Jump to content

AFR 18 på vacum siden


fostad

Recommended Posts

nå som alt er på stell er det seff noe nytt..

gjelder sierra cosworth, 4wd motor.

alt er orginalt, kunn chip, eksos og cooler og dyser..

 

problemet er at fra -0,5 på vacum siden magrer den mer og mer ut, ved -0,4 er det allerede afr 18..

og da er det bare fusking og drar ingenting, men med en gang man kommer til der turbon begynner går den som F...

og dette er jo greit at er i orden når man kjører MYE landevei hver dag.

 

sett over vacum slanger og testa ny map sensor uten hell..

 

så sitter og håper på noen gode forslag:)

 

Fostad

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

ja virker slik, målte tps signal til hjernen, har 0,6v ved stengt spjel, og 5,7 ved max åpning om jeg ikke huster helt galt...

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

den i bakkandt på toppen er ny, ellers er det vell den på innsug hvilken jobb gjør den??

 

ja chippen er brukt lenge, pukkelrygg chip:)

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

nå som alt er på stell er det seff noe nytt..

gjelder sierra cosworth, 4wd motor.

alt er orginalt, kunn chip, eksos og cooler og dyser..

 

problemet er at fra -0,5 på vacum siden magrer den mer og mer ut, ved -0,4 er det allerede afr 18..

og da er det bare fusking og drar ingenting, men med en gang man kommer til der turbon begynner går den som F...

og dette er jo greit at er i orden når man kjører MYE landevei hver dag.

 

sett over vacum slanger og testa ny map sensor uten hell..

 

så sitter og håper på noen gode forslag:)

 

Fostad

Har du sjekket bensintrykk? Prøv med 3,8 BAR grunntrykk.

Prøv også å skru inn CO skruen på ECU.

 

Grunnen til at det fusker er svak gnist / coil. En Accel ultracoil har vist seg å tenne blanding inntil 21:1 :)

 

Sjekk poster #2870, #2894 osv her: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/42142-k3nn37s-dohc-prosjekter/page__st__2880

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

bensintrykk er 3 bar uten vacum, som oppgitt fra pukkelrygg, og med 3 bar bensintrykk er den mer en fet nokk ved trykk, så trenger vell egentlig ikke mer bensintrykk? er siemens deka dyser..

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

bensintrykk er 3 bar uten vacum, som oppgitt fra pukkelrygg, og med 3 bar bensintrykk er den mer en fet nokk ved trykk, så trenger vell egentlig ikke mer bensintrykk? er siemens deka dyser..

Det er chippet som bestemmer hvor det skal gis lite bensin og hvor det skal gis mye.

Høres ut som du trenger ett chip som gir mer fuel på vakum og mindre fuel ved ladetrykk.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

men tror ikke den var slik like etter jeg monterte chippen/dysene...

 

men uansett skal vell ikke AFR n øke opp til 18 fordi du nermer deg 0 i vacum/trykk...

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

men tror ikke den var slik like etter jeg monterte chippen/dysene...

 

men uansett skal vell ikke AFR n øke opp til 18 fordi du nermer deg 0 i vacum/trykk...

Enkelt forklart kan du se for deg ett slikt bensinmap som ligger på chippet som at du står fremfor en kjempereol med skuffer.

Vannrett bortover er de forskjellige turtall som 500, 1000 osv, ok?

Nedover er forskjellig manifold trykk som -1, -0,5, 0, 0,5 osv, ok?

 

I enhver driftstilstand vil sprutet gå til en av disse skuffene og "look up" hvilke opplysninger som ligger ned der. Hvis det i skuffen på 2000 o/min og -0,5 BAR ligger 2,5 millisekund åpningstid på dysene - så gjør det jo det, ikke sant?

 

Det hjelper lite hvis det skulle lagt 2,7 der i stedet. Det er dette som er mapping. Å fylle skuffene med de verdiene SOM MOTOREN DIN ØNSKER!!

 

Det er derfor ingenting som heter:" men uansett skal vell ikke AFR n øke opp til 18 fordi du nermer deg 0 i vacum/trykk..."

 

Man kan legge hva som helst av opplysninger oppi akkurat hvilken skuffe som helst for det er nemlig "ingen" begrensninger her, skjønner du.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Uoriginal 3 bar mapsensor du har prøvd?

 

Har sett en del **** med de billigsensorene...

 

?? Hehe , beskrivelsen min ble redigert bort.

Jaja, det var et engelsk ord for samleie.

 

Men , du kan jo måle spenningen inn på ecu i fra map under forskjellig belastning også.

 

Får du lånt deg en vacum/trykkpumpe med manometer , så er det tryggere å få målt verdiene enn å ta det etter veien...

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt forklart kan du se for deg ett slikt bensinmap som ligger på chippet som at du står fremfor en kjempereol med skuffer.

Vannrett bortover er de forskjellige turtall som 500, 1000 osv, ok?

Nedover er forskjellig manifold trykk som -1, -0,5, 0, 0,5 osv, ok?

