Jump to content

Hvilken girkasse har jeg ?


Pilsener

Recommended Posts

I en alder av bare 44 år, har jeg nettopp kjøpt min første Ford.

Det er en 1983 Granada 2,3L med 4-trinns kasse.

Det jeg lurer på er: Hva heter denne girkassa, altså modellbetegnelsen ?

Hvordan finner jeg ut dette ?

 

Problemet er at girspaken er litt "rørepinne", så da lurer jeg på hvilken modell jeg skal søke etter deler og tegninger til.

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde samme problem med "rørepinne", det er en låsepinne som er knukket.

 

Hvis du løfter opp mansjetten og skrur opp den runde låseringen, så skal du se et rundt hull rundt girkassa med to hakk som går vannrett over hverandre. der skal du ha en liten låsepinne som går rett gjennom til girspaken og gjennom på andre siden. Har vært på Ford selv og prøvd å finne denne delen, da var det frem med lysbilder men fant ikke noe så ble nødt til å lage selv...

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

I en alder av bare 44 år, har jeg nettopp kjøpt min første Ford.

Det er en 1983 Granada 2,3L med 4-trinns kasse.

Det jeg lurer på er: Hva heter denne girkassa, altså modellbetegnelsen ?

Hvordan finner jeg ut dette ?

 

Problemet er at girspaken er litt "rørepinne", så da lurer jeg på hvilken modell jeg skal søke etter deler og tegninger til.

 

I følge mine hådbøker har Granada 2,3 4-trinns kasse type B.

5-trinns har type N1 (N2 diesel og N3 2,8) Type N kalles også type 09

2,8 4-trinns har betegnelse E. Denne var også montert på 3,0L

 

Du finner bilda av type B her: Burton Power type E

Type E finner du her: Burton Power type 5

Og type N: Burton Power type 9

Link to comment
Share on other sites

Som cortiworth sier, Type B er riktig betegnelse på firetrinns kassa i en Granada 2,3 i tidsrommet 78-85. Denne ble og brukt som standard på 2,0.

 

2,8 benyttet Type E fram til `83, da femtrinns t9 ble standard i 2,8 biler.

 

Ellers vil jeg ikke si at det å bytte til femtrinns t9 kassa, er å gjøre bilen særlig mindre original. 2,3 fra `83 ble levert med denne kassa som tilbehør, og nær halvparten av alle 83-85 mod. 2,3 som ble solgt, ble vel bestilt med femtrinns kasse :)

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Såpass. Full service/km historikk på`n da?

 

Nei, har ikke det.

Har bare lyst å ha den mest mulig slik den var da den en gang i tiden var ny.

Så det blir heller ikke 18-toms felger eller brede dekk.

Edited by Pilsener
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg tatt av girspaken, og den er av den typen som dere ser på dette bildet:

15184910.jpg

 

 

Jeg kjenner at det er litt bevegelse i gummien som sitter inni der hvor merkelappen er festet på girspaken på bildet.

Er dette normalt ?

Bortsett fra den lille U-formede plastbiten nede i selve girkassa, kan jeg ikke se så mye annet som kan forårsake rørepinne.

Kanskje jeg bare skulle kjøpe en komplett girspak ?

Edited by Pilsener
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...