Jump to content

cosworth plenum


møffe

Recommended Posts

jeg har lavet et andet plenum til min sierra.

 

nu er jeg så næsten klar til at montere den men kom i tanke om noget.

 

min inderste del med runners og trompeterne kan jo forlænges 15-20mm pga mere plads inden i plenum,

 

spørgsmålet er så, er der nogen der har prøvet dette ?

 

arbejdsgangen er nem, skære de orginale tragte af ved bunden, plane hele bunden på en fræser, tigge alurør på selve tragten, op i en drejebænk og så forme alle 4 tragte og tilpasse længden så den er de 15-20mm længere og så tigge det hele sammen igen.

 

men her er et billede til nu. hullerne ind til tragtene er 25mm, målet er 300hk,

 

 

3-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke testet dette selv, men kan deler noen tanker.

Den originale Cosworthen er en uvanlig god manifold. Kan nevne at en lokal Volvoeier satt en slik Cosworthmanifold på motoren sin og satt ny rekord for lokale Volvoer med god margin til tross for store mengder hjulspinn.

Man skal derfor være forsiktig med å "forbedre" denne.

I tillegg mener jeg at + 15 - 20 mm er alt for lite.

Hvis du ser på hvordan man trimmer sugemotorer så legg merke til totallengden på innsugskanalene.

Jeg tenker da på innsugsmanifold + 2 x doble forgassere + trakteforlengere og trakter.

Jeg mener at dersom du skal forlenge den originale innsugsmanifolden så må du forlenge den MYYE for å unngå problemer med uheldige frekvenser på viktige turtall. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Efter lidt måling så er jeh oppe på at forlænge med 25mm. Ofte på en sug giver længere tragte mere moment.

Og så hørte jeg efter følgende at mike rainbird og martin hadland netop gør det samme, dog uden at kende de længder de bruger. Og så kan jeg lave det hele gratis.

Link to comment
Share on other sites

Efter lidt måling så er jeh oppe på at forlænge med 25mm. Ofte på en sug giver længere tragte mere moment.

Og så hørte jeg efter følgende at mike rainbird og martin hadland netop gør det samme, dog uden at kende de længder de bruger. Og så kan jeg lave det hele gratis.

Nja, egentlig ikke. Lengre trakter kan flytte dreiemomenttoppen til ett lavere turtall og da kan det oppleves som om dreiemomentet har økt, men det gjør det svært sjelden.

 

Nå det gjelder lengde på innsugskanaler så går det på pulser. Den sterkeste er "1. pulsen", men dette krever så enormt lange kanaler at er ikke er praktisk å bruke i de fleste tilfeller.

"2. pulsen" er også sterk, effektiv og god og hvis du ser på innsugsmanifoldene til moderene sugemotorer så ser du hvilke lengder som kreves.

Cosworthmanifolden bruker den svake "3. pulsen" som ofte brukes på turbomotorer. Hvis du begynner å forlenge denne så går du fra en ønsket lengde for en avstemt "3. puls" til en for kort lengde "2.puls".

Jeg er derfor svært skeptisk til dette, men du må selvsagt gjerne forsøke.

Sjekk innsugslengden på en Rallycrossmotor.

Jeg vurderer dette slik at pga restriktor så må man bruke ganske så store turboer. For å få disse til å spoole så bruker man anti-lag osv., men i tillegg brukes tydeligvis også den effektive "2. pulsen" for å avhjelpe situasjonen.

P1030570.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

længere tragte gør også at lufthastigheden bliver højere så vidt jeg er informeret om,

 

men det koster mig ikke noget at lave da jeg har det hele selv,

 

samtidig kan jeg forme alle tragte 100% ens i drejebænken. faktisk er det nemt at lave en std manifold om til løse 40mm tragte fra feks weeber hvis det var noget man ville lege med.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil øke lufthastigheten kan man kone inn runnerene ned mot ventilen, da vil jo hastigheten øke.

korrekt, det er også sådan jeg ser det.

 

MEN på den std trompet er ydermål ca 40.5mm og ved bunden af den ( ved underpladen) er den 39.5mm, det er også en del jeg håber at kunne ændre lidt på. .

 

den nemme løsning er jo naturligvis bare at plane bunden, og så fræse en fordybning med et rodehovede så jeg kan montere tragte til en 40mm karb og så bare forsøge med længder.

Link to comment
Share on other sites

Har du kjørt noen simuleringer på dette? Endrer man runnerlengde må det korrespondere med kamtiming, ellers vil du havne på bærtur med pulsene. Ja, lengre runnerlengder er bedre for moment, men du må treffe riktig pulser for at det skal fungere.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Blir uansett gøy å se :) Jeg syns det ser bra ut. Er dette laget med tanke på plass i sierra mellom innsug og abspumpe?

 

den skulle kunne være der for abs pumpen. men det bliver da sjovt at se om der bliver nogle problemer. men så må jeg jo bare lave det lidt om.

 

Se her hvordan eriksen racing gjorde det, forøvrig en bra prosjekt tråd han har :)

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/60839-eriksen-racing-sin-escort-cosworth/page__st__40

ja sådan kan de jo også laves.

Link to comment
Share on other sites

Er helt ening med deg, er kjekt å kunne prøve seg fram med selvlagde ting. Lærer mye av det. Jeg sikkler også på Hart innsuget, sår Rod Terry testet på sin, byttet ut Rs500 innsug med spacer, til Hart med spacer, ingen andre endringer og fikk 37hk mer. Dette var med gt40 turbo

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

så kom jeg lidt længere.

 

de er drejet ned på 43,5mm total længde. (mod ca 28mm std)

 

IMAG0182.jpg

 

de har 5 graders indløb,

 

IMAG0183-Kopi.jpg

 

IMAG0184.jpg

 

IMAG0185.jpg

 

og så har jeg lige haft en roterende stålbørste over plenumet for at det skal ligne std sandstøbt alu

 

IMAG0189.jpg

 

IMAG0190.jpg

 

jeg mangler at få svejst tragtene fast til manifolden, og så få rettet plenum,og bore hullerne op til boltene så jeg kan skære M8 gevind i plenum.

 

og ja, det er min lille drejebænk som jeg har i værkstedet, en dejlig lille ting fra 1952 og dansk.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...