 

I enhver driftstilstand vil sprutet gå til en av disse skuffene og "look up" hvilke opplysninger som ligger ned der. Hvis det i skuffen på 2000 o/min og -0,5 BAR ligger 2,5 millisekund åpningstid på dysene - så gjør det jo det, ikke sant?

 

Det hjelper lite hvis det skulle lagt 2,7 der i stedet. Det er dette som er mapping. Å fylle skuffene med de verdiene SOM MOTOREN DIN ØNSKER!!

 

Det er derfor ingenting som heter:" men uansett skal vell ikke AFR n øke opp til 18 fordi du nermer deg 0 i vacum/trykk..."

 

Man kan legge hva som helst av opplysninger oppi akkurat hvilken skuffe som helst for det er nemlig "ingen" begrensninger her, skjønner du.

 

så du mener kansje chipppet trenger litt endringer?

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

falsk luft va det første som slo meg vertfall.

Falsk luft er ett problem på motorer med luftmengde- eller luftmassemåler da motoren kan ta inn luft som ikke registreres. Når man har MAP sensor så klarer man ikke å lure denne på samme måte. Lekkasje øker bare manifoldtrykket og dette registreres av MAP sensoren. Man kan si at en lekkasje funker på samme måte som tomgangsskruen og tomgangsmotoren som slipper luft forbi gasspjeldet.

 

så du mener kansje chipppet trenger litt endringer?

Jeg har registrert at folk monterer uoriginale og billige lavkvalitet MAP sensorer og BTR på trimmede Cosworthmotorer og dette er nok til å skremme fanden på flatmark.

 

Jeg forutsetter selvsagt at du ikke er blandt disse og da mistenker jeg chippet, ja.

 

Jeg mener at chippet du har nå er tilpasset en motor med høyere effekt enn det du har for øyeblikket. Hvis du trimmer korrekt så vil motoren din ta inn mer luft og dette vil magre ut den alt for feite blandingen du får dersom du øker bensintrykket såpass at du får korrekt AFR på vakumsiden, skjønner? :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Falsk luft er ett problem på motorer med luftmengde- eller luftmassemåler da motoren kan ta inn luft som ikke registreres. Når man har MAP sensor så klarer man ikke å lure denne på samme måte. Lekkasje øker bare manifoldtrykket og dette registreres av MAP sensoren. Man kan si at en lekkasje funker på samme måte som tomgangsskruen og tomgangsmotoren som slipper luft forbi gasspjeldet.

 

 

Jeg har registrert at folk monterer uoriginale og billige lavkvalitet MAP sensorer og BTR på trimmede Cosworthmotorer og dette er nok til å skremme fanden på flatmark.

 

Jeg forutsetter selvsagt at du ikke er blandt disse og da mistenker jeg chippet, ja.

 

Jeg mener at chippet du har nå er tilpasset en motor med høyere effekt enn det du har for øyeblikket. Hvis du trimmer korrekt så vil motoren din ta inn mer luft og dette vil magre ut den alt for feite blandingen du får dersom du øker bensintrykket såpass at du får korrekt AFR på vakumsiden, skjønner? :)

 

 

ja men da vill den jo bli vanvittig feit på trykk da.. det Taper man jo på;(

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

ja men da vill den jo bli vanvittig feit på trykk da.. det Taper man jo på;(

Akkurat.

Jeg mener at grunnen til dette er at det chippet du har nå IKKE er tilpasset motoroppsettet DITT.

 

Det vil være svært liten forskjell i den effekten som en 2,0 L Cosworthmotor produserer fra -0,5 - 0 BAR trykk i manifolden. Luftflødet er så lavt uansett at porting, kammer svære innsug osv. ikke spiller noen rolle, enig?

 

Man bør derfor bruke akkurat dette som utgangspunkt når man justerer CO og bensintrykk.

Når man så får ladetrykk så vil oppsettet spille en stadig større rolle for hvor mye bensin chippet må gi.

En standard motor skal (uansett hvilke dyser som brukes) ha bensin til ca. 340 hk ved 1,5 BAR ladetrykk.

En hyperspec. Cosworth motor gir 550 + hk ved dette ladetrykket og trenger ett chip som gir mye mer bensin.

Som du ser vil den første motoren få alt for mye bensin hvis den kjøres med chip tilpasset den siste motoren, ikke sant?

 

Man skal selvsagt ikke kjøre på denne måten. Løsningen er bedre tilpasset chip.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

du har selfølgelig sjekket for falskluft rundt innsugs og plenum pakning?

hadde no dårlige papir pakninger på min for en tid siden, holdt bare en liten stund ;)

hvordan var din da nrr pakkninga rauk? jeg har papir pakkning med wurth-silikon..

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

hvordan var din da nrr pakkninga rauk? jeg har papir pakkning med wurth-silikon..

 

dro endel falskluft på en sylinder pga pakningen hadde glidd ut, merket ikke så mye på trykk.

du sjekker dette fort med litt startgass rundt om ;)

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...