/kronhjul++) men disse har like drivaksler (de passer om hverandre) Selv ville jeg heller brukt atlas aksel den er minst like bra.

Hva er det som ikke er riktig da? Mulig jeg formulerte meg litt dårlig da "as" men er vel egentlig det samme jeg skrev som det du skriver. 1031 er som du skriver en krafigere aksel, dvs kraftigere lagre, pinjong/kronhjul og selve huset er heller ikke likt uten at jeg husker helt hva(var det noe med en eller to ribber?). Ikke alle 1031 ble levert orginalt med sperre, om det var det du mente, det jeg mente var at på Turbomodellen, noen GLT/GLE var 1031 akslen med sperre montert fra fabrikk. 1030 akslen ble etter det jeg vet kun levert med sperre på bestilling men selve sperren kan brukes på både 30 og 31 akslen frem til ca 86. 1031 akslen ble levert på 740 men med andre fester. 31 akslen er vel også ca 25 mm bredere en 30 akslen. Ble vi mer enig nå "as"?

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

xr4ti: Jepp, måtte bare "klage" litt på din første forklaring, da man kunne få intrykk av at 1031 altid har sperre, og at aksel med sperre = 1031 noe som ikke er korrekt. ;)

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

I denne escort'n skal det inn en cosworth motor med 478hk og 600nm. :)

Forskjellen på 1030 og 1031 aksel er da? :)

1031 har "større og sterkere" kronhjul og pinjong. Om jeg husker rett i farten er 1031 7-7/8 og 1030 er 7-1/8.

Det som er problemet for folk rundtom her er stikkakslingene som er forbruksvare.

Kan ikke huske at noen noengang har hatt problemer med pinjong og kronhjul, selv med 300 hk Corvette V8 på 1030 aksling fordi man spinner løs.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1031 har "større og sterkere" kronhjul og pinjong. Om jeg husker rett i farten er 1031 7-7/8 og 1030 er 7-1/8.

Det som er problemet for folk rundtom her er stikkakslingene som er forbruksvare.

Kan ikke huske at noen noengang har hatt problemer med pinjong og kronhjul, selv med 300 hk Corvette V8 på 1030 aksling fordi man spinner løs.

 

Ok. Takk for gode svar! :)

Link to comment
Share on other sites

jeg skal bruke en 1031 axel fra volvo 245. den er 5cm breiere en den orignale mk2 axel, også skal jeg bruke Eaton Detroit Lockers selges på http://www.summitracing.com/ med utveksling 4:77:1 kjøpt på http://www.pedersens-racing.no/ da bygger du deg en bra axel for under 15 000

Edited by cross-box

aktiv dyslektiker

 

 

for oss som liker escort før 1980

Link to comment
Share on other sites

jeg skal bruke en 1031 axel fra volvo 245. den er 5cm breiere en den orignale mk2 axel, også skal jeg bruke Eaton Detroit Lockers selges på http://www.summitracing.com/ med utveksling 4:77:1 kjøpt på http://www.pedersens-racing.no/ da bygger du deg en bra axel for under 15 000

 

Har fått tak i en aksling fra en 1987mod 240, er den 5cm smalere enn den fra 245 den da?

Har store breddere bak, så sku hatt det som bygde mest mulig! :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, lik bredde på alle akslinger som satt på 240/245. Aksling fra 740 er enda breiere igjen.

 

Ok. Takk! :)

Misforsto det cross-box hadde skrevet. Trodde han mente at 245 hadde 5cm bredere aksling enn 240, men han mente sikkert at den er 5cm bredere enn den som sitter originalt på ecsort mk2! :)

Link to comment
Share on other sites

Bruker du 1031 aksel har ett hav av utv og velge i.Ta feks 5.28 utv i en 1031, med 215-58-15 gjør 157kmt v/7300omdr på rulla. 1.1 utv på 4 gir.

 

.

-89 Sierra Cosworth 2wd

-05 Nissan Pathfinder <--- Arbeids bil

-09 Vw Passat Highline <--- Konebil

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...