Jump to content

Bruke diff med skrudde akslinger på stikkakslinger?


Crisytaiser

Recommended Posts

Har sprengt diffen på bilen min. Org is diff med stikkakslinger. Har en diff som er beregnet til skrudde akslinger, og lurer på om det er mulig å ta ut disse 2 " klumpene ", som akslingene skal skrues fast i å bare presse inn stikkakslingene?

 

Mvh.

Edited by Crisytaiser

1991 - BMW 520i 24v Manuell

 

1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt!

 

1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!

Link to comment
Share on other sites

jepp, bare å ta av baklokke å nappe ut låse splinta så skal d gå fint å sette inn vanlig stikk akslinger. SÅFREMST dette er en åpen diff da.. altså ingen diffbrems der

 

 

hvorfor vil ikke det funke med en sperre diff?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

skjønner ikke hvordan det der er svaret på spm mitt. jeg lurer på hvorfor man ikke kan sette inn stikkaksler i en diff med sperre ikke at det ikke vil funke å sette aksler fra sperre over på en åpen diff. skjønner?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

fordi? det er det jeg vil vite :)

 

 

For ene medbringeren er lengere enn den andre på åpen diff, mens på sperre diff går disse ca likelangt inn, så tar du medbringeren fra en sperre diff og skal sette i en åpen så vill ikke medbringeren nå inn til (splinsa)

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

d står jo svart på kvitt hvorfor !! når du prøver å døtte inn akslinger fra en diff med vanlig stikk akslinger inn i en diff som har "skrudde" akslinger så har den delen av akslingen med spline på forskjellig lengde. å d som skjer om du døtter inn en stikk aksling inn i en diff som har skrudde akslinger samt diffbrems er at stikkasklingen ikke når frem til spline inni diffen på den ene siden, å på den andre siden vil den gå rett igjennom å stoppe i planethjuls akslingen ! den pinnen som holder 2 av di små dreva !

jeg har prøvd dette! MEN har du en diff med skrudde akslinger som er åpen,altså ingen diffbrems kan du bare nappe ut medbringerne å døtte inn stikkasklinga !

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

For ene medbringeren er lengere enn den andre på åpen diff, mens på sperre diff går disse ca likelangt inn, så tar du medbringeren fra en sperre diff og skal sette i en åpen så vill ikke medbringeren nå inn til (splinsa)

 

Nesten rett, men motsatt. Sikkert det som forvirra 2.3 GL. Med åpen diff er begge medbringerene ca like lang, men med bremsa diff er medbringeren på kronhjulsiden/bremsesiden lengre, mens den på andre siden er like lang som ved åpen diff.

Om du på en bremsa diff setter inn medbringere fra en åpen diff, så vil ikke medbringeren nå inn til bremsen, og diffen vil derfor fungere som en åpen diff.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Dere snakker om åpen diff her. Om jeg ikke har tatt feil så er Åpen diff, en differensial uten sperre?

 

Den IS diffen som jeg bruker nå er sperre på, og begynner og spinne på begge hjula med en gang man provoserer det fram. Må bare få bytta innmat i den siden det er 1/2 dels slakk i diffen :/. Og jeg nekter og bytte til en differensial som ikke er sperre på, nå som vinteren kommer.

Edited by Crisytaiser

1991 - BMW 520i 24v Manuell

 

1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt!

 

1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!

Link to comment
Share on other sites

Uvanlig med diffbrems når man har stikkaksler. Ofte får man en "sperrende" effekt på gamle differ som begyner å bli slitt og/eller har gammel og tykk olje.

Åpen diff er diff uten diffbrems. Eventuelt beinsveisa sveisesperre om den har sperre.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja, men så vet du også at det er en uvanlig diff du har ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Fikk diffen som er gått til helvette av Gollicen på forumet. Han sa at det var en ZF diff, i tilleg til at forige eier av bilen hannes sa at det var det. Har en IS diff liggende men er knust en tagg på sperra i den, men fungerer nok mye bedre enn den jeg har nå. Kjørte i en sving og pang sa det, der låste begge bakhjula seg :(. Nei bytter bare over til den jeg har liggende. Skal tvinge den til å fungere i vinter :D

1991 - BMW 520i 24v Manuell

 

1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt!

 

1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!

Link to comment
Share on other sites

knust en tagg ? for å si d slik er d en zf diff så ser du ikke sol\planet hjulene så lett !! den er temmelig lukka. d skal være en liiten åpning der så man ser inn til di små dreva. er d ikke d, er d INGEN zf diff !!!!

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

I 1986 gikk Ford forhandlerne ut med et tilbud på ettermontering av diffbrems på Sierra, ble vel kalt for antispinn til vinterbruk, har en sånn ettermontert i min 85'Is med stikkaksler. Fant kviteringen i serviceheftet kr 10.000 ink.mva.

Men ble ikke helt vellykket, for den uler endel, eller sagt på en annen måte; "der bakom synger skogene".

Har aldri åpnet diffen, så er ikke sikker på type diffbrems, men har blitt fortalt det er en type innvendig kon som presses mot en utvendig kon når det blir bevegelse i planethjulene.

Er ikke så mye å merke til den og relativt lett å rotere bakhjulene i hver sin retning, på vinterføre må en være litt brå på clutchen for å få noe virkning, men på bane fungerte den overraskende bra.

Link to comment
Share on other sites

hmmm. har man bilen min i lufta å snurrer på et hjul så går d andre samme vei.kan jo selvfølgelig holde igjen d ene hjule da eller snurre dem hver sin vei men da må jeg ta i litt, å d du sier nå tyder jo på en sliten åpen diff :S

 

zf diffen er bygd opp ca på samme måte som en cosw diff, bare med færre lameller,

mulig d er forskjellige differ som ble levert i den tia.at jo mere belastning den får jo mere kniper den tak

men du har helt rett at d var ekstra utstyr ja :)

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...